• 8.660.283 stemmen

A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors (1987)

Fantasy / Horror | 96 minuten

• Google Play Bekijk via Google Play
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors

"If you think you're ready for Freddy, think again!"

Kristen Parker probeert wakker te blijven, maar als moordenaar Freddy Krueger haar tot een ogenschijnlijke zelfmoordpoging drijft, wordt ze naar een kliniek gestuurd. Hier ontmoet Kristen Nancy Thompson, die het jaren terug ook met Freddy aan de stok heeft gehad. Nancy besluit nu om Kristen en de andere kinderen te leren hoe ze de speciale kracht, die ze in hun dromen hebben, kunnen gebruiken om Freddy te verslaan.

Alle Media

avatar van jipt

jipt

Vond hem sterk beginnen maar werd tegen het einde aan allemaal te onzinnig en heeft de tand der tijd moeilijk doorstaan. kleine voldoende want het is bijna Halloween 3*

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 20603 berichten

Vroeger dacht ik dat deze film beter was dan het origineel. Bij herziening moet ik toch zeggen dat het origineel beter is. Goede punten zijn de continuïteit met het origineel (dit in tegenstelling tot deel 2 waar dit ver te zoeken was), de terugkeer van Nancy en dat de slachtoffers van Freddy een manier hebben gevonden om hun gemeenschappelijke vijand samen te bekampen. De uitwerking is helaas toch wat minder en Freddy begint meer onnozele trekken te krijgen. De scène met de beenderen die vond ik toch echt wel dom. Wel leuk was dat de werkelijke afkomst van Freddy aan het licht komt. Ik denk dat ik me bij deel 1 en 3 ga houden. Ik denk dat 4-5-6 niet meer nodig zijn om te kijken en steeds hetzelfde stramien gaan blijven volgen. Misschien dat ik omwille van Heather Langenkamp toch nog New Nightmare ga zien.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Het derde deel is de film wat eigenlijk meer het vervolg op deel 1 is. Het personage Nancy keert terug en de kenmerken uit deel 1 volgen haar ook. De kinderen die weer het bekende liedje zingen, freddy die weer in de dromen terugkomt en er een slachtpartij van maakt. Ook de personages in deze film doen het beter dan de personages van de vorige film. Qua sfeer weer een stuk beter, ook qua gore goed.

avatar van Devoo

Devoo

Dit derde deel in de Nightmare on Elmstreet-reeks vind ik voorlopig de beste. Visueel is het een stuk interessanter, de muziek is beter, er wordt over het algemeen een stuk overtuigender geacteerd. Hier waren er effectief ook wat engere scènes, iets wat ik in de eerste twee delen compleet miste. Alles ligt dus een niveautje hoger dan zijn voorgangers. Hopelijk kan het deze stijgende lijn volhouden. Ik ben benieuwd naar de vierde!

avatar van dr channard

dr channard

Vreemd, ik vond deze juist de minst engste van de drie.

avatar van baspls

baspls

"Sleep. Those little slices of Death. How I loathe them." - Edgar Allen Poe

Stiekem net ietsje beter dan het eerste deel en veel beter dan het vervolg.

Mooi dat ze hier Heather Langenkamp en John Saxon uit de eerste film weer terug hebben. Langenkamp's acteerwerk is erg wisselvallig, dan acteert ze goed en weet emotie over te brengen en dan is ze een houten klaas. Patricia Arquette en de andere tieners deden het lang niet slecht, ze sloegen er in ieder geval neer om goede personages neer te zetten die niet bijzonder irritant werden. Laurence Fishburne speelt ook een kleine rol als een medewerker van de zelfmoordkliniek, herkende hem niet echt, hier is hij nog veel minder dik. Robert Englund zet hier weer een goede Freddy neer, al voelt hij hier meer aan als een achtergrond pergonage en is hij een stuk mondiger als gewoonlijk (Welcome to prime time, bitch!).

Wes Craven keert hier terug als producent en schreef het verhaal voor dit vervolg. Frank Darabont (die later een erg succesvol regisseur is geworden) en script-doctor Bruce Wagner hebben wat wijzigingen aan Craven's oorspronkelijke verhaal gemaakt, dat was namelijk veel duisterder en spannender. Hier zit er meer humor in het verhaal en probeert de film met gore eng te zijn in plaats van spanning op te bouwen. Hoewel ik meer spanning op prijs had gesteld, de film is helemaal niet eng, vind ik het verhaal erg geslaagd. Vooral het verband met de eerste film en de religieuze verwijzingen kon ik wel waarderen. Het concept is erg geslaagd. Het uitwerken van de achtergrond van Freddy is ook goed gedaan, dat is wat een goed vervolg hoort te doen, in plaats van gewoon een nieuw verhaal leveren.

