The Last House on the Left (1972)

Horror / Thriller
84 minuten / 91 minuten (original cut) / 82 minuten (R-rated)

geregisseerd door Wes Craven
met Sandra Cassel, Lucy Grantham en David Hess

Twee tieners gaan naar de stad voor een concert en zoeken eerst naar wiet. Ze gaan met een (zogezegde) dealer mee, die hen op hun beurt naar zijn pas ontsnapte zware boevenmaatjes (gewapende overvaller, moordenaar, kinderlokker) brengt. Verkrachting, foltering en moord volgen.

puckb96
Jammer dat het origineel niet hier TE koop meer is, want die lijkt me toch beter dan de remake!

avatar van swenbos
Heel erg slecht was dit.

puckb96
swenbos schreef:
Heel erg slecht was dit.

En je argumenten???

avatar van 606
puckb96 schreef:

Ik het de Craven collectie met 3 films erin o.a deze met NL subs.
Ben het nu aan het kijken.

avatar van fappie
Lijkt toch anders dan die nieuwere versie.

neysen1985
persoonlijk vind ik deze zogenoemde 'wes craven classic' maar een overhypte horrorfilm.
Toch wel jammer want craven heeft prachtige klassiekers op z'n naam staan zoals a nightmare on elm street en scream.
Maar als het eenmaal neerkomt op het brute gedeelte van de film, is deze natuurlijk wel super!!

avatar van Edie
Tis oud.. Ik verloor snel telkens mijn aandacht, dan toch iets liever de remake..

2* (wellicht in die tijd dat het beter te verteren was)

Samhain
Heel veel mensen noemen dit echt een meesterwerk van Wes Craven, maar waar die redenering vandaan komt is voor mij een raadsel. De film is saai gefilmd en de brute scènes komen eigenlijk een beetje uit het niets waardoor ze eigenlijk ook niet effectief zijn. Slecht is de film echter niet. Het verhaal is deprimerend (als pluspunt) en bij wijlen is de film best wel hard in beeld gebracht. De beruchte verkrachting-scene is ook erg expliciet en bruut.

Maar toch vind ik dat de film absoluut het citaat 'meesterwerk' niet verdient. Ik had mijn biertje al op voordat de film was afgelopen.

avatar van Metalfist
My mother irons and my father steals

Na wat uurtjes Legend of Zelda: Ocarina of Time te hebben gespeeld leek het mij en mijn broer eens tijd voor enige afwisseling. De keuze viel op het kijken van een film maar het was nog een raadsel welke. We waren aan het twijfelen tussen The Eagle en deze Last House of the Left maar eerlijk gezegd, ik had al snel spijt van mijn keuze om deze te kijken..

Deze Last House on the Left zat samen met The Hills Have Eyes en Summer of Fear in één boxset en hoewel Craven bij mij wel te boek stond als een goed regisseur vanwege Nightmare on Elm Street en Scream valt hij met deze drie films toch wel door de mand. Vooral het amateuristische gehalte van zijn oudste werk valt me erg hard tegen. Oké, dit is zijn debuut en niemand verwacht dat het dan van de eerste moment er knal op is (hoewel er wel degelijk regisseurs zijn die deze gave wel bezitten) maar dit is wel erg knullig op sommige momenten. Ook heeft de film de tand des tijds op een wel erg pijnlijke manier de tand des tijds niet doorstaan en resulteert dit in een soms lachwekkende film. Wat het politie duo in godsnaam in de film deed, met uitzondering voor een 'komische' noot zorgen, is me nog altijd een raadsel maar ook de dialogen voelen wel erg slecht aan. Er werden nogal wat gesprekken compleet geïmproviseerd en dat is eraan te merken maar ook de acties die worden ondernomen doen de kijker wel erg vaak de wenkbrauwen fronsen. En breek me dan vooral de mond nog niet open over het lachwekkende einde waar in ware McGyver stijl (iets wat Craven blijkbaar zo fantastisch vond dat hij het in The Hills Have Eyes terug opnieuw deed) de bad-guys worden aangevallen. Maar ik geef toe dat niet alles in de film slecht want zo af en toe is er wel een naargeestige sfeer te vinden die Craven zich wel eigen is maar over het algemeen lijkt het meer een mislukte poging te zijn.

