MENU

Friday the 13th (2009)

2,76

Horror
97 minuten / 106 minuten (extended edition)

geregisseerd door Marcus Nispel
met Jared Padalecki, Derek Mears en Amanda Righetti

Een groep jongeren trekt de bossen van Crystal Lake in, waar een groot aantal wietplanten zou groeien. Echter dwaalt er een zieke geest rond die de jongeren één voor één op gruwelijke wijze afslacht. Zes weken later trekt een groepje vrienden in een luxe vakantievilla om even te ontsnappen aan het dagelijkse leven. Ze komen in contact met Clay, een jongen die opzoek is naar zijn zus die zes weken daarvoor op mysterieuze wijze in de omgeving van Crystal Lake verdween. Wanneer Clay met een meisje uit het vriendengroepje op onderzoek uitgaat, in de hoop zijn zus terug te vinden, doen ze een verschrikkelijke ontdekking.

avatar van voomzap
geplaatst op 2 november 2011, 21:00 uur, permalink
Oppervlakkige tienerfilm. Nietszeggende personages waar je warm noch koud van wordt. Gelikte puberale zoutloze zooi. Uitspugen die meuk en ver vandaan blijven! Zet dit berichtje meteen ook bij die even zo slappe Halloween remake.

geplaatst op 8 december 2011, 19:18 uur, permalink
'k dacht eigenlijk dat het een remake was, maar dat was de film dus niet.
Nu, de proloog (waarschijnlijk een van de langste intro's ooit) was wel erg goed. Het tempo lag erg hoog met lekker veel moorden. Vervolgens neemt het tempo iets af, maar toch wordt de film nooit saai. Hij kijkt goed weg en 'k vond dat de film toch relatief veel schrikmomenten had.
Tja, de cast is niet bijster speciaal ('k denk dat ze eerder gekozen waren voor hun extra's
), maar in dit soort films is dit meer de regel dan uitzondering

'k vond de film toch een stuk beter dan nr één (voor hetgeen 'k me toch nog ervan herinner) en 'k vond de film de moeite om te bekijken als je een leuke slasher wil zien. De clichés moet je er wel bijnemen, maar mij stoorden ze niet.
Nog een horrorfilms die Michael Bay heeft geproduceerd is "The Texas Chainsaw Massacre" en die vond 'k eigenlijk ook wel goed.

superkaj123
geplaatst op 26 december 2011, 20:28 uur, permalink
tegenvaller

avatar van BloodyGore
geplaatst op 4 januari 2012, 13:46 uur, permalink
Tegenvaller godverdorrie snot sakjes jeetje mina

avatar van Hostelg
geplaatst op 4 januari 2012, 18:03 uur, permalink
en dan toch een 2,5?

avatar van Hostelg
geplaatst op 4 januari 2012, 18:17 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Het origineel heb ik nog niet gezien dus daarmee kan ik het niet vergelijken.
De film heeft wel een leuke intro die wel 20minuten duurt.
De slaapzak kill boven een kampvuur was leuk bedacht,maar de andere kills waren niet zo speciaal maar wel leuk.
Echt spannend was het niet maar het is allemaal wel vermakelijk maar het einde is dan wel weer matig.

avatar van Mr. Chiel
geplaatst op 14 januari 2012, 0:28 uur, permalink
Veel tieten en weinig spanning... Had er toch meer van verwacht. Nu wel alle delen van Friday gezien. De slechtste was dit zeker niet.

avatar van MJP10
geplaatst op 1 februari 2012, 23:40 uur, permalink
jaa niet echt veel soeps..

geplaatst op 13 februari 2012, 18:09 uur, permalink
ik vind dit zon goeie film
er werd goed geacteurd vooral door jason vorhees en er zit ook een beetje sexistische dinge ik heb veel schrik momente gehad ongelofelijk goede film egt een aanrader

Samhain
geplaatst op 24 februari 2012, 18:05 uur, permalink
Friday The 13th uit 1980 is 1 van de beste en en meest klassieke horrorfilms allertijden en in zijn genre ook zeer gewaardeerd. Sinds een paar terug heeft Michael Bay de beslissing genomen om vele horror klassiekers een remake te geven. De reden is voor mij totaal onduidelijk. Ik denk dat de man op een soort missie van God is. Maar dat weet ik niet zeker. In 2003 bracht hij de remake van The Texas Chainsaw Massacre uit, en weet je wat? Het was eigenlijk nog helemaal niet zo'n slecht filmpje, absoluut niet zo goed as het origineel maar vermakelijk. En velen volgden. In 2009 was het toch echt de beurt aan Friday The 13th. Ik had eigenlijk gehoopt dat dit nooit gebeurd was, jammer dat Bay dus naar de kerk ging want anders had hij deze 'Missie van God' niet kunnen aanvaren.

