• 8.671.357 stemmen

The Last House on the Left (1972)

Horror / Thriller | 84 minuten / 91 minuten (original cut) / 82 minuten (R-rated)

Genre: Horror / Thriller

Speelduur: 84 minuten / 91 minuten (original cut) / 82 minuten (R-rated)

Geregisseerd door: Wes Craven

Met onder meer: Sandra Peabody, Lucy Grantham en David Hess

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Last House on the Left

"It rests on 13 acres of earth over the very center of hell...!"

Mari Collingwood en haar vriendin Phyllis Stone gaan naar een concert en zijn op zoek naar wiet. Ze komen in contact met Junior Stillo, de zoon van de voortvluchtige crimineel Krug. Hij neemt hen mee naar zijn gewelddadige vader en twee andere gevaarlijke gekken; Weasel en Sadie. Verkrachting, foltering en moord volgen.

avatar van Hollywood007

Hollywood007

Grote tegenvaller. Ik verwachte een heel andere film dan ik te zien heb gekregen. Geen spanning, weinig gore en ik kreeg ook geen voeling met de personages. De soundtrack deed me meer denken aan een soort van Laurel and Hardy sketch. Net als het stuk waar de twee politiemannen op de auto van de kippenvrouw willen gaan zitten en er afvallen. Dit haalde alle spanning (die er zo al bijna niet was voor mij) er volledig uit. Net als alle andere stukken waar deze twee heren in voorkwamen. Dit was mijn eerste Wes Craven teleurstelling ooit. Heel jammer.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Harder en groezeliger dan deze film wordt het niet. Wes Craven had tot op het punt dat hij deze film ging schieten enkel wat ervaring met natuurdocumentaires en dat is er aan te zien. Het is allemaal een beetje statisch maar dat draagt tegelijk ook bij aan het realistische karakter van de hele film. Ook was Craven aan het twijfelen of hij er een pornofilm van zou maken dan wel het soort exploitation dat het uiteindelijk geworden is. Een aantal van de acteurs was in elk geval afkomstig uit de pornowereld volgens de bio.

Sommigen hier haken af op de comic scenes met de twee flikken, maar voor mij maakt dat de film alleen maar unieker. Het geeft gewoon de totale absurditeit van het leven weer, iets waar de gemiddelde hedendaagse horrorfilm nauwelijks in slaagt wegens zichzelf te serieus nemen.

Deze film is geen meesterwerk, wel een intrigerend werkje dat blijft nazinderen. Ik kan me wel voorstellen dat mensen ontgoocheld zijn wanneer ze enkel afgaan op de reputatie van Craven en de film.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

To avoid fainting, keep repeating: It's only a movie! Deze slagzin in de trailer en op de poster zegt meer dan Last House on the Left, een titel die iemand aan Sean S. Cunningham suggereerde en de uiteindelijke filmtitel werd, ook al heeft het weinig met de film te maken. Cunningham - later vooral bekend als de maker van de horrorhit Friday the 13th - produceerde de film en liet Wes Craven de film schrijven en regisseren (de twee werkten al samen aan de film Together). Craven nam The Virgin Spring van Bergman als inspiratie en maakte met Last House zijn regiedebuut. De film werd een succes en er ontstond veel controverse over Cravens regiedebuut. De film was snoeihard en voor die tijd behoorlijk gedurfd. De tijden van monsters in Oost-Europese kastelen was voorbij; de gruwelijke taferelen gebeurden nu in onze vertrouwde omgeving, slechts meters verwijderd van ons huis.

Last House on the Left is grimmig en hard. De film oogt lelijk en goedkoop, maar dat is juist een deel van de charme, het maakt de film erg 'vies'. Het grootste contrast aller tijden is dat bepaalde heftige verkrachtingsscènes worden afgewisseld met een taartensequentie, voorzien van de meest jolige banjomuziek. Dat contrast werkt vrij eigenaardig, maar Craven gaat een paar stappen te ver als hij twee stuntelige politieagenten in een paar enorm suffe slapstick-momenten introduceert. Deze agenten hebben uiteindelijk niets met het verhaal te maken en het voelt enorm misplaatst. Daarentegen zitten er een paar doeltreffende sequenties in Last House, met name dat kleine moment waarop de daders even vol walging naar zichzelf kijken wat ze hebben gedaan is schitterend. Maar het merendeel van Last House on the Left ligt in het midden: soms enorm knullig, soms sterk en uiterst wreed.

