The Last House on the Left (1972)

Horror / Thriller
84 minuten / 91 minuten (original cut) / 82 minuten (R-rated)

geregisseerd door Wes Craven
met Sandra Peabody, Lucy Grantham en David Hess

Mari Collingwood en haar vriendin Phyllis Stone gaan naar een concert en zijn op zoek naar wiet. Ze komen in contact met Junior Stillo, de zoon van de voortvluchtige crimineel Krug. Hij neemt hen mee naar zijn gewelddadige vader en twee andere gevaarlijke gekken; Weasel en Sadie. Verkrachting, foltering en moord volgen.

avatar van Hollywood007
Grote tegenvaller. Ik verwachte een heel andere film dan ik te zien heb gekregen. Geen spanning, weinig gore en ik kreeg ook geen voeling met de personages. De soundtrack deed me meer denken aan een soort van Laurel and Hardy sketch. Net als het stuk waar de twee politiemannen op de auto van de kippenvrouw willen gaan zitten en er afvallen. Dit haalde alle spanning (die er zo al bijna niet was voor mij) er volledig uit. Net als alle andere stukken waar deze twee heren in voorkwamen. Dit was mijn eerste Wes Craven teleurstelling ooit. Heel jammer.

Harder en groezeliger dan deze film wordt het niet. Wes Craven had tot op het punt dat hij deze film ging schieten enkel wat ervaring met natuurdocumentaires en dat is er aan te zien. Het is allemaal een beetje statisch maar dat draagt tegelijk ook bij aan het realistische karakter van de hele film. Ook was Craven aan het twijfelen of hij er een pornofilm van zou maken dan wel het soort exploitation dat het uiteindelijk geworden is. Een aantal van de acteurs was in elk geval afkomstig uit de pornowereld volgens de bio.
Sommigen hier haken af op de comic scenes met de twee flikken, maar voor mij maakt dat de film alleen maar unieker. Het geeft gewoon de totale absurditeit van het leven weer, iets waar de gemiddelde hedendaagse horrorfilm nauwelijks in slaagt wegens zichzelf te serieus nemen.
Deze film is geen meesterwerk, wel een intrigerend werkje dat blijft nazinderen. Ik kan me wel voorstellen dat mensen ontgoocheld zijn wanneer ze enkel afgaan op de reputatie van Craven en de film.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
To avoid fainting, keep repeating: It's only a movie! Deze slagzin in de trailer en op de poster zegt meer dan Last House on the Left, een titel die iemand aan Sean S. Cunningham suggereerde en de uiteindelijke filmtitel werd, ook al heeft het weinig met de film te maken. Cunningham - later vooral bekend als de maker van de horrorhit Friday the 13th - produceerde de film en liet Wes Craven de film schrijven en regisseren (de twee werkten al samen aan de film Together). Craven nam The Virgin Spring van Bergman als inspiratie en maakte met Last House zijn regiedebuut. De film werd een succes en er ontstond veel controverse over Cravens regiedebuut. De film was snoeihard en voor die tijd behoorlijk gedurfd. De tijden van monsters in Oost-Europese kastelen was voorbij; de gruwelijke taferelen gebeurden nu in onze vertrouwde omgeving, slechts meters verwijderd van ons huis.

Last House on the Left is grimmig en hard. De film oogt lelijk en goedkoop, maar dat is juist een deel van de charme, het maakt de film erg 'vies'. Het grootste contrast aller tijden is dat bepaalde heftige verkrachtingsscènes worden afgewisseld met een taartensequentie, voorzien van de meest jolige banjomuziek. Dat contrast werkt vrij eigenaardig, maar Craven gaat een paar stappen te ver als hij twee stuntelige politieagenten in een paar enorm suffe slapstick-momenten introduceert. Deze agenten hebben uiteindelijk niets met het verhaal te maken en het voelt enorm misplaatst. Daarentegen zitten er een paar doeltreffende sequenties in Last House, met name dat kleine moment waarop de daders even vol walging naar zichzelf kijken wat ze hebben gedaan is schitterend. Maar het merendeel van Last House on the Left ligt in het midden: soms enorm knullig, soms sterk en uiterst wreed.

3 sterren.

avatar van Basto
Ik weet dat ik de film vroeger niet kon waarderen. Net toch maar de Arrow SE blu ray besteld (voor 30 euro)

Benieuwd of ik m ditmaal wel zal waarderen. Hills have Eyes beviel wel een stuk beter bij herziening.