De muziek van Angelo Badalamenti, die bekend is van de legendarische soundtrack van Twin Peaks en ander werk van David Lynch, is stukken beter dan de muziek van de eerdere films. Niet cheesy en toch lekker 80s met veel synthesizers, hier verpest de muziek de spanning tenminste niet (voor zover die er is). De rockmuziek van Dokken mag er ook wezen, het singeltje Dream Warriors is best aardig. Ook een geniale videoclip zit erbij waarin Freddy zelf een nachtmerrie krijgt.

Het sterkste punt van deze film is (net als bij de vorige twee films overigens) de special effects. Van de hele serie vind ik ze hier toch wel het beste. Animatronics, Gore, Bloed, Indrukwekkende schaalmodellen, Stop-motion die je aan Ray Harryhausen doet denken en heerlijke 80s rotoscoping effecten bij die Wizard Master gast en Freddy's dood. De effecten in dit deel zijn behoorlijk ambitieus en komen nauwelijks gedateerd over, alleen de skelet deed me denken aan een jaren '50 monsterfilm. Van alle films heeft Freddy hier ook de gaafste verschijningen, vooral die tv en de marionet waren geslaagd.

Zeker voor zijn eerste film heeft Chuck Russell het bijzonder goed gedaan. De cinematografie was goed en de film is mooi opgenomen. Hierna schijnt Russel nog een paar aardige genrefilms te hebben gemaakt en daarna niet veel soeps meer, zonde want dit was een goede start van zijn carrière.

Al met al een erg vermakelijk vervolg dat op zijn minst net zo goed is als het origineel. Goed geschreven als vervolg met erg goede effecten. Misschien hadden ze hier moeten stoppen, het einde waar Freddy een crucifix op zijn hoofdkrijgt deed me denken aan klassieke griezelfilms, zou een erg mooi laatste optreden van Krueger zijn geweest. Aanrader voor fans van de reeks en horror in het algemeen.

avatar van DiDa

DiDa

Had deze film nog nooit gezien. Gister voor het eerst gekeken en ik moet zeggen dat ik deze eigenlijk net iets beter vindt dan het origineel. Sterke opbouw en de droomwerelden zijn mooi weergegeven. Evenals de originele kills....

avatar van Moviestar1979

Moviestar1979

Ondanks de negatieve recensies van A Nightmare on Elm Street Part 2: Freddy's Revenge (1985), werd de film een succes. Dit resulteerde in de terugkeer van Wes Craven.

Hoewel hij dit 3e deel niet regisseerde, besloot Craven wel om zijn medewerking aan de film te verlenen. Zo werd hij aangesteld als uitvoerend producent, en schreef hij het script. Dit deed hij samen met Bruce Wagner, Frank Darabont en Chuck Russell. Darabont maakte hiermee zijn debuut als scriptschrijver. Het concept werd wederom aangepast aan de wensen uit deel 1. Je zou kunnen zeggen dat deel 3 eigenlijk een direct vervolg is op deel 1.

Heather Langenkamp keerde terug als Nancy Thompson, John Saxon als haar vader Donald Thompson en de enige echte Robert Englund als Freddy Krueger. Voor Englund zal dit deel ongetwijfeld de zwaarste zijn geweest. De acteur werkte 24 uur per dag. Zo werkte hij 's middags aan de TV-serie "Downtown ", en werkte hij 's nachts op de set van "A Nightmare on Elm Street 3." Hij viel geregeld volledig met make-up in zijn kleedkamer in slaap, en schrok de volgende ochtend zodra hij in de spiegel keek. Patricia Arquette maakte haar acteerdebuut. Veel mannelijke crewleden waren dol op haar, en vroegen Englund om raad bij hun versierpogingen. Helaas kon ze echter niet goed met regisseur Chuck Russell opschieten. Acteur Ken Sagoes had oorspronkelijk geen interesse in de rol van Kincaid, maar ging op advies van zijn agent naar de audities. Wegens zware regenval verscheen hij drijfnat bij Chuck Russell. Sagoes was niet bepaald blij, en zijn auditie bestond grotendeels uit gevloek en scheldpartijen na aanleiding van zijn onplezierige tocht. Hierop besloot Russell om hem de rol te geven. Actrice Jennifer Rubin vertolkte de rol van de ex-drugsverslaafde Taryn. Een deel van haar fans waren zodanig onder de indruk van haar acteerprestaties, dat ze besloten om volledig af te kicken.

