Le Voyage Extraordinaire (2011)

Alternatieve titel: The Extraordinary Voyage

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Serge Bromberg en Eric Lange
met Costa-Gavras, Jean-Pierre Jeunet en Michel Gondry

Documentaire ter ere van de restauratie en heruitgave in kleur van Le Voyage dans la Lune (1902) van Georges Méliès. Le Voyage Extraordinaire kadert de film en vertelt zijn geschiedenis. Prominente figuren uit de filmwereld, zoals Jean-Pierre Jeunet, Michel Gondry, Tom Hanks, Hazanavicius en Costa-Gavras, vertellen over hun liefde voor Georges Méliès en geven hun visie op zijn werk.

Officiële selectie Cannes 2011.

Trailer (YouTube)

avatar van Mug
Mug
En was ook te bewonderen op het IFFR van dit jaar (tesamen met de gerestaureerde film van Méliès). Zou me niks verbazen als dit binnenkort op dvd uitkomt (en/of wordt uitgezonden op ARTE).

avatar van Zeriel
Mug schreef:

De film is al verkrijgbaar bij de CD van Air.

Le Voyage Dans la Lune

avatar van Friac
De documentaire op zich was aardig, maar zelfs voor iemand die niet zoveel afweet van Méliès zat er niet veel extra informatie in. Misschien komt dit omdat ik inmiddels "Hugo" gezien heb, maar uiteindelijk bleef het een fijne beschouwing van de beginperiode van de cinema met een focus op George Méliès. Blijft zeker en vast mooi om als filmliefhebber te bekijken, maar veel mis je eigenlijk niet mocht je deze documentaire aan je voorbij zou laten gaan.

Ik was bijzonder blij om "Le Voyage dans la Lune" in gerestaureerde versie op groot scherm te kunnen zien. Het blijft een iconische film, die voor zijn tijd heel mooi in elkaar steekt. Echter was ik niet te spreken over de nieuwe soundtrack van Air. Slechts wanneer de mannen de maan bereiken, paste de muziek zeer goed bij de dromerige sfeer in de film. Voorts vond ik de nieuwe soundtrack passen als een tang op een varken: an sich is de muziek misschien niet slecht, maar ik kan het niet rijmen met die oude nostalgische beelden...

avatar van Zeriel
Friac schreef:

Ieder zijn filmervaring. Ik vond precies het tegenovergestelde;
Zeriel schreef:
Brilliante muziek van Air, petje af voor hen, om filmmuziek te maken die naadloos past bij deze film uit 1902.

avatar van John Milton
Le voyage dans la lune draait maandag as. in Forum images in Groningen, gevolgd door Le Voyage extraordinaire, de docu over het restauratieproces....

Voyage dans la Lune

avatar van John Milton
Méliès' Le Voyage dans la Lune uit 1902 is een iconische film. Het beeld van de raket die in het oog van de maan boort is een bekende afbeelding voor veel filmliefhebbers. Wie de geschiedenis van de cinema bestudeerd heeft is de film al vele malen tegengekomen en sommigen hebben in de loop der jaren al verscheidene versies van de film gezien. Echter nooit zo'n prachtig gerestaureerd exemplaar als deze door Lobster Films gerestaureerde versie. Deze documentaire interviewt verscheidene filmmakers over het belang van Méliès en laat het fascinerende restauratieproces van de film zien.

uitgebreide recensie

avatar van cinemonkey
Deze fascinerende documentaire en de prachtig gerestaureerde Le Voyage Dans La Lune draaien vanaf 20 september in A'dam (EYE), Den Haag, Utrecht en Eindhoven. Met inderdaad een soundtrack van AIR die er wonderlijk goed bij past. Een bijzondere bioscoopervaring, dus zeker het bekijken op een groot scherm waard!

"...the docu's biggest impact lies in the fantastical power of the hand-painted imagery itself and the passion of those committed to its phoenix-like resuscitation." (Variety); “…fraaie documentaire…” (Filmkrant); ***/**** (Parool); **** (Filmmagie); “…huzarenstukje…genot voor het oog…innemende documentaire…” **** (Cinemagazine); “…speelse documentaire…” **** (Film.nl); “…hoogtepunt van het Rotterdams filmfestival…” (Ravage); “Een hoogstaande documentaire…Een groot filmavontuur voor groot en klein.” (Cinenews); “Dit is geen film, dit is een gedicht” **** (Indebioscoop)

avatar van John Milton
vrijdag 16 november en zondag 18 november te zien in Groningen op het ADHD Festival samen met de gerestaureerde versie van Le Voyage dans la Lune.

Filmrecensent en filmmuziekcomponist Kevin Toma zal de vijdagvoorstelling voorzien van een inleiding. Naderhand zal ik een discussie leiden met Toma en Jeffrey Babcock, cultureel activist en expert op het gebied van underground cinema.

Bij de opening vrijdagmiddag voorziet Kevin Toma de vertoning van de gerestaureerde versie van La Voyage Dans la Lune met live muziek, gecomponeerd voor deze gelegenheid.

avatar van Reint
John Milton schreef:

Hier heb ik hem gezien. De documentaire zelf is heel degelijk, en de eerste helft is vooral fascinerend vanwege alle korte films van Meliès die te zien zijn, in fantastische kwaliteit. De tweede helft van de docu, over het restauratieproces van de film, wat dus nog heel wat voeten in de aarde had.

De ingekleurde film zelf, die er dus meteen achteraan kwam, is fantastisch. De kostumering, de kleuren, de mise-en-scene zijn verbluffend, zelfs na al die tijd die er overheen is gegaan. De soundtrack is een kwestie van smaak; vooral omdat deze nogal overheersend is, wat inhoudt dat het de beleving van de film compleet beïnvloedt. Air doet geen moeite om 'authentieke' muziek te maken die in de tijd bij de oude film past. Om die reden ontstaat er door de combinatie van film en soundtrack iets compleet nieuws. In mijn optiek was het érg geslaagd, de muziek van Air was geweldig gelaagd en origineel.

avatar van John Milton
Dan heb je mij ook gezien als je hem op vrijdag gezien heb ik leidde hem in en de discussie achteraf, of ben je zondag geweest? toen was ik er niet. Ik vond het wel geslaagd, best leuke opkomst voor zo'n niche iets.

avatar van Hannibal
Wat een ongelofelijk verhaal zit er achter de film "Le Voyage Dans La Lune", en wat een bizar monnikenwerk is het geweest de film in te kleuren, en de restauratie 100 jaar na het schieten van de beelden. Erg leuk en interessant, het gaat tenslotte over een uiterst belangrijke pionier in de filmwereld, en vooral in de special effects. Respect voor de passie van Georges Méliès.
Jammer van de toegevoegde muziek bij de originele, gerestaureerde film. Te bombastisch.

avatar van arno74
Interessante documentaire over de beginjaren van de filmindustrie. De film toont diverse shorts en het focust vooral op Méliès, naast de shorts komt ook zijn leven als filmpionier aan bod. Tot slot gaat het in op het restauratieproces van de 400ste film van Méliès: Le Voyage dans la Lune (1902). Tot de interessante weetjes behoren het feit dat kleurenfilms al in 1902 bestonden, en dat Méliès uiteindelijk ca. 300 van zijn films heeft verbrand. De film Hugo (2011) gaat ook over Méliès en is een aanrader. 3,5*