Lean on Me (1989)

geregisseerd door John G. Avildsen
met Morgan Freeman, Beverly Todd en Robert Guillaume

Niemand weet wanneer Joe Clark de bijnaam 'Crazy Joe' kreeg. Misschien in 1967, toen hij als jonge onderwijzer de zak kreeg 'wegens wanorde'. 20 Jaar later is Clark op de school-hel Eastside High. Hij barricadeert de deuren om drug-dealers buiten te houden en verwijdert 300 recidivisten. Dat werd voorpaginanieuws na een cover-story in Time. Eigenzinnig en tegendraads: dat is Crazy Joe. Ambtenaren konden hem niet uitstaan, de studenten dweepten met hem. Clark belandt in de gevangenis. Er ontstaat een regelrechte oproer onder de jeugd voor zijn vrijlating.

avatar van Master Blaster
goeie film

goed acteer werk

petje af

avatar van ewalk
Ik vind dat Morgan Freeman een goede rol neerzet. Ongedwongen en puur. De film oogt niet als de huidige "Urban"movies(stomme term trouwens) Hij oogt veel rustiger en minder geforceerd. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
Aftiteling met muziek van Big Daddy Kane

Een prachtige film, met een overtuigende Morgan Freeman in de hoofdrol.

Raar toch hoe sommige juweeltjes onbekend blijven - op dit ogenblik zijn er blijkbaar 19 stemmen. Ook ik kende deze film niet. Nooit van gehoord, pas gisterenavond op TV gezien.

Maar weeral eens zet Morgan Freeman hier een prachtrol neer. Voor mij mogen ze dergelijke films meer uitzenden.
Voor mij een 4.

Mr.Hyde schreef:
Een prachtige film, met een overtuigende Morgan Freeman in de hoofdrol.

Waar heb je die film gezien?

super film. Is 1 van de beste films die ik gezien heb. Verdient van mij zeker de 5 sterren..

jammer dat er slechts 30 stemmen op zo'n goede en mooie film zijn uitgebracht.
deze film verdient naar mijn mening zeker een plaatsje in de top 250!

avatar van badfans69
Een zeer ondergewaarde film

avatar van DeCol
Het plot lijkt bekend. Weer een film waarin een highschool wordt opgeknapt omdat het een zooi is. Drugsgebruik, misbruik en vechtpartijen zijn dagelijkse kost. Dan wordt er een (ex-)soldaat op afgestuurd en die lost het wel even op.
Lean one me, gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Joe Clark is toch wel anders. Hier speelt het gevoel meer een rol, van geweld is nauwelijks sprake. Joe Clark was een voorstander van zware discipline en handelde soms onorthodox.
Ik heb net zijn korte biografie gelezen en petje af voor Morgan Freeman die het karakter Joe Clark op een geweldige manier speelt. Tevens is de klik met de studenten echt aanwezig, wat zorgt voor tal van mooie momenten, droevig en grappig.
De film had van mij nog wel iets langer mogen duren, op die manier hadden ze het einde wat anders kunnen doen want dat was dan toch een beetje het minpunt van deze film. Iets te afgezaagd, maar nog steeds wel oke.
Gek en vooral jammer dat deze film niet bekend is onder het publiek. Hij is in Nederland ook niet verkrijgbaar dus dat speelt uiteraard een rol.

Zeker een aanrader!

avatar van Spetie
Lean on Me is een aardige film over een bekend onderwerp, dat in tal van andere films terugkomt. Het is wel fijn om te zien dat de film zich deze keer wat meer richt op de inhoud, in tegenstelling tot bijvoorbeeld films als The Substitute en The Principle, die meer op het vermaak en de bijbehorende actie gericht zijn.

Ik moet zeggen dat ik Morgan Freeman de laatste jaren wat minder vind acteren, maar in deze film, waar hij letterlijk zijn zwarte haren nog heeft, speelt hij best wel goed. Hij overtuigt als sterke man, die op een inhoudelijke manier de leerlingen weet te raken. Dat kwam soms best wel verfrissend over, ondanks dat ik sommige zaken wel zag aankomen. Het einde van de film is echter wel redelijk teleurstellend en vond ik veel te voorspelbaar en standaard. Jammer, want anders had ik de film nog wel een halfje hoger gegeven.

Lean on Me is zeker geen slechte film, maar net niet goed genoeg voor een bovengemiddelde waardering. Als mensen een film over het onderwijs willen zien die ook goed is en in ieder geval een veel sterker einde heeft, dan raad ik Entre les Murs aan.

avatar van Filmkriebel
The head nigger in charge

Prachtige film. Je verwacht zoiets eerder van Spike Lee dan van de regisseur van Karate Kid. Zeer sterke rol van Morgan Freeman als de wat militaristische Joe Clark die (laat ik het toch maar vermelden) écht bestaat. Ik vind Speties vergelijking met het snobistische Entre les Murs niet echt opgaan, want waar laatstgenoemde film sterk gericht is op dialoog (de passieve aanpak), gaat Lean on Me meer over acties. En zelf geloof ik ook dat dingen doen in het onderwijs een veel sterker effect hebben dan dingen zeggen.

Hoewel het gebrul van Clark niet altijd goed te keuren is en hij bepaalde grenzen overschrijdt met zijn onderwijzend personeel, wordt hier een duidelijk punt gemaakt en vertrekt de aanpak vanuit een correcte vaststelling. Het zijn niet de leerlingen die falen, het zijn de leraars. Het merendeel van de jongeren misten autoriteit, een vaderfiguur, en die hebben ze allemaal gevonden in Clark, een soort herder die hen opnieuw op het juiste pad zet. Dat maakte het ook ontroerend op het einde. De film blijft onderhoudend en een luchtig grapje wordt niet geschuwd. Freeman met zijn luidspreker wordt haast een gimmick..
Freeze Sams!
Eén van de beste films over het onderwijssysteem!

Alleen Morgan Freeman komt weg met zo'n belerende moraliserende rol.