• 8.487.332 stemmen

Le Voyage dans la Lune (1902)

Sciencefiction / Avontuur | 13 minuten / 14 minuten (16 fps) / 16 minuten (gerestaureerde ingekleurde versie)

Genre: Sciencefiction / Avontuur

Speelduur: 13 minuten / 14 minuten (16 fps) / 16 minuten (gerestaureerde ingekleurde versie)

Alternatieve titels: A Trip to the Moon / Voyage to the Moon / A Trip to Mars / Een Avontuur bij de Maan / Op Reis naar de Maan

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Georges Méliès

Met onder meer: Georges Méliès, Victor André en Brunnet

Oorspronkelijke taal: Frans

• YouTube Bekijk via YouTube

Plot Le Voyage dans la Lune

Professor Barbenfouillis probeert zijn collega’s te overtuigen om een reis naar de maan maken. Hij vindt vijf dappere astronomen (Nostradamus, Alcofrisbas, Omega, Micromegas en Parafaragaramus) die zich wel kunnen vinden in zijn plan. Samen bouwen ze een raket in de vorm van een kogel en een groot kanon dat hen de ruimte inschiet. Nadat de astronomen veilig geland zijn op de maan, besluiten ze die te verkennen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Professor Barbenfouillis / The Moon

Lady in the Moon (onvermeld)

Astronomer (onvermeld)

Captain of the Rocket (onvermeld)

Astronomer (onvermeld)

Officer of the Marines (onvermeld)

Secretary / Star / Rocket Attendant (onvermeld)

Ebenezer Scrooge

Onbegrijpelijk dat hier niet op gestemd kan worden, toch een van de belangrijkste films in de geschiedenis van de cinema. Valt er echt geen uitzondering te maken? Ook graag voor Le Ballon Rouge (1956). Alvast bedankt.

Ebenezer Scrooge schreef:

En Glas (1958) van Bert Haanstra niet te vergeten.

avatar van mister blonde

mister blonde

• 12028 berichten

En zo zijn er nog een paar duizend uitzonderingen en dat is dus precies de reden. Jammer, maar begrijpelijk.

Ebenezer Scrooge

Nou vooruit dan, alleen Le Voyage...

avatar van Beertje45

Beertje45

Zopas een ca 14 minuten lange met de hand ingekleurde versie gezien van deze, eerste?, sf film uit de filmgeschiedenis. Vond het ietwat jammer dat er geen fragmenten met dialogen aanwezig waren, dus ben je aangewezen om uit de lichaamstaal van de akteurs te begrijpen wat er precies gezegd zou zijn. Fraaie decors en kostuums en dat is trouwens Melies zelf met de lange witte baard.

avatar van John Milton

John Milton

Beertje45 schreef:

Wordt meestal wel als zodanig aangeduid. Al worden ook deze titels wel eens genoemd, maar veel minder vaak, al waren ze eerder.

avatar van Panta Rei

Panta Rei

Zeriel schreef:

... Het zijn wel de mannen met baarden die naar de Maan mogen, de vrouwen dienen vooral als versiering...

Ik had juist de indruk dat die mannen met baarden en puntmutsen de middeleeuwen verbeeldden, ze kleedden zich allemaal om voor het oog van de camera en dan stellen ze opeens mannen uit de 19de eeuw voor. Bijzonder vermakelijk om dat te zien.

Wel jammer ja, dat deze film niet op MM mag.

avatar van baspls

baspls

Net de ingekleurde versie met muziek van Air gezien. Geweldig, vooral het gebruik van geschilderde elementen is erg goed gedaan.

Bizar ook hoe dicht bij de waarheid sommige dingen in deze maanreis liggen.

avatar van mjk87

mjk87

Wel een geinig filmpje om te zien. Naïef, natuurlijk, maar ook getuigt het van veel fantasie en ook lekker vlot verteld. Wel erg statisch gefilmd, op dat vlak weet de film weinig te boeien, maar de korte duur maakt dat het niet gaat vervelen. 3,0*.

kappeuter (crew films)

21 september brengt Arrow video de film uit op blu-ray, met zowel de zwart-wit als de kleurenversie:

Arrow video schreef:

Presented here in both black and white and its original colours, and supplemented by Serge Bromberg and Eric Lange’s phenomenal documentary, An Extraordinary Voyage, along with Méliès’ unpublished autobiography, A Trip to the Moon can now be fully celebrated in this deluxe package.

George Méliès' A Trip to the Moon & Autobiography Blu-ray | Arrow Films - arrowfilms.com

avatar van Metalfist

Metalfist

Ongetwijfeld het bekendste werk dat Méliès ooit heeft gemaakt. En enigzins terecht, want Le Voyage Dans la Lune is een unicum in de science-fiction wereld. Gemaakt in een tijd dat het nog ettelijke decennia zou duren eer iemand op de maan zou terecht komen levert Méliès een erg vermakelijke avonturenfilm af. De raket in het oog van de maan is een iconisch beeld, maar Le Voyage Dans la Lune is nog veel meer. Sfeervol, geweldige decors en een fantasie die zoveel jaar na datum nog altijd tot de verbeelding spreekt.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Ik heb wellicht een gerestaureerde versie gezien, want dat zag er toch vrij behoorlijk uit voor 1902. Bij deze ook met toch enkele jaren voorsprong de oudste prent die ik al zag. De beelden van de maan zijn overbekend, maar voor de rest wist ik niet veel over de film.