Voor mij persoonlijk is dit het beste deel uit de sequels. Mede dankzij het feit dat Freddy weer terugkeert naar zijn oude roots. De film werd in 1988 3 keer genomineerd voor een Saturn Award. (Waaronder voor beste horrorfilm). In datzelfde jaar won Chuck Russell de Critics Award, en werd hij wederom genomineerd als zijnde beste horrorfilm voor een International Fantasy Film Award.

3,0 *

avatar van Zandadder

Zandadder

Goede recensie, net als de vorige met plezier gelezen die info achter de schermen.

Ik ga de 1-7 reeks op Bluray halen binnenkort, de remake reeds in huis. Heb er weer zin in!

avatar van Moviestar1979

Moviestar1979

Zandadder schreef:

Dank je wel, en graag gedaan.

avatar van Indiana007

Indiana007

Zo veel beter en leuker als 2.

Effecten zijn niet top maar de vibe is beter als in 2.

En dan die verpleegster; wat een killer body ?

avatar van slam1975

slam1975

Wel heel mooi gemaakt voor die tijd. Dit was de eerste die ik gezien had van de reeks. Eerste deel viel daardoor tegen. Toch echt een origineel verhaal. Zulke films maken ze helaas niet meer.

avatar van Phantasm

Phantasm

Deze vond ik iets minder goed dan het 2-de deel, verder een prima wegkijker.

avatar van Supernatural

Supernatural

mooiste deel van de reeks .echt een 80s sfeer.heb hem al zo vaak gekeken .dat zal ik zeker blijven doen.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Het betere jaren '80-sleazewerk, met een paar érg originele momenten, een prima verhaal en heel veel sfeer.

avatar van Woland

Woland

Veel sequels zijn een slap aftreksel van deel een of twee en zodoende de moeite niet echt waard, en zeker horrorfilms krijgen vaak tot in het oneindige steeds beroerdere sequels. Het doet me deugd dat A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors hier niet aan voldoet. Dit was een erg vermakelijke jaren '80 horror, waarbij het droomaspect goed als excuus wordt gebruikt om er wat absurdistische grappen in te gooien. Naast natuurlijk een beetje spanning, prima effecten en redelijk originele moorden. Ik vond 'm leuk.

avatar van goongumpa

goongumpa

Is dit die met het Darabont script? Ik vond 'm ook weer leuk , maar was toch beter in m'n herinnering. Trish Arquette altijd een plezier om naar te kijken!

avatar van Tommy De Vito

Tommy De Vito

Prima filmpje dit derde deel!

Het was weer vermakelijk en zo nu en dan spannend. Het verhaal is weer wat anders, maar best interessant. De setting vond ik wel wat minder helaas. De skelet scène was echt slecht, dat was dan weer jammer. Maar goed ik heb mij prima vermaakt, dat is ook belangrijk.

Op naar het vierde deel die minder goed schijnt te zijn dan dit deel. Ben benieuwd...

Welcome to prime time, bitch!

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2060 berichten

Dit 3e deel zojuist uit gekeken in de herziening en kan inderdaad doorgaan als het officieel vervolg op deel 1. Dit is volgens mij ook 1 van de betere delen uit de filmserie naast deel 1. Ga natuurlijk de overige delen ook herzien. Dit deel krijgt een 3.5

avatar van remorz

remorz

Tikkeltje leuker.

Niet per se beter, want de Elm Street reeks blijft nog altijd onderhevig aan slecht acteerwerk (zeker van die jongeren) en een wat slappe verbeelding van de droomwereld, maar dit deel weet van Freddy zowaar een killer te maken die én dreigend overkomt en nog altijd zijn komische antics mag behouden.

De humor is wat vileiner van aard, dat scheelt ook. Nog altijd wat flauwtjes, maar in dit deel is zijn humor wat nauwer verbonden met het sadistisch genoegen dat hij er zelf uit schept om te moorden (getuige de marionetscene en later de spuiten). Ook passeren er vele variaties van Freddy die de moeite waard zijn. Jammer dat er nooit een spin-off is gekomen van de stop-motionpop, lijkt me best geinig om een keer te zien.

Jammer dat het einde altijd een nieuwe manier moet verzinnen hoe Freddy overwonnen moet worden, terwijl tegelijk de deur naar vervolgen wagenwijd open moet blijven. Hij kan eigenlijk niet dood maar moet na een kleine 90 minuten toch overwonnen worden.