3 sterren.

avatar van Basto

Basto

Ik weet dat ik de film vroeger niet kon waarderen. Net toch maar de Arrow SE blu ray besteld (voor 30 euro)

Benieuwd of ik m ditmaal wel zal waarderen. Hills have Eyes beviel wel een stuk beter bij herziening.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 20607 berichten

Zo heb ik nu ook eens de debuutfilm van Craven gezien. Ik moet zeggen dat deze me ondanks zijn klassieker of cultstatus toch behoorlijk tegenviel. Niet alleen wordt je als kijker snel in de exploitatie geworpen zonder dat je veel binding kan krijgen met daders of slachtoffers. De exploitatie is zwak en fantasieloos uitgewerkt en wanneer de dames van kant zijn gemaakt is er nog een goede 40 minuten te gaan heb ik zoiets van ok was het dat nu? En dan heb ik het nog niet gehad over die tergend vrolijke country soundtrack die steeds maar weer de sfeer verpest.
gelukkig is het laatste half uur nog wel vrij sterk dankzij de ouders die uit zijn op wraak voor de moord op hun dochter.

avatar van Phantasm

Phantasm

Voor een film uit 1972 vond ik deze prima gemaakt. Grimmige sfeer.

avatar van wibro

wibro

Bruut filmpje dat toch echt niet in de schaduw komt van de re-make. Daarvoor had het te veel zwakke punten. Spannend was het daarentegen wel en het brute geweld hakte er niettemin flink in. Maar, wat deze film bijna de das omdoet zijn die twee agenten waarvan het net lijkt alsof die rechtstreeks uit een slapstick film komen. Belachelijker kan het gewoon niet. En dan heb ik het nog niet gehad over die afschuwelijke country soundtrack die uitstekend zou passen bij een western komedie maar toch zeker niet bij deze brute wraakfilm. Dat deze film ondanks dat van mij toch nog een voldoende krijgt is gewoon omdat dit debuutfilmpje van Wes Craven mij toch voortdurend in spanning wist te houden. Ook is van preutsheid, dit in tegenstelling tot bij zo veel Amerikaanse films, hier gelukkig geen sprake. Ook daarmee scoort deze film. Maar dat is het dan ook wel zo'n beetje.

avatar van Shadowed

Shadowed

Slecht.

Nu ben ik al niet de grootste fan van de goedkope 70s films maar een film met zo'n status verdient het uiteraard wel om gezien te worden. Bovendien werd het gemaakt door Craven, geen onbekende regisseur binnen de horrorwereld. Wat hij echter met deze film in gedachte had weet ik niet.

Het resultaat ziet er in ieder geval niet uit, ik ga er dan ook maar van uit dat zijn passie hem meer de boost gaf, want later werden zijn films redelijk met een aantal zeer positieve uitschieters. Deze film is echter een zeer negatieve uitschieter, ik kon er maar erg weinig mee. Daarnaast heb ik me vooral lopen verbazen over enkele keuzes vanuit de regie.

Veel wijst er namelijk op dat Craven geen idee had wat hij eigenlijk aan moest met zijn film, en vooral goedkoop wilde scoren qua bruutheid. Eerlijk is eerlijk, dat lukt aardig, want de film voelt nogal gemeen aan. De beelden blijven erg rauw en de genadeloosheid zit er soms goed in. Toch waagt Craven zich niet echt aan de meest expliciete of schokkende beelden, want erg duidelijk komt de gore, of nudity, nou ook weer niet in beeld.

Verder is dit een erg lelijke film. Geen cinematografie, lelijk camerawerk, matige gore en geen gevoel voor het in beeld brengen van de natuur. Het meest ernstige aspect is echter de soundtrack zelf. Die schiet namelijk alle kanten uit, behalve naar de goede kant. Dansmuziek had waarschijnlijk nog beter gepast onder de moordscenes. Deze huidige deuntjes passen er namelijk totaal niet onder.

