New Nightmare (1994)

Alternatieve titels: Wes Craven's New Nightmare | A Nightmare On Elm Street 7

Horror / Thriller

geregisseerd door Wes Craven
met Heather Langenkamp, Robert Englund en Miko Hughes

Heather is een gelukkig getrouwde actrice met een klein zoontje Dylan. Ze is bezorgd over een maniak die steeds opbelt naar haar huis. Ze denkt dat de maniak Freddy is, de moordenaar uit haar vorige film. Ondertussen heeft Wes Craven nachtmerries en wordt daardoor geïnspireerd om een script te schrijven voor een nieuwe Nightmare-film. Heather is bang door de moorden en heeft in de gaten dat haar zoontje het volgende slachtoffer wordt. De enige manier om hem te redden is door voor een laatste keer de rol van Nancy te spelen.

Reinbo
Te zwak.

Deze weliswaar origineel ingestoken sequel, is helaas ook al niet goed. Het duurt allemaal veel te lang voor het op gang komt en mist sfeer. Snel gemaakt populistisch werkje, met matige effecten. Nee, toch vreemd dat ze in geen enkele sequel de vibe van het origineel weten te vatten

Onvoldoende 2,5*

avatar van dutchtuga
Niet dezelfde vibe van het origineel, maar alle vervolgen t/m deel 5 kennen een fantastische 80's sfeer.

Toch met gemak het beste vervolg uit de reeks. Craven heeft een goede keuze gemaakt door qua script niet terug te grijpen op andere delen en daar rare dingen bij te verzinnen (kun je het je voorstellen hoe het was geweest als Freddy nu een hond had gehad), maar een compleet origineel script te maken. Vergezocht? Misschien een beetje, maar door de gigantische hoeveelheid knipogen maakt het allemaal niets uit. Blijkt uiteindelijk toch maar weer dat een reeks als deze gewoon de hand van zijn schepper nodig heeft om tot grote hoogtes te komen.

Ik noemde al een grote reeks knipogen, maar dit neemt niet weg dat de film in tegenstelling tot het ronduit melige zesde gedrocht, behoorlijk duister en serieus is. Freddy's make-up is overtuigend, de moorden zijn lekker bloederig en de uitspattingen van het freaky kind zijn goed gedaan. Heather Langenkamp acteert in de tussentijd iets beter, maar blijft op een bepaalde manier toch ook die jeugdige onervarenheid van Nancy houden, wat haar rol een prima hommage maakt. Het blijft echter ook leuk om Robert Englund, Wes Craven en John Saxon zichzelf te zien spelen, helemaal Englund is zonder zijn make-up een behoorlijk sympathiek figuur. Het contrast met het Freddy personage kon haast niet groter.

Een paar minpuntjes zijn er zeker wel te vinden, enkele special effects zijn namelijk erg matig en halen toch iets van het kijkplezier weg. Daarnaast vind ik toch dat Freddy zelf net iets te snel in beeld komt, juist zijn lichamelijke afwezigheid maakte het eerste stuk van de film vrij angstaanjagend. De soundtrack is echter wel het beste wat ik tot nu toe in de serie gezien heb. Geen flauwe cockrock zoals het bij enkele vorige delen het geval was, maar gewoon de heerlijke opgepoetste soundtrack van de eerste film.

Wes Craven's New Nightmare is een must voor de fans en is wat mij betreft een vervolg wat bijna even goed is als het eerste deel. De remake hoef ik nu eigenlijk nog geeneens per se te zijn, dit is wat mij betreft een prima afsluiter.

avatar van Edie
Heel irritant kind, niet echt spannend of eng verder.. Wel erg leuk om wat achter de schermen te zien (net zoals in Scream 3 dacht ik gedaan werd).

neysen1985
Waarbij velen de laatste delen van de elm street films maar niks vonden, vond ik ze gewoon een geweldig horrorfeest met deel 2 er alleen niet bijgeteld.
dit deel zit echter wat anders in elkaar, maar is samen met deel 1 de beste in de serie.
origineel, creepy en nog steeds heerlijk sfeervol.
I love these movies!
en de gore is ook uitstekend op het scherm gezet.

avatar van cassie1997
Een spannende film met een mooi verhaal. En ook hier zitten leuke en minder leuke stukjes in de film. Ik vond alleen dat freddy er een beetje vaag uit zag

P.C.96
Zeer sterke laatste vervolgfilm. Originaliteit op z'n top en hij is ook weer eens echt spannend. Het is allemaal wat bizarder, mysterieuzer en dat waardeer ik zeer sterk.

Uitstekende afsluiter!!

avatar van RuudC
Vreemde afsluiter. Niet dat ik er moeite mee heb dat Freddy Krueger veranderd is, maar wel in de setting waarin het wordt verteld. Ergens vind ik het erg interessant door het over de acteurs te hebben en bijvoorbeeld Robert Englund te zien, zoals hij in het echt is. Althans, ik mag ervan uit gaan dat ze niet teveel (zichzelf) acteren. Ik kan alleen niet wennen aan de manier waarop Freddie hier wordt neergezet.

