• 8.300.748 stemmen

Geregisseerd door: Giuliano Montaldo

Met onder meer: Janet Leigh, Robert Hoffmann en Klaus Kinski

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Plot Ad Ogni Costo

"These men are in... for the crime of their lives."

Een rustige leraar verzamelt een groep internationale criminelen om zich heen. Doel: het stelen van tien miljoen dollar aan diamanten uit een kluis in Rio de Janeiro. Om succes te behalen zal alles volgens plan moeten verlopen, maar zijn verrassingen niet uit te sluiten!

imageimage

avatar van Wouter

Wouter

Een heist-film die ik graag wil zien.

avatar van damon

damon

Leuke Heist film in de stijl van Rififi

Alleen mis ik hierbij de echte spanning (climax) en komt de (functionele, dat wel) omgeving (Rio) te vrolijk over voor een grimmige sfeer

wat je overhoudt is een leuk james bond achtige film op exotische locaties met goede acteurs 3,5*

stinissen (crew films & series)

We missen in de cast Edward G Robinson een legende....

avatar van FisherKing

FisherKing

Hele lekker luchtige film. Fijne rol van Edward G Robinson, die wel een heel kort rolletje had, hoor Henk.

Een typische co-productie uit de eindjaren 60, heerlijk om te zien, het mist het raffinement van Riffi en heeft meer raakvlakken met de Clan des Siciliennes. Alleen is het acteergeweld STUKKEN minder.

Allemaal vrij zwakjes zelfs. Wel veel spannende momenten en de film vliegt om.

(Wat Damon zegt, Rio is niet echt de locatie voor zo'n film, er zullen wel dubbele motieven gespeeld hebben in de keuze voor de locatie)

Regie was ook niet altijd even goed, maar allah. We zullen mild zijn. Ennio Morricone's muziek was op zich wel prettig.

avatar van Dustyfan

Dustyfan

Beetje braaf, maar toch uiterst spannende film. Vooral het laatste uur heb ik op het puntje van de bank gezeten.
En met de dubbele plottwist aan het einde was het verhaal helemaal af. Erg verrassend.

avatar van feanaro surion

feanaro surion

Begon wel leuk, duurde daarna veel te lang maar het einde was wel erg leuk. Helaas nergens spannend omdat de karakters zo saai waren als 't maar kan. Krappe 3 sterren

avatar van The One Ring

The One Ring

De vergelijking met Rififi maakte ik ook al snel tijdens het kijken van deze film. Maar hoewel er inhoudelijk veel overeenkomsten zijn tussen de Grand Slam en die Franse heist-film, is het kwalitatieve verschil ongeloofelijk groot. Hoewel ik zeker wel een heist-film kan waarderen, is dit duidelijk een van de mindere in zijn soort.

Dit komt voornamelijk door de personages en de acteurs die ze spelen. Edward G. Robinson was nog wel goed, maar de rest... Janet Leigh speelde een erg flauwe rol en de Duitse Peter Stormare look-alike was nog erger dan stereotype. De andere rollen waren iets beters, maar feit blijft dat de personages erg saai zijn. Vooral in vergelijking met Rififi, waar dit aspect juist zo goed uitgewerkt was.

De overval zelf was nog wel redelijk uitgevoert. Met name omdat het voor de verandering allemaal eens niet zo perfect verliep en de hoofdrolspelers ook wat onverwachte obstakels moesten overwinnen. Dit was wel nodig, want echt spannend wou de film verder niet worden.

En verder liep alles precies volgens de vaste lijnen van een heistfilm. Alles wat je verwacht dat er gaat gebeuren gebeurt ook. En wederom krijgen we weer het standaard einde van een oude heistfilm. Oftewel iedereen gaat uiteindelijk met lege handen naar huis en de meesten gaan zelfs dood. Ik blijf erbij dat ik het nogal stom vind dat alle oude heistfilms op deze manier eindigen. De reden daarvoor weet ik ook, maar dat maakt niks goed. In deze film worden de sterfscènes trouwens een voor een heel slecht uitgevoert. Met name de eerste. Ik ben niet iemand die fouten snel opvalt, maar iemand in een auto zit een neergeschoten wordt, terwijl de ruit van de auto niet geraakt wordt (!!!!!!!) dan valt dat nogal op. Het tweede slachtoffer sterft niet zo'n slecht uitgevoerde dood, maar de derde is weer een ramp. De Michael Palin look-alike rent van een verlaten omgeving ver weg door een stad heen zonder achtervolgd te worden door de politie en als hij eenmaal bij zijn bestemming aankomt wordt hij toch nog door de politie neergeschoten. De laatste sterft aan een standaard verraadmoord. Erg slecht vind ik dit en het heeft lang niet de kracht van andere heist-films.