Verder is het wraakgedeelte traag en saai en het acteerwerk is dramatisch. Enkel Cassel weet haarzelf nog een beetje boven water (pun intended) te houden. Er zit maar weinig in deze film om echt van te genieten, het ziet er vooral amateuristisch en ongemakkelijk uit. Fijn dat Craven uiteindelijk toch zijn draai wist te vinden, want met deze film kon hij die duidelijk nog niet vinden. Een saaie klassieker, ligt ver buiten mijn straatje.

avatar van Boenga

Boenga

Film gezien in functie van een challenge die op dit moment loopt, en dat terwijl ik helemaal geen fan ben van het horrorgenre. Maar kijk, om verschillende redenen viel dit best mee.

Er zijn zeker een paar heel zwakke punten.

- Een simpel probleem zijn de twee agenten; dat is Peppi en Kokki-humor die hier totaal misplaatst is.

- Een ernstiger probleem is de koelbloedigheid en de efficiëntie waarmee een man en vrouw die net hun dochter hebben verloren, drie uiterst gewelddadige criminelen kunnen aanpakken.

- Het hoofdprobleem is dat, gezien de richting van waaruit zowel de criminelen als de agenten komen, het huis aan de rechterkant staat. En de titel van de film dus gewoon nergens op slaat...

Maar goed, basicly is dit dus best wel een spannend en meeslepend gruweldrama, met vooral een grote portie mentale horror. Wat effectief getoond wordt is beperkt.
En daar was ik dus best wel blij mee. Daar waar ik geen probleem heb met de ontelbare tonnen bloed In Evil Dead - want demonen zijn, net als vampiers en duivels, onzin - heb ik toch een ongemakkelijk gevoel wanneer het allemaal realistisch en 'echt' kan. In dit geval gingen m'n ogen net niet dicht wanneer een beitel tegen tanden werd gezet, en de hamer in aanslag. (Maar het bleek dan een droom die net op tijd stopte )

De acteurs, allemaal (vrij) onbekende namen, doen het behoorlijk - met uitzondering van Peppi en Kokki en de kerel die vader Collingwood speelt.
En daar waar de agenten overbodig zijn, is de zwarte humor van de kookactiviteiten van de ouders, in combinatie met de meest uitgelaten muziekdeuntjes, terwijl hun dochter de ergste en laatste uren van haar leven ondergaat, best wel geslaagd.

Ik ga er geen tweede keer naar kijken, en ik ga me in geen geval op de horrorfilms gooien; maar dit was in elk geval een stuk beter dan verhoopt.

Over random films gesproken....

avatar van frans123

frans123

Wat een gedrocht Waarom is die Craven een cultheld?Om deze rommel?? Een combinatie tussen Peppie en Kokkie - wat moeten we met dat stukje slapstick met die 2 agenten?- en wat gruwelijkheden. Onzinnig verhaal...en dan die ongelooflijke k.tmuziek. De film kostte 90000 dollar en dat is te zien en te horen Waarschijnlijk een vriendje gevraagd wat muziek toe te voegen Soms kijk je een film uit - wel gezapt- omdat je je erover verbaast dat het zo slecht is, kan het nog slechter??/;;Jaa!! het einde...Een film die wel past in zijn tijd- een tijd van experimenteren en grenzen verleggen en overschrijden. Zo zie je regelmatig borsten en "'een poes" in beeld '- nou nou, wat grensoverschrijdend en gedurfd Dit soort films werden vooral ''stoned gemaakt en bekeken, zo niet dan had vast iemand gezegd ""Stopppppp met deze rotzooi".

avatar van Perry Meer

Perry Meer

Klassieker, zitten haken en ogen aan maar hey uit 1972. Pionierswerk.

avatar van jordandejong

jordandejong

Tja zal in '72 best een shockertje zijn geweest, maar anno 2022 is dit niet best meer. Erg gedateerd, vreemd gemonteerd en knullige muziek. De leeftijd van zo een film mag echter geen excuus zijn. Tobe Hooper's Texas Chain Saw Massacre is na al die jaren nog steeds een meesterwerk.

