A Nightmare on Elm Street 4: The Dream Master (1988)

Fantasy / Horror

geregisseerd door Renny Harlin
met Robert Englund, Lisa Wilcox en Andras Jones

Kindermoordenaar Freddy Krueger blijkt niet dood te zijn en besluit wraak te nemen op de drie overgebleven tieners die hem om zeep probeerden te helpen. Maar dan besluit Kristen, één van de tieners, haar speciale gaven aan haar klasgenoot Alice Johnson te geven. Deze moet er vervolgens voor zorgen om Freddy voorgoed uit te schakelen. Maar heeft ze aan deze krachten genoeg om het op te nemen tegen het steeds sterker wordende droommonster?

avatar van Moviestar1979
Dit 4e deel heb ik in het verleden regelmatig gekeken. Helaas kan ik er nu niet veel positiefs over zeggen.

Desondanks bleven de films populair onder een grote groep liefhebbers. Deze film leverde het meeste brutowinst op uit alle 7 delen. Het succes resulteerde in de TV-serie "Freddy's Nightmares." Wes Craven wees het aanbod van New Line Cinema af om dit 4e deel te schrijven en te regisseren. Zelfs onze eigen Dick Maas werd benaderd, maar moest wegens zijn verplichtingen aan Amsterdamned (1988) afhaken. In een recent interview gaf hij te kennen hier ontzettend van te balen. Op aanbeveling van Robert Englund, werd schrijver Brian Helgeland ingehuurd om het script voor zijn rekening te nemen. Zijn debuut begon in datzelfde jaar met 976-EVIL (1988). Een horrorfilm die door Englund werd geregisseerd.

De grote afwezige in dit deel was Patricia Arquette. De reden is nooit echt duidelijk geworden. De actrice zou naar verluidt zwanger zijn, maar volgens Renny Harlin en Rodney Eastman zou ze om meer geld hebben gevraagd. Een laatste mogelijkheid zouden haar verplichtingen aan Far North (1988) geweest kunnen zijn. Haar rol werd waargenomen door Tuesday Knight. Zij nam eveneens de titelsong voor haar rekening. Acteurs Rodney Eastman en Ken Sagoes waren echter wel van de partij. Helaas was hun aanwezigheid van korte duur, omdat beiden al vroeg het loodje legden. Dit ondanks het feit dat ze om een grotere rol hadden gevraagd. Ruim 600 dames deden auditie voor de rol van Alice. (Waaronder Ellie Cornell). Deze ging uiteindelijk naar Lisa Wilcox. Deze rol was haar op het lijf geschreven, omdat Wilcox naar eigen zeggen eveneens een verlegen meid was.

Diverse films haakten in op het succes van dit 4e deel. Met name Bad Dreams (1988), Brainscan (1994) en Mahakaal (1993). Het werd voor de filmmakers wel steeds lastiger om Freddy te vermoorden. Ook regisseur James Cameron was benieuwd hoe ze Freddy weer tot leven zouden wekken. Met 2 filmprijzen en 9 nominaties op zak, zou het in elk geval nog niet afgelopen zijn. Deel 5,6,7 en de remake waren een feit.

2,5 *

avatar van Phantasm
Deze was wel vermakelijk en kijkt lekker weg met een paar leuke kills.

weer een geweldig deel uit de reeks.ik ben freddy fan.ik vermaak mij altijd prima met de reeks.
al moet ik zeggen dat deel 6 echt lachwekkend is.die kijk ik ook het minst.

avatar van DBTim
Tijdje terug herkeken en toch een 0,5* omhoog. Het eerste uur is tenenkrommend, maar het laatste half uur met een geweldige Freddy maakt veel goed.

avatar van goongumpa
Nogal kinderlijke 80s kitsch maar ook weer erg creatief - zeker voor deeltje 4. Knappe effecten en Gore met de grote G, leek wel een Yuzna-film met momenten. Minpunt: dat kung fu geklos (ook voor de eerste keer dat ik vind dat 'n film minder kung fu nodig heeft). Toch: toppertje in de reeks rond m'n favo popcultuurcreep, Freddy K.!

avatar van Tommy De Vito
Dit vierde deel is duidelijk het minst in vergelijking met zijn voorgangers.

Het verhaal is ver gezocht en niet zo interessant meer. Het lijkt er op dat de koek op was. Zo voelde het ook toen ik deze film op Blu-ray had opgezet. Freddy laat zich ook vrij weinig zien, of althans minder zien dan in de drie voorgaande films. De moorden, de vlijmscherpe messen. Nee, het zat er allemaal niet echt in. Op een paar scenes na. De personages als de acteerprestaties scoren ook geen voldoende. En last, but not least: wat is er in hemelsnaam gebeurd met de spanning en de horror? Werkelijk waar, ik heb geen één moment van spanning mogen ervaren. Laat staan een schrikmoment. Wel moet ik zeggen dat ik in de voorgaande delen ook echt niet bang kon worden van een figuur zoals Freddy, maar wel van de spanning bij bepaalde momenten. Op enkele scenes na (zoals de waterbed scene, want die was best cool ), stelt deze film helaas niet veel voor.

Ik houd mijn hart vast voor het vijfde deel die ik binnenkort ga zien...

avatar van Grindhouse62
Dit deel had het net allemaal niet. Er werd matig geacteerd en er zat geen vaart in. De special effecten en gore waren wel te genieten. Geen voldoende. 2.5

avatar van remorz
- Something the matter with the cuisine?
• Well mom, I’ll tell ya. When two of your friends die in the same day, let me know what it does to you appetite.
- You’re just tired.

Vermoeiende toevoeging aan de reeks. Vooral het script sucks balls. Kristen is terug en samen met Kincaid en Joey worden ze opnieuw belaagd door Freddy. Ergens halverwege leggen ze echter alsnog het loodje, maar niet voordat Kristen haar ‘gave’ om dromen te delen, doorgeeft aan Alice. Alice heeft zo haar eigen talenten, want voor iedere ziel die Freddy vermoordt, verwerft Alice de talenten van de slachtoffers.

Al nieuwsgierig? Don’t be. De kills worden steeds belachelijker, Freddy is weer minder serieus te nemen als dreiging en Harlin lijkt meer bezig met een 80’s mashup-compilatie te maken dan zelf een coherent verhaal te vertellen. Naast een verdere uitmelking van de Freddy-reeks, verwijst hij gretig naar eerdere successen van het decennium als Hellraiser en The Fly, maar ook The Karate Kid en zelfs een vleugje Ghostbusters vormen inspiratie voor zijn collage.

Ergerlijkst zijn nog altijd de povere acteurs en actrices die op komen draven en hun al even slecht geschreven dialogen zielloos opdreunen. Arquette is in de rol van Kristen vervangen door Knight, maar Kincaid en Joey zijn er weer. De nieuwe toevoegingen trekken het niveau niet omhoog, de volwassenen nog minder dan de jongeren.

Nog niet genoeg geërgerd? Freddy gaat dood omdat hij in de spiegel kijkt, waardoor de zielen van zijn slachtoffers (die hij lijfelijk geïncorporeerd heeft trouwens) in zijn lichaam in opstand komen. Oh en de aftiteling bevat ook nog een rap van Freddy zelf. Veel plezier. 1*