A Nightmare on Elm Street (2010)

Horror / Thriller

geregisseerd door Samuel Bayer
met Jackie Earle Haley, Rooney Mara en Kyle Gallner

Nadat de tuinman van een school, Freddy Krueger (Jackie Earle Haley), door een groep boze ouders levend verbrand wordt, omdat hij kinderen seksueel misbruikt zou hebben, keert hij terug als een moordenaar met een verbrand gezicht. Freddy wil wraak nemen op de kinderen, die nu rond de 18 zijn. Hij hangt rond in het onderbewustzijn van de tieners, waarna hij hen met zijn vlijmscherpe messen vermoordt. Maar was Freddy wel echt schuldig, of werd hij vals beschuldigd?

Matige horrorfilm waarin een aantal tieners wordt geteisterd door levensechte nachtmerries. Een soort prequel alsmede een remake op de film uit 1984. Het toch al magere verhaal, komt wel erg langzaam op gang. De nachtmerrie scenes zien er wel aardig uit, maar worden op een gegeven moment wel repetitief. Spannend of eng wordt het nergens en uiteraard blijft Robert Englund onvervangbaar als Freddy Kreuger. Een nipte 2.5 sterren.

avatar van john mcclane 2
de originele reeks was vaak byzonder goed.
dit word nergens spannend of eng.niet onder de indruk van de "nieuwe"freddy.
de meeste dromen zijn totaal fantasie loos.
juist de kracht van de eerste versie.
jammer.

Helaas geen Englund
Deze film vond ik te gestyleerd. De droomwerelden vond ik te "kaal", in ieder geval vind ik de droomwerelden in de originele delen surealistischer. Veel "horrorscenes" zijn overgenomen uit deel 1, maar lijken ingekort (zoals het meisje dat door de gang wordt gesleurd in de school). Zelf vond ik diezelfde scenes in het origineel beter en sfeervoller gedaan.

Dit is uiteraard allemaal persoonlijk, kan me best voorstellen dat het een leuke film is als je de originele films niet gezien hebt. Wat ik wel interessant vond was dat ze Freddy geschiedenis hebben gegeven met de specifieke kinderen (in plaats van dat hij kindermoordenaar was voordat hij verbrand werd) hierdoor neemt hij wraak op de kinderen zelf in plaats van op hun ouders door de kinderen te vermoorden.
Het klinkt logischer, maar daar is het voor mij wel bij gebleven. Ik vind de film en het personage er zo persoonlijk niet beter op worden.

PriestMaiden
Niet zo zeer een slechte verfilming van de originele film, maar de acteur die Freddy Krueger speelt is minder goed dan de orginele.

avatar van juliegirlxoxo
Ik heb nog niet de orginele gezien dus kan ik niet oordelen of deze nu beter of slechter is.
Maar wat ik wel kan zeggen is dat de intro me enorm boeide,het is een lekker eng sfeertje.

avatar van bakplaat
Denk dat de film ook niet zozeer is gemaakt voor de oude fans maar meer voor een nieuw publiek. Dit concludeer ik uit de bijna directe overzetting van veel herkenbare scenes. En het feit dat de meeste/zo niet alle fans het liefst de origenele acteur terug zagen/zien komen.

avatar van FilmProduction
Ik vond deze film leuker om te kijken dan de originele versie, en dat hoor je mij niet vaak zeggen. Wel jammer dat Robert Englund ( die in Freddy vs. Jason nog wel aanwezig was) er in deze film niet bij was, verder prima film en meer waard dan zijn gemiddelde van 2,53.

avatar van Riddierid
het valt me op dat mensen die de originele versie hebben gezien dat die over het algemeen deze film iets lager beoordelen. Ik heb de oude versie niet gezien en ik vond dit een vermakkelijke film, geen 1 keer saai en gewoon leuk om te kijken

congo
Zielloze flut remake die nog niet eens de sfeerrijke sterkte van het geweldige origineel weet te evenaren. Ik vind overigens Jackie Earle Haley echt een wanvertoning als Freddy Krueger: overduidelijk neemt hij zijn rol veel te serieus terwijl Robert Englund (de enige echte Freddy) dat niet doet en gewoon lekker los gaat. Verder veel te veel verhaal en te weinig van het suggestieve. Dit is gewoon een kutfilm die op de rollende band wordt gemaakt: dat worden natuurlijk alle remakes!

