Revolver (1973)

Alternatieve titels: Blood in the Streets | La Poursuite Implacable | In the Name of Love

Italië / Frankrijk / West-Duitsland
Misdaad

geregisseerd door Sergio Sollima
met Oliver Reed, Paola Pitagora en Fabio Testi

Vito Cipriani is een gevangenisbewaarder wiens vrouw wordt ontvoerd. De prijs voor haar terugkeer is de vrijlating van een crimineel. Nadat de gevangenisbewaarder de crimineel heeft laten ontsnappen, blijkt dat de kidnappers de vrijgelaten crimineel willen vermoorden. De vrijgelaten crimineel en de gevangenisbewaarder gaan achter de kidnappers aan.

FisherKing
Wouter schreef:

Sollima Rules.

Ja, en waarom dan.? Nog nooit gehoord van Sollima.

Ja hoe moet je die kennen?

damon
Wouter schreef:
Sollima Rules.

jup, in de featurette van deze film kan je zelfs een interview met hem zien.

Indrukwekkende film, met zonder te veel weg te geven een controversiële thema 4* AANRADER

Ramon K
Ik las net in mijn updates een post van user ToNe (bij National Treasure 2). Sluit een beetje aan bij een gevoel dat ik kreeg na het zien van Sollima's fantastische Revolver.

Waarom worden dit soort films niet meer gemaakt in hemelsnaam? Kan me zo 1,2,3 geen enkele misdaadfilm voor de geest halen van de afgelopen 10 jaar die naast een A naar B plot ook een diepere laag kent.

Revolver is een genrefilm die, naast het vertellen van een onderhoudend misdaadverhaal, ook nog wat te zeggen heeft over de menselijke aard en de maatschappij waarin we leven. De personages worden voor morele dillema's gesteld en de kijker dus ook.

De plot kent verder wel wat onvolkomenheden (waarom gaan de badguys zo omslachtig te werk oa?) maar verder is het genieten geblazen; gedoseerd geweld, mooie wendingen, goede Morricone-score, een goed acterende Testi, een grandioze Oliver Reed , foute 70's kleding, mooie dialogen, spanning/emotie, en, niet te vergeten, inhoud.

Vijf poliziotteschi op dvd aangeschaft, vier gezien nu en ik ben echt onder de indruk van dit subgenre. Bovendien vind ik dit Sollima's beste film. Schitterende en heftige climax heeft Revolver ook die wat mij betreft nog een pak beter is dan de mooie climax van Sollima's Citta Violenta.

4 dikke*

avatar van Drs. DAJA
Geweldige film. Lekker plot en Reed gaat helemaal los.

ik heb hem ook, maar dan de italiaanse versie. Ik hoop nog eens deze film met engelse dub te vinden. Reed mag ik graag zien spelen. Ik ken deze acteur van Venom met Klaus kinski en The harde western, the hunting party, waar die samen met Gene Hackman in speelt.

avatar van thunderball
Hum... ik vond hem eerlijk gezegd tegenvallen.
Had hele hoge verwachtingen bij deze film, hem eindelijk aangeschaft en vandaag bekeken.

Film komt zeer traag op gang, ziet er nog al verouderd uit en echt spannend vond ik het ook allemaal niet, vooral door een aantal overbodig lijkende scene's en niet interessante bijfiguren, zoals die zanger.

Reed speelt zoals gewoonlijk intens, maar feitelijk is Testi als ontsnapte crimineel stukken sympathieker, hoewel ik die laatste dan weer wat te relaxt vond acteren in een film als deze.

En dan het einde.... heb je de hele film mee zitten leven en uitgekeken naar de climax.. wordt het heel abrupt even door je strot geduwd, zodat ik meer teleurstelling voelde dan dat ik nou zat mee te leven. Eingelijk een ontzettend (excuseer mij) klote einde!

Morricones score weet de film nog wat extra spanning en klasse mee te geven,
maar alles bij elkaar is deze film voor mij op een teleurstelling uit gekomen. Er had met dit op zich interessante plot gewoon veel en veel meer gedaan kunnen worden.

Een zesje, ofwel 3 sterren.

avatar van mayhemblik
Te gekke film, Oliver Reed speelt als was hij twee gekooide tijgers met een schreeuwende honger.
Als de film een kwartier korter had geduurd was hij bijna perfect geweest.

avatar van wendyvortex
Zo....dacht even het gemiddelde maffia-thrillertje te gaan zien, krijgen we hier even een ontzettend fijne, complexe plot, een hoop gedraai rond de hete brij, de onmogelijke combi van gevangenisdirecteur Oliver Reed met crimineel Fabio Testi en een Morricone-soundtrack.
Hoog op de seventies-cool-ladder en ook met flinke sneer het zelfreinigende vermogen van onze maatschappij.
Minder snelle aktie dan verwacht, maar ruimschoots gecompenseerd door de sfeer, de karakters en het verhaal.

Oliver Reed speelde weer voortreffelijk overigens met een nogal opgeblazen hoofd viel mij op, en
uitgezonderd Paola Pitagora deden ook de andere acteurs het goed, in een vrij ingewikkelde maar
vlot te volgen thriller. Weinig actie, al wordt er af en toe flink wat klappen uitgedeeld.