Ook de cast is bij wijlen wel van een erg bedroevend niveau. Het moet vast en zeker niet gemakkelijk geweest zijn om dit te spelen (het schijnt zelfs dat Sandra Peabody, die de rol van Mari speelt, het op een bepaald moment zo moeilijk heeft gekregen dat ze het gewoon is afgetrapt) maar dit voelt zo enorm amateuristisch aan! Vooral Marc Sheffler als Junior is werkelijk belachelijk te noemen. Dan deed David Hess als Krug het nog net iets beter maar ook hij is grotendeels op het randje. Maar als Craven één grote fout begaan heeft met het casten van Hess is het niet als acteur maar wel als componist want wat voor een enorm belachelijke soundtrack heeft de film! Hess neemt alle muziek voor zijn rekening en zorgt dus eigenhandig voor een enorme moodkiller. Sandra Peabody en Lucy Grantham doen het als typische protagonisten van Craven (sterke, vrouwelijke personages) op zich nog wel goed en zijn vooral overtuigend in de befaamde bosscène. Wat me trouwens ook opviel, en ik weet niet of dit aan de DVD lag, is dat de film wel van erg slechte kwaliteit is. In het begin zit er redelijk veel ruis op de dialogen en zo af en toe komen er van die rare glitches in beeld waardoor het precies lijkt alsof we naar een 8MM projectie zaten te kijken. Summer of Fear en The Hills Have Eyes waren wel van een goed niveau trouwens.

Ik moet toegeven dat het eerdere werk van Craven sowieso de moeite is om eens gezien te hebben want hij is en blijft een icoon in het genre maar geef mij dan toch maar zijn echt bekend werk want dit is het toch echt wel niet. Het zal vast en zeker schokkend zijn geweest zoveel jaar geleden maar vandaag de dag heeft de film de tand des tijds toch overduidelijk niet doorstaan.

Meneer Bungel
puckb96 schreef:
Bovenaan deze pagina: ''kopen:koop deze film op DVD vanaf € 4,99''

yorgos.dalman
Zeldzaam deprimerende en naargeestige sfeer. De amateuristische 'look' is hier een 'major plus'. Ik zal hem niet graag nog eens willen zien en dat is eigenlijk een verhuld compliment: zelden weet een film dit bij mij te bereiken.

bierbak
Ik heb wel iets met exploitation uit de jaren '70. Ze zijn zo vuil als het toilet uit Desperado, eigenwijzer dan Angela Merkel en brengen de minder fraaie kanten van de mens onder de leeslamp. Het leidt allemaal tot een aparte sfeer, zeker wanneer de muziek ook nog eens zijn werk doet zoals het geval is bij deze Last House on the Left; een toch wel ondergewaardeerde klassieker uit het genre.

En dan heb ik het natuurlijk niet over de bijzonder ongepaste circusmuziek die hier en daar voorbijkomt, des te meer over de discretere nummers en wel met name het heerlijke 'Wait For the Rain' van David Hess. Alias de grote klootzak uit de film (hilarisch). "And the road leads to nowhere…" fantastisch getimed wordt deze plaat geïntroduceerd, sfeerzetter en het gevoel dat er iets in de lucht hangt krijgt zo op een heel aardige manier versterking.

