Genre: Horror / Thriller
Speelduur: 95 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Samuel Bayer
Met onder meer: Jackie Earle Haley, Rooney Mara en Kyle Gallner
IMDb beoordeling:
5,2 (114.331)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 20 mei 2010
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot A Nightmare on Elm Street
"Never sleep again."
Nadat de tuinman van een school, Freddy Krueger (Jackie Earle Haley), door een groep boze ouders levend verbrand wordt, omdat hij kinderen seksueel misbruikt zou hebben, keert hij terug als een moordenaar met een verbrand gezicht. Freddy wil wraak nemen op de kinderen, die nu rond de 18 zijn. Hij hangt rond in het onderbewustzijn van de tieners, waarna hij hen met zijn vlijmscherpe messen vermoordt. Maar was Freddy wel echt schuldig, of werd hij vals beschuldigd?
Externe links
Acteurs en actrices
Freddy Krueger
Quentin Smith
Nancy Holbrook
Kris Fowles
Jesse Braun
Dean Russell
Alan Smith
Dr. Gwen Holbrook
Nora Fowles
Little Kris
Reviews & comments
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Velen zullen het al wel gehoord hebben; na The Texas Chainsaw Massacre, Halloween en Friday the 13th was het onvermijdelijk; A Nightmare on Elm Street krijgt een remake. Wesley Strick (Cape Fear, Arachnophobia) schrijft het script en videoclip- regisseur Samuel Bayer regisseert. De opnames schijnen ergens in april te beginnen en de film staat gepland voor een april 2010 release. De film wordt geproduceerd door Platinum Dunes (Friday the 13th, The Texas Chainsaw Massacre).
Latino Review heeft inmiddels een script review gemaakt, waarin ze met zo weinig mogelijk spoilers iets vertellen over de grote lijnen van het script dat ze in handen hebben gekregen. En het klinkt tot nu toe, zelfs voor een diehard fan, nog redelijk positief. Overigens ook geestig om te ontdekken dat ze van Latino Review voornamelijk beelden uit een door mij gemonteerde videoclip op YouTube van Freddy hebben gebruikt voor hun script review. 
Maar goed, het is nu wachten op de eerste casting- berichten.
wyatt earp
-
- 5006 berichten
- 2639 stemmen
Een videoclip regiseur maakt een remake van A Nightmare on elm street zonder Robert englund als freddy krueger. Ik sta hier niet bepaald om te springen. Die klootzakken moeten ook overal een remake van maken.
Sasja
-
- 1338 berichten
- 120 stemmen
de nieuwe krueger is al bekend, dat gaat rorshach worden uit watchmen (weet effe z;n echte naam niet meer)
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Klopt, Jackie Earle Haley gaat de rol van Freddy spelen. Ken de acteur verder niet echt, maar het had volgens mij een stuk slechter gekund. Dit in combinatie met de bovenstaande script review waarin wordt aangegeven dat de film een wat duistere toon zal krijgen, stelt me ietwat meer gerust. De rest van de cast zal voornamelijk bestaan uit wat onbekendere acteurs. Hoop nog wel stiekem op een kleine rol van Englund als droomspecialist.
IcU
-
- 6783 berichten
- 3051 stemmen
Het karakter is te interessant om te laten liggen en verder uit melken van de bestaande serie kan alleen maar op erger uitlopen. Een remake lijkt me dus een goeie keus. Ik ben zeer benieuwd. Een duistere toon is nu zeker nodig bij Freddy.
totalreject
-
- 408 berichten
- 1089 stemmen
Ik ben het er mee eens dat Freddy zijn gloriedagen voorbij zijn.
Samen met Jason was hij nog wel vermakelijk in FvJ, maar hij was vooral de clown van het stel.
De bestaande serie moeten ze idd laten voor wat het is.
Maar of het opnieuw beginnen een goed idee is?
Denk het niet. Ik denk dat het weer een flauwe remake a la TCM of F13 word.
Nu ik er aan denk vind ik dat Rob Zombie met zijn Halloween eigenlijk de enige is die wel een goeie horrorremake van een jaren 70/80 icoon heeft afgeleverd.
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Grappig, vond TCM en zelfs F13 stukken beter geslaagd dan Zombie's Halloween.
Verwacht overigens geen hele nieuwe langdurige filmreeks. TCM kreeg een prequel, Friday the 13th en Halloween krijgen een sequel. Nightmare kan, mits het echt succesvol is, misschien ook een vervolg krijgen. Maar de tijd van de hele horrorseries is toch niet helemaal meer van deze tijd (met Saw als uitzondering op de regel). Daar zijn de films volgens mij ook veel te duur voor.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Jackie Earle Haley als Freddy? We hadden het in ieder geval een pak slechter kunnen vinden voor het verkrachten van de beste horror aller tijden. Ik ben nog altijd faliekant tegen de remake maar misschien is er toch een klein lichtpuntje.
totalreject
-
- 408 berichten
- 1089 stemmen
Friday the 13th en Halloween krijgen een sequel.
Friday krijgt geen sequel.
Nou ja, niet de remake iig.
Er komt wel van dezelfde studio en schrijvers een vervolg op de originele Friday serie.
De schrijvers hadden namelijk geen zin om weer scenes van de oude serie te copyen en pasten tot een "nieuw verhaal" om nog een remake te maken. Ze hebben dus besloten om gewoon verder te gaan met de originele serie.
Goed nieuws dus voor de fans van de originele serie (de meeste konden die remake namelijk niet uitstaan)
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Tja, ik denk dat het in het geval van Friday the 13th qua inhoud totaal geen verschil maakt of je nu een vervolg maakt op de 2009 versie of een nieuw deel uit de serie. Enkel de titel zal het verschil maken. Jason heeft immers z'n masker en de jongere generatie is op de hoogte hoe het allemaal begon en dus kunnen de films weer gewoon verder. Enige punt is dat bij succes die film(reeks) inderdaad nog aardig wat vervolgen zou kunnen krijgen.
Dit ligt bij een TCM of A Nightmare on Elm Street wel wat anders. De originele serie is wat het is, daar zal waarschijnlijk geen sequel meer bij komen. De geruchten over een derde TCM daarentegen gaan al een tijdje (en lopen vast en zeker op niets uit) en ook A Nightmare on Elm Street zal vast en zeker een vervolg krijgen. Derek Mears had bij binnenkomst bijvoorbeeld al meteen een contract afgesloten met Platinum Dunes voor twee films, dus misschien krijgt Earle Haley hetzelfde.
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Er gaan overigens wat verhalen rond dat de plot van het origineel wat wordt aangepast. Zo zou Freddy een vriendelijke conciërge zijn op een school en níet de beruchte Springwood Slasher. De ouders denken echter dat Fred wel de moordenaar is en steken hem in brand. Na zijn dood keert Freddy terug in de droomwereld en neemt wraak.. Klinkt op zich niet eens zo verkeerd, als je het mij vraagt.
totalreject
-
- 408 berichten
- 1089 stemmen
Er gaan overigens wat verhalen rond dat de plot van het origineel wat wordt aangepast. Zo zou Freddy een vriendelijke conciërge zijn op een school en níet de beruchte Springwood Slasher. De ouders denken echter dat Fred wel de moordenaar is en steken hem in brand. Na zijn dood keert Freddy terug in de droomwereld en neemt wraak.. Klinkt op zich niet eens zo verkeerd, als je het mij vraagt.
Slap verhaal,
Waarom zou iemand die heel vriendelijk is ineens dit doen. Als hij zo vriendelijk is ziet hij ook wel in dat het een fout was lijkt me.
Of ze moeten er een einde aan willen breien waarin Freddy ineens zijn fouten in ziet en op een wolk naar het felle witte licht vliegt.

