• 10.489 nieuwsartikelen
  • 8.959.635 stemmen

La Morte Cammina con i Tacchi Alti (1971)

Thriller / Horror | 105 minuten

Genre: Thriller / Horror

Alternatieve titels: Death Walks on High Heels / De Dood Sluipt op Hoge Hakken

Oorsprong: Italië / Spanje

Geregisseerd door: Luciano Ercoli

Met onder meer: Nieves Navarro, Frank Wolff en Simón Andreu

Gesproken taal: Italiaans

Plot La Morte Cammina con i Tacchi Alti

Rochard, een beruchte juwelendief wordt bruut vermoord in een trein. Zijn dochter Nicole wordt ondervraagd door de politie naar aanleiding van een aantal verdwenen diamanten. Ze zegt er niets van te weten. Dan wordt Nicole geterroriseerd door een gemaskerde man, die te weten wil komen waar haar vader de diamanten verborgen heeft. Ze verdenkt haar jaloerse vriend en vlucht samen met een nieuwe vriend naar Engeland. Maar ook daar blijken ze niet veilig.

avatar van Diekmans

Diekmans

Vrije saaie thriller. Ik beschouw hem eerder als mystery (of whodunit) dan als een giallo ook al heeft deze film wel enkele giallo-elementen (gemaskerde achtervolgt vrouw, kleurelementen, cameraposities) echter deze elementen zijn niet overheersend. De film begint opwindend maar zakt daarna ietwat in en wordt ietwat saai. Desalniettemin een voldoende voor ruim anderhalf uur kijkplezier.

avatar van ToNe

ToNe

Beter dan de andere gelijkaardige giallo, Death Walks at Midnight.

Ercoli speelt hier effectief met het gezichtspunt, versterkt door de constante focus op de ogen en ik heb hem niet op 'valsspelen' weten te betrappen.

Fantastisch en sexy tegelijk (op conto van Susan Scott), houdt High Heels het moordaantal wel laag. Het formulatieve (wat giallo verwant met bv. de slasher) is hier niet aanwezig. Gezien de prominente rol van de twee rechercheurs, zou je bijna kunnen spreken van een gele krimi.

Maar genoeg Susan Scott-segmenten die je daar overheen zetten.

avatar van Friac

Friac

Goede thriller, vooral dankzij de whodunit-verhaallijn waarbij de 'cleverness' het uiteindelijk haalt van de 'silliness'. Er zitten enkele bizarre kronkels in (het ijs dat rond een lijk gebonden wordt, de ongelooflijke/ongeloofwaardige snelheid waarbij de moordende dokter in de gang verschijnt na het vermoorden van zijn vrouw,...), maar voorts lijkt het binnen zijn logica allemaal behoorlijk solide. De ontknoping was niet bijzonder verrassend, de weg er naartoe was dit bij momenten wel.

Voorts is de film ook behoorlijk komisch, zeker wanneer je nu vanop afstand naar zo'n typische jaren '70-politiefilm kijkt (dat laatste shot!!). Zo heb je twee volle stripteasenummers die 100% ter vermaak van de kijker dienen en zitten er tal van andere komische elementen in het verhaal (de roddelaars in de pub, de dronken verdachte die op de bobby kotst,...) die het geheel al dan niet fris, dan wel zeker entertainend houden.
Het acteerwerk is niet hoogstaand, de vormgeving daarentegen is best wel mooi te noemen, dankzij de giallo-elementen die in de film verweven zitten.
Het aantal moorden brandt op een laag pitje, al was de moord op de vrouw van de dokter behoorlijk brutaal in beeld gebracht. Ook het gegeven van de moordenaar met de helblauwe ogen bevorderde de mysterieuze/macabere sfeer.

Uiteindelijk heb ik het gevoel dat deze film de genreliefhebbers absoluut niet teleur zal stellen. Een goede 3,5*.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Thriller/Horror vind ik toch wel een wat straffe bestempeling van deze giallo van Ercoli. Mede door de vele soft erotische scenes met Scott en het vele politiewerk van het guitige politieduo blijft het accent niet genoeg op de spanning liggen. Dat terwijl er hier en daar nog best effectieve scenes zijn waarbij Ercoli goed gebruik maakt van close-ups en een onbekende killer met een vervormde stem.
De deathcount blijft helaas wat laag, maar de laatste moord word wel op bijzonder gruwelijke wijze in beeld gebracht. Een keel snijding voor in de boekjes.
De ontknoping is dan weer bijzonder vernuftig gedaan en is er een die velen niet zullen zien aankomen.
Voor mij de eerste film van Ercoli en het smaakt wel naar meer. Binnenkort ook maar eens zijn 'Death Walks at Midnight' proberen.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Compleet geschift plot, met zo'n beetje de hele cast als verdachte, gluurder, killer met scheermes en leren handschoenen, minimaal één travestiet, veel nudy scenes van de dames en homoseksuelen die de hele dag aan bloemetjes ruiken? En we scoren weer voluit op de giallo-score. Weinig Italië overigens , want na een begin in Parijs verhuizen we als snel naar de UK en mogen twee Scotland Yard inspecteurs de hele boel ontwarren.
Hele fijne giallo overigens, ondanks slechts één echt bloederige moordscene, maar voor de liefhebbers van close-ups van oogoperaties valt er waarschijnlijk nog wel wat te genieten, maar dan kijk ik altijd even de andere kant op.

avatar van Basto

Basto

Niet zo heel erg boeiend. Ben ook nooit erg fan van dit soort moordmysteries.