New Nightmare komt in elk geval erg traag op gang. Datgene wat ik juist erg gaaf vond aan de eerdere films is dat de kills goed zijn en de setting tot op bepaalde hoogte lekker fantasierijk. Beide zie je hier gewoon weinig terug. New Nightmare biedt te weinig spanning. In het begin zit je nog te tobben of datgene wat gebeurt, nu een droom of werkelijkheid is. Wat zich uiteindelijk voordoet, oogt dan meer als een typische goedkope sequel en dat is dan wel grappig eigenlijk, want de delen 3, 4 en 5 zijn ook goedkoop. Zij het wel dat die erg vermakelijk zijn. New Nightmare heeft duidelijk een ruimer budget gehad en het kijkje achter de schermen is erg leuk gevonden, maar het echte horrordeel is gewoon slap eigenlijk. Ik houd het maar even op drie sterren.

avatar van tattoobob
Een van de beste uit de reeks,gewoon heerlijk om te zien...
Ik hoop toch dat Robert Englund nog een keer het Freddy pak aantrekt!!!

Dh PING
Wes craven is een horror regisseur in hart en nieren! Maar dit vind ik eigenlijk de enige echt goede sequel in de Elm Street-reeks; origineel, duister en bij wijlen ook spannend. De vorige vervolgfilms waren nog net pretentieloos vermaak of gewoon bagger, op uitzondering van het klassieke geweldige eerste deel natuurlijk.
4,0 sterren

avatar van Mitchel_M&M
Redelijke afsluiter van een vermakelijke reeks en vond ik het ook wel leuk om Robert Englund eens euhm.. normaal te zien.

Alle verwijzingen naar de voorgangers vond ik ook wel leuk gedaan, alleen werd ik van het liedje 1,2 etc. wel een beetje ziek en dat geschreeuw van dat kind was ook vreselijk irritant, maar dit werd gedeeltelijk goed gemaakt door Freddy.

Verder vond ik de film wel redelijk traag op gang komen, en waren de kills nou niet zo geweldig, maar de sfeer vond ik weer ouderwets geweldig.

avatar van Spetie
Een stuk beter dan het belabberde zesde deel en daardoor al met al nog een redelijke afsluiter van de Nightmare on Elmstreet reeks.

Het concept is best leuk verzonnen en dat de personages uit de eerste film deze ook zichzelf spelen is best grappig. De sfeer is duidelijk ook een stuk sterker en het clowneske karakter van Freddy uit de vorige delen is gelukkig verdwenen. Ook leuk dat Englund een keer als zichzelf ten tonele verschijnt. De eerste helft is zelfs nog enigszins spannend, maar in de tweede helft is de spanning helaas weer verdwenen. Freddy ziet er deze keer ook anders uit. Ze hebben geprobeerd om hem wat enger te maken, maar ik vond zijn masker hier juist een stuk nepper ogen.

Er zitten wel een paar goede kills in en het jongetje dat steeds gekker wordt, doet het ook niet zo heel slecht. Wel zakt het niveau in de tweede helft duidelijk wat in. Het wordt wat langdradig en Craven lijkt er hier ook moeite mee te hebben om er een goed einde aan te breien. Maar al met al niet superslecht en na deel 1 en 3 de beste in de reeks, die ik over het algemeen niet heel hoogstaand vond.

avatar van Daan258
Erg leuk laatste deel.
Vele male beter als de laatste paar delen.
Een heel tof verhaal wat erg leuk in elkaar zat en wat geen moment verveeld.
In mijn ogen is dit deel na deel 1 het best.
Stiekem hoop ik echt dat er nog een Nightmare On Elm Street komt, maar dan wel weer met Robert Englund

avatar van krosnicky
deze gaat nogal ver en staat ook los van de vorige 6

edje555
Zekers beter dan de vervolgen die na deel 1 uit kwamen.
Ik zie deze deel eigenlijk ook los van elkaar, maar in de film zelf heeft het er wel allemaal mee te maken.

Freddy was eindelijk weer een maniac met sarcastische opmerkingen

Heather Langenkamp en Robert Englund zijn toch een perfect Nightmare duo !!

avatar van alexspyforever
De film duurde lang, was traag en het duurde voordat het allemaal op gang kwam. Heather een zoontje geven was niet echt een goede zet naar mijn mening en een aantal mensen als zichzelf casten en alles wat er zo in de voorgaande reeksen is gemaakt teniet doen, ik kon er maar moeilijk inkomen. Verschillende malen, vroeg ik me af, wat is het nut van dit allemaal? Het voelde helemaal niet aan als een echte Nightmare film ondanks de aanwezigheid van Freddy en Heather. Nu ben ik zeker dat voor mij enkel het origineel en nummer 3 tellen.
Heather moest nog één keer Nancy spelen, euh jongens hoe kon ze Nancy spelen als Nancy reeds was gedood in deel 3?

avatar van HK Senator
Een origineel idee maar het kwam toch niet helemaal uit de verf. De film duurt ook te lang en er wordt te weinig gemoord.

