Una sull'Altra (1969)

Italië / Frankrijk / Spanje
Drama / Mystery

geregisseerd door Lucio Fulci
met Marisa Mell, Jean Sorel en John Ireland

George Dumurrier is een rijke, maar gewetenloze arts die een kliniek runt met zijn broer Henry. Ondanks zijn huwelijk met Susan, die astmatisch is, heeft George een affaire met de mooie Jane, de assistente van een fotograaf. Wanneer Susan sterft onder verdachte omstandigheden, wordt George geplaagd door schuldgevoelens. Hij verbreekt zijn relatie met Jane, maar begint al snel een nieuwe affaire met de stripper en callgirl Monica, die als twee druppels water op Susan lijkt. Dan wordt George beschuldigd van moord als blijkt dat hij een miljoen dollar erft van Susan.

Meneer Bungel
Prachtige film van Fulci met de al even prachtige Marisa Mell in een hoofdrol. De vergelijking met 'Vertigo' dringt zich qua verhaal en locaties natuurlijk wel eens op, maar 'Una sull'altra' kan het hebben. Er is nauwelijks de bekende horror/gore van Fulci te ontdekken of het moet al het opgebaarde lijk zijn, maar dat is nauwelijks noemenswaardig.

Helaas is er ook niet erg veel spanning aanwezig, maar een flinke portie sensualiteit en schitterende plaatjes van San Francisco maken veel goed. Het verhaal doet zoals gezegd wel wat denken aan 'Vertigo' maar heeft genoeg leuks te bieden inclusief wat twists naar het einde toe.

Een dikke 4,0* = in dit geval een 4,5*...

avatar van Peake
Bovenstaande synopsis bevat volgens mij een spoiler van formaat.

Meneer Bungel
Plot aangepast, maar pas op: de spoiler staat nog steeds op Imdb.

avatar van yeyo
Eigenaardig filmpje van Fulci, zonder (psychologische) spanning, mysterie of gore. Een beetje een doelloze prent zelfs met een knullige ontknoping.
Gelukkig zijn er ook pluspunten: zinderende seks/striptease scènes, mooie vrouwen, eigenzinnige cameravoering met sterke zoomgebruik en bovenal een kleurrijke fotografie die een onvervalst 'groovy' charme uitstraalt. Die golden sixties toch!

avatar van Querelle
Goed misdaad verhaal, sensueel, dynamisch en oogstrelend in beeld gebracht.
Ook casting en (Engelse) nasynchronisatie zijn voor de verandering dik in orde.

avatar van wendyvortex
Voorganger van Fulci's meesterwerk A Lizard in a Woman's Skin met wat thema's uit Les Diaboliques en (in mindere mate) Vertigo.
Grotendeels een soort van ero-thriller (nog niet zo'n heel obligaat genre in 1969) tot de bizarre plotwending aan het eind van de film.
Redelijk groovy sixties-achtig, onderhoudend maar niet over de hele linie ijzersterk, al is het hele complot lekker ingewikkeld.
De van de latere Fulci bekende gore is hier beperkt tot een lekker rottend lijk.