A Nightmare on Elm Street (2010)

Horror / Thriller

geregisseerd door Samuel Bayer
met Jackie Earle Haley, Rooney Mara en Kyle Gallner

Nadat de tuinman van een school, Freddy Krueger (Jackie Earle Haley), door een groep boze ouders levend verbrand wordt, omdat hij kinderen seksueel misbruikt zou hebben, keert hij terug als een moordenaar met een verbrand gezicht. Freddy wil wraak nemen op de kinderen, die nu rond de 18 zijn. Hij hangt rond in het onderbewustzijn van de tieners, waarna hij hen met zijn vlijmscherpe messen vermoordt. Maar was Freddy wel echt schuldig, of werd hij vals beschuldigd?

avatar van maurice74
Veel beter dan verwacht. paar goede schrikeffecten die op een gegeven moment wel voorspelbaar worden. Degelijke remake blijft natuurlijk vrij zinloos, al volgt het script het origineel gelukkig niet als twee druppels water.

avatar van Franza
Freddie was een kindermoordenaar, waarom is er dan in deze remake van gemaakt dat hij kinderen seksueel misbruikt heeft en hebben ze het niet gewoon een kindermoordenaar gelaten...
Beetje respectloos voor het "horroricoon" Freddie Krueger.

avatar van DreamDemon
Nope. Ik heb de hele reeks van de original. Maar dit heeft het wel een beetje verpest. Vrij slechte film. Ik had er wel wat meer van verwacht. ;/ En Freddy ziet eruit als een mummy/zombie... Ik mis Robert!

avatar van krosnicky
zeer goeie film met veel Schrik momenten Meer zelfs dan in het origineel maar daarom is hij niet beter dan het origineel er zaten ook elmenten in van vrijwel alle Freddy films . een 3 voor deze

avatar van HorrorHoney
Persoonlijk vind ik de oudere film beter. Deze film mag dan meer schrikmomenten hebben, maar de oude heeft de 'echte' Freddy Krueger. Toch nog een goede film.

avatar van Sarasani
Visueel ziet alles er pico bello uit, maar het verhaal is niet best en is een schril contrast van het origineel.

avatar van PEN15
Ik had een samenvatting bekeken om even mijn geheugen op te frissen. Dit was echt zo'n remake waarbij ik me drie dagen later niets meer kan herinneren.

Het is toch duidelijk dat dit een remake is om snel geld binnen te harken en waarin alles wat goed is overboord is gegooid en vervangen met lamme eigen ideeen. Zoals een megaton aan jumpscares, overdreven harde geluiden en dat messentrekeffect als de handschoen van Freddie in beeld kwam. Of als hij maar wat aanraakte hoorde je weer overdreven hard tsjing tsjing!! Dit had een averechtse werking. Deze Freddy doet me denken aan een kruising tussen die jongen van Where is Waldo en het ruimtewezen uit Indiana Jones 4, pratend als Batman. Okay, dit is weer een van de vele; "älles wat goed is moet eruit" ik snap dat niet waarom Haley zo moest praten. Als bv James Rolfe een Freddy Krüger stemvervormer kon gebruiken dan kan dat hier toch ook? Maar ja, uiteindelijk lachten de makers zich natuurlijk een kriek dat het filmpubliek weer makkelijk zijn centen heeft ingeleverd, hebben ze hier dik 80m aan winst gecasht en is David Cassidy vast apetrots dat zijn dochter in een goed bezochte remake heeft gespeeld.

Hoera, WEERAL een REMAKE (sarcastisch) kunnen ze in Hollywood niks anders verzinnen dan talloze remakes laat ze in Godsnaam al de oude uitbrengen op blu ray in plaats dan die ramakes, Critters bv zeer mooie film brengen ze niet uit op Blu ray of is in Franse versie maar een lelijke remake die de ORIGINELE verkracht en zeker geen eer aandoet dat brengen ze wel uit. Geef mij maar de echte originele films ze zouden moeten BOETES geven voor REMAKE van 20 miljard Euro per film ze zouden geen remakes meer maken integendeel en per verkocht exemplaar moesten ze het toch doen nog eens 1 miljoen Euro voor boete. Gelukkig heb ik deze gehuurd omdat ik wist dat het toch weer niks ging zijn, mijn maten vonden hem zeer goed tot ze ook de origine zagen. Remakes de vuilbak binnen, LEVE de originele !!!

wel leuk, al vond ik (hoe heet die ook al weer) als Krueger veel enger. Ook Freddy zn kop zag er in de eerdere films veel echter uit...en dat is raar. je zou toch denken dat ze tegenwoordig veel betere technieken en spullen hebben. ook was het IMO beter geweest als Freddy vals berschuldigd was...dan had die echt reden gehad om boos te zijn