In 1 woord: deze remake Friday The 13th is een cheesy tiener horrorflick met personages erin die zo verschrikkelijk irritant zijn dat je ze het liefst afgeslacht ziet worden door Jason's bijl (wat ook gebeurd), zoveel mogelijk blote vrouwen die alle spanning meteen doen verdwijnen, zoveel grof taalgebruik van f*ck enz dat je uberhaupt denkt waarom God deze remake-missie aan Michael Bay heeft gegeven, en gewoon een extreme hoeveelheid bloed en gore die zo extreem in beeld is gebracht dat het gewoon een stomme gimmick is.

Friday The 13th is 1 van de meest waardeloze remakes die er is. Ontwijk asjeblieft dit stuk prul, je bent beter af met de horror klassiekers uit de goeie tijd.

avatar van tommycool
geplaatst op 15 april 2012, 13:20 uur, permalink
een goede film als je van horror houd

avatar van Chelsea94
geplaatst op 27 april 2012, 13:23 uur, permalink
Wat een waardeloze inhoudsloze film.
Ik ben zelf een horror/slasherfan, maar deze film was werkelijk "leeg".
De kills waren allemaal in het donker, waardoor je de helft van de film aan het zoeken was waar wat gebeurde.
Het ging allemaal erg snel met nietszeggende personages en een verhaal zonder achtergrond.

Nee,, dit vind ik geen aanrader.

PriestMaiden
geplaatst op 11 mei 2012, 14:48 uur, permalink
Tegenvaller net zoals de remake van A Nightmare on Elm Street.

avatar van stijngeraats
geplaatst op 3 juni 2012, 9:59 uur, permalink
Hmm, wat kan ik zeggen behalve dan: .. vies.

BBC
geplaatst op 30 juli 2012, 18:50 uur, permalink
Niet echt tof, het acteerwerk van de (meeste) personages is ronduit om te janken, wat de sfeer etc. niet bevordert. Toch is Jason (?) best wel engig als psychopaat/sociopaat. Over het algemeen dus wel spannend, maarja dat wordt het al gauw in een groot donker bos

in ieder geval wel vermaakt dus tja.

avatar van DBTim
geplaatst op 15 augustus 2012, 13:20 uur, permalink
Inderdaad weinig sfeer en niet spannend. Maar toch ook altijd wel weer vermakelijk

avatar van misterdhdh
geplaatst op 25 september 2012, 19:46 uur, permalink
vermakelijke film, snap wel de mensen die vinden dat deze film overbodig is. heb wel al een paar friday the 13th films gezien en deze film is toch anders. deze film is natuurlijk gemaakt voor het geld. van mij mocht de film wat spannender, iets te weinig schrikmomenten. acteerprestaties stoorde mij niet, toch nog leuke jason. heb me niet verveeld tijdens deze film, ook al was alles matig aan deze film.

3/5

avatar van jensiscool
geplaatst op 27 november 2012, 23:40 uur, permalink
Een van mijn favoriete horror films. Ik heb de film meer als nieuw in de serie gekeken dan als remake maar ook als remake vind ik het goed gelukt. Schrikmomenten, een leuke sfeer van camperende nietsvermoedende feestende jongeren. Echt mijn type film. Zeker een aanrader voor iedereen die van slashers over tieners in een afgelegen bos met psychopaat houd!

avatar van tattoobob
geplaatst op 9 december 2012, 12:27 uur, permalink
Zeker een degelijke remake....ja ik was zeker tevreden na het kijken van deze film!!

avatar van Beertje45
geplaatst op 23 december 2012, 20:17 uur, permalink
Is eerder een remake van de 4 eerste delen samengebracht in ruim 100 minuten. Jammer dat aan het begin die kinderen nogal haastig omgebracht dienden te worden om dan naar een volgende bende irritante, dopesnuivende jongeren slachtoffers te gaan. Er moest waarschijnlijk een bepaald aantal lijken vallen in de film. Ze hadden beter het plan opgevat om te beginnen tijdens Jason's jeugdjaren en zijn uiteindelijke ongeval waarbij hij (verdrinkt?) in het meer. De film biedt niets meer dan alle andere delen: domme tieners die seks bedrijven, alcohol drinken, drugs gebruiken of strontvervelend zijn, gaan er onherroepelijk eerst aan.

