A Nightmare on Elm Street Part 2: Freddy's Revenge (1985)

Alternatieve titel: A Nightmare on Elm Street 2

Horror

geregisseerd door Jack Sholder
met Robert Englund, Kim Myers en Mark Patton

De familie Walsh trekt in het huis aan Elm Street en het duurt niet lang voor hun zoon Jesse nachtmerries krijgt over de overleden kindermoordenaar Freddy Krueger. Dit keer probeert Freddy om het lichaam van Jesse over te nemen, om zo ellende te kunnen veroorzaken in de echte wereld.

avatar van Spetie
Een niet al te sterk vervolg, met enkele erg foute scènes en spannend wordt het nooit.

Vooral het moment, waarbij die ”gemuteerde honden” ten tonele verschijnen is echt lachwekkend, zo fout is het. En zo zitten er nog een paar van dat soort momenten in. Los daarvan is het allemaal nog wel enigszins vermakelijk en best apart dat het hele concept uit het eerste deel vrijwel wordt genegeerd. Op zich niet erg, maar op deze manier zie je toch al snel, dat de consistentie in zo’n reeks ver te zoeken is. Verder is het jammer, dat Freddy hier zelf een wat kleiner aandeel heeft.

Overigens is de soundtrack nog best aardig en het typische eighties sfeertje, komt ook wel lekker door. Los daarvan is het vanwege de eerdere genoemde factoren wel duidelijk minder dan het eerste deel. Maar het kan allemaal nog veel slechter, dus wat dat betreft viel dit nog reuze mee en kan ik hier nog wel twee sterretjes aan kwijt.

avatar van Franza
Slecht vervolg op een vermakelijk deel 1

Eigenlijk hebben ze het hele idee van deel 1 omgegooid.
Het gaat namelijk niet meer om mensen die in de nachtmerries vermoord worden.
Maar afijn, dit terzijde, ik vond deze film qua suspence, verassing erg tekort schieten.

Al met al vind ik deze film echt tegenvallen.
Ik had toch wel hoge verwachtingen.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb veel slechter gezien.

Op naar deel 3 en ik hoop dat deze toch verder gaan op het idee van deel 1.

avatar van alexspyforever
Een atypische Nightmare on Elm Street film. Deze borduurt totaal niet verder op het origineel. Het hoofdpersonage is totaal niet boeiend. Een tienerjongen als hoofdfiguur in deze films werkt toch niet goed naar mijn mening. Bovendien gaat de film totaal in tegen de regels van het spel. Het gaat erom dat Freddy minderjarigen (vooral tieners dan) enkel kan belagen in hun dromen, maar daar wordt hier danig mee geknoeid. Gelukkig gaat deel 3 wel op de juiste manier verder en is dat eigenlijk de echte sequel.

avatar van Gang_Star
Tegenvallende film, na een sterk eerste deel. Film sluit niet echt aan bij zijn voorloper en het is eigenlijk vrijwel alleen Freddy wat zorgt voor een link. Dan is het ook erg jammer dat juist Freddy nogal weinig te zien is. Het gegeven dat Freddy Jesse begint over te nemen zorgt voor een verhaal dat weinig eer doet aan de reeks.

avatar van Devoo
Niet overtuigd.

Het acteerniveau ligt in deze film iets hoger dan zijn voorganger. Ik vind Mark Patton vrij behoorlijk acteren hier. In ieder geval een stuk beter dan het hoofdpersonage uit de eerste film. Het verhaaltje is wat omgegooid. Hier probeert Freddy zijn slachtoffers niet meer te vermoorden in hun dromen, maar neemt hij bezit van een lichaam uit de echte wereld om daarmee slachtoffers te maken. Velen vinden deze ommezwaai van concept een ramp, maar ik heb daar minder problemen mee.