Last House van Wes Craven is dat duidelijk niet. Ik had geen gore verwacht (en dat bleek een juiste aanname), maar ik had wel gehoopt op een groezelig, naargeestig, smerig sfeertje. En zelfs die vond ik tegenvallen. Ik heb een gedateerde Nederlandse dvd gezien waarvan ik twijfel of er misschien stukken 'rape' uit zijn geknipt want dat bleef bij een paar luttele minuten.

Het idee dat de jongens uiteindelijk onderdak zoeken in het huis van de ouders van het meisje die ze zojuist vermoord hebben is natuurlijk briljant, maar de uiteindelijke scene waarin de ouders achter de waarheid komen had veel uitgebreider gemoeten. Pa concludeert enigzins laconiek dat zn dochter dood is en staat 20 seconden later de kettingzaag al warm te draaien.

Veel goede wil van Craven maar de uitwerking is, zeker vandaag de dag, gewoon onder de maat. Had ook net even wat goorder en realistisch aan mogen voelen. Daar had ik wel opgehoopt namelijk.

avatar van jordandejong

jordandejong

bierbak schreef:

Topmoment is trouwens wanneer er heel even subtiel getoond (gesuggereerd?) wordt dat bij de ogenschijnlijk gevoelloze bandieten toch ergens een soort van geweten aanwezig is. Schaamte, bijna.

Hier wel enorm mee eens. Geweldig moment inderdaad en behoorlijk sterk geacteerd door met name David Hess.

avatar van ibendb

ibendb

Controversiële film en ik begrijp waarom.

Afgezien van het geweld onscreen, werd Sandra Peabody ook na het filmen van scènes marteingen moest ondergaan door zogenaamde method actors.

Nu, dat terzijde.

De film had me al direct kunnen bekoren met zijn soundtrack, klungeligheid van de regie en de overall sfeer van dit alles.

Min:

- De twee agenten. Gaston en Leo zijn grappiger dan dit. Ook kwam het wansmakelijk over als iemand verkracht wordt en erna overgeschakeld wordt naar Laurel & Hardy van den Aldi.

- Het einde wordt minder impactvol door de verschrikkelijke eindcredits.

Plus:

- De film maakt zeker en vast zijn standpunt duidelijk.

- Sommige scènes zijn erg intimiderend en benauwend.

- Film komt heel ‘echt’ over.

Klassieker tot en met.

Theunissen

Vanwege het goede acteerspel van David Hess als psychopaat / moordenaar in de films "Autostop Rosso Sangue (1977)" (afgelopen dinsdagavond nog gezien) en "La Casa Sperduta nel Parco (1980)", wilde ik nog een film van hem zien en toen kwam ik al snel uit op deze Horror / Thriller film, welke tevens de eerste film is van horrorfilm regisseur Wes Craven. Oftewel twee vliegen in één klap. Wes Craven baseerde het verhaal op Ingmar Bergmans film "De Maagdenbron" uit 1960 en in 2009 volgde er nog een remake met dezelfde titel van regisseur Dennis Iliadis die ik iets beter vindt, want deze film oogt behoorlijk low-budget. En dat is natuurlijk begrijpelijk voor een eerste film van een regisseur die nog alles moest bewijzen en dat ook uiteindelijk gedaan heeft.

Twee tienermeisjes, te weten Mari Collingwood (Sandra Peabody) en Phyllis Stone (Lucy Grantham), gaan naar een concert ter gelegenheid van Mari's zeventiende verjaardag, maar ze willen eerst nog in de stad wat marihuana kopen. Daar komen ze in contact met Junior Stillo (Marc Sheffler), die buiten op de straat staat en die hen binnenlokt. Hierdoor komen ze in de val te zitten en wordt Phyllis voor de ogen van haar vriendin verkracht door een bende voortvluchtige sadistische misdadigers onder leiding van Krug Stillo (David Hess), oftewel de vader van Junior. De twee tienermeisjes worden daarna bewusteloos door de bende ontvoerd in een auto, die per toeval tot stilstand komt bij het landgoed van de ouders van Mari. Wanneer de twee tienermeisjes trachten te vluchten, worden ze op een gruwelijke wijze vermoord door de bende in het bos. Omdat de bende niet meer kan verder rijden, kloppen ze aan bij het huis, zonder te weten dat daar de ouders van Mari wonen, waar ze vragen om onderdak voor één nacht. Als de ouders van Mari, te weten John (Richard Towers) en Estelle (Cynthia Carr) Collingwood, ontdekken wat er is gebeurd met hun dochter, besluiten ze om wraak te nemen.

