Autostop Rosso Sangue (1977)

Alternatieve titels: Hitch-Hike | Death Drive | The Naked Prey | Hitch Hike | Hitchhike: Last House on the Left

Italië
Drama / Thriller

geregisseerd door Pasquale Festa Campanile
met Franco Nero, Corinne Clery en David Hess

De Italiaanse journalist Walter Mancini reist met zijn vrouw Eve in een oude Ford met caravan richting Mexico. Wanneer hij niet drinkt mishandelt Walter zijn vrouw zowel geestelijk als lichamelijk. Wanneer Eve Walter uiteindelijk overhaalt om een lifter mee te nemen blijkt dat de lifter een psychopaat is die door de politie wordt gezocht voor een aantal overvallen en moorden...

Leuke italiaanse road-movie met invloeden van Duel, Straw Dogs en natuurlijk Last house on the left vanwege de aanwezigheid van David Hess, de leider van het clubje psycho's in die controversiele eerste film van Wes Craven. Hess speelt hier wederom de sicko en doet dat naar mijn mening met veel overtuigingskracht. Voorwaarde voor het waarderen van deze film is wel dat je liefhebber bent van ouwe b-films en dan met name die van italiaanse makelij of bv last house on the left waar ook niet iedereen van onder de indruk is(ik wel). De soundtrack van Hitch-Hike is te gek, geen wonder met Ennio Morricone als componist, die de film zeker naar een hoger plan tilt. Verder mooie plaatjes en een coole Franco Nero bekend van Django.

avatar van as
as
Wat hij zegt daarboven

avatar van brucecampbell
zeer goede film met een onverwacht einde! een 4

Hier en daar dubieuze exploitatiefilm, maar hij werkt wel!

Kan iemand anders wel de originele poster vinden?

FisherKing
Todes-Trip, Der - Schnittberichte.com (Zensur-News und Schnittberichte zu mehr als 7000 Filmen und Spielen)

Ik heb dit lelijke ding gevonden. Of 't origineel is ? Weet 't niet. De CD-versie van Ennio Morricone is wel makkelijk te vinden.

Veel beter nu. Thanks.

avatar van mikey
Wouter schreef:
Hier en daar dubieuze exploitatiefilm, maar hij werkt wel!
Inderdaad.
Ondanks het feit dat Hess wederom de sociopaat speelt is deze film niet te evrgelijken met last house en house at the end of. Veel spanning m.n. het duel stukje en vooral erg mooi camerawerk. Cool 4
ichi schreef:
Leuke italiaanse road-movie met invloeden van Duel, Straw Dogs.
Klopt.

avatar van yeyo
De DVD is vandaag eindelijk aangekomen. Ben benieuwd

avatar van yeyo
Enorm vermakelijk Italiaans filmpje dat gedragen wordt door zijn cast. David Hess en Franco Nero zijn geweldig als twee kemphaantjes, hun interactie is fenomenaal. De opzwepende deuntjes van Morricone passen perfect bij de sfeer van de film.

Helaas zijn er ook een paar dode momenten. Dan heb ik het vooral over de "hommage" aan Duel en vrijwel elke scène na de dood van Hess. De cynische ontknoping daarentegen is wel erg sterk. Vooral het eindshot is prachtig. (Franco Nero met z'n duim in de lucht )

avatar van perceived
Redelijk.
Kijkt lekker weg maar de film mist toch wel de nodige vaart/ontwikkelingen om het echt interessant te houden. Desondanks leuk om een keer te zien. 5/10*

Lekker om op 35 te zien

yeyo schreef:

Vind ik het beste stuk uit de film.

avatar van Basto
Sterke film. Rauw, origineel en een fantastische soundtrack van Ennio Morricone. Maar Corinne Clery steelt de show. Wow, wat is zij sexy!

4,5.

avatar van jordandejong
Bijzonder sterke Italiaanse thriller die geen seconde verveelt. Franco Nero zet een geweldig character neer die, ondanks dat hij een ongelofelijke klootzak is, toch ook wel erg vermakelijk is. Hij is een zuiplap die zijn vrouw (Corinne Clery) puur als een lustobject ziet, en ook beschikt over een aardige zak one-liners. Wanneer hitchhiker David Hess de auto instapt verandert de film
in een thriller die je voortdurend in je greep houdt. Hess in net zoals Franco Nero in absolute topvorm.