De spanningsboog lag ontzettend laag en dat is natuurlijk de grootste doodsteek bij dergelijke horrorfilms. Het monsterdesign was echt om van te huilen, denk aan die gemuteerde honden die echt verschrikkelijk vormgegeven zijn. Ik hoop dat volgende films in de reeks mij wat meer kunnen overtuigen, want ik begin stilaan de hoop te verliezen.

Het eerste uur is nogal matig en vrij fout, met (onbedoelde?) humor, zoals de hoofdrolspeler die gilt als een meisje en andersoortige onzin. Niet geheel onvermakelijk, naar toch wat weinig voor een echt leuke avond. De laatste 20 minuten maakt veel goed. Nog steeds een hoop en hoewel niet alles werkt is de bodyhorror en artdirection bij vlagen best de moeite waard. Het redt de film en al met al is het aardige pulp. 2,5 sterren.

De "A Nightmare on Elm Street" reeks was in de jaren 80 de tegenhanger van de bekende "Friday the 13th" horrorreeks en ook wel de "Halloween" horrorreeks (hoewel die al in de eindjaren 70 begon). Alle drie de horrorreeksen (allemaal slashers) hebben gemeenschappelijk dat het steeds draait om een bekend horror-icoon en in deze reeks is dat natuurlijk Freddy Krueger. Ook van "A Nightmare on Elm Street" zijn veel delen van gemaakt en dit is het tweede deel ervan.

In dit 2e deel draait het weer om de creepy Freddy Krueger (weer sterk gespeeld door Robert Englund die erdoor bekend is geworden), die met zijn "Wolverine"-achtige handschoenen weer de nodige slachtoffers maakt terwijl ze slapen en dan een nachtmerrie hebben over hem. Helaas stelt dit vervolg qua verhaal behoorlijk teleur en weet de film ook nauwelijks te boeien. Freddy Krueger doet wel zijn best, maar echt spannend wordt het nergens. Ook de uitvoering is niet al te best en dat heeft ook te maken met de matige cast waarvan alleen Robert Englund naar behoren acteert. Ook Kim Myers speelt eigenlijk nog verdienstelijk en ze zag er destijds ook niet onaardig uit. Waar de "Friday the 13th" films meestal voorzien zijn van bloot om het geheel wat leuker te maken, daar zijn de "A Nightmare on Elm Street" films behoorlijk preuts in want er valt weinig in te zien (in dit deel al helemaal niets). Gelukkig duurt deze film met ruim 80 minuten niet al te lang, waardoor hij wel nog enigszins lekker wegkijkt en met name het laatste gedeelte van de film.

Al met al gewoon een matige bedoeling en dat geldt eigenlijk ook voor de andere delen die nog zouden volgen. Het enige leuke aan deze reeks is Freddy Krueger en de rest is eigenlijk wat flauw en misschien ook wat kinderachtig.

avatar van baspls
"You are all my children now."

Het vervolg op A Nightmare in Elm Street is gelukkig niet helemaal een herhaling van het vorige deel. Hier krijgen we te maken met ene Jesse die langzaam in Freddy verandert, in plaats van weer een aantal jongeren die door dromen worden geterroriseerd.

Robert Englund was weer een gave Freddy Krueger. Waar hij in het vorige deel nog een beetje de stille slasher was, begint hij hier meer de satirische te worden die met een beetje humor zijn slachtoffers om zeep helpt. Het acteerwerk was wel te doen verder.

Een grote plus tegen over het vorige deel is dat in plaats van de erg cheesy muziek en geluidseffecten we hier een sfeervolle soundtrack van Christopher Young. Deze klassieke score weet de spanning veel beter over te brengen en is niet zo gedateerd. De foute 80s muziek die er soms in zit (goed weggewerkt, bijvoorbeeld als iemand een radio aanzet) mag er wel wezen.

Net als de vorige film zaten er weer een aantal gave effecten in deze film en Freddy had een paar coole kills. Soms zaten er wat minder goede dingen in, zoals bijvoorbeeld de honden met mensenkoppen, maar over het algemeen heeft het special-effects team goed werk geleverd.

