A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors (1987)

Fantasy / Horror

geregisseerd door Chuck Russell
met Robert Englund, Craig Wasson en Patricia Arquette

Kristen Parker probeert wakker te blijven, maar als moordenaar Freddy Krueger haar tot een ogenschijnlijke zelfmoordpoging drijft, wordt ze naar een kliniek gestuurd. Hier ontmoet Kristen Nancy Thompson, die het jaren terug ook met Freddy aan de stok heeft gehad. Nancy besluit nu om Kristen en de andere kinderen te leren hoe ze de speciale kracht, die ze in hun dromen hebben, kunnen gebruiken om Freddy te verslaan.

avatar van jipt
Vond hem sterk beginnen maar werd tegen het einde aan allemaal te onzinnig en heeft de tand der tijd moeilijk doorstaan. kleine voldoende want het is bijna Halloween 3*

avatar van alexspyforever
Vroeger dacht ik dat deze film beter was dan het origineel. Bij herziening moet ik toch zeggen dat het origineel beter is. Goede punten zijn de continuïteit met het origineel (dit in tegenstelling tot deel 2 waar dit ver te zoeken was), de terugkeer van Nancy en dat de slachtoffers van Freddy een manier hebben gevonden om hun gemeenschappelijke vijand samen te bekampen. De uitwerking is helaas toch wat minder en Freddy begint meer onnozele trekken te krijgen. De scène met de beenderen die vond ik toch echt wel dom. Wel leuk was dat de werkelijke afkomst van Freddy aan het licht komt. Ik denk dat ik me bij deel 1 en 3 ga houden. Ik denk dat 4-5-6 niet meer nodig zijn om te kijken en steeds hetzelfde stramien gaan blijven volgen. Misschien dat ik omwille van Heather Langenkamp toch nog New Nightmare ga zien.

avatar van Gang_Star
Het derde deel is de film wat eigenlijk meer het vervolg op deel 1 is. Het personage Nancy keert terug en de kenmerken uit deel 1 volgen haar ook. De kinderen die weer het bekende liedje zingen, freddy die weer in de dromen terugkomt en er een slachtpartij van maakt. Ook de personages in deze film doen het beter dan de personages van de vorige film. Qua sfeer weer een stuk beter, ook qua gore goed.

avatar van Devoo
Dit derde deel in de Nightmare on Elmstreet-reeks vind ik voorlopig de beste. Visueel is het een stuk interessanter, de muziek is beter, er wordt over het algemeen een stuk overtuigender geacteerd. Hier waren er effectief ook wat engere scènes, iets wat ik in de eerste twee delen compleet miste. Alles ligt dus een niveautje hoger dan zijn voorgangers. Hopelijk kan het deze stijgende lijn volhouden. Ik ben benieuwd naar de vierde!

Vreemd, ik vond deze juist de minst engste van de drie.

avatar van baspls
"Sleep. Those little slices of Death. How I loathe them." - Edgar Allen Poe

Stiekem net ietsje beter dan het eerste deel en veel beter dan het vervolg.

Mooi dat ze hier Heather Langenkamp en John Saxon uit de eerste film weer terug hebben. Langenkamp's acteerwerk is erg wisselvallig, dan acteert ze goed en weet emotie over te brengen en dan is ze een houten klaas. Patricia Arquette en de andere tieners deden het lang niet slecht, ze sloegen er in ieder geval neer om goede personages neer te zetten die niet bijzonder irritant werden. Laurence Fishburne speelt ook een kleine rol als een medewerker van de zelfmoordkliniek, herkende hem niet echt, hier is hij nog veel minder dik. Robert Englund zet hier weer een goede Freddy neer, al voelt hij hier meer aan als een achtergrond pergonage en is hij een stuk mondiger als gewoonlijk (Welcome to prime time, bitch!).

Wes Craven keert hier terug als producent en schreef het verhaal voor dit vervolg. Frank Darabont (die later een erg succesvol regisseur is geworden) en script-doctor Bruce Wagner hebben wat wijzigingen aan Craven's oorspronkelijke verhaal gemaakt, dat was namelijk veel duisterder en spannender. Hier zit er meer humor in het verhaal en probeert de film met gore eng te zijn in plaats van spanning op te bouwen. Hoewel ik meer spanning op prijs had gesteld, de film is helemaal niet eng, vind ik het verhaal erg geslaagd. Vooral het verband met de eerste film en de religieuze verwijzingen kon ik wel waarderen. Het concept is erg geslaagd. Het uitwerken van de achtergrond van Freddy is ook goed gedaan, dat is wat een goed vervolg hoort te doen, in plaats van gewoon een nieuw verhaal leveren.

De muziek van Angelo Badalamenti, die bekend is van de legendarische soundtrack van Twin Peaks en ander werk van David Lynch, is stukken beter dan de muziek van de eerdere films. Niet cheesy en toch lekker 80s met veel synthesizers, hier verpest de muziek de spanning tenminste niet (voor zover die er is). De rockmuziek van Dokken mag er ook wezen, het singeltje Dream Warriors is best aardig. Ook een geniale videoclip zit erbij waarin Freddy zelf een nachtmerrie krijgt.

Het sterkste punt van deze film is (net als bij de vorige twee films overigens) de special effects. Van de hele serie vind ik ze hier toch wel het beste. Animatronics, Gore, Bloed, Indrukwekkende schaalmodellen, Stop-motion die je aan Ray Harryhausen doet denken en heerlijke 80s rotoscoping effecten bij die Wizard Master gast en Freddy's dood. De effecten in dit deel zijn behoorlijk ambitieus en komen nauwelijks gedateerd over, alleen de skelet deed me denken aan een jaren '50 monsterfilm. Van alle films heeft Freddy hier ook de gaafste verschijningen, vooral die tv en de marionet waren geslaagd.

Zeker voor zijn eerste film heeft Chuck Russell het bijzonder goed gedaan. De cinematografie was goed en de film is mooi opgenomen. Hierna schijnt Russel nog een paar aardige genrefilms te hebben gemaakt en daarna niet veel soeps meer, zonde want dit was een goede start van zijn carrière.

Al met al een erg vermakelijk vervolg dat op zijn minst net zo goed is als het origineel. Goed geschreven als vervolg met erg goede effecten. Misschien hadden ze hier moeten stoppen, het einde waar Freddy een crucifix op zijn hoofdkrijgt deed me denken aan klassieke griezelfilms, zou een erg mooi laatste optreden van Krueger zijn geweest. Aanrader voor fans van de reeks en horror in het algemeen.

avatar van DiDa
Had deze film nog nooit gezien. Gister voor het eerst gekeken en ik moet zeggen dat ik deze eigenlijk net iets beter vindt dan het origineel. Sterke opbouw en de droomwerelden zijn mooi weergegeven. Evenals de originele kills....

avatar van Moviestar1979
Ondanks de negatieve recensies van A Nightmare on Elm Street Part 2: Freddy's Revenge (1985), werd de film een succes. Dit resulteerde in de terugkeer van Wes Craven.

Hoewel hij dit 3e deel niet regisseerde, besloot Craven wel om zijn medewerking aan de film te verlenen. Zo werd hij aangesteld als uitvoerend producent, en schreef hij het script. Dit deed hij samen met Bruce Wagner, Frank Darabont en Chuck Russell. Darabont maakte hiermee zijn debuut als scriptschrijver. Het concept werd wederom aangepast aan de wensen uit deel 1. Je zou kunnen zeggen dat deel 3 eigenlijk een direct vervolg is op deel 1.

Heather Langenkamp keerde terug als Nancy Thompson, John Saxon als haar vader Donald Thompson en de enige echte Robert Englund als Freddy Krueger. Voor Englund zal dit deel ongetwijfeld de zwaarste zijn geweest. De acteur werkte 24 uur per dag. Zo werkte hij 's middags aan de TV-serie "Downtown ", en werkte hij 's nachts op de set van "A Nightmare on Elm Street 3." Hij viel geregeld volledig met make-up in zijn kleedkamer in slaap, en schrok de volgende ochtend zodra hij in de spiegel keek. Patricia Arquette maakte haar acteerdebuut. Veel mannelijke crewleden waren dol op haar, en vroegen Englund om raad bij hun versierpogingen. Helaas kon ze echter niet goed met regisseur Chuck Russell opschieten. Acteur Ken Sagoes had oorspronkelijk geen interesse in de rol van Kincaid, maar ging op advies van zijn agent naar de audities. Wegens zware regenval verscheen hij drijfnat bij Chuck Russell. Sagoes was niet bepaald blij, en zijn auditie bestond grotendeels uit gevloek en scheldpartijen na aanleiding van zijn onplezierige tocht. Hierop besloot Russell om hem de rol te geven. Actrice Jennifer Rubin vertolkte de rol van de ex-drugsverslaafde Taryn. Een deel van haar fans waren zodanig onder de indruk van haar acteerprestaties, dat ze besloten om volledig af te kicken.

Voor mij persoonlijk is dit het beste deel uit de sequels. Mede dankzij het feit dat Freddy weer terugkeert naar zijn oude roots. De film werd in 1988 3 keer genomineerd voor een Saturn Award. (Waaronder voor beste horrorfilm). In datzelfde jaar won Chuck Russell de Critics Award, en werd hij wederom genomineerd als zijnde beste horrorfilm voor een International Fantasy Film Award.

3,0 *

avatar van Zandadder

Goede recensie, net als de vorige met plezier gelezen die info achter de schermen.
Ik ga de 1-7 reeks op Bluray halen binnenkort, de remake reeds in huis. Heb er weer zin in!

avatar van Moviestar1979
Zandadder schreef:

Dank je wel, en graag gedaan.

Indiana007
Zo veel beter en leuker als 2.
Effecten zijn niet top maar de vibe is beter als in 2.
En dan die verpleegster; wat een killer body

Wel heel mooi gemaakt voor die tijd. Dit was de eerste die ik gezien had van de reeks. Eerste deel viel daardoor tegen. Toch echt een origineel verhaal. Zulke films maken ze helaas niet meer.

avatar van Phantasm
Deze vond ik iets minder goed dan het 2-de deel, verder een prima wegkijker.

mooiste deel van de reeks .echt een 80s sfeer.heb hem al zo vaak gekeken .dat zal ik zeker blijven doen.

avatar van BlueJudaskiss
Het betere jaren '80-sleazewerk, met een paar érg originele momenten, een prima verhaal en heel veel sfeer.

avatar van Woland
Veel sequels zijn een slap aftreksel van deel een of twee en zodoende de moeite niet echt waard, en zeker horrorfilms krijgen vaak tot in het oneindige steeds beroerdere sequels. Het doet me deugd dat A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors hier niet aan voldoet. Dit was een erg vermakelijke jaren '80 horror, waarbij het droomaspect goed als excuus wordt gebruikt om er wat absurdistische grappen in te gooien. Naast natuurlijk een beetje spanning, prima effecten en redelijk originele moorden. Ik vond 'm leuk.

avatar van goongumpa
Is dit die met het Darabont script? Ik vond 'm ook weer leuk , maar was toch beter in m'n herinnering. Trish Arquette altijd een plezier om naar te kijken!