De muziek in de film was verder wel aardig. De beelden daarentegen waren zo fel dat het glazuur je bijna spontaan van de tanden springt. Iets te kleurrijk voor zijn eigen goed. Wat overblijft is een aardige heistfilm, maar toch een zwakkeling in zijn genre.

Redlop

Aardig inderdaad. Knap dat je boven een straat met honderden carnavalvierders ongezien via een stuk touw ongemerkt van het ene gebouw naar het ander kan liften. Die playboy was ook wel lachwekkend. 3*

thunderball

Shit! Zo te lezen is deze nog niet zo lang geleden op TV geweest? Damn! Ik heb deze film jaaaaren geleden gezien en vond hem geweldig! Hoop al jaren dat ie nog eens wordt uitgezonden, maar nooit meer gezien!

Op welke zender is ie dan geweest, ik heb er in ieder geval niks van gemerkt, baal, baal, baal, baal!!!!!!!

Ik weet natuurlijk niet hoe ik hem van daag de dag zou vinden, maar vond hem in de eerste helft vd jaren 80 geniaal!

Dat die ene playboy achtige vent dat meisje voor zich moet winnen om, geloof ik, een sleutel ofzo te bemachtigen en dat de rest hem eigelijk niet mag en dan die waanzinnige inbraak scene, waar bij het minuten lang doodstil is, zonder muziek of dat er wat gezegd wordt en uiteraard dat het op het einde allemaal doorgestoken kaart was vh meisje en de opdrachtgever.

Voeg daar bij de muziek en sfeer vh kleurrijke Rio en je hebt een pracht van een inbraak/avonturenfilm!

Vond het echt zo fantastisch toen! Heeft iemand hem toevallig opgenomen? Ik zou hem ECHT graag willen hebben!

Redlop

Ik zag 'm dankzij de Moviemeter pakketservice.

wat is dat????????????

thunderball

Een goede vriend van me was zo aardig om oa deze film uit Amerika voor me mee te brengen. Dus heb hem vanavond eindelijk na al die jaren weer terug gezien.

Tja, wat kan ik zeggen? Minstens dat in zo'n kleine 20 jaar tijd je smaak toch wel kan veranderen, dat je meer gewend nu bent en dat je sommige films niet moet gaan herzien... omdat het dan toch een (lichte?) teleurstelling blijkt te zijn.

Ik geef meteen toe:

het is niet echt briljant allemaal en vijf sterren, wat ik er aan gegeven heb zo'n anderhalfjaar geleden, is ie bij lange aan ook niet waard,

maar het blijft wel een amusante film en de inbraakscene is ook beslist intrigerend om naar te kijken (al was het maar omdat de helft van de tijd ik me zat af te vragen wat ze nou in hemelsnaam allemaal precies aan het doen waren!!!).

3,5 ster is voor nu wel voldoende.

avatar van gotti

gotti

Minder sterk dan gedacht. Nogal traag. De film komt de laatste drie kwartier pas écht op gang...

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Na het zien van de film kwam ik erachter dat het door een Italiaanse regisseur gemaakt is, dat was op momenten ook duidelijk hoorbaar in de muziek. Bijna het gevoel van een spaghettiwestern op momenten. Edward G Robinson zat er maar eventjes in en dat is best jammer te noemen, had wel wat meer minuten mogen hebben wat mij betreft. Best een aardige cast en vooral Klaus Kinski is op dreef als zichzelf. De man bleek in het echte leven ook een heethoofd te zijn, alleen al hoe zijn dochter over hem schreef.

Het verhaal begint aardig origineel, een gepensioneerde leraar die jaren op een plan heeft zitten broeden. Een overval op grote schaal en alles lijkt tot in detail uitgewerkt te zijn om de 10 miljoen aan diamanten binnen te gaan harken, a walk in the park. Een oude vriend van de leraar zorgt voor de mankracht, specialisten op verschillende vakgebieden. De slagingskansen lijken af te stevenen op een volle 100%. En daar stokt het even voor de geveltoeristen, een aantal onvoorziene zaken doen zich voor waardoor er geïmproviseerd moet worden.

De prent bewandeld eeuwenoude wegen die eerdere films al bewandeld hadden, speels wordt er met het verhaal omgegaan wat het luchtig houdt. De kraak zelf geeft nog enige spanning af, de rest van de prent is mat maar makkelijk verteerbaar. Sterk is het op geen enkel vlak te noemen, het is vermaak op simpele wijze. Daardoor kijkt de film gemakkelijk weg ook al duurt de prent 2 uur. Daar had wel een half uur van afgekund in mijn director's cut maar ach wie ben ik.

Simpel en luchtig vermaak, 3** een 6,5/10