Kleine 3

avatar van pjmj

pjmj

Matige thriller (ongeveer zoals een doorsnee aflevering uit de Derrick krimi-reeks) maar wel heel erg stijlvol in beeld gebracht met mooie fotografie en elegante acteurs. Horror vond ik dit beslist niet.

avatar van Noodless

Noodless

Bizar verhaal vol met typische giallo momenten zoals voyeurisme, killer met scheermes en leren handschoenen, erotisch getinte scènes, ...maar op gebied van kills blijf je wat op je honger zitten. Er zit slechts één echte bloederige moord in de film. Deze wordt wel brutaal uitgevoerd.
De film moet het vooral hebben van de whodunit en de sfeerschepping dan de kills. Het verhaal en weg naar de ontknoping zit wel vernuftig in elkaar, maar er zitten toch een paar rare scènes in zoals het ijs dat rond een lijk gebonden wordt en de ongeloofwaardige uitvoering waarbij de moordenaar in de gang verschijnt na het vermoorden van de vrouw van de dokter. De soft erotische scènes met Scott, de vele nare personages en de twee politie inspecteurs zorgen voor de nodige luchtigheid waardoor het verhaal wel wat vertraagt en de spanning doet verminderen. Het gegeven van de moordenaar met de helblauwe ogen bevorderde de giallo sfeer, al had hier meer uitgehaald kunnen worden. 6/10

avatar van Woland

Woland

Best vermakelijk. Het is wel meer een giallo die neigt in de richting van een whodunit dan richting de slasher, al zijn er alsnog wel wat moorden (en een beetje gore). Het is, zoals het een giallo betaamt, verder een absurd gecompliceerd verhaal, met uiteraard een mysterieuze moordenaar die uiteindelijk ontmaskerd wordt, vele twists langs de route en ook een aantal dames die in korte rokjes, hoge laarzen en soms (deels) ontkleed zich door het verhaal bewegen - ook niet verbazend aangezien één van de hoofdpersonages werkt als stripper. Ik kon eerlijk gezegd de details van het moordmysterie en haar twists niet helemaal volgen, met ook wat gezochte ingrediënten zoals het ijs om de doodstijd te beïnvloeden, en echt heel veel kon het me ook niet interesseren. Alsnog was het best wel prima om te volgen, met allerlei over the top ingredienten die misschien geen topfilm geven maar wel wat typisch giallo-achtig vermaak opleveren.

avatar van joolstein

joolstein

Hm heb zo mijn twijfels over deze Italiaans-Spaanse coproductie. Het heeft een paar handelsmerken van het giallo-genre maar mist een goed tempo en regie-flair. In de eerste helft van de film, waarin een intrigerende verhaallijn wordt opgebouwd over een internationale juwelendief die wordt vermoord in een trein en toevallig ook de vader van Nicole was, een stripper in een Parijse nachtclub, was zeker sfeer-en-stijlvol. Om haar verdriet en gedachten ​​af te leiden voert ze algauw niet één maar twee erotische cabaret-dansjes op. Wanneer ze dan een telefoontje van iemand die een voice-box gebruikt om zijn stem te verhullen (roept herinneringen op aan de kwakende moordenaar in Lucio Fulci's latere The New York Ripper(1982) Ja toen dacht ik dit gaat wat worden...

Maar nee, ze vertrekt naar Engeland, met een bewonderaar Dr. Robert Matthews in de hoop dat de afstand tot de gehandschoende moordenaar groot genoeg is. Helaas blijf de film daardoor lang doelloos rondhangen. En is het nooit echt zeker of het nu een thriller is of dat regisseur Luciano Ercoli een uitgebreide liefdesverklaring aan zijn vrouw was aan het filmen. Er zijn een paar verrassingen in het verhaal maar het aanvankelijke diamantplot leek zoekgeraakt en het aantal doden is ondergeschikt aan de intriges. Jammer maar door de kluchtige vuistgevecht scènes en meanderend tempo was dit lang niet genoeg om iets van verrukking te brengen

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Met een scenario van Ernesto Gastaldi en een score van Stelvio Cipriani zijn er alvast 2 sleutelfiguren uit het giallo genre betrokken. Verder is dit een goed stilistisch ding. Een echte whodunit met een streepje gore, enkele streepjes bloot, een vleugje humor, een vleugje meligheid, internationale setting … en een Italiaanse actrice die credits krijgt onder een Engelse alias. Kortom alles wat je van een echte seventies giallo mag en wil verhopen. Hoofdrol Susan Scott alias Nieves Navarro was de echtgenote van regisseur Luciano Ercoli. Hij was blijkbaar in zijn nopjes met haar want ze krijgt heel wat screentijd in blote eigendom. En geef hem maar eens ongelijk.