Het guerilla-camerawerk werkt hier ook, althans het weet -al dan niet per ongeluk- perfect te rijmen met de grimmigheid van het (voor mij toch) steengoeie scenario. De hele prent is voor mij een symbooldossier. Het beeldt de hardheid van stad uit, morele degradatie, de worsteling van het ouderschap, de spiraal van geweld, opgroeien, loslaten en vooral ook vluchten uit de werkelijkheid. Het gezin woont afgelegen in een bos, ver weg van mogelijk slechte invloeden en confrontatie met de verzuurde maatschappij. Met een bang hart kunnen deze brave mensen (té brave mensen) hun stilaan volwassen wordende dochter even loslaten. De vlucht uit de realiteit, en later ook hun (ietwat naïeve) braafheid, wordt hen jammer genoeg erg bitter terug in het gezicht gespuwd. Ondanks alles konden ook zij geen rottigheid vermijden. Daarenboven worden zowel de ouders, de criminelen als de politie ook nog eens geconfronteerd met de negatieve kanten van plaatsen geïsoleerd van de mensheid. Hetgeen allemaal terugkomt als negatieve gevolgen voor de gebeurtenissen rond het gezin.

Een dubbele straf, al is dat een gruwelijk verkeerd woord. Het lot slaat in elk geval driedubbel toe, waardoor uiteindelijk ook die brave mensen van een ouders ook nog eens in confrontatie komen met hun eigen duivels. Voor mij de kers op de taart in een film die met zijn concept zo goed in elkaar zit. Topmoment is trouwens wanneer er heel even subtiel getoond (gesuggereerd?) wordt dat bij de ogenschijnlijk gevoelloze bandieten toch ergens een soort van geweten aanwezig is. Schaamte, bijna.

The Last House on the Left is voor mij geen zwaar miskend meesterwerk (de stompzinnige comic reliefs alleen al houden dat tegen), niettemin een echte, te weinig geaprecieerde topper met goeie sfeer en een treurig verhaal. De sterkte wordt vooral gehaald uit zijn geniale lotspelingen, David Hess en het wrange gevoel dat het in principe zo uit het leven kon gegrepen zijn.

Bij dergelijke wreedheden leidt het pad inderdaad nergens naartoe.

****

@bierbak...

Het spijt me zeer, maar ik vind dit een bijzonder knappe uitleg. Raak geobserveerd. To the point. Gewoon Bull's eye. Daar helpt geen moedertjelief aan.

bierbak
Nou, bedankt. Ik heb in ieder geval mijn best gedaan om mijn gevoelens/visie zo goed mogelijk te verwoorden. Voor andere mensen zal het misschien chinees zijn, gezien deze film blijkbaar niet zo snel wordt gesmaakt... Maar tof dat toch iemand zich kan vinden in mijn waardering.

O, graag gedaan hoor.

(En het maakt een mens dan ook nieuwsgierig of jij eenzelfde gedreven betoog hebt bij andere controversiële films als, ik noem maar wat, Irréversible, Zerkalo, A short film about killing, Naked, of (mijn persoonlijke favoriet) Clean, shaven...)

Er wordt over dergelijke 'gewaagde' / 'moeilijke' / 'extreme' films veel gezegd maar meestal vervallen dergelijke discussies tot banaal ja-nee-geroep tussen die-hard fans (de 5 **** stemmers) en zij die er botweg geen reet aan vinden (de 1* stemmers) zonder dat men tijdens hun uiteenzetting bereid is een paar beheerste stappen terug te nemen en objectief naar het te bespreken object kijkt om tot een genuanceerd oordeel te komen. Dat is jammer.

C'est ça.

bierbak
Jammer inderdaad. Short Film nog niet gezien, uit de rest van je lijstje wist ik enkel Zerkalo goed te waarderen (sorry). Ik schrijf maar met mondjesmaat reviews (vind het nogal tijdrovend), maar in de toekomst komen er zeker nog bij en duid ze altijd aan dus je kan altijd door mijn meningen-rijtje scrollen. Ik ben trouwens benieuwd wat jou cijfer hiervoor zou zijn en waarom u blijkbaar niet altijd stemt?