Al met al is Freddy's Revenge wel een redelijk vervolg. In ieder geval niet zo uitgemolken als ik had verwacht. Wel was hij behoorlijk minder dan zijn voorganger. Sommige scènes konden gewoon echt niet, zoals bijvoorbeeld wanneer Jesse zijn kamer gaat opruimen (Gaylord-stijl) of de ongelofelijk foute bar van de pedofiele gymleraar... Echt veel te fout. Toch best vermakelijke film.

avatar van PEN15
Herzien. Freddy's revenge vond ik al jaren de zwakste van de grote zeven. En als het een troost voor je is, dan kan ik gerust zeggen dat ik de remake dé slechtste vind en niet deze.

Het concept beviel me wel, alleen ben ik allerminst blij met wat ik op beeld zag. Ik zag de filmhoes al in de tijd dat Freddy nog geen eens een horroricoon was en ik vond deze poster altijd al zo cool!! Maar het is nauwelijks een weerspiegeling van de film. In een interview gaf Sholder als verklaring dat hij destijds nog niet wist dat Freddy's zo'n populaire franchise kon worden...okay, maar stel voor dat hij een andere acteur voor Freddy had aangewezen en Englund de rol nooit meer zou gaan spelen. Ik moet daar niet aan denken!!!

Wat Sholder goed gelukt is, is Englund angstaanjagend maken. Hij is hier nog niet echt de clown, de dark joker filmster die door iedereen wordt toegejuicht en zijn opmerkingen komen best snijdend over. Iedereen heeft het hier over "you are all my children now", maar geef mij nou maar dat moment "you've got the body, I;ve got the brains". Wat hij vervolgens doet vond ik zo onverwacht dat ik niet meer kon stoppen om daaraan te denken. Ik vond dat verdomd freaky!!

Dankzij groots optreden van Englund en het gay dansje van Mark Patton op touch me all night long van Fonda Rae (ik las dat hij de laatste jaren erg ziek is), toch nog 2*

avatar van GrobbekuikenXL
De vreemde eend in de Elm street bijt ! Maar in ieder geval leuker dan 4,5 en 6. Freddy is hier nog niet zo silly als in de latere delen. Het ritje met de schoolbus is erg leuk

avatar van HK Senator
Zojuist de 666e stem uitgebracht op deze film. Hoe toepasselijk.

avatar van Moviestar1979
Een sequel waar Wes Craven bewust afstand van deed.

Als het aan Craven had gelegen, dan kreeg A Nightmare on Elm Street (1984) nooit een sequel. Zijn oorspronkelijke versie kreeg een happy ending, en bleek het hoofdpersonage Nancy alles te hebben gedroomd. Producent Robert Shaye was verantwoordelijk voor het open einde. Dit verklaard waarom Craven zijn medewerking niet heeft verleend aan deze matige sequel. Tevens sprak hem het script niet aan. Ik kan hem hierin geen ongelijk geven.Het script wijkt grotendeels af van de gebeurtenissen uit deel 1. Het concept werd zodanig veranderd, dat zelfs actrice Heather Langenkamp niet meer werd gevraagd voor de rol van Nancy.

Het had weinig gescheeld, of ook Robert Englund was afgehaakt. New Line Cinema weigerde om hem loonsverhoging te geven. Uiteindelijk kwamen ze al snel tot de conclusie dat alleen Englund de rol van Freddy Krueger kon vertolken. De grote nieuwkomer was Mark Patton. Tot dusverre is hij de enige mannelijke hoofdrolspeler geweest uit de hele franchise. Eerder kwamen Brad Pitt, John Stamos en Christian Slater voor de rol van Jesse Walsh in aanmerking. Ook Michael J. Fox werd overwogen, maar de acteur was destijds druk bezig met de opnames voor Back to the Future (1985) en Teen Wolf (1985). Patton koos persoonlijk voor Kim Myers als zijn vrouwelijke tegenspeelster. De cast werd verder uitgebreid met o.a. Robert Rusler, Clu Gulager en Hope Lange. Special make-up artist David B. Miller werd vervangen door Kevin Yagher.

Acteur Mark Patton sprak zich open uit over zijn homoseksualiteit. Hij werd bekend als de éérste mannelijke scream queen. Ook de film zelf kreeg meer een homoseksuele lading door schrijver David Chaskin. Dit allemaal buiten de rug om van regisseur Jack Sholder. Dit bleek achteraf succesvol te werken. In Europa werd deze sequel positief ontvangen, en New Line Cinema was uit de rode cijfers. Mede dankzij het succes van deze film, werd een faillissement voorkomen. De brutowinst was twee keer zo groot dan zijn voorganger.

De film werd in 1986 genomineerd voor een Saturn Award als zijnde beste film. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit in het verleden altijd een spannende film vond, maar kritisch gezien is hij duidelijk stukken minder dan zijn voorganger. Het uitmelken was begonnen, en er zouden nog 5 delen volgen.

2,5 *

avatar van tattoobob
Wel een van de vetste nightmare on elmstreet posters vind ik.

Indiana007
De slechtste van de reeks.
Totaal andere aanpak van Freddy.
En mislukt.
Geen voldoende, maar had eigenlijk 5.5 willen geven.
Is het net niet.
5 is net te weinig 6 te hoog.
Maar dat kan niet door de sterren.

avatar van Phantasm
Ik vond deze beter dan zijn voorganger, hier komt Freddy ook veel meer in beeld, prima vermaak.

avatar van jeroentjuhhhhh
Bezig met herzieningen (vriendin had ze nog nooit gezien, foei!). Tussen deel 1 en 3 in valt deze toch op als de mindere. Des te verrassender is het dat dit deel waarschijnlijk de beste scene uit de hele reeks heeft De entree van Krueger vanuit Mark Patton is legendarisch!

avatar van james_cameron
Herzien op bluray. Een curieuze miskleun en verreweg de minste sequel uit de reeks, wat mij betreft. De film kent weinig enge momenten en Freddy Krueger komt amper aan de gebeurtenissen te pas. De homo-erotische subtext werkt daarnaast op de lachspieren, net als het meisjesachtige gegil van hoofdrolspeler Mark Patton.

avatar van john mcclane 2
niet de beste maar er zitten genoeg momenten in die de film de moeite waard maken,
vele hebben inmiddels de blu-ray boxset.
met alle films in super HD ...
en ze zijn het ook waard ze allemaal te zien,
gelukkig zit hier de waardeloze remake niet in.
wel jammer dat wes craven er maar twee heeft gemaakt.
maar die laatste pakt wel extra leuk uit.
net aan een 3 voor deze.

iets mindere vervolg.maar nog steeds vermakelijk. ben echt een freddy fan .maar deze is net zo goed nog spannend om te zien.

avatar van BlueJudaskiss
Omdat ik meer een Friday en Halloween-fan ben heb ik deze films een tijd lang links laten liggen. Hoewel ik nooit een grote fan van de reeks zal worden moet ik toch toegeven dat dit veel inventiever is, veel beter gemaakt.
Irritant hiervan: de speelduur op de DVD klokt 81 minuten, IMDB geeft 87 minuten aan. Ik had tijdens het kijken al af en toe het idee dat het erg van de hak op de tak sprong, irritant dat ik nu bijna zeker weet dat er zes minuten missen.
Evengoed vond ik dit leuk, lekkere niets-aan-de-hand horror waarbij ik soms moest grijnzen om die niet eens zo heel goed verborgen homo-erotische onderlaag die er onder zit. Zwembadscene was tof.