Het verhaal ontwikkelt zich telkens goed en het word geen enkele keer saai (die Duel (1971) scene is echt gold!). Hess legt op het perfecte moment in de film het loodje, anders werd het misschien een gevalletje ''Hess-Overkill''. De film blijft ook daarna zeer interessant. Dat Nero's character een egoistische klootzak is komt dan maar weer eens naar voren, wat leidt tot een geweldige slotscene. Alle lof voor Pasquale Festa Campanile (die zich vreemd genoeg in zijn carriere bijna alleen maar bezig heeft gehouden met komedie) en zijn mede schrijvers die niet kiezen voor een happy-end, maar een morbide einde die de kijker toch met een wat nare smaak in de mond achterlaat.

Absolute aanrader dit. Een goede sterke thriller met spanning, wat humor en een prima soundtrack van Ennio Morricone. Overigens schijnt er een release te zijn met een alternatief einde waar Nero, zijn vrouw en het geld verbranden in het auto-ongeluk.

avatar van perceived
Aangename herziening. Halfje erbij.

Ennio Morricone - Sunshine - YouTube Waar hoorden we deze nog meer..?

avatar van Insignificance
Een exploitation filmpje met een extraatje. Gewelddadig, sadistisch, vernederend en meer van dat soort fijngevoelige elementen. Met Hess aan boord weet je wel hoe laat het is, maar het lijkt toch wat meer te willen dan zomaar wat ranzige, grimmige smeerlapperij. Dat speelt zich dan voornamelijk af tussen de Mancini's, waar al met al een nogal lompe, grillige en bittere relatie wordt voorgesteld en blootgelegd.

The girl with the golden ass heeft meer macht dan je zou denken en Nero zet meteen vanaf de camping in woorden en daden een fascinerende klootzak neer. Wat dat betreft pakt het slot best onverwacht uit, al heeft het wat moeite om daar te komen. Alsof de film daarvoor eventjes moet rebooten. Het Duel duel mag er inderdaad zijn, Morricone's tokkeltrack met wat zwoel gedoe is er zowaar eentje om in te lijsten.

avatar van Biosguru
Ranzig filmpje dit. Is er wat meer bekend over hoe dit zover heeft kunnen komen? Ik bedoel, studio financiering etc. Ik moest de hele tijd aan Berberian sound studio denken. Wat een doorgesnoven messentrekkerij zeg.

Huh, regisseur is de screenwriter voor Il Gattopardo & Rocco en zijn broers....! Onwerkelijk

Bélon
Spannende exploitatie thriller met een oogverblindende Corinne Cléry die zich al snel blootgeeft en de hele film fijn aanwezig is. Om budgettaire redenen in de Italiaanse Abruzzen geschoten: echt Amerikaans ziet het er niet uit maar het landschap is niettemin fraai. Vrij hilarisch vind ik het feit dat men wel Amerikaanse auto's heeft geregeld maar dat de caravan die voortgesleept wordt een oerdegelijke Duitse Dethleffs is.

Hess speelt een prima overvaller met psychopatische trekjes en Franco Nero is op zijn beurt een goede achterbakse journalist cq. klaploper. De dynamiek tussen de twee heren werkte uitstekend. Na het wat trage begin was het genieten geblazen met genoeg onverwachte wendingen om de film boeiend te houden.

Vuig werkje met een hoofdrolspeler die op weinig sympathie kan rekenen van de kijker, totdat er een nog grotere eikel aan boord komt. Dit is leuk gevonden en de soort van driehoeksverhouding die ontstaat, waarbij Eve steeds de lul is maar toch ook van haar afbijt, zorgt voor spannende scenes.
De dialogen blijven wel hangen op een gegeven moment; waarbij de twee mannen elkaar voor van alles uitmaken. De climax is mooi gefilmd, verrassend maar komt iets te laat. Goede muziek ook, en de verkrachtigsscene is mooi gemaakt met prachtig gebruik van muziek; hoe cru ook.

Prima film hoor, uitstekend mee vermaakt. Eigenlijk toch ook een soort spaghetti western, zoals alleen Italianen die kunnen maken. Veertig jaar oud, maar dat is de film niet aan te zien. Corinne Clery was toen nog een lekker ding. Dat nogal wat mensen deze film vier sterren geven kan ik me wel voorstellen. Zo hoog kom ik niet, omdat ik me ontzettend begon te irriteren aan dat overspannen gelach, gegiechel, gegrinnik van eerst (voortdurend) Hess en toen hij dood was nam Franco Nero het over. Brrrr. Ook brrr voor de riedeltjes van Morricone, die iedere film uit die tijd vervuilt met z'n jankmuziek.