MENU

Friday the 13th (2009)

2,75

Horror
97 minuten / 106 minuten (extended edition)

geregisseerd door Marcus Nispel
met Jared Padalecki, Derek Mears en Amanda Righetti

Een groep jongeren trekt de bossen van Crystal Lake in, waar een groot aantal wietplanten zou groeien. Echter dwaalt er een zieke geest rond die de jongeren één voor één op gruwelijke wijze afslacht. Zes weken later trekt een groepje vrienden in een luxe vakantievilla om even te ontsnappen aan het dagelijkse leven. Ze komen in contact met Clay, een jongen die opzoek is naar zijn zus die zes weken daarvoor op mysterieuze wijze in de omgeving van Crystal Lake verdween. Wanneer Clay met een meisje uit het vriendengroepje op onderzoek uitgaat, in de hoop zijn zus terug te vinden, doen ze een verschrikkelijke ontdekking.

avatar van Insignificance
geplaatst op 11 mei 2014, 16:05 uur, permalink
De kids zijn er in de loop der jaren niet veel sympathieker op geworden en dan krijg je ook nog twee van die groepjes voor de kiezen. Vooral het tweede gezelschap is huilen met de pet op, zelfs de locals zijn niet te pruimen en wat het scenario ze zoal laat doen en zeggen is te dom voor woorden.

Nekschot voor wie deze kul verzint, maar Jason weet wel raad met dit spul. Een sadistische reus die als een wilde tekeer gaat met een onoverwinnelijke uitstraling als hij daar aan de rand van het meer staat. Daar krijgt die grote ook een paar aardige kills op z'n naam. Lekker droog in ieder geval.

Na een volledig mislukte ijshockeygrap volgt een passende straf. Da's een lekker wrede, maar dan is de koek op. Wat een climax zou moeten zijn, is exact het omgekeerde. Braaf volgens het boekje en dat met nul venijn, Jason als melkkoe en een zielloze benadering. Eentje van de lopende band.

avatar van Film Pegasus
geplaatst op 13 juni 2014, 23:23 uur, permalink
Film Pegasus schreef:
Na de zoveelste setting in Camp Crystal Lake vielen de delen uit Manhattan of in de ruimte net op omdat het niet weer hetzelfde was. In tegenstelling tot velen hier kan ik daar net meer van genieten. Crystal Lake is zeker een leuke plek geweest, vooral dan in de beginfilms. En zeker een belangrijke plek voor Jason. Maar het kamp werd wel wat uitgemolken. In een remake kan je er niet om heen, maar de aanpak hier was toch wat anders en dat maakt het zeker zo goed.

Dat de sfeer anders is kan je niet om heen. De één vindt dit een slecht deel uit de reeks, Jason is niet meer wat het geweest is. De ander vindt het net het beste deel uit de reeks. Mooiere beelden en meer killer-gehalte. Het beste deel is misschien wat veel gezegd, maar ik ben wel blij met die gedeelte. Het doet me zeker verlangen naar nog een vervolg.

Het acteerwerk van de jongeren is dan wel slecht, dat is het bij al de Friday-films. En dat weet je op voorhand dus het stoort niet echt. Er zijn al slechtere acteurs geweest in de voorbije films. Eerst vond ik het jammer dat Kane Hodder niet opnieuw in de rol kroop van Jason. Maar deze Jason is echt wel sterk. Heeft soms wat weg van Leatherface, maar de knipoog naar andere horrorreeksen is nooit ver weggeweest in de Friday-films. Jason is geen lompe moordenaar van boven de 2 meter die al wandelend alles doodt wat in z'n weg zit. Wel een wraaknemende misvormde moordenaar die weet waar hij mee bezig is. De haat en het killergehalte is een pak hoger dan voordien.

En verder heeft de film alles wat je verwachte van een Friday-film. Kamperende jongeren die één voor één dood gaan, Sex drugs en rock 'n roll en af en toe wat verdoken humor. Op naar een vervolg zou ik zeggen.

Jason Voorhees blijft toch een guilty pleasure. Ik hou wel van de reeks, zeker vanaf het moment dat hij z'n masker kreeg en een stevig postuur had. Deze film uit 2009 is een reboot en een ode aan de bekende slasher. Zeker niet slecht en kwalitatief beter dan vele voorgangers. Al hoop ik toch wel eens een keertje verrast te worden en we bij een volgende film toch net iets creatiever mogen genieten van Friday the 13th. Ik heb er in elk geval van genoten.

geplaatst op 29 juni 2014, 10:32 uur, permalink
Hoge verwachtingen had ik niet van deze film, er zijn er al zovele gemaakt met deze titel.
Maar toch is hij me zeer goed bevallen.
De, lugubere, sfeer wordt goed weergegeven en er zit continu spanning in de film.
Ook de vertolkingen zijn goed.
En de puike special effects doen de rest.

avatar van Gerlof1378
geplaatst op 30 juli 2014, 13:27 uur, permalink
Ik zeg nee nee, ik vind het verschrikkelijk dat men coole cult films zoals deze en vele andere o.a. A Nightmare On Elm Street en Evil Dead zo nodig een remake moet van gaan maken. Natuurlijk snap ik dat de effecten van nu beter zijn, maar van dit soort films moet je afblijven.

geplaatst op 4 oktober 2014, 13:37 uur, permalink
flut film..

avatar van tattoobob
geplaatst op 4 oktober 2014, 14:41 uur, permalink
Gerlof1378 schreef:

Hmm niet mee eens(iedereen moet dat natuurlijk voor zichzelf beslissen)want je noemt wel 3 keer een remake op die verschillend in uitwerking waren.Nightmare on elmstreet de remake was natuurlijk een draak van een film...en dat zou nooit iets kunnen worden zonder Englund.Evil Dead was echt een remake die de spijker op z,n kop sloeg ..heerlijk was die.Deze remake van Friday the 13 had naar mijn idee ook slechter gekund.Maar natuurlijk ieder z,n smaak natuurlijk.

avatar van megaman

geplaatst op 25 oktober 2014, 16:10 uur, permalink
tattoobob schreef:

Mee eens, Evil Dead remake is op z'n eigen manier weer tof. De film mist zeker het charisma, de ziel en sfeer van 't origineel, maar dankzij de over-the-top gore & blood was ie wel tof om te kijken! De Friday remake deed me niet veel; niet per se een slechte film (hij doet gewoon wat ie moet doen) maar wel 'n beetje overbodig en voorspelbaar. De Texas Chainsaw en Dawn of the Dead remakes vond ik dan weer vele malen beter dan deze. De Nightmare on Elm Street remake...ehm...NEE!