De horror in deze film komt tot stand door de sadistische, wellustige en perverse praktijken die twee gevangen genomen tienermeisjes na circa 27 minuten in het bos bij het landgoed van de Collingwood's moeten ondergaan door toedoen van een bende voortvluchtige psychopaten die hen gevangen heeft genomen. De bende bestaat uit Krug Stillow, die levenslang had voor de moord op een priester en twee nonnen in 1966, zijn zoon Junior Stillo die de chauffeur is, Fred 'Weasel' Podowski (Fred J. Lincoln), een kinderlokker, gluurder en overvaller en de vrouw Sadie (Jeramie Rain), die de vriendin is van Krug en die beschreven wordt als jong, sterk en woest.

De tienermeisjes worden door de psychopaten hierbij gereduceerd tot niet meer dan gebruiksvoorwerpen en worden vernederd, gemarteld, verkracht en tenslotte vermoord. Ze worden eerst gedwongen om spelletjes te doen en daarbij moet Phyllis in haar broek plassen en wordt Mari daarbij gestoken omdat Phyllis in eerste instantie weigert. Terwijl Phyllis in haar broek plast, zegt de bende o.a.

"Kijk haar pissen. Ze doet het. Moet je kijken."

Daarna moeten beide tienermeisjes zich moeten uitkleden (dan zie je ook Sandra Peabody en Lucy Grantham naakt) en zeggen ze o.a. over hen.

"Ze heeft mooie benen. Haar slipje is helemaal nat. Ze heeft een mooie kont."

Daarna moet Phyllis Mari slaan van de bende en ook moeten ze met elkaar lesbische doen, waarbij Phyllis tegen Mari zegt:

"Ik weet het, het is ziekelijk. Maar het is in orde. Ze zijn gestoord, maar het geeft niet."

Als ze dat gedaan hebben is de bende klaar met de spelletjes / vernedering en zegt Krug:

"Ik kijk even of er iets in de auto ligt om brandhout mee te hakken."

Oftewel hij gaat iets halen om de twee tienermeisjes te vermoorden. Wanneer Phyllis dan probeert te vluchten, blijft Mari alleen met Junior achter terwijl de rest van de bende het vluchtende meisje achterna gaat. Ze probeert de jongen te bespelen, vrienden met hem te worden en hem ervan te overtuigen dat hij haar moet laten gaan. Als teken van vriendschap geeft ze hem zelfs haar ketting. Ondertussen achterhaalt de groep Phyllis en steken Fred en Sadie haar dood, terwijl Krug haar vasthoudt. Net wanneer Junior Mari wilt laten gaan, keren de anderen terug en misbruiken ze haar opnieuw. Zo snijdt Krug met een mes zijn naam in haar borst en verkracht hij haar. Als Mari dan aangeslagen en in schok naar een meertje loopt, schiet Krug haar met een pistool neer, waarna ze dood in het water drijft.

De beelden van deze gruweldaden komen, naast de perverse aard van de diverse sadistische praktijken zelf, indringend over door het doelbewuste, meedogenloze en wellustige handelen dat er van de kant van de psychopaten achter schuilgaat. In combinatie met de weerloosheid en de angst van hun slachtoffers, zorgt dit voor weerzinwekkende taferelen. Actrice Sandra Peabody, die Mari speelt, was volgens Wes Craven bang dat ze met een stel gekken op stap was en daadwerkelijk verkracht zou worden.

Omdat Mari eigenlijk allang thuis had moeten zijn, schakelen haar ouders de politie in en maken we kennis met twee politieagenten, te weten de sheriff (Marshall Anker) en zijn hulpsheriff Harry (Martin) Kove, waarbij Harry zo dom is als het achtereind van een varken. Zo vergeet hij te tanken en komen ze daardoor tot stilstand te staan als ze met spoed naar het huis van de Collingwood's rijden. Er komt dan een vrachtauto met kippen langs, maar omdat die te zwaar beladen is kunnen ze niet meerijden. Ze proberen het wel en mogen dan van Ada (Ada Washington), oftewel de bestuurster van de vrachtauto), op het dak zitten, maar zodra Ada probeert weg te rijden vallen ze van het dak af.

