A Nightmare on Elm Street 4: The Dream Master (1988)

Fantasy / Horror

geregisseerd door Renny Harlin
met Robert Englund, Lisa Wilcox en Andras Jones

Kindermoordenaar Freddy Krueger blijkt niet dood te zijn en besluit wraak te nemen op de drie overgebleven tieners die hem om zeep probeerden te helpen. Maar dan besluit Kirsten, één van de tieners, haar speciale gaven aan haar klasgenoot Alice Johnson te geven. Deze moet er vervolgens voor zorgen om Freddy voorgoed uit te schakelen. Maar heeft ze aan deze krachten genoeg om het op te nemen tegen het steeds sterker wordende droommonster?

avatar van Moviestar1979
Dit 4e deel heb ik in het verleden regelmatig gekeken. Helaas kan ik er nu niet veel positiefs over zeggen.

Desondanks bleven de films populair onder een grote groep liefhebbers. Deze film leverde het meeste brutowinst op uit alle 7 delen. Het succes resulteerde in de TV-serie "Freddy's Nightmares." Wes Craven wees het aanbod van New Line Cinema af om dit 4e deel te schrijven en te regisseren. Zelfs onze eigen Dick Maas werd benaderd, maar moest wegens zijn verplichtingen aan Amsterdamned (1988) afhaken. In een recent interview gaf hij te kennen hier ontzettend van te balen. Op aanbeveling van Robert Englund, werd schrijver Brian Helgeland ingehuurd om het script voor zijn rekening te nemen. Zijn debuut begon in datzelfde jaar met 976-EVIL (1988). Een horrorfilm die door Englund werd geregisseerd.

De grote afwezige in dit deel was Patricia Arquette. De reden is nooit echt duidelijk geworden. De actrice zou naar verluidt zwanger zijn, maar volgens Renny Harlin en Rodney Eastman zou ze om meer geld hebben gevraagd. Een laatste mogelijkheid zouden haar verplichtingen aan Far North (1988) geweest kunnen zijn. Haar rol werd waargenomen door Tuesday Knight. Zij nam eveneens de titelsong voor haar rekening. Acteurs Rodney Eastman en Ken Sagoes waren echter wel van de partij. Helaas was hun aanwezigheid van korte duur, omdat beiden al vroeg het loodje legden. Dit ondanks het feit dat ze om een grotere rol hadden gevraagd. Ruim 600 dames deden auditie voor de rol van Alice. (Waaronder Ellie Cornell). Deze ging uiteindelijk naar Lisa Wilcox. Deze rol was haar op het lijf geschreven, omdat Wilcox naar eigen zeggen eveneens een verlegen meid was.

Diverse films haakten in op het succes van dit 4e deel. Met name Bad Dreams (1988), Brainscan (1994) en Mahakaal (1993). Het werd voor de filmmakers wel steeds lastiger om Freddy te vermoorden. Ook regisseur James Cameron was benieuwd hoe ze Freddy weer tot leven zouden wekken. Met 2 filmprijzen en 9 nominaties op zak, zou het in elk geval nog niet afgelopen zijn. Deel 5,6,7 en de remake waren een feit.

2,5 *

avatar van Phantasm
Deze was wel vermakelijk en kijkt lekker weg met een paar leuke kills.

weer een geweldig deel uit de reeks.ik ben freddy fan.ik vermaak mij altijd prima met de reeks.
al moet ik zeggen dat deel 6 echt lachwekkend is.die kijk ik ook het minst.

avatar van DBTim
Tijdje terug herkeken en toch een 0,5* omhoog. Het eerste uur is tenenkrommend, maar het laatste half uur met een geweldige Freddy maakt veel goed.

avatar van goongumpa
Nogal kinderlijke 80s kitsch maar ook weer erg creatief - zeker voor deeltje 4. Knappe effecten en Gore met de grote G, leek wel een Yuzna-film met momenten. Minpunt: dat kung fu geklos (ook voor de eerste keer dat ik vind dat 'n film minder kung fu nodig heeft). Toch: toppertje in de reeks rond m'n favo popcultuurcreep, Freddy K.!