Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

La Polizia Chiede Aiuto (1974)

Alternatieve titels: What Have They Done to Your Daughters? | The Coed Murders | The Police Ask for Help

Italië
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Massimo Dallamano
met Giovanni Ralli, Claudio Cassinelli en Mario Adorf

De politie onderzoekt de schijnbare zelfmoord van een jong tienermeisje en stuit op een ondergronds netwerk van tienerprostitutie. De politie komt tevens op het spoor van een motorrijdende moordenaar.

avatar van ToNe
Competent geschoten misdaadfilm, die naar mijn mening, veel probeert te suggereren, maar vervolgens binnen de 'veilige' marges blijft.

Alle losse eindjes worden naadloos aan elkaar geknoopt en er worden geen overbodige elementen geïntroduceerd, dat geen betrekking zal hebben op de uiteindelijke ontknoping van het verhaal.

Dit mag dan misschien resulteren in slimme scriptwriting, maar het blijft vooral een passieve kijkbeurt. Je wordt mondjesmatig gevoed en ook al zou je als kijkbuisdetective, een interessante mysterie onthult zien worden; de werkelijke potentie in het verhaal, een protest richting autoriteit, wordt slachtoffer van zijn eigen beperking.

Het valt te vergelijken met hetgene wat er met de climax van Adaptation. bereikt wordt.
La Polizia Chiede Aiuto suggereert dat het de hooggeplaatste figuren zijn, die gebruik maken van de diensten van de prostitutiesyndicaat, bestaande uit tienermeisjes. Kerk en Staat hebben het altijd zwaar de verduren als het om deze vorm van corruptie en hypocrisie gaat.
De suggestie wordt dus gewekt, maar zakt in de self-fulfilling prophecy dat tegen zulke figuren toch niet opgevochten kan worden. Het komt ter sprake, tot frustratie van de hoofdfiguren, maar tegerlijkertijd tot frustratie van de kijker. Waarom?
Alles wordt afhankelijk van de figuur op de onderste ladder, nl. de moordenaar, die vanuit de top, sporen uitwist en uiteindelijk, hoe kan het ook anders, kapot wordt geschoten.

De kijker blijft met lege handen zitten.

avatar van Querelle
Politiefilm, Giallo en maatschappijkritisch pamflet ineen.
Ik heb deze film vooral willen zien vanwege de heerlijke bombastische soundtrack van Stelvio Capriani die deze film wat extra's meegeeft, maar ben het verder wel eens met Tone. De afwikkeling is erg matig en teleurstellend.

Meneer Bungel
Die soundtrack kwam me erg bekend voor. En deze film heb ik niet eerder gezien...

avatar van Querelle
De soundtrack wordt ook gebruikt in Amer.

Meneer Bungel
Dat zal het dan zijn, dank je!

avatar van wendyvortex
In de herziening!
Ooit heeeel lang geleden gehuurd bij de Jumbo Videotheek in Arnhem (op good old VHS).
Stond daar tussen de giga-horror-collectie (met de meest obscure en bizarre titels die U zich maar kunt wensen)...tegenwoordig is het een sexshop geworden....eeuwig zonde, maar zal misschien financieel meer op leveren dan de betere C- en Z-films.
Mijn eerste echte kennismaking met het fenomeen giallo en meteen een heel overtuigende.
In aanleg gewoon een Italiaanse thriller, maar opgeleukt met een hoop gore, sleaze en natuurlijk de fantastische Italiaanse muziek op de soundtrack (klop...klop....lees net dat deze ook gebruikt is in het arty genre-eerbetoon "Amer").
En natuurlijk genre-eigen de onzichtbare killer..in dit geval in motorpak met integraalhelm en gewapend met slagersbijl.
Beschaafd amusement is wat anders, maar dit is één van de vele toppers in het genre.

avatar van Richard_Voorhees
Een film met een best rauw onderwerp dat eigenlijk te weinig op een shockerende manier word gebracht. De soundtrack mag er zeker zijn, maar door de vele gaten waarin we de rechercheur en zijn vrouwelijke kompaan hun werk zien doen zorgen ervoor dat de spanning niet door de gehele film te merken is.
Verder is het gebruik van poppen voor de vermoordde mensen wel erg opvallend. Dit had men best wat subtieler in beeld mogen brengen. Zo komt in een van de eerste scenes het hangende meisje zeer prominent in beeld.
Het neuken/verkrachten van minderjarige meiden vind ik persoonlijk misselijkmakend en hier en daar weet men hier sterk de nadruk op te leggen. Vooral het verhaal van de incompetente, sadistische dokter die een fles gebruikte om de dames te penetreren komt hard aan.
Verder hebben ze in de badkamer heerlijk overdreven met bloed rond gespoten. Goed, de man die daar in stukken werd gehad was nog in leven toen het gebeurde, maar zelfs dan vliegen de spetters volgens mij niet tot aan het plafond.
Afijn, het laatste stuk waarin blijkt dat een groot deel van de daders gespaard blijven, omdat ze belangrijke personen zijn is wat teleurstellend te noemen. Het eindigt dan ook echt op een manier die ook regelmatig gebruikt word in andere crime films/series.
Er blijft wel een degelijke film over, maar verwacht geen Argento praktijken.

avatar van goongumpa
Het is al vaak geschreven, maar wat blijft die soundtrack geweldig! La Polizia Sta A Guardare (Titoli) - Stelvio Cipriani - YouTube