Je bedoelt Englund (hij heeft zijn naam wel mee : Eng).
Hoop op nog een vervolg.

avatar van tattoobob
Stem verlaagd......gewoon een te slechte remake die nooit gemaakt had mogen worden....en jaaaaaaaaaa ik ben VOOR remake's zeker als het in het horrorgenre betreft.
Naar mijn idee zijn er genoeg geslaagde remakes op te noemen....maar deze hoort daar niet bij.
En tuurlijk een Elm Street film zonder Englund is er geen....en helaas zullen we het met de oude films moeten doen want hij zal nooit meer in de huid kruipen van,allhoewel tegenwoordig weet je het maar nooit.
Slechte CGI en slecht acteerwerk ook.

avatar van U96
U96
deze remake op zich is best wel goed, lekker sfeertje, gore bloederige momenten knappe decors dus best wel een goeie horror,maar..........jammer genoeg kan je niet naar deze film kijken zonder het origineel uit 1984 in je achterhoofd, en ja die is stukken beter vooral de echte Freddy is stukken beter dan de Freddy in deze remake....maar los daarvan is deze remake voor mij een 3* waard.

Als je het feit dat het een kopie is even negeert, is deze film op zichzelf staand niet eens zo slecht. Ik vond de cast prima, het verhaal goed en origineel. Toch iets anders dan een random moordenaar of een kwade geest.

Maar natuurlijk ga je het vergelijken. Eigenlijk vond ik deze cast het niet eens veel slechter doen. Alleen jammer dat de beste actrice al redelijk snel aan haar eind kwam. Maar het allergrootste probleem voor mij is de afwezigheid van Robert. De stem die deze Freddy heeft is niet half zo eng/goed als die van hem. Ook mis ik de geweldige muziek. Toch vind ik dit de beste remake die in deze periode werd gemaakt van de 3 grootste horrorfilms aller tijden; beter dan de andere 2 (Halloween/Friday the 13th.)

avatar van Moviestar1979
De doelstelling was eerst om een prequel te maken, maar uiteindelijk werd het een remake. Gelukkig werden de plannen voor een sequel geschrapt, nadat critici zich negatief hadden uitgelaten.

Wes Craven werd nooit benaderd, en sprak zijn ongenoegen over de remake uit. Toch werden sommige scènes uit de originele versie gekopieerd, en diende als een eerbetoon. In tegenstelling tot Craven was Robert Englund juist enthousiast over de plannen. Hij was van mening dat het verhaal beter toegelicht kon worden aan de hand van CGI. Een luxe die in 1984 nog lang niet aan de orde was.

Nadat Billy Bob Thornton en Steve Buscemi werden overwogen voor de rol van Freddy Krueger, ging deze uiteindelijk naar Jackie Earle Haley. Samen met Johnny Depp deed hij in 1984 al audities voor de originele versie. Zijn optreden in Watchmen (2009) had veel indruk gemaakt, en Englund moedigde hem aan om de hoofdrol te accepteren. Jackie Earle Haley speelde in Little Children (2006) eveneens de rol van een kinderverkrachter. Hij zat ruim 3 uur lang in de visagie stoel, en kreeg achteraf moordneigingen. Op deze manier kon hij zich alleen maar beter inleven in zijn personage. Verder werden zijn hoornvliezen beschadigd door de contactlenzen. Hierdoor werden de opnamedagen vertraagd.

De rest van de cast is mager samengesteld. Rooney Mara was persoonlijk niet onder de indruk van haar acteerprestaties. Ze overwoog zelfs om na deze film te stoppen met acteren. Ik kan haar in principe geen ongelijk geven. Haar personage komt nogal stoned over. Amanda Crew deed eveneens auditie voor de rol van Nancy. Kellan Lutz besloot een aantal dagen niet te slapen, om zich op deze manier beter in zijn personage te kunnen inleven. Voor actrice Katie Cassidy was dit de 3e horrorfilm-remake. Eerder verscheen ze in When a Stranger Calls (2006) en Black Christmas (2006). Acteur Kyle Gallner maakte tijdens zijn audities een positieve indruk. Hij kreeg de rol van Quentin Smith nog dezelfde dag toegewezen. Samuel Bayer maakte met deze remake zijn speelfilmdebuut. Zowel Heather Langenkamp als John Saxon werden benaderd voor een cameo. Langenkamp sloeg het aanbod af, en Saxon kon dit niet combineren met zijn volle agenda.