En nog over de film: Ik twijfel of ik echt uncut gezien heb, want in het appartement zegt Krug tegen die vriendin "if you dont do what i say" (of zoiets), waarna het beeld abrupt verspringt. Daarbij komt ook de moord met de kettingzaag niet expliciet in beeld (enkel geluid en bloedspatters op de agent)?

yorgos.dalman
Dit is vrijwel de enige film waarbij ik wel een of meerdere berichten heb geplaatst maar bewust geen sterwaardering.

Het is een beetje als een statement: omdat de film wel goed is, in die zin dat ie een bepaalde zeldzame impact heeft, maar tegelijkertijd zo pijnlijk dat ie niet gauw voor herhaling vatbaar is.
Ik zou de prent dus zowel een halve ster als, zeg maar wat, 4 tegelijk willen geven. En beslist niet enkel het gemiddelde ervan.

bierbak
Ok ik snap je wel ongeveer. Al vind ik dat impact (zeker in deze context) de belangrijkste factor is, ongeacht of het nu pijnlijk is of niet. Zie trouwens dat je bij Irreversible die knoop wel kon doorhakken, wat ik an sich zeker een even pijnlijke/moeilijke film vind.

avatar van brucecampbell
Zoals wel vaker het geval is de trailer soms leuker dan de film zelf.
YouTube - The Last House On The Left (1972) Trailer

Gedurft en shockerend. Een echte love it or hate it film. Deze film is zeker niet geschikt voor kijkers met puberende dochters.
De film durft veel en niet elk experiment is even geslaagd of wordt begrepen. Bovendien is de bos scene zo aangrijpend dat ik de film een uurtje op pauze heb gezet.

avatar van FillumGek
Ik had het jaren geleden dus al bij het rechte eind; dit is toch echt wel een matig werkje en zeker niet de grote naam die het heeft waard. Ik hou van horror en ik hou van exploitation, maar vandaag de dag is alles zo gedateerd dat het me niet wist te raken.

Zo is de vaart naar de confrontatie tussen de tieners en de criminelen te snel waardoor je geen enkele sympathie kan opbouwen met de hoofdpersonages. Ze worden enorm oppervlakkig gehouden en zijn daarom niet meer dan het gemiddelde tienersvolk dat hedendaags wordt afgeslacht in B-slashers. De gore make-up is soms wel aardig voor zo'n laag budget, maar de rest van de film is grafisch behoorlijk lelijk. Maar ook de soundtrack is oorverdovend slecht, met blije country deuntjes die de depressieve rape-sfeer er voortdurend uithaalt.

Acteertalenten liepen er ook niet rond, al is David Hess als Krug een enorm pluspunt. Het is niet voor niks dat iedereen hem jaren later nog steeds aanzag voor de brute verkrachter. Zelfs als je van badguys houdt is hier geen sympathie voor op te wekken, een klootzak tot op het bot. Het zegt genoeg dat actrice Sandra Peabody echt bang voor hem was.

Ook het einde is een lichtpuntje, behoorlijk gewelddadig. Maar verder heeft het vandaag de dag geen impact meer en is de film op ieder punt, behalve opperbastard Hess, ingehaald door zijn remake.

avatar van Richard_Voorhees
Ik heb de klassieker status van deze film eigenlijk nooit zo begrepen. Ok, David Hess zet inderdaad wel een mooie, krankzinnige rol neer als Krug, maar verder heeft deze film gewoon weinig te bieden. Wat ik vooral vind is dat het tempo er nergens lekker in lijkt te zitten. Hierdoor verslapt de aandacht regelmatig en is het niet zo'n hele gemakkelijke zit. Een film die voor die tijd waarschijnlijk zeer shockerend was, maar die tegenwoordig gewoon niet meer zijn bedoelde impact heeft. Spijtig.