Het is aannemelijker dat een killer zoiets zou doen. Ik hoop niet dat dit waar is, want dan valt het verhaal voor mij alweer in het water.
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Ach, het is ook niet zozeer het verhaal op zich waar ik wel voor ben, maar meer het feit dat men toch de ballen lijkt te hebben om het plot enigszins aan te passen en niet alles van het origineel letterlijk te kopiëren.
totalreject
-
- 408 berichten
- 1089 stemmen
Ach, het is ook niet zozeer het verhaal op zich waar ik wel voor ben, maar meer het feit dat men toch de ballen lijkt te hebben om het plot enigszins aan te passen en niet alles van het origineel letterlijk te kopiëren.
Net als bij TCM. Waar de plotveranderingen (Naam + achtergrond van Leatherface) de film aanzienlijk in niveau omlaag haalde.
Dit soort films hebben geen oppoetsbeurt nodig.
De enige die dat ondertussen schijnen te begrijpen zijn de schrijvers van Friday the 13th, die geen remake meer willen maken.
En als je het dan al doet, doe het goed, zoals Zombie met zijn Halloween die wel een interessante draai aan het geheel wist te geven.
Nu krijg je weer zo'n 13 in een dozijn verhaal over het aardige snoepvrouwtje die in een gemene heks veranderd omdat de mensen haar au doen.
Freddy was, is en moet gewoon altijd een geboren maniac blijven.
Anders is het toch Freddy niet meer?
Max en Joep
-
- 1815 berichten
- 0 stemmen
Nu ik er aan denk vind ik dat Rob Zombie met zijn Halloween eigenlijk de enige is die wel een goeie horrorremake van een jaren 70/80 icoon heeft afgeleverd.

