A Nightmare on Elm Street (1984)

Horror / Thriller

geregisseerd door Wes Craven
met Heather Langenkamp, Robert Englund en Johnny Depp

Tina rent door een tunnel een ketelhuis in en wordt achtervolgd door een verminkte man met een bruine hoed op en messen aan de vingers van zijn rechterhand. Net voordat ze aan flarden gesneden wordt, doet ze haar ogen open en is ze weer wakker. Dat haar nachthemd scheuren vertoont, maakt haar nog niet echt bang. Maar als ze dan hoort dat haar beste vriendin Nancy over exact dezelfde man heeft gedroomd, beginnen de zenuwen toch op te spelen. Is ze nog wel veilig in haar dromen?

avatar van jono
Een jaar of tien geleden kwam mijn neefje, die toen een jaar of tien oud was, bij me langs om een film te lenen. Hij kwam in die tijd wel vaker bij me om films te lenen, en deze keer wilde hij wel een keer een ‘enge’ film kijken. Ik vond ook dat hij er wel aan toe was, want hij was niet echt bang aangelegd. Ik gaf hem ‘A Nightmare on Elm Street’ mee, een komische horror uit 1984, geregisseerd door horrorspecialist Wes Craven. Ik zag de film ooit als tiener en ik kon me herinneren dat ik hem indertijd erg vermakelijk vond. Ik stelde wel als voorwaarde dat zijn ouders mee zouden kijken, zodat ze hem eventueel uit konden zetten als het allemaal te spannend werd.

De volgende dag hoorde ik van zijn moeder dat ze de film inmiddels gekeken hadden, samen met een aantal vriendjes. En hoewel mijn neefje hem zelf best aankon, hadden zijn vriendjes ’s nachts allemaal in hun bed geplast. Tsja, als ik dat geweten had, had ik misschien beter The Gremlins mee kunnen geven of zo.

Gisteren bekeek ik de film voor de tweede keer, en eigenlijk vind ik de film nog steeds eerder komisch dan eng. De film gaat over een aantal tieners (waaronder een piepjonge Johnny Depp), die in hun dromen achtervolgd worden door de griezelige Freddy Krueger (gespeeld door een fantastisch geschminkte Robert Englund). Indien ze niet op tijd wakker worden, worden ze op gruwelijke wijze afgeslacht. En uiteraard gebeurt dat een paar keer. Voor volwassenen erg vermakelijk, maar ik kan me voorstellen dat dit voor jonge kinderen behoorlijk spannend kan zijn.

De film kreeg een stuk of tig vervolgen, allen met Robert Englund in de rol van Freddy Krueger, maar ik ga ze niet kijken. Ik heb het idee dat ze allemaal voortborduren op hetzelfde idee, en wat dat betreft gaat er toch niets boven het uitstekende eerste deel. 4*

avatar van Basto
Zag de film voor het eerst zonder enige voorkennis, per toeval, in een bioscoop in Parijs, toen we daar een avond de tijd moesten doden. (Was een van de weinig voorstellingen in het Engels.) Dat was een fijne verrassing!

Het eerste (en tweede) deel vind ik toch vooral eng. Althans er wordt een mooi creepy sfeertje neergezet met mooie bloederige kills. Vanaf deel 3, kiest de serie volluit voor de komedie. Een grove fout, want er is vanaf daar weinig meer aan.

avatar van notsub
Hoewel Freddy een enorme cultstatus heeft en Johnny Depp een prachtige Grace Under Pressure poster boven zijn bed heeft hangen, heeft de film niet meer de impact van 34 jaar geleden. Het ziet er allemaal erg achterhaald uit. Het begint allemaal nog best aardig met Tina, maar naar het einde toe wordt het veel te luchtig . Het zijn enkele scenes die de film nu nog wat aanzien geven en van veel spanning is eigenlijk slechts sporadisch sprake.

avatar van Tommy De Vito
Voor de tweede keer de eerste 'A Nightmare on Elm Street' herzien. Heb mijn score met een halfje verlaagd. Toch door het matige acteerwerk en doordat ik Freddy Krueger toch niet zo eng vind. Af en toe zelfs grappig (misschien was dat ook de intentie in sommige scenes). Had je een boomlange vent neergezet, die weinig zegt, een Michael Meyers bijvoorbeeld, dan was het allemaal een stuk serieuzer geweest en kwam het allemaal naar mijn mening meer tot zijn recht. Krueger is in tegendeel tot zijn collega's Jason Voorhees, eerder genoemde Michael Meyers en Leatherface een stuk kleiner. Soms zelfs nog kleiner dan zijn slachtoffers.. hoeft natuurlijk niet alles te betekenen, maar in mijn belevenis wel. Daarnaast dacht ik waarom kiest Craven nou hier of daarvoor. Waarom staat Nancy als een gek te schreeuwen voor het raam en een agent (collega van haar vader) die doodleuk blijft kijken naar het raam? En dus geen actie onderneemt. Dat soort aspecten zijn jammer en doen de film niet ten goede, maar genoeg negatief geweest nu gaan we over op de pluspunten.

En natuurlijk is en blijft Freddy Krueger een coole horror-personage. Alleen niet mijn favoriete! En zeker heb ik ook wel genoten van de film. De film is bij vlagen bloederig, vooral die bedscène. Geweldig gefilmd, met zo'n laag budget. En dan hebben we Krueger die met zijn vlijmscherpe messen zwaait die een hoop redden.

Ben benieuwd naar de volgende delen die ik snel zal zien. Ik heb namelijk een blu-ray box met al de 7 delen!