ik heb gemengde gevoelens over deze film. Aan de ene kant, is een het keiharde exploitatie film. Die voor zijn tijd, zeer extreem gewelddadig was. We zijn nu meer gewend, dus het oproer wat het begin jaren 70 veroorzaakte, heeft het niet meer. Maar aan de andere kant toont het niet alleen de duisterse gewelddadige kant, die in ons allemaal schuilt, je neemt het de vader en moeder van mary, niet kwalijk als ze Krug en de andere bende leden te grazen nemen. Als je eigen geliefden gruwelijk waren omgebracht en je krijgt de kans op wraak, zou je dan anders handelen? En het toont, als geen andere film, de ondergang van de naieve wereldvreemde flower power jaren.

avatar van RuudC
Iedere zelfrespecterende horrorfanaat pluist het oeuvre uit van de grootmeesters. Van Wes Craven heb ik dan geen bijzonder hoge pet op, maar ook hij heeft goede films gemaakt. Het is onvermijdelijk dat je ooit uitkomt op The Last House On The Left. Zo amateuristisch heb ik Craven nog niet gezien. Het acteerwerk is voor een productie als deze nog heel behoorlijk, maar het verhaal (in tweeën gesplitst) is gewoon erg matig. De exploitatie is vrij suf. Grotendeels buiten beeld vindt alles plaats en enkele jaren later zou I Spit On Your Grave ook op deze film spugen. The Last House On The Left roept nauwelijks emoties op en de finale verloopt eerder dommig dan interessant en wraaklustig. Er valt heus wel wat te lachen, maar het shockeffect heeft de veroudering niet overleefd.

avatar van Vinokourov
Het debuut van Wes Craven is behoorlijk el cheapo, nooit helemaal perfect natuurlijk. Maar deze horror heeft nog wel zijn momenten. Twee jonge meiden worden ontvoerd en daarna zit de film vol gruwelijkheden, waarin de ouders van een van die twee ook nog in deelnemen. Het neigt naar smakeloze exploitation, niet al te storend gelukkig. Verder heeft het her en der wat ongein in de vorm van bijvoorbeeld twee goofy cops. Je moet er van houden denk ik, maar vind het lang niet zo'n matige film .

avatar van j0enne
Die deuntjes de hele tijd, dat kan gewoon echt niet.

avatar van knusse stoel
We zaten allebei wat te schuiven op de bank, het irriterende geweld wat zo zinloos was. Een typisch jaren '70 film, terwijl we niets tegen hebben op de jaren '70. Integendeel, maar dit was zo gemaakt allemaal en daarom een 4 van ons.

avatar van mjk87
Heel erg slecht. Het ziet er gewoon lelijk en amateuristisch (die hangen ook van elkaar af) uit, matig geacteerd, nergens spannend, gruwelijk of boeiend. Alleen af en toe een aardig moment met van die liedjes tussendoor. 1,0*.

avatar van ChrisM
Wes Craven zn eerste film als regisseur, ik heb helaas de cheapy DFW dvd die ik uhm 16 jaar geleden gekocht heb .... VHS rip.
De film is niet zn beste... wel zeker een duistere gewaagde film
Rip Wes voor mij persoonlijk de meest constante en top 3 regisseur in het genre

een hele leuke film.al vaker gezien en vind hem nog steeds leuk..ik heb hem ook zeker in mijn collectie.en ben er blij mee dit is toch een klassieker in mijn ogen.

avatar van Hollywood007
Grote tegenvaller. Ik verwachte een heel andere film dan ik te zien heb gekregen. Geen spanning, weinig gore en ik kreeg ook geen voeling met de personages. De soundtrack deed me meer denken aan een soort van Laurel and Hardy sketch. Net als het stuk waar de twee politiemannen op de auto van de kippenvrouw willen gaan zitten en er afvallen. Dit haalde alle spanning (die er zo al bijna niet was voor mij) er volledig uit. Net als alle andere stukken waar deze twee heren in voorkwamen. Dit was mijn eerste Wes Craven teleurstelling ooit. Heel jammer.