Desalnietemin: Wes, R.I.P.

Alle delen gezien sinds vorige week maandag.

avatar van Moviestar1979
Na het zwakke deel 5 en 6, keerde Wes Craven voor de laatste keer in 1994 terug met een waardige afsluiter.

Craven kreeg tranen in zijn ogen na het bekijken van de sequels. Hij kon de verhaallijnen niet goed meer volgen, en besloot om deze puinhoop recht te zetten. Dit door middel van een eigen script dat goed in elkaar steekt. Een soortgelijk script werd destijds al geschreven voor A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors (1987), maar werd door New Line Cinema afgewezen.

Over het verhaal moet je in principe niet teveel vertellen. Het mag in elk geval duidelijk zijn dat een groot deel van de cast zichzelf speelt. Het verhaal is eveneens gebaseerd op een stalker die actrice Heather Langenkamp rond die tijd lastig viel. Haar echte man David LeRoy Anderson, is werkzaam bij de special effects. Hij weigerde om zichzelf te spelen, en zijn rol ging naar David Newsom. Bekende gezichten uit A Nightmare on Elm Street (1984) verschijnen weer in beeld. Het was de doelstelling van Craven om Johnny Depp te vragen, maar hij heeft nooit de moed gehad om dit door te zetten. Depp bleek achteraf namelijk graag op het aanbod te zijn ingegaan. Ook producenten Robert Shaye en Sara Risher speelden zichzelf. Risher kocht zelfs gloednieuwe kleren voor haar korte rol, en was ontzettend nerveus. Tot slot vertolkte de dochter van Wes Craven (Jessica Craven) een rol in de film. Cameo's waren er o.a. voor Tuesday Knight, Jsu Garcia en de zus van Robert Shaye. De destijds jonge Miko Hughes kroop in de huid van Dylan. Om hem te laten huilen verliet zijn moeder de set, en fluisterde zijn vader hem toe dat ze was overleden. Deze gemene truc bleek effectief te zijn. Hij was een grote fan van Freddy Krueger. Zo was hij dagelijks aanwezig bij de make-up van Robert Englund. De acteur verscheen eerder al in Pet Sematary (1989). Hiermee maakte hij zijn acteerdebuut. De film bevat een aantal leuke verwijzingen naar deel 1 en 3. De aardbevingen in Los Angeles vonden in 1994 daadwerkelijk plaats. Dit gebeurde ongeveer 2 weken voordat de opnames werden afgerond.

Met dit laatste deel keerde Craven terug naar zijn oude roots. Freddy werd aan de hand van de vele sequels meer als een komisch figuur gezien, maar moest de boogeyman blijven zoals hij altijd al was geweest. Niet voor niets won Craven de prijs voor het beste scenario in 1995 tijdens het Fantasporto. Daarnaast werd de film 5 keer genomineerd. De oorspronkelijke werktitel was: "A Nightmare on Elm Street 7: The Ascension." Helaas ontsnapte de film niet aan een remake.

3,0 *

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezet met een leuk verhaal, kijkt lekker weg.

avatar van john mcclane 2
De hele reeks in wat dagen achter elkaar gezien. Voor de derde keer.
Waar ik dit deel heel hoog had zitten ( want origineel ,,leuke toevoeging aan de reeks )
Was dit toch een tegenvaller,,en dat komt niet door het film,door realiteit idee.
Dat is zoals ik al benoemde erg leuk gedaan.
De cast die er toe deed waren meestal teenagers .
Nu moet het kind kar trekken,,,en het is een irritant jochie .
Echt,Werkt op je zenuwen .
Niet elk deel was natuurlijk even goed,,,maar overal zaten wel vondsten,leuk bedachte dromen in .
Dat was hier bijna niet terug te vinden .
Zelf heb ik de eerste keer erg van new nightmare genoten, en zou ik hem een vier geven.
Nu niet met veel plezier nog eens gezien.

avatar van ChrisM
R.I.P Wes Craven
Nightmare is en blijf mijn favo franchise in het horror genre

iets minder dan deel 1-5 maar nog steeds vermakelijk.en orgineel bedacht.
binnen kort maar weer een zien een tijdje geleden nu.

avatar van BlueJudaskiss
Veel gezeur om het kind en uiteindelijk veel te weinig Freddy, juist nu die dreigender dan ooit is. Begon erg leuk, zelfbewust op bezoek op de filmset en optredens van o.a. Robert Shaye, maar zodra Heather Langenkamp verandert in een hysterische moeder die een behoorlijk irritant kind wil redden, is het uit met de pret. Ongelofelijk dat Craven heel kort hierna het prachtige Scream zou maken.

Hoe alles kan veranderen.
24 jaar geleden alweer, vond ik hem echt goed .
Maar nu echt slapjes en ook nog eens zwak acteerwerk ...2 kleine sterren .