• 8.348.308 stemmen

The Last House on the Left (1972)

Horror / Thriller | 84 minuten / 91 minuten (original cut) / 82 minuten (R-rated)

Genre: Horror / Thriller

Speelduur: 84 minuten / 91 minuten (original cut) / 82 minuten (R-rated)

Geregisseerd door: Wes Craven

Met onder meer: Sandra Peabody, Lucy Grantham en David Hess

Plot The Last House on the Left

"It rests on 13 acres of earth over the very center of hell...!"

Mari Collingwood en haar vriendin Phyllis Stone gaan naar een concert en zijn op zoek naar wiet. Ze komen in contact met Junior Stillo, de zoon van de voortvluchtige crimineel Krug. Hij neemt hen mee naar zijn gewelddadige vader en twee andere gevaarlijke gekken; Weasel en Sadie. Verkrachting, foltering en moord volgen.

imageimageimageimageimageimage

avatar van Hollywood007

Hollywood007

Grote tegenvaller. Ik verwachte een heel andere film dan ik te zien heb gekregen. Geen spanning, weinig gore en ik kreeg ook geen voeling met de personages. De soundtrack deed me meer denken aan een soort van Laurel and Hardy sketch. Net als het stuk waar de twee politiemannen op de auto van de kippenvrouw willen gaan zitten en er afvallen. Dit haalde alle spanning (die er zo al bijna niet was voor mij) er volledig uit. Net als alle andere stukken waar deze twee heren in voorkwamen. Dit was mijn eerste Wes Craven teleurstelling ooit. Heel jammer.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Harder en groezeliger dan deze film wordt het niet. Wes Craven had tot op het punt dat hij deze film ging schieten enkel wat ervaring met natuurdocumentaires en dat is er aan te zien. Het is allemaal een beetje statisch maar dat draagt tegelijk ook bij aan het realistische karakter van de hele film. Ook was Craven aan het twijfelen of hij er een pornofilm van zou maken dan wel het soort exploitation dat het uiteindelijk geworden is. Een aantal van de acteurs was in elk geval afkomstig uit de pornowereld volgens de bio.

Sommigen hier haken af op de comic scenes met de twee flikken, maar voor mij maakt dat de film alleen maar unieker. Het geeft gewoon de totale absurditeit van het leven weer, iets waar de gemiddelde hedendaagse horrorfilm nauwelijks in slaagt wegens zichzelf te serieus nemen.

Deze film is geen meesterwerk, wel een intrigerend werkje dat blijft nazinderen. Ik kan me wel voorstellen dat mensen ontgoocheld zijn wanneer ze enkel afgaan op de reputatie van Craven en de film.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

To avoid fainting, keep repeating: It's only a movie! Deze slagzin in de trailer en op de poster zegt meer dan Last House on the Left, een titel die iemand aan Sean S. Cunningham suggereerde en de uiteindelijke filmtitel werd, ook al heeft het weinig met de film te maken. Cunningham - later vooral bekend als de maker van de horrorhit Friday the 13th - produceerde de film en liet Wes Craven de film schrijven en regisseren (de twee werkten al samen aan de film Together). Craven nam The Virgin Spring van Bergman als inspiratie en maakte met Last House zijn regiedebuut. De film werd een succes en er ontstond veel controverse over Cravens regiedebuut. De film was snoeihard en voor die tijd behoorlijk gedurfd. De tijden van monsters in Oost-Europese kastelen was voorbij; de gruwelijke taferelen gebeurden nu in onze vertrouwde omgeving, slechts meters verwijderd van ons huis.

Last House on the Left is grimmig en hard. De film oogt lelijk en goedkoop, maar dat is juist een deel van de charme, het maakt de film erg 'vies'. Het grootste contrast aller tijden is dat bepaalde heftige verkrachtingsscènes worden afgewisseld met een taartensequentie, voorzien van de meest jolige banjomuziek. Dat contrast werkt vrij eigenaardig, maar Craven gaat een paar stappen te ver als hij twee stuntelige politieagenten in een paar enorm suffe slapstick-momenten introduceert. Deze agenten hebben uiteindelijk niets met het verhaal te maken en het voelt enorm misplaatst. Daarentegen zitten er een paar doeltreffende sequenties in Last House, met name dat kleine moment waarop de daders even vol walging naar zichzelf kijken wat ze hebben gedaan is schitterend. Maar het merendeel van Last House on the Left ligt in het midden: soms enorm knullig, soms sterk en uiterst wreed.