Toch wel redelijk vermakelijk. Met wat meer gebalanceerde humor, meer creativiteit en plezier in de kills en settings en een Freddy die zowaar zijn enge momenten krijgt. Halfje erbij 2,5*

avatar van HorrorFan007

HorrorFan007

Nu dat ik ze alle 7 aan het bekijken ben was ik ondertussen al toe aan deel 3.

Deel " is veel beter dan het afschuwellijke deel 2, als je de logica van de elm street series wegdenkt allez toch van het orgineel maar geen enkele sequel in deze serie volgt dat.

Ik hoop dat de volgende delen ook zo'n fun zijn als deze

avatar van bart007bond

bart007bond

Ze zijn alle beter dan deel 2

scorsese

Redelijke film waarin een meisje na een zelfmoordpoging naar een kliniek gestuurd wordt. Dit derde deel is meer verbonden met de eerste film. De setting (een kliniek voor tieners) werkt prima hier. Fantasievolle special effects en kills. Maar zoals de meeste slashers wel wat eentonig.

avatar van Ste*

Ste*

Vond 'm minder leuk dan deel 1 (heb deel 2 niet gezien). De spannende stukjes en de dingen met Freddy zijn soms best creepy en ook wel leuk gedaan weer, maar tussendoor zit je toch vooral een beetje te wachten tot er weer iets gaat gebeuren. Vond die jongeren niet echt heel leuk (Patricia Arquette overigens wel) en Heather Langenkamp speelt nóg slechter dan in het eerste deel. Je zou denken dat ze inmiddels wel iets geleerd heeft, maar alles komt er ontzettend suf en niet overtuigend uit.

Het verhaal met de non en dat Freddy begraven moet worden om hem te verslaan was wel aardig. Verder denk ik niet dat ik nog interesse heb in deze reeks, als deze en deel 1 blijkbaar het beste zijn dan geloof ik het verder wel.

Gelachen om het stop-motion skelet.

avatar van Supernatural

Supernatural

Supernatural schreef:

Weer herzien,blijf bij mijn vorige mening.heb weer genoten.dit keer gezien op bluray,en ik moet zeggen echt een hele verbetering met geluid en beeld.ook een leuke cast.

avatar van Shadowed

Shadowed

Weer beter.

Met dit deel wordt er wat gas teruggenomen met de spanning en krijgt de film meer een komische inslag, die vooral tijdens het tweede gedeelte erg goed tot z'n recht komt. Het eerste gedeelte voelt wat meer vertrouwd, maar de film weet veel kracht op te doen uit het tweede gedeelte. ik moet ook eerlijk zeggen dat ik deel 3 van de reeks over deel 1 prefereer.

Jammer dat het meer serieuze gedeelte wat minder goed werkt. Het acteerwerk is weinig bijzonder en enkel de kinderen weten een beetje leuk te spelen. De volwassenen spelen wat saaiere rollen waar ik minder fan van was. Ook erkende acteurs zoals Fishburne krijgen maar weinig ruimte in deze film en het mag duidelijk zijn dat er geen ruimte was voor improvisatie. Tenminste, zo komt dat over.

Visueel is het een vooruitgang. Het budget ging iets omhoog, en de kwaliteit van de film gaat daarmee ook omhoog. Een aantal erg leuk opgebouwde decors en een aantal hilarische scenes richting de finale. De finale weet de film ook naar boven te toveren (letterlijk), want het eerste gedeelte moest het uitsluitend hebben van de moorden die creatief worden opgezet.

Fijn overigens dat Englund weer een prominente verschijning is geworden en zijn komische trekjes weten de film vooruit te helpen. Misschien verliest hij hier wat van zijn dreiging, maar dat doet weinig af aan de beleving. Bovendien zijn de moorden die hij pleegt opvallend gemeen, en ook leuker opgezet dan een hoop andere slashers rondom deze periode. Daar geeft het concept ook de ruimte voor, en de film neemt het ervan.

Jammer dat de finale wel snel voorbijgaat, maar deze film tapt de meeste kracht uit wat serieus grappige scenes. Qua sfeerschepping vond ik het wat minder, omdat het lawaai de spanning wel overschreeuwt, maar aangezien het vermakelijk is wil ik er nog een voldoende aan geven, en vooral omdat deze film 1 van de leukste horrorquotes ooit kent. (Wizard Master!!)

avatar van FlorisV

FlorisV

Na Hellraiser zijn de Krueger films toch wel de meest fantasievolle en bizarre horror films die ik ken. Fijn vond ik dat de special effects echt knap gedaan waren en de stop motion scenes waren het meest indrukwekkend.