Ik had eerst de oude reeks bekeken, daar heb ik veel meer van genoten dan van deze remake.
Nu ook niet om te zeggen dat deze barslecht is.

avatar van tattoobob
Ontzettend jammer dit,niet te vergelijken met het origineel.
De sfeer in het origineel, is in deze ver te zoeken....
En zo wie wie een Krueger film maakt zonder Robert Englund is gewoon niet goed bij z,n hoofd!!!

avatar van rambam3
Dit vond ik nou een goede film. Veel beter dan al die klassiekers. Eerste keer dat het allemaal 'echt' oogt, zowel de moorden als freddy krueger.

avatar van DjFrankie
Ik vond dit ook niks, ook niet meer af gekeken na 45 minuten gestopt, en inderdaad mis je Englund zeer zeker.

avatar van Edie
Zeer saaie film, haalt het natuurlijk niet bij het origineel..

1* voor de...?

RockyMcClane
Redelijke film,

avatar van Lennert
Vermaakte me meer dan ik dacht, maar het blijft in veel opzichten een zinloze remake. Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van de nieuwe rol die men Krueger toedicht (een kinderverkrachter is ergens toch enger dan een moordenaar) en Haley's duistere performance. Englund is briljant, maar Haley zet absoluut een sterke en sadistische rol neer die toch in ieder geval duisterder genoemd mag worden dan de Freddy uit de andere films. Hier komt ook nog eens bij kijken dat de film in visueel opzicht een aantal mooie plaatjes levert.

Qua gore is het allemaal echter behoorlijk tam en het is moeilijk ook maar een moment iets voor de hoofdpersonen te voelen. Clancy Brown is wel weer gaaf in zijn kleine rol,maar te kort aanwezig om de film in dat opzicht bijzonder te maken. Zelfs Freddy komt veel te weinig in de film voor, dat is een absoluut gemis.

Verder moet ik wel zeggen dat het nergens verveelt en het allemaal makkelijk wegkijkt. Enkele overduidelijke hommages aan het origineel daargelaten ben ik in ieder geval blij dat men nog iets nieuws heeft geprobeerd. Nodig blijft het allemaal niet.

avatar van DarkElement
Matige remake, Jackie deed zijn best als Freddy, misschien iets te. Ik vind Englund nog altijd DE Freddy en niemand kan hem op hetzelfde niveau vertolken als hem. Ook miste het de sfeer van het origineel.

De geluiden/muziek waren wel dik in orde en een keer geen irritante veel te luide schrikeffecten, dit zorgt voor een krappe 3 sterren, vooral vanwege de Everly Brothers

Ik heb het origineel nog nooit gezien, maar die kan alleen maar beter zijn als de remake, ik vond het echt een slechte film
Zat best rommelig in elkaar en was totaal niet eng of spannend, redelijk geacteerd behalve die Freddy vond ik minder

avatar van Franza
ik heb het orgineel niet gezien,
Maar deze vond ik vrij matig maar behaalt voor mij nog wel een voldoende dus ik ga voor een 3*
Zal binnenkort is het orgineel bekijken

avatar van Kiara1996
Ik vond deze film geweldig, net iets beter dan het origineel!

Kiara1996 schreef:
Ik vond deze film geweldig, net iets beter dan het origineel!

Serieus dat meen je ook echt

avatar van psycholamp
Als je 16 bent kan ik me dat nog wel enigszins voorstellen. Ik denk, dat dat ook de doelgroep is voor deze, veelal belabberde, horrorremakes. Ik vind hier ook geen kont aan, maar misschien was dat 20 jaar geleden wel anders.
In die tijd keek ik ook echt uit naar een achtste deel van een horrorserie. Daaraan heb ik overigens wel overgehouden, dat ik nog steeds liever een nieuw hoofdstuk van een bestaande reeks zie, dan zo'n achterlijke remake "aangepast aan de smaak van de hedendaagse tiener".

psycholamp schreef:
In die tijd keek ik ook echt uit naar een achtste deel van een horrorserie. Daaraan heb ik overigens wel overgehouden, dat ik nog steeds van liever een nieuw hoofdstuk van een bestaande reeks zie, dan zo'n achterlijke remake "aangepast aan de smaak van de hedendaagse tiener".

Yep daar zit wat in...

avatar van FillumGek
Remakes. Ik ben er geen liefhebber van, maar ik ben toch altijd wel nieuwsgierig wat er van geworden is. Toen ik de handschoen voor het eerst in beeld zag, kreeg ik er opeens weer erg veel zin in. Maar gedurende de film ebde de zin beetje bij beetje weg.