De twee politieagenten komen misplaatst over en zorgen met hun simpele onderlinge dialogen en suffig gedrag blijkbaar voor de komische noot in het verhaal. Het optreden van de twee politieagenten (en vooral Harry) wordt dusdanig overtrokken onnozel in beeld gebracht, dat het geen enkele bijdrage levert aan de totstandkoming van de horror in deze film, maar enkel misplaatst en overbodig overkomt.

De enige humor die ik in deze film leuk vond, was de wraak van de ouders van Mari. Want onwaarschijnlijk genoeg belanden de psychopaten in het huis van de ouders, waar ze zich voordoen als keurige burgers (dat was best komisch om te zien) en waarbij ze hen overtuigen om hen één nacht te laten logeren. Als moeder Estelle echter op een zeker moment de ketting van haar dochter om Juniors nek ziet en ze hen hoort praten over haar dochter (ze vinden namelijk foto's van Mari op hun kamer), gaat ze samen met haar man John buiten op zoek naar Mari en vinden ze haar dode lichaam (gek genoeg niet meer in het water, maar langs de kant). Ze weten nu dat hun huisgasten dit op hun geweten hebben en besluiten om wraak te nemen.

John begint dan in het huis vallen op te zetten met o.a. stroom en scheerschuim en Estelle begint in de kuiken (waar ze aan het peinzen is) te praten met Fred, die naar beneden is gekomen om nog wat uit de koelkast te pakken en daarbij wordt er door hen o.a. gezegd:

Fred: Waar is je man? lk zag dat er niemand in jullie kamer was.
Estelle: Hij is er wel. Hij vindt het moeilijk om met me...
Estelle: Hij is bang voor me.
Fred: Geintje, zeker.
Estelle: Was dat maar waar.
Fred: Zo'n stoot als jij pak ik met m'n handen op m'n rug gebonden

Fred geilt dus op Estelle. Estelle lokt Fred dan mee naar buiten en doet daar of ze hem verleidt. Ze mag zelfs van Fred zijn handen vastbinden (zoals hij al eerder aangaf) en als Estelle de rits van zijn broek omlaag doet, wordt er gezegd:

Estelle: Hij zit ertussen. Je dingetje. Hoe krijg ik dat nou voor elkaar?
Estelle: Zal ik er maar een rukje aan geven?
Fred: Nee, niet doen! Voorzichtig naar beneden.
Fred: Goed zo.
Estelle: Arm klein ventje.
Fred: Hij is niet klein, je hebt 'm alleen laten schrikken

Als Fred dan denkt dat hij een pijpbeurt krijgt, bijt Estelle zijn geslachtsdeel af en sterft Fred. Ondertussen loopt in huis John de slaapkamer van Krug en Sadie binnen en schiet hij met een geweer, waarbij Krug het licht uitmaakt. Krug vecht dan met John, waarbij Junior op Krug schiet en die dwingt dan zijn zoon om zichzelf door het hoofd te schieten. Krug probeert dan het huis uit te komen, maar trapt in de val met de stroom op de deur. John heeft ondertussen in de kelder een kettingzaag gehaald en bedreigt John daarmee.

Sadie vlucht dan naar buiten, maar valt in het zwembad, waar Estelle haar de keel doorsnijdt. De sheriff arriveert dan eindelijk (lopend) en probeert John zijn plan om Krug te vermoorden uit zijn hoofd te praten. Verteerd door wraakgevoelens gaat die niettemin Krug fataal te lijf met de kettingzaag, waarna hulpsheriff Harry de kettingzaag uit zijn handen pakt en de film na circa 83 minuten is afgelopen. Ik heb dus waarschijnlijk de 84 minuten durende versie gepindakaasd (de 91 minuten durende versie kon ik ook nergens vinden).