jumpstylemovie
-
- 6225 berichten
- 1221 stemmen
Dit gaat niet goed uitpakken. Het gemiddelde van het orgineel staat vast vanwege het feit dat het een klassieker is. Remakes zijn nooit echt slim maar we zullen zien...
damianodebeste
-
- 838 berichten
- 0 stemmen
Komt er hier nu ook al een remake van nouja ik ben wel erg benieuwd wat er deze keer van gebakt wordt.
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Net als bij TCM. Waar de plotveranderingen (Naam + achtergrond van Leatherface) de film aanzienlijk in niveau omlaag haalde. Dit soort films hebben geen oppoetsbeurt nodig. De enige die dat ondertussen schijnen te begrijpen zijn de schrijvers van Friday the 13th, die geen remake meer willen maken.[/
Maar ook die film had blijkbaar een oppoetsbeurt nodig. De jeugd van nu kent Jason niet en dus willen de filmmakers het publiek opnieuw voorstellen aan het monster. Vervolgens kan men gewoon weer rustig verder met het maken van vervolgfilms, ongeacht of het nu bij de remake of bij de originele serie hoort.
Totaal oneens, maar dat is een andere discussie.
Uiteraard zijn het allemaal nog geruchten, ik heb inmiddels ook al andere verhalen over een eventueel plot gehoord. Het is dus een kwestie van afwachten. Het feit blijft dat Freddy en de originele reeks niet zullen veranderen door deze nieuwe versie. Een nieuwe generatie kan Freddy ontdekken en voor de anderen blijft er de goede ouwe Freddy. Englund kan het personage helaas niet eeuwig blijven spelen en filmproducenten willen toch graag door met het karakter. En dan krijg je dit.
film88888
-
- 869 berichten
- 919 stemmen
Of in mijn ogen mogen ze best iets verzinnen voor het plot als wat ik in gedachten heb zoals: Krueger dat het bekende jongentje is dat vroeger vaak wordt gepest uitgelachen, en zo dat al de ouders hem kennen (zoals de orginele) en na een kwade jongensstreek wordt de kleine Freddy verongelukt, en sterft, en de ouders verzwijgen het, en jaren, jaren later keert Fred terug uit de dood, en komt de kinderen vermoorden van de ouders in hun dromen van de kinderen.
Maar dat is mijn gedacht er over. Want een remake moet toch niet helemaal het zelfde hebben.....toch?
totalreject
-
- 408 berichten
- 1089 stemmen
Of in mijn ogen mogen ze best iets verzinnen voor het plot als wat ik in gedachten heb zoals: Krueger dat het bekende jongentje is dat vroeger vaak wordt gepest uitgelachen, en zo dat al de ouders hem kennen (zoals de orginele) en na een kwade jongensstreek wordt de kleine Freddy verongelukt, en sterft, en de ouders verzwijgen het, en jaren, jaren later keert Fred terug uit de dood, en komt de kinderen vermoorden van de ouders in hun dromen van de kinderen.
Maar dat is mijn gedacht er over. Want een remake moet toch niet helemaal het zelfde hebben.....toch?
Enigzins heb je gelijk, maar het verhaal wat jij eraan plakt is natuurlijk rechtsreeks van Rob Zombie's Halloween overgenomen.
Ook zou ik niks veranderen aan de oudere kindermoordenaar die Fred was. Dan maak je er namelijk een heel ander character van en dat moet toch ook niet bedoeling zijn?
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Waarom niet? Waarom niet gewoon één en ander veranderen? Ik zit bijvoorbeeld echt niet te wachten op een letterlijke kopie van het origineel. Laat ze maar eens wat dingen veranderen, kom met iets origineels (in hoeverre dat nog kan met een remake). Het origineel wordt er niet anders van en misschien creëer je nog iets leuks. Alles letterlijk kopiëren is daarbij ook nog eens doodsaai, dan kijk ik gewoon het origineel nog wel een keertje.
totalreject
-
- 408 berichten
- 1089 stemmen
