• 8.303.787 stemmen

La Morte Cammina con i Tacchi Alti (1971)

Thriller / Horror | 105 minuten

Genre: Thriller / Horror

Alternatieve titels: Death Walks on High Heels / De Dood Sluipt op Hoge Hakken

Oorsprong: Italië / Spanje

Geregisseerd door: Luciano Ercoli

Met onder meer: Nieves Navarro, Frank Wolff en Simón Andreu

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Plot La Morte Cammina con i Tacchi Alti

Rochard, een beruchte juwelendief wordt bruut vermoord in een trein. Zijn dochter Nicole wordt ondervraagd door de politie naar aanleiding van een aantal verdwenen diamanten. Ze zegt er niets van te weten. Dan wordt Nicole geterroriseerd door een gemaskerde man, die te weten wil komen waar haar vader de diamanten verborgen heeft. Ze verdenkt haar jaloerse vriend en vlucht samen met een nieuwe vriend naar Engeland. Maar ook daar blijken ze niet veilig.

imageimageimageimageimageimage

avatar van Diekmans

Diekmans

Vrije saaie thriller. Ik beschouw hem eerder als mystery (of whodunit) dan als een giallo ook al heeft deze film wel enkele giallo-elementen (gemaskerde achtervolgt vrouw, kleurelementen, cameraposities) echter deze elementen zijn niet overheersend. De film begint opwindend maar zakt daarna ietwat in en wordt ietwat saai. Desalniettemin een voldoende voor ruim anderhalf uur kijkplezier.

avatar van ToNe

ToNe

Beter dan de andere gelijkaardige giallo, Death Walks at Midnight.

Ercoli speelt hier effectief met het gezichtspunt, versterkt door de constante focus op de ogen en ik heb hem niet op 'valsspelen' weten te betrappen.

Fantastisch en sexy tegelijk (op conto van Susan Scott), houdt High Heels het moordaantal wel laag. Het formulatieve (wat giallo verwant met bv. de slasher) is hier niet aanwezig. Gezien de prominente rol van de twee rechercheurs, zou je bijna kunnen spreken van een gele krimi.

Maar genoeg Susan Scott-segmenten die je daar overheen zetten.

avatar van Friac

Friac

Goede thriller, vooral dankzij de whodunit-verhaallijn waarbij de 'cleverness' het uiteindelijk haalt van de 'silliness'. Er zitten enkele bizarre kronkels in (het ijs dat rond een lijk gebonden wordt, de ongelooflijke/ongeloofwaardige snelheid waarbij de moordende dokter in de gang verschijnt na het vermoorden van zijn vrouw,...), maar voorts lijkt het binnen zijn logica allemaal behoorlijk solide. De ontknoping was niet bijzonder verrassend, de weg er naartoe was dit bij momenten wel.

Voorts is de film ook behoorlijk komisch, zeker wanneer je nu vanop afstand naar zo'n typische jaren '70-politiefilm kijkt (dat laatste shot!!). Zo heb je twee volle stripteasenummers die 100% ter vermaak van de kijker dienen en zitten er tal van andere komische elementen in het verhaal (de roddelaars in de pub, de dronken verdachte die op de bobby kotst,...) die het geheel al dan niet fris, dan wel zeker entertainend houden.
Het acteerwerk is niet hoogstaand, de vormgeving daarentegen is best wel mooi te noemen, dankzij de giallo-elementen die in de film verweven zitten.
Het aantal moorden brandt op een laag pitje, al was de moord op de vrouw van de dokter behoorlijk brutaal in beeld gebracht. Ook het gegeven van de moordenaar met de helblauwe ogen bevorderde de mysterieuze/macabere sfeer.

Uiteindelijk heb ik het gevoel dat deze film de genreliefhebbers absoluut niet teleur zal stellen. Een goede 3,5*.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Thriller/Horror vind ik toch wel een wat straffe bestempeling van deze giallo van Ercoli. Mede door de vele soft erotische scenes met Scott en het vele politiewerk van het guitige politieduo blijft het accent niet genoeg op de spanning liggen. Dat terwijl er hier en daar nog best effectieve scenes zijn waarbij Ercoli goed gebruik maakt van close-ups en een onbekende killer met een vervormde stem.
De deathcount blijft helaas wat laag, maar de laatste moord word wel op bijzonder gruwelijke wijze in beeld gebracht. Een keel snijding voor in de boekjes.
De ontknoping is dan weer bijzonder vernuftig gedaan en is er een die velen niet zullen zien aankomen.
Voor mij de eerste film van Ercoli en het smaakt wel naar meer. Binnenkort ook maar eens zijn 'Death Walks at Midnight' proberen.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Compleet geschift plot, met zo'n beetje de hele cast als verdachte, gluurder, killer met scheermes en leren handschoenen, minimaal één travestiet, veel nudy scenes van de dames en homoseksuelen die de hele dag aan bloemetjes ruiken? En we scoren weer voluit op de giallo-score. Weinig Italië overigens , want na een begin in Parijs verhuizen we als snel naar de UK en mogen twee Scotland Yard inspecteurs de hele boel ontwarren.
Hele fijne giallo overigens, ondanks slechts één echt bloederige moordscene, maar voor de liefhebbers van close-ups van oogoperaties valt er waarschijnlijk nog wel wat te genieten, maar dan kijk ik altijd even de andere kant op.

avatar van Basto

Basto

Niet zo heel erg boeiend. Ben ook nooit erg fan van dit soort moordmysteries.

Kleine 3

avatar van pjmj

pjmj

Matige thriller (ongeveer zoals een doorsnee aflevering uit de Derrick krimi-reeks) maar wel heel erg stijlvol in beeld gebracht met mooie fotografie en elegante acteurs. Horror vond ik dit beslist niet.

avatar van Noodless

Noodless

Bizar verhaal vol met typische giallo momenten zoals voyeurisme, killer met scheermes en leren handschoenen, erotisch getinte scènes, ...maar op gebied van kills blijf je wat op je honger zitten. Er zit slechts één echte bloederige moord in de film. Deze wordt wel brutaal uitgevoerd.
De film moet het vooral hebben van de whodunit en de sfeerschepping dan de kills. Het verhaal en weg naar de ontknoping zit wel vernuftig in elkaar, maar er zitten toch een paar rare scènes in zoals het ijs dat rond een lijk gebonden wordt en de ongeloofwaardige uitvoering waarbij de moordenaar in de gang verschijnt na het vermoorden van de vrouw van de dokter. De soft erotische scènes met Scott, de vele nare personages en de twee politie inspecteurs zorgen voor de nodige luchtigheid waardoor het verhaal wel wat vertraagt en de spanning doet verminderen. Het gegeven van de moordenaar met de helblauwe ogen bevorderde de giallo sfeer, al had hier meer uitgehaald kunnen worden. 6/10