Het script werd samengesteld door Wesley Strick. Dit was zijn 2e remake-script na Cape Fear (1991). Regisseur Samuel Bayer sloeg het aanbod om de film te regisseren meerdere keren af. Dit deed hij eerder al bij The Amityville Horror (2005) en Friday the 13th (2009). Op advies van Michael Bay ging hij uiteindelijk akkoord. Warner Brothers Pictures had plannen om de film in 3D te converteren, maar de producenten lieten op hun beurt weten dat ze niet met 3D-camera's hadden opgenomen. Tevens waren ze van mening dat dit de kwaliteit zou verminderen. Na een lange discussie besloot Warner Brothers Pictures om genoegen te nemen met het oorspronkelijke resultaat.

Terugkijkend op de hele franchise, blijft de originele versie uit 1984 uiteraard de beste. Het is jammer van de uitgemolken sequels, en deze matige remake. Desondanks is hij weggelegd om eens een avond met je vrienden te bekijken. De film won in 2011 een Chainsaw Award als zijnde slechtste film, maar won eveneens een People's Choice Award als zijnde favoriete film. Tot slot werd hij nog 11 keer genomineerd.

2,5 *

avatar van Richard_Voorhees
Een remake die ik indertijd niet meepikte (ik weet eigenlijk niet eens meer waarom), maar ook een die slecht ontvangen werd. Mede hierdoor had ik hem wat links laten liggen, maar aangezien ik ook alle andere remakes/sequels/prequels van alle andere grote horror franchises een kans heb gegeven, mocht deze eigenlijk niet uitblijven. Het eind resultaat viel me nog redelijk mee.
Laat ik eerst maar eens beginnen met het belangrijkste personage uit de film: Fred(dy) Krueger. Jackie Earle Haley doet zijn best om een angstaanjagend personage neer te zetten en dat is aan hem af te zien. Helaas mist hij de charismatische uitstraling die Robert Englund wel aan het personage wist te geven. Als dit gewoon een losse high school slasher was geweest was me dit waarschijnlijk nooit opgevallen, maar met een legacy als deze kan je het toch niet laten om te vergelijken.
Dan de make-up van Haley: ik denk dat prosthetic effects designer Andrew Clement en prosthetic make-up artist Bart Mixon hier verantwoordelijk voor waren. Wat ik vooral het vreemde vind is dat het bij het ene shot goed uit de verf komt en in andere shots weer zo plastisch als wat. Er zit gewoon geen consistentie in en dat vind ik persoonlijk een beetje vreemd.
Hetzelfde kan gezegd worden over de CGI effects. Soms ziet het er nog best goed uit en soms weer slecht. Dat is iets waar wel meer remakes/prequels last van hebben, want ik kan me ook nog tenenkrommende momenten herinneren uit o.a. Friday the 13th (2009), Mirrors 2 (2010), Texas Chainsaw 3D (2013) en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Persoonlijk vind ik het wel prettig dat ze niet de hele verhaallijn gekopieerd hebben en een aantal dingen hebben veranderd. Zo vond ik de switch van Freddy de kindermoordenaar naar Freddy de kinderverkrachter geen verkeerde keuze. Het zorgde ervoor dat ze een sfeervolle scene konden toevoegen in 'Freddy's secret cave'.
De soundtrack van Steve Jablonsky zal niet de geschiedenis boeken in gaan als een iconische soundtrack, maar is wel effectief voor een prent als deze. Hij had dan ook al zo zijn ervaring met remakes, aangezien hij ook de soundtracks deed voor de TCM remake, The Amityville Horror en Friday the 13th.
Nu vergat ik bijna om het nog even over de rest van de cast te hebben. Rooney Mara zet een nogal plat personage neer. Aan de ene kant wel jammer, maar als liefhebber van slasherfilms heb ik het al meer dan eens meegemaakt. Van de tieners vind ik Kyle Gallner nog het meest memorabel. Na Kellan Lutz was hij ook zo'n beetje degene met de meeste ervaring, dus dat kan een rol hebben meegespeeld.
Ik kan begrijpen dat veel 'Englund fans' deze film verafschuwen. Persoonlijk kan ik dat iets makkelijker los laten en moet ik zeggen dat ik me nog best redelijk vermaakt heb met deze film die zo zijn ups en downs kent.

avatar van Phantasm
Leuke remake die lekker wegkijkt, al blijft het orgineel toch wel de betere.

Goeie film maar de acteur die hier Freddy Krueger speelt kan niet tippen aan Robert Englund! Het origineel is en blijft toch de beste!

avatar van panax
niet zo sterk als het origineel
maar verder okee !!

wel een goeie remake.maar de orginele reeks beter.