En dat komt eigenlijk vooral door één ding; het gemis van Englund. Niet dat er veel mis is met Haley. Hij ziet er angstaanjagender uit en heeft een zware demonstem. Toch is de invulling van Englund als Freddy in mijn ogen legendarisch. De uitstraling, het lachje, maar ook en vooral de inktzwarte humor. Dat miste ik hier toch wel een beetje.

In deze remake wordt het achtergrondverhaal ook wat meer uitgediept. Een goede keuze, al had ik het liever in het midden willen laten of Freddy het nou wel of niet had gedaan. Wat er dan weer volledig aan brak was goede gore. De bodycount is al niet hoog, dus ik had graag wat creatiefs gezien in plaats van deze brave zooi en gerecyclede scenes. Hetzelfde geldt voor de droomwerelden. Soms best sfeervol, maar aangezien Freddy heer en meester is had ik hem graag in verschillende vormen gezien.

Voor de nieuwkomer een aardig goede film, die ik toch wil aanraden om het origineel ook eens te bekijken. Voor de fan van het origineel waarschijnlijk een teleurstelling. Dat laatste geldt ook voor mij. Gebrek aan gore, creativiteit en Englund.

avatar van Glacius
Het vervelende van deze film is eigenlijk dat het tempo ongelofelijk hoog ligt. Het ontbreekt aan opbouw en momenten van rust. Nou zou je denken dat dit laatste ook een aanvulling zou kunnen zijn om de belevingswereld van de karakters te ervaren, maar dit komt totaal niet uit de verf. Een aantal dingen worden hierdoor gebroken, namelijk het compleet ontbreken van mysterie, het geen band kunnen krijgen met de hoofdpersonages en de impact van Freddy en zijn kills en de suspense gaan hier totaal mee verloren. De creativiteit in de "killgame" is ver te zoeken, iets wat classic Freddy deed onderscheiden van de rest van de slashers in de filmwereld.

De twee films zijn eigenlijk in twee scénes met elkaar te vergelijken, waarbij je de verschillen direct zult herkennen. De Freddy in the wall scene geeft een duidelijk beeld van wat je kunt verwachten bij beide films.

ik heb het origineel niet gezien, dus daar kan ik ook niet over oordelen. ik vond dit wel een aardig filmpje, het word nergens echt spectaculair, maar zeker ook niet saai. de nachtmerrie scenes vond ik goed en voor een paar tieners ook niet slecht geacteerd. een 3

bakplaat schreef:
Helaas geen Englund

Sorry als ik het misheb maar hieruit blijkt in mijn opzicht dat jij niet op hebt zitten letten ergens of niet sowieso tot deel 6 gezien hebt, in deel 6 word namelijk duidelijk dat krueger een dochter bleek te hebben die van hem afgenomen was, hierdoor vond hij dat als hij geen kinderen mocht hebben, dan niemand dat is zijn motief geweest

KiwiKiller97 schreef:

Heb ze allemaal meerdere malen gezien Ik snap je punt ook wel, ze geven hier indd meer inzicht op waarom Freddy de kinderen vermoord. Maar wat ik bedoelde en misschien niet goed verwoorde is dat hij in deze film een directere band heeft met de kinderen die hij wilt vermoorden, hij heeft een geschiedenis met hun zelf in tegenstelling met de vorige films waarin hij het indd uit wraak op de ouders heeft gedaan. Als ik het me goed herinner heeft hij in deze versie de kinderen misbruikt en heeft Nancy hem verraden, waardoor hij wraak neemt op hen en niet via hen op de ouders. Op die manier is de link tussen Freddy en de kinderen directer en dit vond ik persoonlijk wel een interessante aanpasssing. Hoop dat dit duidelijker is

bakplaat schreef:

Zeker, je maakt je punt nu veel beter duidelijk en ben ik het zeker met je eens, idd heeft hij nu een veel directere band met de kinderen als tuinman bij de school, goede band met de kinderen wat ik wel een leuke factor vond in deze film

KiwiKiller97 schreef:

Fijn dat het nu wel duidelijk is Dit was indd ook mijn pluspunt aan de film, hoewel ik me nooit aan het gebrek aan directe band heb geergerd in de originele films. Nooit bij stilgestaan zelfs tot ik deze zag haha. Dat is dan wel weer leuk van een reboot.