La Dama Rossa Uccide Sette Volte (1972)

Alternatieve titels: Red Queen Kills 7 Times | Blood Feast | The Corpse Which Didn't Want to Die

Italië / West-Duitsland
Thriller / Horror

geregisseerd door Emilio Miraglia
met Barbara Bouchet, Ugo Pagliai en Marina Malfatti

Kitty (Barbara Bouchet) en Franziska (Marina Malfatti) zijn twee jonge vrouwen die zich nog steeds schuldig voelen over het dodelijke ongeluk van hun familielid Evelyn. Als er onenigheid over de gigantische erfenis van hun overleden grootvader ontstaat, begint een in een rood gewaad gestoken moordenaar een slachtpartij. Kitty dreigt het laatste slachtoffer van de maniak en haar mes te worden.

avatar van xgogax
La dama rossa uccide sette volte (1972) is mijn lievelingsgiallo . Ik vind de film zelfs beter dan de beste gialli van Argento . Niet voor iedereen , je moet er wel van houden !

De soundtrack van Bruno Nicolai , bekend van films van Franco , is erg mooi . Dat deuntje is onvergetelijk , verslavend ... !

soundtrack + scène

compleet

***** / *****

Miraglia weet op een aardige manier een gothic-horror motief over oude familielegenden en vervloekingen te verweven met een modern verhaal over urban professionals die allemaal hun dirty little secrets hebben en elkaar het licht niet in de ogen gunnen.
Setting in zuid-Duitsland met uiteraard een oud slot en personages die werkzaam zijn in de modebranche,zodat Miraglia geloofwaardig kan strooien met lekkere wijven die op gezette tijden hun tieten laten zien .De roodkapje outfit vd dader zouden we argentesk kunnen noemen
Enkele aardige moordpartijen,vooral die- niet zo joyous voor 1 vd betrokkenen-joy ride.Het slot is volslagen over the top en hysterisch,maar wel vermakelijk met de nodige twists.Dan nog zou het voor de meeste kijkers niet zo moeilijk moeten zijn om van tevoren te weten wie de dader is/daders zijn.
Nog wat onbedoelde comic relief in de vorm van een politie-inspecteur die op Borat lijkt en een male lead met een prachtig toupetje die op een willekeurige schlagerzanger lijkt.
Prima soundtrack,tenslotte.

Meneer Bungel
Erg sterk gefilmd, dat is het eerste wat opvalt. Weer in een andere (middel)grote Europese stad^, iets wat ook een kenmerk van een giallo is, als ik het goed begrijp. Of hoe zit dat eigenlijk? De combi tussen een eeuwenoude legende en het hedendaagse (...jaren '70) modewereldje is ook een leuke vondst. De zogenaamd maniakale lach van de Dama Rosso is dat echter een stuk minder. Erg corny en NOT creepy.

Qua moorden, vrouwelijk schoon en spanning zit het verder wel goed, al vond ik de scenes met de inspecteur en het onderzoek wel eens wat erg lang voortslepen. Evenals de finale trouwens, wat werd dat ontzettend uitgerekt. Het plot blijkt mij bij de gemiddelde giallo steeds minder te boeien, alles wordt op het einde tot in den treure immers uitgelegd en het kan meestal toch nog de meest gekke kanten op. In dit geval zat ik er trouwens gedeeltelijk goed mee.

Soundtrack was inderdaad lekker swingend en een aantal scenes, zoals xgogax er al eentje van aanstipte, waren ronduit briljant gedaan; de Dama Rosso rennend in de hal/nachtmerrie en de scene waarin de junk Bouchet te lijf gaat (in combi met de soundtrack!) bijvoorbeeld, en ook die moord op Mevr. Hoffman...

Al met al een dikke 3,5* voor de eerste kijkbeurt.

^ Te weten Würzburg.

avatar van henkula
Saaie horror, ik gebruik deze term nu voor het eerst. Laat ik hopen dat het de laatste keer is.

Meneer Bungel
Ik hoop het ook. Misschien handig om de giallo's te gaan vermijden...? Film >> Genres en landen >> Giallo

avatar van Richard_Voorhees
Geweldige titel! Wederom een giallo waar ik nog nooit van gehoord had.

avatar van mikey
Lekkere giallo die behoorlijk wat enge momenten kent, veel gore, fijne muzikale deuntjes, artistiek verantwoord bloot en heel wat sadistische moorden ON SCREEN. Met andere woorden: niet geschikt voor de jeugd van 2016. Een van de giallos die wat opwindender is dan de vele tijdsgenoten/ genregenoten. Toch moet je tegen veel plot kunnen in een verhaal die alle kanten opgaat. Ditmaal heb je te maken met 2 speurneuzen. een burger en een malle cop. Je zou soms willen dat ze gewoon de Hitchcock-truuk hadden uitgehaald : eerst uitleggen waar alles over gaat, wie de dader is en zo vervolgens de slachtpartij onder de onwetende figuranten.

Een dame, erfgenaam van een rijke ouwe knakker, heeft een duister familieverleden die zich lijkt te herhalen wanneer de rode prinses terugkeert. Dat doet ze een keer in de 100 jaar. Uiteraard! Want er is geld te halen. Dan is er nog zoiets als een modehuis om het geheel wat sjieker te maken en platter at the same time. (En zoals buffone al opmerkte: meer tieten van hete dames, maar ook meer slachtvee! Ze moeten toch ergens vandaan komen). Hetzelfde idee had Bava al, 7 jaar eerder. Maar volgens mij had dat modehuis wel weggelaten kunnen worden, daar werd niet zoveel mee gedaan.

