Il Cittadino Si Ribella (1974)

Alternatieve titels: Street Law | The Anonymous Avenger | Vigilante II

Italië
Actie / Misdaad

geregisseerd door Enzo G. Castellari
met Franco Nero, Giancarlo Prete en Barbara Bach

Wanneer Carlo Antonelli, een ingenieur uit Genua, het slachtoffer wordt van een overval, besluit hij het recht in eigen hand te nemen en zijn overvaller aan te pakken. In het beginstadium lijkt hij nauwelijks partij voor de criminelen, tot dat hij de hulp krijgt van Tommy, een jonge crimineel die besluit Carlo te helpen.

Binnenkort uitgebracht door Blue Underground op dvd.

Lastig punten geven voor de film die in Italie werd uitgebracht als een soort vervolg op Death Wish.
Natuurlijk, het spel is een beetje typisch, maar er is veel moois te zien, zoals vaker bij Castellari.

Hebben die horden Death Wish (en andere Vigilante-film) liefhebbers hier dit gezien?

Erg goed mee vermaakt, vind hem eigenlijk veel leuker dan Death Wish. De soundtrack van Guido & Maurizio De Angelis mag er ook wezen. 4*

avatar van Quentin
Heb de Blue Underground dvd besteld.

Ik zat te laag hoor, kwa cijfer...

avatar van Quentin
Had je trouwens opgemerkt dat de De Angelis broers dat nummer 'Dune Buggy' ( http://www.youtube.com/watch?v=-A7bdNmzrKU ) uit 'Watch Out, We're Mad' hadden gerecycled voor deze film? Je hoort het ergens op de achtergrond in een café.

Hier en daar ietwat traag aan het begin, maar visueel bij vlagen briljant. Tien keer leuker dan Death Wish ook...

Quentin schreef:

Jazeker! Heb het nummer hier....

Energieke, dynamische film met prachtige beelden en zelfs een aantal geniale scènes (met name door de aanstekelijke cameravoering en dito soundtrack). De groteske dialogen en het lichtelijk over-the-top spel passen prima in dit soort genrefilms. Uitstekend vermaak.

avatar van yeyo
Een geweldige actieprent die het vakmanschap en de creativiteit van Castellari bevestigt. Franco Nero staat uitbundig en aanstekelijk te acteren als de Italiaanse Charles Brosnon en zelfs de onderliggende motieven van de 'vigilante' mentaliteit komen veel beter tot hun recht dan in de Amerikaanse varianten. Het audiovisuele is waarschijnlijk het belangrijkste aspect van de film: meteen wordt er met een zeer effectieve montage walging tegen straatcriminaliteit opgeroepen. Hierna weet Castellari met zijn dynamische, originele cameravoering haast elke scène boeiend te houden. Het geweld is dan weer genadeloos en compromisloos, zoals meestal in Italiaanse pulp.

Uit het interview van de Blue Underground dvd blijkt ook de enorme toewijding van Franco Nero: de man is op fysiek vlak een machine en doet al zijn stunts zelf! Hilarisch ook hoe Castellari over Barbara Bach opmerkt dat ze "niet zo een getalenteerd actrice is, maar wel zeer punctueel".

Ook het thema-lied is zeker vermelden waard, zo toepasselijk bij de sfeer van de film.
YouTube - Guido & Maurizio De Angelis (vocals by Susi & Guy) - Goodbye my friend

Ik weet dat Castellari trots was dat hij iedereen Enegels liet praten op de set (zodat later bij het dubben de Engelese versie het meest sync was), maar ik zag net weer een stukje van de Italiaanse versie en dat is toch beter. Zou graag willen dat zijn films in het Italiaans uitkwamen met Engelse (of Nederlandse) ondertiteling.

ipman-99
"Il Cittadino Si Ribella." ... " !!!

Fantastische Misdaadfilm !!! Wat een heerlijke Misdaadfilm met een charismatische Franco Nero !
Een geweldige Actiefilm die het vakmanschap en de creativiteit van Enzo G. Castellari bevestigt. (Ik hou van de
regisseur zijn films)
Franco Nero staat fantastisch te acteren als de Italiaanse Charles Brosnon in deze geweldige wraakfilm.
De onderliggende motieven van de 'vigilante' werden prima onderbouwd en uitgelegd !
Barbara Bach (Bond Girl - 'The Spy Who Loved Me') is vooral een opvallende verschijning die ook wel prima haar
'mannetje' weet te staan !
De soundtrack van Guido & Maurizio De Angelis is echt geweldig en bezorgde me kippenvel !
Voor de liefhebbers van Franco Nero, maar zeker voor de liefhebbers a la "Death Wish" en andere 'Vigilante'
wraak-films !

Erg leuk en stijlvol. Dit is Castellari in vorm. Geweldig vermakelijk.

avatar van ChrisM
Genieten de muziek sfeer en Nero zoals je hem wilt zien.

Wordt volgende maand vertoond in Brussel, bijgewoond door Castellari: