The Last House on the Left (2009)

Horror / Thriller
110 minuten / 114 minuten (unrated version)

geregisseerd door Dennis Iliadis
met Sara Paxton, Monica Potter en Garret Dillahunt

John en Emma Collingwood en hun dochter Mari verblijven in een vakantiehuis in de bossen. Mari krijgt toestemming van haar ouders om haar vriendin Paige op te zoeken in het nabijgelegen dorp. Maar wanneer het tweetal daar in de handen van een groepje criminelen terechtkomt, worden ze ontvoerd...

broncode
[quote]Argyle schreef:

Misschien een aanrader voor jou. I spit on your grave 1&2.

Greetz.

Reeds gezien, deel 1 dan maar vond deze iets plausibeler en reëler.
Maar vond i spit on your grave ook zeer goed.

avatar van mjk87
Best aardig. Ondanks de gruwel wordt het nergens echt spannend en kijkt het verrassend lekker weg. Fijne muziek die eerder drama suggereert, of een thriller, dan onversneden horror. Geinig sfeertje in het begin ook. Film begint verder niet heel bijzonder en vol clichés maar halverwege maakt het toch een iets andere afslag, en dat doet de film goed. Het einde duurde wel te lang, voordat iedereen dood was, dat mocht echt wel sneller, temeer de spanning er ook wel een beetje uit was.. De magnetron was een fijne afsluiter. 3,0*.

avatar van mcdaktari
Wat lijkt Tony Goldwyn veel op Rick uit Walking Dead. Ik dacht eerst dat hij het was, tot ik hem beter bekeek.
Vind het toch wel een heel aardige remake.

Een van de betere thrillers die ik de laatste tijd heb gezien. Aanrader!!

Gruwelijke scenes maar zeker spannend, een goede thriller!

toch een hele goeie remake al vind ik de oude versie ook goed.maar de remake is beter.binnenkort maar weer eens zien.nu een tijd geleden.en dit is idd een aanrader.een geweldige film.

avatar van john mcclane 2
duurt wal lang gezien het hele verhaal.
Maar het bouwt zich op naar het laatst uur,die intens heftig en grof is.En meedogenloos.
Naar,maar op de juiste manier.

avatar van Boneka
The last house on the left (titel zegt niet zoveel over deze film); het was meer van Wrong choice.

Deze thriller (absoluut GEEN horror) begint uitstekend en kent een prima opbouw naar iets moois. Ik zat nog even aan vier sterren te denken halverwege de film, maar naar mate het eind wordt ie niet iets te clichématig afgeraffeld zonder enige verassing. De bosscenes zijn zeer goed gemaakt en bij deze uncut versie een zeer lange verkrachting die je maar zelden ziet. De film wordt iets minder wanneer ze bijna allemaal in het huis belanden, waardoor het een doorsnee film begint te worden Niettemin heb ik me vermaakt al is het geweld best wel extreem in deze film Logisch dat er twee versies van zijn. Kan leven met het eind al vond ik de microwave echt overbodig. Muziek was verder prima verzorgd. Overigens duurt de film best wel lang, maar verveelt nooit. Dat de film hier en daar onwaarschijnlijk is nemen we maar voor lief. Een plotgat vond ik wel, al is dat verder niet van belang. leeft de vriendin nog of niet? Zullen we niet weten, maar is verder niet echt van belang.

Blu ray vond ik redelijk. We zien erg veel grain zeker bij al die donkere scenes. Er is bewust niet gekozen voor DNR. Persoonlijk houd ik wel van een strakke film, maar goed paste ook wel bij deze rauwe thriller.

Vond dit best een goede film,keek vlot weg,werd echter nergens enorm spannend

avatar van Shadowed
Zeer brute film, maar erg goed.

Ik heb het origineel nog niet gezien aangezien wat oudere plaatjes mij niet erg kunnen boeien. Maar met wat enige twijfel heb ik deze toch opgezet.

Hij gaat al in een redelijke vaart naar het punt toe en vertoont een aantal brute momenten waaronder mishandeling. Vervolgens neemt het een kleine twist die ik er leuk vond.

De acteerprestaties zijn beklemmend, maar goed. Ik heb me hier prima mee vermaakt. Maar je moet wel van dit soort films houden, anders is het niks voor jou.

avatar van rebelkush
Toen ik een jaar of 13/14 was had ik de originele gezien waar ik mij weinig van kan herinneren, behalve dat ik het bij free record shop (leuke tijden) had gekocht waar nog andere dvd's van Wes Craven bij zaten.
Vandaag de nieuwe versie gekeken en ik heb genoten.
Ik vond de acteer prestaties van een zeer hoog niveau wat ook niet zo gek is met zo'n cast.
Goldwyn, Dilahunt, Clark, en Jesse pinkman uitstekend.