Op het einde weet regisseur Wes Craven de kijker verslagen achter te laten. Er is weliswaar wraak op de psychopaten genomen en het rechtvaardigheidsgevoel als kijker kan daarmee dan bevredigd zijn, maar wat vooral overheerst is de herinnering aan de door hen gepleegde gruweldaden en het besef dat het lijden en de dood van hun slachtoffers niet ongedaan gemaakt kunnen worden. Er is op het einde ook duidelijk gekozen om de psychopaten op effectieve wijze met gelijke munt terug te betalen voor hun wandaden. Maar dat komt echter slechts deels of niet geloofwaardig en weinig overtuigend over. Dit omdat de wraakneming op de psychopaten voor een te groot deel aan geluk te danken is en daarnaast mede wordt veroorzaakt door het onlogische handelen van de psychopaten zelf.

Visueel gezien was deze film niet al te best en het low-budget gehalte komt herhaaldelijk duidelijk naar voren. Maar in plaats van er afbreuk aan te doen, vergroot het juist een bijdrage aan de horror die erin wordt opgeroepen. Het zijn met name de scènes in het bos die documentaire-achtig en daarmee des te realistischer overkomen, ook omdat ze bijdragen aan het idee dat de voorgeschotelde gebeurtenissen niet zo ondenkbaar zijn als ze wellicht lijken, iets dat de praktijk inmiddels wel heeft uitgewezen.

Ook de optredens van de diverse acteurs dragen bij aan het effectief horrorgehalte in deze film. Het zijn vooral de optredens van Fred J. Lincoln als de meedogenloze en onverschillige Fred 'Weasel' Podowski (niet verwarren met Stanley Spadowski uit de Komedie film "UHF (1989)") en David Hess als bendeleider Krug die geslaagd zijn te noemen. De rol van psychopaat / moordenaar is schijnbaar ook de enige rol die David Hess kan spelen, gezien hij die rol al drie keer heeft vertolkt in films. Maar hij is er wel uitermate geschikt voor en ook wat betreft zijn uiterlijk. Schitterend om te zien was dat hij tijdens de opening van de film een ballon van kind kapot prikt met een sigaar.

Daarnaast is het met name Sandra Cassel die in haar slachtofferrol op aangrijpende wijze de martelingen weet op te schroeven, door op overtuigende wijze angst, wanhoop en tenslotte apathie over te brengen. Ze wordt tijdens de opening ook leuk geïntroduceerd door een postbode (Ray Edwards), die over haar zegt:

"Mari krijgt kaartjes van over de halve wereld. Alsof ze de enige is die 17 wordt. Het is natuurlijk wel een heel mooi meisje."

Dat laatste klopt ook, want Sandra Cassel was zeker de mooiste vrouw (ze was destijds overigens 24 jaar) in deze film en haar zien we net zoals Lucy Grantham ook naakt. Sandra Cassel zelfs al na circa twee minuten als ze uit de douche komt en voor de spiegel naar haar borsten staart. Ze zegt naderhand ook tegen haar vriendin Phyllis "Mijn borsten zijn vol geworden". Dat laatste geldt overigens voor Lucy Grantham (oftewel Phyllis) niet, want als Fred 'Weasel' Podowski haar borstjes na circa 18 minuten ziet, zegt hij:

"Kippenborstjes."

Overigens zien we ook wat naaktheid van Jeramie Rain als Sadie en dat als zij in bad zit en Junior haar een biertje komt brengen en dan een kikker nadoet en Sadie daarop zegt:

"Zo zie je er ook uit."

Marc Sheffler als Junior Stillo was ook best lelijk, maar de meeste lelijke persoon in deze film was toch wel de donkere Ada Washington (als Ada) met haar paardengebit wat nog maar bestond uit een paar tanden. Wat betreft heeft onze Nederlandse Lisa Loeb (ze won in 2021 tijdens het zomerseizoen de finale van finale van "De Slimste Mens" op de NPO) een mooier paardengebit

Al met al is dit zeker niet de beste film van horrorfilm regisseur Wes Craven, maar als debuutfilm was het zeker niet onaardig en dat mede daar het sterke optreden van David Hess als psychopaat / moordenaar en Sandra Peabody als één van de twee slachtoffers. Het is geen fijne film om te zien, waarin o.a. verkrachting, vernedering, marteling en moord te zien is, maar het is wel een film die de smerigheid van de wereld aan het oppervlak brengt en bespreekbaar maakt.