Ben een paar keer verrast geschrokken en een paar kills waren erg goor. Een nette voldoende.

Remakes zijn de laatste tien jaar weer enorm toegenomen, schrijvers mogen best wel eens creatief aan het werk gaan en iets origineels neerpennen

avatar van Daan258
geplaatst op 3 maart 2013, 22:39 uur, permalink
Voor de 2e x gezien en et blijft gewoon een leuke slasher.
Verhaal helemaal niet boeiend maar bij dit soort films gaat et toch alleen maar om de kills en dat zag er allemaal we lache uit:)
Acteerwerk van Jared Padalecki was ook wel aardig.

avatar van FilmProduction
geplaatst op 4 maart 2013, 17:32 uur, permalink
Heerlijke film, overigens de enige jason film die ik niet in mijn DVD kastje heb liggen, maar het was wel de film met de mooiste vrouwen( onmisbaar detail in slashers) en de leukste kills, het viel me op dat het geen regelrechte remake is maar er zijn eigenlijk momenten van de voorgaande delen uitgeplukt en die zijn vermengd tot een deel. Hoe dan ook een leuke film die geen moment verveeld. Trouwens, het lage gemiddelde verbaasde me.

avatar van jensiscool
geplaatst op 26 maart 2013, 17:57 uur, permalink
Een van de beste horror films ooit. Ik ben een enorme friday the 13th fan en deze remake vind ik een van de beste horror remakes ooit!

avatar van galaxydriver32
geplaatst op 2 mei 2013, 2:22 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Vermakelijke film, zeker niet slecht. Maar het eind klopt gewoon niet, en het is ook een ronduit slecht einde.

avatar van xxERWINxx
geplaatst op 3 juni 2013, 20:24 uur, permalink
Redelijke film, paar tieten gezien en wat slachtingen van tieners, maar zoals al deze delen voorspelbaar wat er gaat gebeuren.
Einde was wel goed vond ik

geplaatst op 14 juni 2013, 1:14 uur, permalink
"Did you know a young boy drowned here? He was my son. And today, is his birthday." " !!!

Fantastische Horrorfilm (Remake en gebaseerd op de eerste 4 originele films) !!! Regisseur Marcus Nispel die eerder al verantwoordelijk was voor de 'remake' van "The Texas Chainsaw Masscre" van 2003, is ook verantwoordelijk voor deze 'nieuwe wind' van de Jason Voorhees films !
In het najaar van 2011 zag ik al de films met Jason Voorhees voor het laatst ..., en dat was toen de zoveelste heropfrissing ! Nu had ik dus opnieuw zin ... en het is deze geworden
! Heerlijk sfeertje en heerlijk tempo met heerlijke kills, spanning, een streepje naakt en seks!

avatar van DreamDemon
geplaatst op 27 december 2013, 21:46 uur, permalink
Ik ben een grote fan van de Friday The 13th reeks en was ook erg benieuwd naar de remake.. Helaas viel hij wel een klein beetje tegen. Niet super slecht, maar had er wel iets meer van verwacht eigenlijk

avatar van MerikW
geplaatst op 9 maart 2014, 10:30 uur, permalink
Voor een remake vond ik deze echt super goed! Zeker in vergelijking met de remake van a nightmare on elmstreet van 2010. Ik vind dat er echt slechtere zijn in de friday the 13th serie!

avatar van DragQueen
geplaatst op 12 maart 2014, 18:35 uur, permalink
Leuke remake van een klassieker uit het Slasher genre. En ondanks dat de film grotendeels volgens het voorspelbare standaardpatroon verloopt, is het toch een vermakelijke film. Visueel ziet het er leuk uit. De moorden zijn prima in beeld gebracht, en het acteerwerk is niet groots, maar kan er mee door. 2,5 Ster.

avatar van FILM!BOY!
geplaatst op 17 maart 2014, 21:40 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Een dikke clichéfilm dit.
Net wanneer de vaart er lekker inzit na de afslagticht in het eerste half uur, is de vaart er de volgende seconde in een nieuwe scène compleet uit. En hij komt niet meer terug ook.
Wanneer de laatst overgeblevene aan het eind van de film nog even door Jason in de pan worden gehakt, komt er zo'n verrekte seksscène tussendoor, die de eventueel bedoelde spanning er genadeloos en waarschijnlijk ook onbedoeld uithalen.
Het acteerwerk was niet slecht, maar ook niet goed.
Ik heb liever een enge film waarin de spanning om te snijden is (Sinister) dan nog veel van dit soort films te aanschouwen waarbij het iedere keer opnieuw: verstand op nul en dan is het nog best te doen.
Deze komt er net mee weg met een 3,0.
Misschien moet ik de eerste film uit 1980 maar eens gaan kijken. De eerste is meestal en vrijwel altijd ook de beste uit een reeks.
Remakes zijn vaak films die de laatste centen uit een bekende/goede/populaiere naam willen persen. Bij de Hellraiser reeks ben ik er van overtuigd dat dat is gebeurt. Dat laatste deel sloeg echt helemaal nergens op en was zo inspiratieloos als maar kan.
Zoals ik al eerder schreef: verstand op nul en dan is het nog best te doen. 3,0