Leuke spannende thriller die je vanaf begin tot eind blijft boeien, ik vond dat de einde wat bruter had mogen zijn.
Dikke aanrader!!!

avatar van alexspyforever
Het origineel is een klassieker die ik nog niet zo lang geleden voor het eerst heb gezien. Deze viel me serieus tegen vooral door de misplaatste muziekkeuze (vrolijke banjo tijdens brute scènes) en twee agenten die voor een komische noot moesten zorgen maar mij net als de muziek enkel op de zenuwen werkten. Gelukkig niets van dat in deze remake.
Dit is een brute film die in grote lijnen op dezelfde manier als het origineel verloopt. Deze keer geen agenten (goed want die voegden toch niets toe) en het eindigt ook op een andere manier vooral dan het lot van twee karakters krijgt een andere bestemming. Ik vond het in alle opzichten een verbetereing, lekker rauw en geen domme comedy die de sfeer kwamen verpesten. Het had misschien wel iets korter gemogen.

avatar van Phantasm
Prima remake die lekker wegkijkt.

avatar van SmackItUp
Film met giga clichés, enorme voorspelbaarheden en matig acteerwerk. Wordt weinig tegenover gezet behalve enkele aardige kills en wat mooie shots in het bos. Verder stelt dit niets voor.

avatar van wibro
Even bijkomen. Dat hakte er flink in. Zelden zo in spanning gezeten en dat betekent, cliché of niet - oh wat wordt dat woord toch vaak gebruikt - dat de film voor mij zeer geslaagd is. Mooie dame ook die Mari, doet me toch wel goed dat ze het overleefd heeft . Mooi einde trouwens met die magnetron. En zo hoort het ook. Tja, ik houd wel van dit soort wraak filmpjes. Ben trouwens wel benieuwd naar het origineel uit 1972. Of dat beter zal zijn dan deze re-make betwijfel ik overigens.

wibro schreef:

Ik heb eerst het origineel gezien en ik had zoiets van hoe is dat in godsnaam een klassieker geworden. Maar ik denk niet dat Wes Craven echt mijn regisseur is als ik terugkijk hoe ik de meeste van zijn films waardeer. Ondertussen heb ik dat wel bij meerdere films dat de remake toch een enorme verbetering is terwijl ik vroeger nogal anti-remake was. Ondertussen toch al zeker een handvol als het er niet meer zijn die ik beter vind dan het origineel.
Als ik je review lees vrees ik dat het origineel je zal ontgoochelen.

avatar van joolstein
wibro schreef:

Dat lig vooral aan de manier hoe je film benadert! Het origineel uit 1972 is meer voor de liefhebber van exploitatie. Het is Cravens eerste film! Meer tijd kostte meer geld! Dit is domweg jaren '70 Grindhouse. Wat ideeën, wat geld en een goede shock Value en draaien maar! Achteraf-bioscopen zonden dit soort films uit en alles moest dan ook vooral zo goedkoop mogelijk! Dat is te zien! Regisseur Wes Craven had voor deze film een Budget:$90,000 en schreef het script zelf! Alles is dus tegen amateuristische aan.

Dat is heel wat anders met 2009 versie, Deze regisseur (Dennis Iliadis) had een Budget:$15,000,000 en hebben twee schrijvers het script met het zeer goede idee Wes Craven onderhanden genomen. De films met elkaar vergelijken is dan ook bijna onmogelijk!

Beide films zijn in hun soort erg goed maar deze film is misschien verhaal-en film-technisch, beter maar dat neemt niet weg dat de andere, zeker voor zijn tijd erg goede exploitatie was! Wetende dat deze beginnende regisseur, anno nu zo'n beetje iedereen kent!