Waarom niet? Waarom niet gewoon één en ander veranderen? Ik zit bijvoorbeeld echt niet te wachten op een letterlijke kopie van het origineel. Laat ze maar eens wat dingen veranderen, kom met iets origineels (in hoeverre dat nog kan met een remake). Het origineel wordt er niet anders van en misschien creëer je nog iets leuks. Alles letterlijk kopiëren is daarbij ook nog eens doodsaai, dan kijk ik gewoon het origineel nog wel een keertje.
Dat ben ik met je eens. Maar zou jij Freddy willen veranderen in een gepest ventje die boos is dan?
Ik denk dat je zijn verhaal niet teveel moet veranderen.
Er zijn genoeg andere dingen waar je creatief mee kan zijn zonder het character Freddy kapot te maken.
Freddy was natuurlijk al een psychokiller voor zijn dood. Het angstige aan zijn terugkeer na zijn dood was dat hij nu grenzeloos kon toeslaan.
Dat is Freddy gewoon. Om hem te veranderen in een gepest sukkeltje word hij ineens een soort van zielig, en niet te vergeten word hij dan een soort Jason of Nu-Michael Meyers.
En dat was Freddy nou net even niet.
Conspiracy
-
- 99 berichten
- 144 stemmen
Waarom persee remake.
Gewoon doorgaan met de serie met nieuw verhaal.
Dat kan best.
Het hoeft niet helemaal van voren af aan te beginnen.
Het is tenslotte niet een doorlopend verhaal en ze zijn niet op een doodlopend stuk zoals bij de Friday reeks waar Jason in de toekomst zit.
En tjah het blijft zonde dat er een nieuwe Freddie komt, ondanks dat ik dit wel een goede keuze vind.
Maar er is maar een Freddie. Wil niet twee Freddie's hebben.
Opzich mag er wel eens met een beetje meer respect en fatsoen om gegaan worden met deze iconen.
Als ze zo graag willen vernieuwen, verzinnen ze toch gewoon een nieuwe icoon.
totalreject
-
- 408 berichten
- 1089 stemmen
Het is tenslotte niet een doorlopend verhaal en ze zijn niet op een doodlopend stuk zoals bij de Friday reeks waar Jason in de toekomst zit.
Het lijkt me dat je de reeksen volgt dus dan weet je toch dat Jason X niet het laatste deel in de originele Friday the 13th serie was? Die film moet denk ik meer als een soort uitstapje naar de toekomst gezien worden. Daarna kan je natuurlijk altijd nog een vervolg op Jason Goes To Hell maken. En dat hebben ze gedaan met Freddy vs. Jason.
Buiten dat zijn de schrijvers van de remake van F13 nu bezig met een 12de Friday film. Een echt vervolg dus en geen remake.
Friday the 13th is dus alles behalve een doodlopend stuk.
Als ze zo graag willen vernieuwen, verzinnen ze toch gewoon een nieuwe icoon.
Een icoon verzin je niet even. Zo'n status moet verdient worden.
Conspiracy
-
- 99 berichten
- 144 stemmen
Uiteindelijk zijn er nu dus 3 verhaallijnen van Jason.
Jason in de toekomst.
Jason in zijn nieuwe remake
En Jason na Freddy Vs Jason.
Alles behalve een doodlopend stuk misschien niet.
Maar misschie is er toch iets mis gegaan dan.
Ik zie Jason X eigenlijk als afsluiten van de Jason reeks.
Freddy vs Jason telde ik eigenlijk niet mee.
Dat er niet gelijk een nieuwe icoon op staat geef ik je gelijk in.
Maar echt pogingen om er een te creeren zijn er ook niet.
Maar remakes zijn gewoon slap. Easy money
totalreject
-
- 408 berichten
- 1089 stemmen
Alles behalve een doodlopend stuk misschien niet.
Maar misschie is er toch iets mis gegaan dan.
Ik zie Jason X eigenlijk als afsluiten van de Jason reeks.
Freddy vs Jason telde ik eigenlijk niet mee.
Is meer eigen interpetatie.
Officieel is FvJ zowel deel 11 in de F13 reeks als deel 8 in de NOE reeks. Dus Jason X is meer een kijk in de toekomst.
De remake is de enige die buiten de serie valt (en terecht).
Dat er niet gelijk een nieuwe icoon op staat geef ik je gelijk in.
Maar echt pogingen om er een te creeren zijn er ook niet.
Zoals iemand hier laatst al tegen mij zei. "Jigsaw".
Maar remakes zijn gewoon slap. Easy money
Daar ben ik het helemaal mee eens.