avatar van Insignificance
geplaatst op 11 mei 2014, 16:05 uur, permalink
De kids zijn er in de loop der jaren niet veel sympathieker op geworden en dan krijg je ook nog twee van die groepjes voor de kiezen. Vooral het tweede gezelschap is huilen met de pet op, zelfs de locals zijn niet te pruimen en wat het scenario ze zoal laat doen en zeggen is te dom voor woorden.

Nekschot voor wie deze kul verzint, maar Jason weet wel raad met dit spul. Een sadistische reus die als een wilde tekeer gaat met een onoverwinnelijke uitstraling als hij daar aan de rand van het meer staat. Daar krijgt die grote ook een paar aardige kills op z'n naam. Lekker droog in ieder geval.

Na een volledig mislukte ijshockeygrap volgt een passende straf. Da's een lekker wrede, maar dan is de koek op. Wat een climax zou moeten zijn, is exact het omgekeerde. Braaf volgens het boekje en dat met nul venijn, Jason als melkkoe en een zielloze benadering. Eentje van de lopende band.

avatar van Film Pegasus
geplaatst op 13 juni 2014, 23:23 uur, permalink
Film Pegasus schreef:
Na de zoveelste setting in Camp Crystal Lake vielen de delen uit Manhattan of in de ruimte net op omdat het niet weer hetzelfde was. In tegenstelling tot velen hier kan ik daar net meer van genieten. Crystal Lake is zeker een leuke plek geweest, vooral dan in de beginfilms. En zeker een belangrijke plek voor Jason. Maar het kamp werd wel wat uitgemolken. In een remake kan je er niet om heen, maar de aanpak hier was toch wat anders en dat maakt het zeker zo goed.

Dat de sfeer anders is kan je niet om heen. De één vindt dit een slecht deel uit de reeks, Jason is niet meer wat het geweest is. De ander vindt het net het beste deel uit de reeks. Mooiere beelden en meer killer-gehalte. Het beste deel is misschien wat veel gezegd, maar ik ben wel blij met die gedeelte. Het doet me zeker verlangen naar nog een vervolg.

Het acteerwerk van de jongeren is dan wel slecht, dat is het bij al de Friday-films. En dat weet je op voorhand dus het stoort niet echt. Er zijn al slechtere acteurs geweest in de voorbije films. Eerst vond ik het jammer dat Kane Hodder niet opnieuw in de rol kroop van Jason. Maar deze Jason is echt wel sterk. Heeft soms wat weg van Leatherface, maar de knipoog naar andere horrorreeksen is nooit ver weggeweest in de Friday-films. Jason is geen lompe moordenaar van boven de 2 meter die al wandelend alles doodt wat in z'n weg zit. Wel een wraaknemende misvormde moordenaar die weet waar hij mee bezig is. De haat en het killergehalte is een pak hoger dan voordien.

En verder heeft de film alles wat je verwachte van een Friday-film. Kamperende jongeren die één voor één dood gaan, Sex drugs en rock 'n roll en af en toe wat verdoken humor. Op naar een vervolg zou ik zeggen.

Jason Voorhees blijft toch een guilty pleasure. Ik hou wel van de reeks, zeker vanaf het moment dat hij z'n masker kreeg en een stevig postuur had. Deze film uit 2009 is een reboot en een ode aan de bekende slasher. Zeker niet slecht en kwalitatief beter dan vele voorgangers. Al hoop ik toch wel eens een keertje verrast te worden en we bij een volgende film toch net iets creatiever mogen genieten van Friday the 13th. Ik heb er in elk geval van genoten.

geplaatst op 29 juni 2014, 10:32 uur, permalink
Hoge verwachtingen had ik niet van deze film, er zijn er al zovele gemaakt met deze titel.
Maar toch is hij me zeer goed bevallen.
De, lugubere, sfeer wordt goed weergegeven en er zit continu spanning in de film.
Ook de vertolkingen zijn goed.
En de puike special effects doen de rest.