avatar van Collins
Regisseur Dennis Iliadis kiest niet voor een rustige opbouw. Vanaf het eerste moment slaat het buitensporige geweld je om de oren. Vanaf het eerste moment is er schokkende turbulentie. De spanning slaat toe en die verdwijnt in de loop van de film niet meer. Zelfs de rustige momenten voelen onbehaaglijk. Onderhuids broeit het steeds. Gewelddadige explosies komen uit het niets. Als kijker hou je daar ook gewoon rekening mee. In de eerste scène word je al heel tactisch geprogrammeerd om de film op die manier te bekijken.
Het programmeren gebeurt heel simpel. De criminelen worden meteen vanaf het begin als psychopathisch en zeer gewelddadig neergezet. Een eerste scène waarin ze zich excessief op een slachtoffer uitleven, zet de toon. Je weet meteen, dat de criminelen zichzelf amper onder controle hebben en dat ontsporend gedrag dus op elk moment kan geschieden. Zelfs op een moment dat er geen directe aanleiding voor is. Als dat eenmaal duidelijk is, wordt elke volgende situatie met beklemmende verwachting bekeken.
Het programmeren gaat vervolgens op dezelfde simpele manier door. Om het contrast tussen goed en slecht te benadrukken, staat er tegenover de criminele kant een doorsnee gezin, dat geïntroduceerd wordt als fatsoenlijk, gezagsgetrouw en moralistisch. Perfecte tegenhangers voor het kwaad. Geen dubbele bodems of ingewikkelde karakterschetsen. Als kijker heb je het makkelijk. Je sympathiseert met het gezin.
Een simpel verhaal en een simpele filosofie, maar het werkt wel. ‘The Last House on the Left’ is een solide film vol gewelddadige en hardvochtige scènes. Er wordt gruwelijk gemoord. Er wordt verkracht. Er vloeit bloed. De camera houdt zich niet in. Die registreert alles op een rechtlijnige manier. Niet sensationeel, maar gewoon zonder opsmuk. Het is afschuwelijk. Het is spannend.
De tagline bij de film luidt: If bad people hurt someone you love, how far would you go to get them back? Die vraag wordt ondubbelinnig beantwoord door het doorsnee gezin. En dat gebeurt zonder het gewelddadige karakter van de film geweld aan te doen.
Nee, het einde is absoluut niet verrassend, maar zo is de film ook niet bedoeld.

avatar van John Milton
Ik zal deze tzt nog eens kijken, zoveel mensen die er meer lol uithaalden dan ik met me zesje. Misschien heb ik toch iets over het hoofd gezien?

John Milton schreef:

De film is to the point, de opzet is vrij duidelijk met een heel minimieme opbouw, weinig rond de pot gedraai met zaken die er toch niet toe doen of zouden moeten kwalificeren als 'karakterontwikkeling'. De film is niet echt subtiel en gaat het geweld en het grafische niet echt uit de weg zonder komisch duo of vrolijke countrydeuntjes die zogezegd de boel moeten opleuken/verzachten maar eigenlijk enkel storend zijn voor een film met zo een donker thema.

Misschien hou jij meer van het subtielere, langzamere opbouw, meer karakterontwikkeling en achtergrond bij de karakters? Wacht eens even I spit on your Grave had dat toch dacht ik, maar die kon je dan ook niet zo bekoren. Hoewel Revenge was niet meteen zo een film, maar dat was dan blijkbaar de setting, camerawerk en de soundtrack die je vooral kon bekoren.
Neen, ik geef het op, misschien beoordeel je de films gewoon puur visueel maar weet er altijd een draai aan te geven dat het verfrissend is en/of dieper overkomt dan vergelijkbare films. Of het is misschien simpelweg een kwestie van smaak. Misschien vond je de chick uit Revenge gewoon leuker om naar te kijken dan die van I Spit on your Grave
Ik dol maar wat maat, jij vindt het ook niet altijd makkelijk om mijn voorkeuren te vatten, maar dat is wel wederzijds. Er zijn toch af en toe wel raakpunten en dat is natuurlijk altijd wel leuk zeker als we het niet verwachten.

Zwolle84
John Milton schreef:

Neu, zoveel bijzonders is het niet hoor. Heel degelijk filmpje, niet meer en niet minder.

avatar van xKoSai
Vermakelijk filmpje met veel geweld en brute scènes. Wel vet dat ze alles goed in beeld brengen, zie je niet zo vaak.

avatar van xxERWINxx
Ik had deze film al een tijd in de kast staan en heb hem net bekeken.

Vond het een zeer sterke horrorfilm met redelijk wat brute scenes, spannende momenten en de film word ook steeds beter en bruter naarmate het einde.

Idd zoals anderen ook zeggen goed dat je ditmaal alles in beeld ziet, normaal draait de camera wel eens weg of schokt, dit was allemaal goed gefilmd.
Kwa bloot viel het wel mee, maar als je houd van films zoals: I spitt on your grave dan zit je hier goed.

Ben blij dat de ouders wraak hebben kunnen nemen op alle gasten die hun dochter wat aangedaan hebben, lekkere wraak.