Zo slecht vond ik hem eigenlijk niet. Zaten best leuke scènes in. Keek lekker weg. Vond het juist wel grappig dat hij totaal afwijkt van de andere delen.

avatar van memento12
vond em ook niet slecht goed eigenlijk.classic 80s kijkt lekker weg paar goeie scenes dr bij.deel1 is wel beter fan van ook .jammer van lage score en niet waardeert .vond wel goed wat anders,deel 1,2,3 must see die het nog niet gezien hebben

avatar van Kondoro0614
Wederom houden we de flow van het herzien er in, en aangezien het weekend is wil ik deze mooi laten beginnen met een leuke horror film. Me keuze was al snel gevallen op deze, aangezien ik hem eerst wou kijken op het weekendje weg wat ik eerder dit jaar had maar helaas is het daar niet gelukt, al had ik het begin wel een stukje gezien. Gister avond toch maar opgezet en zonder al te hoge verwachtingen deze film maar even bekeken, soms best lastig omdat ik aardig moe was. De film word nergens spannend, en hoewel ik me best kan inleven dat hij destijds super eng was, is dat denk ik na alle horrors die ik heb gezien vooral rond deze tijd, de effecten die ze destijds gebruiken niet meer veel indruk weten te maken (om me daadwerkelijk ‘bang’ te maken) maar, het blijft super tof om naar te kijken.

Zoals ik al zei werd het nergens echt héél spannend, en daar kan je soms best om gapen en word de film soms wat lastiger om te blijven volgen. Aangezien het verhaal ook niet overweldigend is en er maar weinig spanning aanwezig is zakte mijn interesse soms iets te vaak weg waardoor je ongeconcentreerd naar het beeld gaat turen en je soms met andere zaken bezig begint te houden, je mobieltje kan dan geregeld aangaan. Toch kende de film leuke effecten, werd er mooi gebruik gemaakt van wat bloed en waren de aanvallen van Freddy toch ook niet mis.

De cast was prima, Mark Patton speelde een prima rol als ‘Jesse Walsh’, de jongeman die op ‘Elm Street’ is komen wonen. Kim Myers speelde ook een leuke rol, en geinige achternaam. Dan moet ik gelijk denken aan de horror-concurrent van Freddy Krueger genaamd ‘Michael Myers’, haha. Kim speelde de rol van Lisa Webber, het vriendinnetje van ‘Jesse Walsh’. Maar de top rol was uiteraard voor Robert Englund die zich wederom mocht voortbewegen als de het grote gezicht ‘Freddy Krueger’.

“Mommy? Why can't Jesse wake up like everybody else?”
“Oh, honey, he's all right. He's just having a bad dream.”

Het verhaal was geinig. We beginnen de film met een comeback voor Freddy, die met een bus inrijd op een zandvlakten waarna we de eerste nachtmerrie mee krijgen. Jesse Walsh word wakker en het blijkt dat hij nu geteisterd word door de gevaarlijke Freddy Krueger, en hij schreeuwt de boel bij elkaar. Op een dag komt hij wederom in aanraking met Freddy die hem zijn handschoen geeft, en meld dat Jesse hem moet helpen. Krueger wil graag in de huid kruipen van Jesse Walsh om zo weer mensen te vermoorden en dat lukt hem aardig, nadat ‘Krueger’ de coach van Jesse vermoord heeft word een teamgenoot de volgende die Jesse altijd pestte. Ze moeten nu van alles doen om Krueger weg te krijgen die na een redelijk saaie eindscène overleed maar, de aller laatste scene laat wederom zien dat het nog steeds niet klaar is.

Het verhaal speelt zich af in de ogen van Jesse die ‘overgenomen’ word door Freddy Krueger. Leuk om te zien en leuk bedacht maar toch iets te simpel en makkelijk uitgewerkt. Toch blijven de films met Krueger erin altijd leuk, en ik stop er zeker niet mee, ook dit tweede deel was prima te doen alleen kon het op veel vlakken toch een stukje beter.