Concept van Dream Warriors (vechten in je droom, bezoeken van andermans dromen, het schijnt echt nog te kunnen ook) en situering (de kliniek waar natuurlijk niemand het raar vind dat iedereen over exact dezelfde boeman droomt) zijn ook goed bedacht. Vaak is skepsis van dokters en wetenschappers een sterk conflict in horror omdat je weet dat ze er naast zitten maar ze ook weinig kwalijk kan nemen. Hoewel die hoofdzuster echt een griezelig kreng was. Hadden ze nog wel wat meer mee kunnen doen, wat een engerd was die vrouw. Er zit ook nog een stukje mysterie in door een katholieke zuster die als een geest verschijnt. Verder zijn de vele inventieve kills door Krueger altijd een sterk staaltje van bizarre fantasie, uitgebeeld met knappe effecten. Want hij moordt eigenlijk zelden gewoon met zijn messen. Overigens zie ik het tot leven brengen van de legendarische creep meer als verdienste van de fantastische makeupartiesten dan van Robert Englund, niet dat die daar wat aan kan doen.

Laurence Fishburne was nog niet echt doorgebroken en loopt hier als verpleger rond maar je ziet in hem toch al een beetje het charisma wat met Morpheus eruit mocht knallen.

Heather Langenkamp is typisch zo'n actrice die eigenlijk niet wordt gezien als goed genoeg maar toch de serie tot dan toe moest dragen, beetje te vergelijken met Ashley Laurence (Kirsty in Hellraiser). Ik heb me niet gestoord aan haar.

Patricia Arquette was echt al een schatje. Het bovennatuurlijke paste haar goed want ze droeg ook de prima serie Medium. Als bonus krijgen we verder nog een beetje bloot van een verpleegster met cup D. Die natuurlijk de natte droom blijkt van 1 van de jongens...Freddy kent al hun zwakheden, inclusief de vleselijke!

Best bruut is dat er aardig wat kinderen de pijp uit gaan en je verwacht het niet van iedereen. Dit houdt het beklemmend en duister. Verder is het tempo goed, de film heeft een goede efficiente speelduur, iets wat films tegenwoordig ontberen.

Lekker foute 80s hardrock soundtrack op het eind ook. Op naar deel 4, daar ken ik alleen scenes van.

avatar van Collins

Collins

Met A Nightmare on Elm Street Part 3 keren heel prominent de droomsequenties terug die in het tweede deel minder substantieel aanwezig waren. Waarschijnlijk heet de reden Wes Craven, die met het tweede deel niets te maken had en in dit derde deel als producer en schrijver een stevige vinger in de pap heeft. De terugkeer van twee bekende gezichten in de vorm van Heather Langenkanp en John Saxon is opvallend en is waarschijnlijk eveneens te danken aan Craven.

De focus ligt in Part 3 duidelijker op de traditionele invloedsfeer van Freddy Krueger, zijnde dromenland. In de vorige film werd die invloedsfeer uitgebreid naar de echte wereld en werd Krueger een sinistere plaaggeest die ook buiten de nachtmerrie actief kon zijn. Ik vond die bredere inzet best ok. Dat de reikwijdte van het kwaad in deze film weer is beperkt vergt een kleine aanpassing in het verwachtingspatroon, maar eenmaal in die aangepaste modus gearriveerd voelt de sfeer weer als vanouds.

De speciale effecten zijn gewoon goed. De duistere dreigingen die zich in de nachtmerrieachtige wereld van Krueger manifesteren zijn heerlijk sinister. Freddy Krueger is gelukkig nog steeds de furieuze bovennatuurlijk schennispleger die zich voedt met de angst en de pijn van zijn slachtoffers. In de film zijn voor ieder slachtoffer individueel toegespitste terreur- en moordscenario’s beschikbaar waarin Freddy op zijn typisch zwartgallige, kolderieke en lugubere wijze tekeer gaat.

De film kijkt lekker weg. Rijk aan afwisseling. Een goed tempo. En steeds net niet over the top. Met een aantal scènes die in de herinnering blijven. Met leuke personages. En met een angstaanjagende Freddy Krueger. Geen klassieker, dit derde deel, maar zeker een film die met zijn goede enscenering, spanning en sfeer de meeste jaren 80 horrorfilms ver achter zich laatr.

CLAIM €100 BONUS OP JE 1E STORTING Meld je aan