3 sterren.

avatar van Basto

Basto

Ik weet dat ik de film vroeger niet kon waarderen. Net toch maar de Arrow SE blu ray besteld (voor 30 euro)

Benieuwd of ik m ditmaal wel zal waarderen. Hills have Eyes beviel wel een stuk beter bij herziening.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19861 berichten

Zo heb ik nu ook eens de debuutfilm van Craven gezien. Ik moet zeggen dat deze me ondanks zijn klassieker of cultstatus toch behoorlijk tegenviel. Niet alleen wordt je als kijker snel in de exploitatie geworpen zonder dat je veel binding kan krijgen met daders of slachtoffers. De exploitatie is zwak en fantasieloos uitgewerkt en wanneer de dames van kant zijn gemaakt is er nog een goede 40 minuten te gaan heb ik zoiets van ok was het dat nu? En dan heb ik het nog niet gehad over die tergend vrolijke country soundtrack die steeds maar weer de sfeer verpest.
gelukkig is het laatste half uur nog wel vrij sterk dankzij de ouders die uit zijn op wraak voor de moord op hun dochter.

avatar van Phantasm

Phantasm

Voor een film uit 1972 vond ik deze prima gemaakt. Grimmige sfeer.

avatar van wibro

wibro

Bruut filmpje dat toch echt niet in de schaduw komt van de re-make. Daarvoor had het te veel zwakke punten. Spannend was het daarentegen wel en het brute geweld hakte er niettemin flink in. Maar, wat deze film bijna de das omdoet zijn die twee agenten waarvan het net lijkt alsof die rechtstreeks uit een slapstick film komen. Belachelijker kan het gewoon niet. En dan heb ik het nog niet gehad over die afschuwelijke country soundtrack die uitstekend zou passen bij een western komedie maar toch zeker niet bij deze brute wraakfilm. Dat deze film ondanks dat van mij toch nog een voldoende krijgt is gewoon omdat dit debuutfilmpje van Wes Craven mij toch voortdurend in spanning wist te houden. Ook is van preutsheid, dit in tegenstelling tot bij zo veel Amerikaanse films, hier gelukkig geen sprake. Ook daarmee scoort deze film. Maar dat is het dan ook wel zo'n beetje.

avatar van Shadowed

Shadowed

Slecht.

Nu ben ik al niet de grootste fan van de goedkope 70s films maar een film met zo'n status verdient het uiteraard wel om gezien te worden. Bovendien werd het gemaakt door Craven, geen onbekende regisseur binnen de horrorwereld. Wat hij echter met deze film in gedachte had weet ik niet.

Het resultaat ziet er in ieder geval niet uit, ik ga er dan ook maar van uit dat zijn passie hem meer de boost gaf, want later werden zijn films redelijk met een aantal zeer positieve uitschieters. Deze film is echter een zeer negatieve uitschieter, ik kon er maar erg weinig mee. Daarnaast heb ik me vooral lopen verbazen over enkele keuzes vanuit de regie.

Veel wijst er namelijk op dat Craven geen idee had wat hij eigenlijk aan moest met zijn film, en vooral goedkoop wilde scoren qua bruutheid. Eerlijk is eerlijk, dat lukt aardig, want de film voelt nogal gemeen aan. De beelden blijven erg rauw en de genadeloosheid zit er soms goed in. Toch waagt Craven zich niet echt aan de meest expliciete of schokkende beelden, want erg duidelijk komt de gore, of nudity, nou ook weer niet in beeld.

Verder is dit een erg lelijke film. Geen cinematografie, lelijk camerawerk, matige gore en geen gevoel voor het in beeld brengen van de natuur. Het meest ernstige aspect is echter de soundtrack zelf. Die schiet namelijk alle kanten uit, behalve naar de goede kant. Dansmuziek had waarschijnlijk nog beter gepast onder de moordscenes. Deze huidige deuntjes passen er namelijk totaal niet onder.

Verder is het wraakgedeelte traag en saai en het acteerwerk is dramatisch. Enkel Cassel weet haarzelf nog een beetje boven water (pun intended) te houden. Er zit maar weinig in deze film om echt van te genieten, het ziet er vooral amateuristisch en ongemakkelijk uit. Fijn dat Craven uiteindelijk toch zijn draai wist te vinden, want met deze film kon hij die duidelijk nog niet vinden. Een saaie klassieker, ligt ver buiten mijn straatje.

avatar van Boenga

Boenga

• 2085 berichten

Film gezien in functie van een challenge die op dit moment loopt, en dat terwijl ik helemaal geen fan ben van het horrorgenre. Maar kijk, om verschillende redenen viel dit best mee.

Er zijn zeker een paar heel zwakke punten.

- Een simpel probleem zijn de twee agenten; dat is Peppi en Kokki-humor die hier totaal misplaatst is.

