A Nightmare on Elm Street (2010)

Horror / Thriller

geregisseerd door Samuel Bayer
met Jackie Earle Haley, Rooney Mara en Kyle Gallner

Nadat de tuinman van een school, Freddy Krueger (Jackie Earle Haley), door een groep boze ouders levend verbrand wordt, omdat hij kinderen seksueel misbruikt zou hebben, keert hij terug als een moordenaar met een verbrand gezicht. Freddy wil wraak nemen op de kinderen, die nu rond de 18 zijn. Hij hangt rond in het onderbewustzijn van de tieners, waarna hij hen met zijn vlijmscherpe messen vermoordt. Maar was Freddy wel echt schuldig, of werd hij vals beschuldigd?

avatar van GoodOldJack
Het is dat ik dubbel gelegen heb met het eerste nummer tijdens de aftiteling dat hij nog beetje punten krijgt want voor de rest was dit toch wel echt slecht. Saaie bedoening.

avatar van princesspeach
Ik vond m wel meevallen. Middelmatige schrik effecten. Ik ken de originele film niet want ik kijk niet graag oudere films ivm zulke slechte special effects en nepheid. De acteurs vond ik daar in tegen niet heel goed.

avatar van remorz
How’s this for a wet dream?

Na de uitputtingsslag die de (her)ziening van de originele reeks was, stond ik meer dan welwillend tegenover deze remake. Maar in het verlengde van de vorige zeven delen, laat ook deze flink wat steken vallen.

Freddy is een stuk serieuzer geworden. Natuurlijk, ook Haley mag zijn versie van Freddy’s sadistische lachsalvo’s geven; op een handvol oneliners na is de humor grotendeels verdwenen. Goede keus. Maar om nou te zeggen dat hij er enger van is geworden: mneuh.

De realistischere make-up slash CG-aangepaste kop van Freddy maakt hem redelijk expressie-arm. Plus, Haleys (gemodificeerde) stem - ik weet niet of het opzettelijk is of niet - herbergt een nogal irritante lispel en overall monotone delivery die hem er niet creepier op maakt, eerder suffer.

Het verhaal maakt een flinke overbodige omweg, die voor fans irritant zal zijn maar ook voor een nieuwe generatie zal voelen als een dwaling. Waarom in hemelsnaam investeren in de notie dat Krueger mogelijk onschuldig zou zijn geweest? Totaal oninteressant.

Net zoals de nieuwe bezetting: wederom een wat bijeengeraapt zooitje tieners Ze zien er weliswaar oprecht uit alsof ze dagen niet geslapen hebben, het blijft een tricky ding als hun acteerwerk dezelfde slome kenmerken vertoont.

Verder ziet het er allemaal wel oke uit. Scene die er voor mij uitsprong was de halfslapende Mara in de apotheek. Sowieso bevatten de droomsequenties wat kenmerkendere visuals, waardoor het ook wat meer als dromen aanvoelen. In de kills komt het niet echt naar voren (de moord op Kris - moest dit een hommage voorstellen? - had meer weg van een kermisattractie), maar zeker op het einde zitten er wat fraaie stukken tussen.

Het lukt Freddy maar niet om een overtuigende voldoende te scoren; het blijft altijd een rekensommetje van plus- en minpunten. Toch waardeer ik deze remake wel. Het gevoel van dromen zit er beter in, en de dreiging - hoewel nooit echt tot volle bloei - is makkelijker te verteren zonder die flauwe humor. Geen natte droom uiteindelijk, maar ik had de hoop op een écht goede Nightmare al lang laten varen. 2,5*

avatar van hellmondje
Vroeger 1 van mijn favorieten horror films. De rol van freddy kruger , wordt subliem gespeeld door robert englund. Hopelijk kruipt hij nog 1 maal in het pak van deze kindermoordenaar. Kan niet wachten.

avatar van film_girly
Zo ontzettend onnodig deze film. Niet slecht ofzo maar heeft ook niet net dat beetje extra's dat het orgineel wel heeft.

avatar van -P-
-P-
Gister nog eens herzien, staat op netflix.
Het is opzich geen slechte film, alleen Jackie Earle Haley
is gewoon geen goede freddy krueger. Hij lijkt ook wel wat te slissen ofzo klinkt af en toe wat vaag.
Ik zou graag eens een nieuwe film (reboot) zien oid, dus geen goedkope tv film, maar een echte bioscoop film. Met zoals Englund zelf aangeeft Kevin Bacon als freddy Krueger. Er zit zeker nog muziek in deze franchise.

avatar van Friday the 13 th
Vandaag herzien. Topcast, maar de film zelf blijft erg flauw. Brengt niets nieuws, is totaal niet spannend en de jump scares werken echt niet. Jammer, want ze hebben moeite gedaan om het dark terug te maken. Het komische van de sequels hebben ze weg gelaten, maar toch lukt het niet. Ook de hommage stukken zijn ofwel ultrakort of erg slecht in beeld gebracht. Één van de remakes waar ik het meest naar uitkeek en die het meeste is tegen gevallen.

avatar van wendyvortex
Overbodige, maar op zich redelijke re-make van Wes Craven's verrassende succes uit de jaren tachtig. Bij de oorspronkelijke reeks kwam ik tot deel 4. 3e deel was nog een soort van VHS-cult-hit, deel 2 en 4 waren toen al te flauw. Deze komt ergens halverwege qua waardering al zal een gedeelte jeugdsentiment daarin nog wel een rol spelen. We missen natuurlijk wel Robert Englund als Freddy ... net die ene aardige alien uit de serie V die opeens doorbrak als horror-icoon.