Erg geslaagde giallo. Je weet wat je te doen staat als kijker en dan gewoon genieten.

avatar van Bélon
Proloog: Op product placement niveau hebben onze welbekende maffiose whisky vrienden J &B (Justerini & Brooks) vrienden gevonden in de personen van Punt E Mes (vermouth) en Clan (sigaretten/tabak).

Deze fleurige film begint goed met zusterlijke rivaliteit in kasteel "Kitty..Kitty spreek op z'n Italiaans-"Dubs" uit als Katty Katty" terwijl opa toekijkt maar zakt al snel in qua tempo. "Bakstenen" muur van de modellen studio is exact hetzelfde als die van het "politie bureau" Drukt dat de pret? Natuurlijk niet, maar het tempo drukt de pret wel behoorlijk. Vandaar dat mijn aandacht meer uitging naar het behang: de groene strepen van het behang liepen meesterlijk door in de gordijnen. Alsof het gecombineerd vernuft van zowel Jean des Bouvries als wijlen Jacques d'Ancona elkaar raakten. Meesterlijk. Verder best veel naakt een fijne -maar nogal repetetieve- soundtrack- maken dit een leuke voortkabbelaar. Want spannend wordt het nooit echt helaas. Wel leuk om 1 keer te zien. 1 dus.

avatar van Richard_Voorhees
Nog een sterke film van Emilio Miraglia.
Het verhaal is best origineel verzonnen. Er word in het begin al een oude legende verteld over 2 koninginnen die elkaar niet konden uitstaan.
Kitty (Barbara Bouchet) en Evelyn, zussen en de huidige bewoonsters van het kasteel waar de legende plaatsvond, hebben ook vaak ruzie.
Nadat dit een keer uit de hand loopt begint een vrouw in een rode mantel bekenden van Kitty te vermoorden. Kitty begint daarna langzaam maar zeker te beseffen dat zij het laatste slachtoffer gaat zijn.
De moordenares gebruikt voornamelijk een dolk (en een keer een autoportier) voor de moorden. Veel van de moorden zijn on screen te zien (iets wat je in die tijd nog niet veel zag) en ook lekker bloederig.
Verder word het modewereldje waarin Kitty en Franziska (Marina Malfatti) betrokken zijn gebruikt om hier en daar wat vrouwelijk schoon en wat naakt te laten zien.
De soundtrack werd wederom verzorgd door Bruno Nicolai en is wederom best sterk.
Een aantal andere dingen werken weer wat minder, zo zijn de plot twists deze keer wel redelijk voorspelbaar en komt de macabere lach van 'the lady in red' niet echt over.
Toch valt hiermee genoeg te genieten en is het vooral mooi om te zien hoe de gotiek van het verhaal goed samengaat met het toenmalige heden en de modewereld. En Miraglia weet gewoon hoe hij een sfeervolle prent moet schieten.

avatar van alexspyforever
Dit is de beste giallo die ik tot nu toe heb gezien. Ik zal mezelf niet meteen een fan van het genre noemen, maar ik heb er ergens wel een zwak voor. Misschien zijn het de settings, de stijl, de Italiaanse taal, de mooie vrouwen of een combinatie van dit alles. Maar er is er geen enkele waar ik zo iets had van ja die wil ik zeker nog eens opnieuw zien tot nu. Ik kan me wel vinden in de review van Richard_Voorhees, leuke mix tussen gotiek en moderne wereld, enkele gave moorden. Eindelijk eens eentje waar verhaal, karakterontwikkeling, spanning en plottwists goed samen gaan. In veel van deze is er altijd wel een element dat de film in de weg zit, maar niet deze. Daarbovenop komt nog de legende van de Red en Black Queen. Iets bovennatuurlijks dat maakt het nog boeiender naar mijn mening. Een dikke 7, met kans op meer bij een herziening.

Sfeervolle Italiaanse horror in de vorm van een giallo. Dit keer wordt een vloek uit het verleden samengeknoopt met de strijd om een erfenis van een familie met nogal wat 'lijken in de kast'. Dat houd je wel een poosje van de straat.
Ik heb me wel vermaakt met deze film. Vooral die scène met die ratten in die kelder, brrr. Verder goed acteerwerk, goede opbouw van de spanning en voor mij was het wél een verrassing wie hier nu achter zat. Maar bij een giallo ontbreken natuurlijk wel de nuances. Alles is een beetje over de top. Het is tenslotte een Italiaans genre nietwaar? Dat geldt ook voor het slot. Voor mij een beetje te ingewikkeld. Dus goed opletten op het eind.

avatar van Noodless
Lady in Red !
Wat een heerlijke ontdekking, zo wil ik er meer zien.
Giallo is toch een subgenre dat ik heel graag zie.
De grote troef van deze giallo is dat het verhaal niet simpel is en dat je als kijker echt goed moet volgen hoe de vork in de steel zit. Uiteindelijk is dit zelf verwaarloosbaar want de clou kun je toch niet raden. Ik had het me beter bespaard en niet op die details moeten letten. Maar het verhaal is leuk, boeiend, mysterieus en mooi gecombineerd met de legende van de Red en Black Queen. Daarbij een leuke cast met heel wat mooi ogende vrouwen in combinatie met de modewereld. Sfeervol gebracht met heel wat toffe kills voor die tijd. 7,5/10