- Een ernstiger probleem is de koelbloedigheid en de efficiëntie waarmee een man en vrouw die net hun dochter hebben verloren, drie uiterst gewelddadige criminelen kunnen aanpakken.

- Het hoofdprobleem is dat, gezien de richting van waaruit zowel de criminelen als de agenten komen, het huis aan de rechterkant staat. En de titel van de film dus gewoon nergens op slaat...

Maar goed, basicly is dit dus best wel een spannend en meeslepend gruweldrama, met vooral een grote portie mentale horror. Wat effectief getoond wordt is beperkt.
En daar was ik dus best wel blij mee. Daar waar ik geen probleem heb met de ontelbare tonnen bloed In Evil Dead - want demonen zijn, net als vampiers en duivels, onzin - heb ik toch een ongemakkelijk gevoel wanneer het allemaal realistisch en 'echt' kan. In dit geval gingen m'n ogen net niet dicht wanneer een beitel tegen tanden werd gezet, en de hamer in aanslag. (Maar het bleek dan een droom die net op tijd stopte )

De acteurs, allemaal (vrij) onbekende namen, doen het behoorlijk - met uitzondering van Peppi en Kokki en de kerel die vader Collingwood speelt.
En daar waar de agenten overbodig zijn, is de zwarte humor van de kookactiviteiten van de ouders, in combinatie met de meest uitgelaten muziekdeuntjes, terwijl hun dochter de ergste en laatste uren van haar leven ondergaat, best wel geslaagd.

Ik ga er geen tweede keer naar kijken, en ik ga me in geen geval op de horrorfilms gooien; maar dit was in elk geval een stuk beter dan verhoopt.

Over random films gesproken....

avatar van frans123

frans123

Wat een gedrocht Waarom is die Craven een cultheld?Om deze rommel?? Een combinatie tussen Peppie en Kokkie - wat moeten we met dat stukje slapstick met die 2 agenten?- en wat gruwelijkheden. Onzinnig verhaal...en dan die ongelooflijke k.tmuziek. De film kostte 90000 dollar en dat is te zien en te horen Waarschijnlijk een vriendje gevraagd wat muziek toe te voegen Soms kijk je een film uit - wel gezapt- omdat je je erover verbaast dat het zo slecht is, kan het nog slechter??/;;Jaa!! het einde...Een film die wel past in zijn tijd- een tijd van experimenteren en grenzen verleggen en overschrijden. Zo zie je regelmatig borsten en "'een poes" in beeld '- nou nou, wat grensoverschrijdend en gedurfd Dit soort films werden vooral ''stoned gemaakt en bekeken, zo niet dan had vast iemand gezegd ""Stopppppp met deze rotzooi".

avatar van Perry Meer

Perry Meer

Klassieker, zitten haken en ogen aan maar hey uit 1972. Pionierswerk.

avatar van jordandejong

jordandejong

Tja zal in '72 best een shockertje zijn geweest, maar anno 2022 is dit niet best meer. Erg gedateerd, vreemd gemonteerd en knullige muziek. De leeftijd van zo een film mag echter geen excuus zijn. Tobe Hooper's Texas Chain Saw Massacre is na al die jaren nog steeds een meesterwerk.

Last House van Wes Craven is dat duidelijk niet. Ik had geen gore verwacht (en dat bleek een juiste aanname), maar ik had wel gehoopt op een groezelig, naargeestig, smerig sfeertje. En zelfs die vond ik tegenvallen. Ik heb een gedateerde Nederlandse dvd gezien waarvan ik twijfel of er misschien stukken 'rape' uit zijn geknipt want dat bleef bij een paar luttele minuten.

Het idee dat de jongens uiteindelijk onderdak zoeken in het huis van de ouders van het meisje die ze zojuist vermoord hebben is natuurlijk briljant, maar de uiteindelijke scene waarin de ouders achter de waarheid komen had veel uitgebreider gemoeten. Pa concludeert enigzins laconiek dat zn dochter dood is en staat 20 seconden later de kettingzaag al warm te draaien.

Veel goede wil van Craven maar de uitwerking is, zeker vandaag de dag, gewoon onder de maat. Had ook net even wat goorder en realistisch aan mogen voelen. Daar had ik wel opgehoopt namelijk.

avatar van jordandejong

jordandejong

bierbak schreef:

Topmoment is trouwens wanneer er heel even subtiel getoond (gesuggereerd?) wordt dat bij de ogenschijnlijk gevoelloze bandieten toch ergens een soort van geweten aanwezig is. Schaamte, bijna.

Hier wel enorm mee eens. Geweldig moment inderdaad en behoorlijk sterk geacteerd door met name David Hess.