Clapboy
Heeft in mijn ogen weinig te maken met de oudere films. Veel is anders, Freddy Krueger zag er lachwekkend uit en kwam totaal niet eng/creepy over zoals Robert Englund dat wel kwam. De humor was er ook ook niet, de zwarte humor van Freddy was totaal verdwenen.
In mijn ogen de saaiste en slechtste Nightmare on elm street. Stelde niet veel voor vergeleken met de delen met Robert Englund en miste de bevlogenheid van de oudere delen. Wat ook ontbrak waren de vaart en sarcastische humor/scherpzinnigheid die de eerdere delen juist zo cool maakte.

avatar van Elchapo
Redelijke remake,al ben ik het grotendeels wel eens met clapboy.zeker het feit dat deze freddy een slechte kopie van het origineel is...3 stars.

wat is dit een slechte respectloze film over het monster krueger ! niets klopte meer ! soms blijf je gewoon van het orgineel af ! bij deze had het gemoeten!!

avatar van ziggy06
Die schrikmomenten hebben geen van alle gewerkt bij mij. Ik vond de hele film 1 groot schrikmoment in negatieve zin...Enig lichtpuntje waarvoor ik deze film opzette: Rooney Mara. Zij past eigenlijk niet in deze film, daarvoor heeft ze teveel in haar mars. Nee, normaal geen remakes voor mij...

avatar van bugels
Wat een ellende.

Alsof Freddy niet vaak genoeg verkracht is door New Line. Nutteloze film.

avatar van bugels
bugels schreef:
Wat een ellende.

Alsof Freddy niet vaak genoeg verkracht is door New Line.

avatar van lars-pixar
Remake, remake, remakes... zo lang het origineel maar goed was. Vele klassiekers krijgen tegenwoordig een remake. Geen probleem natuurlijk, maar vaak is het wel een gewaagde poging om het succes her op te pakken. Wat je vooral krijgt is dat alles er fraai uit gaat zien. De uitwerking is strak en netjes, maar het inhoudelijke laat nog wel eens stekjes vallen. Zo ook bij deze onnodige remake van A Nightmare on Elm Street waar hoofdpersonage Freddy Krueger gespeeld wordt door een andere acteur en dat is al een grote fout die de makers begaan zijn. Eigenlijk roept dat al tot een stop uit alle harten van de fans. De film mag dan wel lekker weg kijken en goede bloederige scenes bevatten, maar valt daar niet mee te redden.

avatar van kleintje 2
De lading die deze film droeg is vele malen groter. Dat komt natuurlijk door de acteurs van tegenwoordig. Ik vond het verhaal beter uitgewerkt dan bij de eerste. Wel jammer dat er zoveel overtollig bloed wordt vergoten. Ik vind dat onaantrekkelijk bij zo'n film. De oude films hielden daar goed rekening mee. Maar nu moet alles bloederiger, erg jammer. Jammer ook dat Robert Englund er niet was, dat had het wel beter gemaakt. Waarom ik eigenlijk zo laag geef weet ik niet. Het enige nadeel van deze film was de afwezigheid van Englund. En natuurlijk het overmatig bloed gebruik, maar daar valt doorheen te kijken omdat zat tegenwoordig in al die horrorfilms zo is. Het is gewoon het gevoel wat ik bij deze had. Het voelde voor 90 minuten erg lang aan, wat geen goed teken is. De afwezigheid van Englund moet het zijn.

Jammer dat ze niet met de originele Freddy in zee zijn gegaan, voor de rest wel een leuke remake leuk om een keer gezien te hebben !!

A Nightmare On Elm Street met Robert Englund als de weergaloze Freddy Krueger is een klassieker in zijn genre en daar moet je vanaf blijven. Ook de vervolg films van A Nightmare On Elm Street met Robert Englund waren grote successen. Er is maar één Freddy Krueger en dat is Robert Englund en die is niet te evenaren. Een remake is prima, maar alleen als Robert Englund van de partij is en verder niemand anders, want dat werkt echt niet. Jammer, jammer, jammer.

avatar van Grindhouse62
Ik heb in de afgelopen tijd af en toe alle Elm Street films herzien en dus vanmiddag deze remake. Hij is wat met de tijd mee gegaan en is wat bloederiger dan het origineel. Maar het origineel blijf ik ook beter vinden. Ik vind de gezichten van Englund en Haley veel te veel van elkaar afwijken, vooral de mond en kin. Maar ik vind deze remake niet slecht. Voldoende vaart, goede effecten en voldoende gore. Wel een magere voldoende -3.0