Toch vrij knappe film, verfrissend ook en ook toen al blijkbaar een fascinerend onderwerp om naar de maan te reizen. Toch een aantal leuke technische effecten met rook en vuur. Mooi zicht ook op de industriële stad.

De camera uiteraard statisch, alsof het puur toneel was (en dat was het misschien ook). En de film toont ook aan welke rollenpatronen er golden in die tijd. Het waren de mannen die op ontdekking gingen, de vrouwen zijn louter opvulsel.

avatar van TMP

TMP

Met enige afstand de oudste film die ik heb gezien. Het moet voor die tijd heel bijzonder zijn geweest. Zowel de effecten die hier en daar gebruikt worden als de algehele aankleding. Het onderwerp is sowieso fascinerend, maar helemaal bijzonder is de uitwerking daarvan hier, enkele decennia voordat er daadwerkelijk voet op de maan is gezet. Het camerawerk is erg statisch, maar dat is verder niet zo erg. Interessant om eens gezien te hebben.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Fantastisch pionierswerk. De essentie van film in 15 minuten gepropt : je ziet de editing, special effects, het narratieve, de decors, actie en komedie de revue passeren. En voor die tijd oogt het zelfs nog knap ook. Filmliefhebbers hebben al deze elementen al honderden keren toegepast gezien in moderne films. Ik sta er eveneens bij stil dat de droom om naar de maan te reizen erg vooruitziend was. De realiteit van vandaag is de science fiction van een eeuw geleden.

avatar van Basto

Basto

Trip to the moon

Vooral een trip! Het is in de vorige eeuw dat ik voor het laatst psychedelische drugs tot mij heb genomen. Ik zag de ingekleurde versie en dat lijkt me echt een waanzinnige ervaring om die onder invloed van paddo’s te zien. Maar ook nuchter is het een bijzondere kijkervaring. Ondanks dat de camera stil staat, zorgt de regie ervoor dat er zoveel in elk beeld gebeurd, dat je je ogen uitkijkt. De felle kleurtjes zorgen voor extra prikkeling. Het verhaal is simpel doch fantasievol. Grappig ook dat er best wat overeenkomsten zijn met de ruimtereis uit 1968.

Maar ook verschillen. De maan is bevolkt door vreemde creaturen en er groeien reusachtige paddestoelen. Natuurlijk weet de mens in no time ruzie te maken en moeten ze al gauw weer wegvluchten. In de korte speelduur (16 min) krijg je als kijker ook nu nog meer creatieve vondsten en andere gekkigheid mee dan in menige moderne film van 1,5 uur. Wat dat betreft verdient de film niks minder dan 5*. Maar ik beoordeel films niet op hun intrinsieke kwaliteiten, maar op basis wat ze met mij doen. Voor nu 4*. Maar mocht ik ooit eens aan de paddo’s gaan, dan weet ik zeker dat er eentje bij zal komen.

avatar van John Milton

John Milton

Fijn om hier eindelijk op te kunnen stemmen na al die tijd. Bam!

avatar van Movsin

Movsin

Misschien wel geen "Giant Leap for Mankind", maar toch een heel bijzondere plaats in de Geschiedenis van de Cinema, deze wellicht eerste science fiction film of hoe de mens altijd door de maan is gefascineerd.

Merkwaardig verfilmd voor zijn tijd met fantasieën rond de afvuring, de landing, de aanwezigheid van een andere beschaving, de enthousiaste terugkeer, zachte landing in de oceaan en showvertoningen inbegrepen. En zag ik daar niet even vanop de maan...geen maansikkel ? Grappig. En ook de Komeet van Haley passeren ? Maar niet alleen dat is plezierig en interessant om naar te kijken. Ook onze 6 mannetjes, uitgedost zoals het hun best past en dromend van ruimtevaart en vrouwen en als het moet hun mannetje kunnen staan al lijken het af en toe precies stokoude mannetjes.

Goed. Dat hebben we dus ook gezien en zeker niet beklaagd.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Vanuit een filmhistorisch perspectief wellicht interessant, maar verder heeft deze film voor mij persoonlijk niet veel te bieden, wat normaal is. Film uit die tijd is heel anders en er gewoon al in slagen om een film op beeld te krijgen, die vandaag nog steeds bekeken kan worden, is al een hele grootse prestatie. Verder enkel interessant om te zien uit het blik van de curiositeit van wat er op de Maan zou zijn. 1 cinematograaf en 1 acteur uit deze film hebben 67 jaar later ook de echte Maanlanding meegemaakt. Ook knap is dat deze film eigenlijk 7 jaar na dat filmscreenings mainstream werden was gemaakt, en dat het technisch voor toen een ambitieus project was. 7 jaar na "de eerste films", 12 jaar voor de start van "De Groote Oorlog" en vandaag 119 jaar, bijna 120 jaar oud.