film88888
-
- 869 berichten
- 919 stemmen
Dat ben ik met je eens. Maar zou jij Freddy willen veranderen in een gepest ventje die boos is dan?
Ik denk dat je zijn verhaal niet teveel moet veranderen.
Er zijn genoeg andere dingen waar je creatief mee kan zijn zonder het character Freddy kapot te maken.
Freddy was natuurlijk al een psychokiller voor zijn dood. Het angstige aan zijn terugkeer na zijn dood was dat hij nu grenzeloos kon toeslaan.
Dat is Freddy gewoon. Om hem te veranderen in een gepest sukkeltje word hij ineens een soort van zielig, en niet te vergeten word hij dan een soort Jason of Nu-Michael Meyers.
En dat was Freddy nou net even niet.
Ja ergens hebben jullie gelijk hoor, want ook ik zou het allemaal niet het zelfde maken, maar wat ik al zag in de eerste teaser van de remake vond ik Freddy enorm leuk overkomen, en had een kompleet andere, maar coole look (Zo lekker stoer, en groot, en breed, maar dan liet zijn gezicht me te fel denken aan the scarcrow in batman begins.)
Maar ok mss heeft Zombie wat ik zei dat in zijn remake gestoken van Halloween, maar ok mischien geen ongeluk, maar zeker toch beetje Fred hier een zwart schaap maken, en dat gewoon iets vreselijk meemaakt, en iedereen dat er mee heeft te maken gehad hun kinderen komen halen in hun dromen zo is mijn gedacht over deze remake.
totalreject
-
- 408 berichten
- 1089 stemmen
maar zeker toch beetje Fred hier een zwart schaap maken, en dat gewoon iets vreselijk meemaakt, en iedereen dat er mee heeft te maken gehad hun kinderen komen halen in hun dromen zo is mijn gedacht over deze remake.
Laat dat nou ongeveer het verhaal zijn van het origineel. Alleen dan issie dus een kindermoordenaar. Maar tegenwoordig maken ze bij elke remake van een horrorfilm de killer een slachtoffer van pesterijen.
Jason was dat natuurlijk altijd al. Van Michael Meyers kan ik het ook wel accepteren, maar bij hem was daarvoor ook al een steekje los.
Leatherface was ook al zo in de remake van TCM en dat vond ik dus echt totaal nergens voor nodig. Sterker nog dat verpestte het character voor mij in die film.
Ook wel vaag trouwens dat ze in elke film met een moordenaar een pesterij als oorzaak neerzetten, maar als er in real life een moordenaar opstaat wijzen alle vingertjes in de USA naar films, games en Marilyn Manson. 
hellblazer93
-
- 650 berichten
- 924 stemmen
Hier kijk ik toch wel een beetje naar uit. De nieuwe Friday zou ook best redelijk zijn en de remake van TCM was voor mij ook geslaagd. Toch jammer dat er een andere Krueger in zit, maar anders kan Freddy z´n slachtoffers vanwege Englund´s leeftijd niet meer te pakken krijgen...
the-hague-pride
-
- 503 berichten
- 442 stemmen
weer een klassieker verkracht
zou verboden moeten worden (n)
Pre- en sequels

New Nightmare
1994
190 reacties

Freddy's Dead: The Final Nightmare
1991
175 reacties

A Nightmare on Elm Street: The Dream Child
1989
126 reacties

A Nightmare on Elm Street 4: The Dream Master
1988
142 reacties

A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors
1987
190 reacties

A Nightmare on Elm Street Part 2: Freddy's Revenge
1985
227 reacties

A Nightmare on Elm Street
1984
677 reacties
Gerelateerd nieuws

Rooney Mara stopte bijna met acteren na slechte ervaring op set van 'A Nightmare On Elm Street'
Bekijk ook

Never Sleep Again: The Elm Street Legacy
Documentaire, 2010
43 reacties

Orphan
Horror / Thriller, 2009
960 reacties

A Nightmare on Elm Street
Horror / Thriller, 1984
677 reacties

The Song Remains the Same
Documentaire / Muziek, 1976
22 reacties

Le Voyage Extraordinaire
Documentaire, 2011
15 reacties

The Last House on the Left
Horror / Thriller, 2009
610 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








