
The Long Good Friday (1980)
Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Thriller
114 minuten
geregisseerd door John Mackenzie
met Bob Hoskins, Helen Mirren en Dave King
De Londense gangster Harold Shand (Bob Hoskins) staat op het punt een lucratieve zakendeal te sluiten, wanneer op Goede Vrijdag twee van zijn mannen geliquideerd worden. Dit heeft een slechte invloed op de deal, dus Harold moet zo snel mogelijk uitvinden wie de daders zijn.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=B90zNzyFk-w
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,6 / 19109)trailer (YouTube)filmscore (MusicMeter)Het tettert ook vrolijk door als Hoskins de film binnen komt wandelen, om deze vervolgens volledig in beslag te nemen met z'n slang en karakterontwikkeling. Samen met het wie en waarom van de aanslagen het motortje van deze gedoseerde en in zekere zin oprechte gangsterfilm. Geen overdreven en geromantiseerd gedoe rondom de bende en ook vrij weinig opzichtig geweld en actie.
Als het er is, dan is het ook meteen raak. Wanneer duidelijk is hoe de vork zo ongeveer in de steel zit, volgt een nogal foute scène onder de douche, maar de afwikkeling daarna is geweldig. Met een magistraal slot als Mackenzie de ijzervreter nog eenmaal onder de lens neemt.
De film begint wat traag, maar als hij eenmaal op gang komt dan is hij ook niet meer te stoppen. Bob Hoskins speelt een zeer nette gangster die net terug komt uit New York. Hij is nog geen minuut thuis of hij krijgt te horen dat twee van zijn mannen zijn gedood, en dat komt nou net niet uit want hij was van plan een grote deal te sluiten. Met man en macht probeert hij uit te vinden wie hier verantwoordelijk voor zijn.
Een goed verhaal, maar het zijn vooral de acteerprestaties waar deze film punten mee scoort. De gehele cast doet het goed, maar Hoskins en Mirren steken zonder moeite boven iedereen uit. Bob Hoskins levert hier de beste prestatie die ik van hem heb gezien. Niet zomaar een gangster die wat mensen omlegt en op harde wijze een probleem wil oplossen, maar een zakenman die wel degelijk aangeslagen is door de moord op zijn mannen. Erg sterk spel van hem als hij hoort dat Colin dood is, dat zie je niet vaak in misdaadfilms. Het dikke cockney accent maakt het helemaal af. Helen Mirren speelt zijn vrouw en is in dit geval niet een nutteloos wijf dat niks doet en klappen vangt van haar man. Ze is zelfstandig en zet meerdere malen haar man weer op het rechte pad, erg goed.
Visueel ziet de film er leuk uit met een paar mooie shots, maar houdt het nergens een heel hoog niveau vast. De muziek varieert van pijnlijk slecht naar erg passend. Ik heb een gruwelijke hekel aan die jaren '80 synthesizers, maar de blazers en orkestmuziek gaven de film extra sfeer. Een goede misdaadfilm, maar op alle fronten behalve het acteerwerk toch niet goed genoeg voor een 4*.
Overigens was het einde echt geweldig, wat een acteerwerk weer van Hoskins, terwijl hij geen woord zegt. Onbegrijpelijk dat zo’n acteur nog nooit een Oscar heeft gewonnen. Klasse!
3,5*


Heerlijke UK Misdaadfilm (Heropfrissing)

vanuit het Verenigd Koninkrijk ! Het verhaal neemt zijn tijd en bouwt heerlijk op.
De cast met name Bob Hoskins is in vorm als Harold Shand die een duistere wereld zijn
mannetje probeert te staan. Een gedoseerde dosis actie en een heerlijke Jaguar mee
in de hoofdrol.

Minpunt is de matige start waarin allerlei clues verwerkt zitten die de eerste keer niet opvallen. De eerste 20 minuten zijn eigenlijk alleen goed te begrijpen als je voorkennis hebt. Ik vond het erg verhelderend om na afloop nog even de eerste 20 minuten te bekijken.
Eens met Kappeuter. In feite was het beter geweest om dit later in de film als flashback te vertellen. Hier begrijp je totaal niet wat er gebeurt en kun je amper nog de link leggen wanneer het zover is.
Verhaal is prima te noemen, klein vermaak alles met elkaar.
Een van de betere Britse misdaadfilms, die zeker gezien het soms wat ingewikkelde verhaal en een paar schitterende scènes voor mij zeker de moeite waard is om nog een keer te gaan bekijken. De mooiste scène vond ik die van in het koelhuis waarbij meerdere verdachten ter ondervraging aan een vleeshaak hingen. Ook die scène op de racebaan mocht er zijn trouwens. En ja, goed acteerwerk van Bob Hoskins uiteraard.
4,0*
Ik heb echt genoten. Uitstekend acteerwerk, met name van Bob Hoskins, waar een zeer realistisch overkomende Londense onderwereld gebracht wordt - dit zonder de romantisering waar gangsterfilms nog wel eens last van hebben, en zonder overdreven psychopaten of geweldsorgieen. Al komt er alsnog zeker wel het nodige bloed, dood en verderf bij kijken, uiteraard. Geweldige dialogen ook, naast dat Brits slang prachtig klinkt komt het ook erg naturel over.
Het begin is wat warrig, al is dat deels natuurlijk door het vertelperspectief dat bij Harold ligt. Hij heeft een ontzettend beroerde dag, maar waaraan hij al die ellende te danken heeft is in het begin voor hem volstrekt onduidelijk. Maar het verhaal knalt lekker door, met genoeg ontwikkelingen en sfeer om me geen moment te vervelen - de scenes die wibro noemt in de koelcel en de racebaan waren geweldig, en het einde van de film waarin hij na zijn mini-overwinninkje bij de racebaan weet dat hij nu de sjaak is en vijanden heeft gemaakt die een paar maatjes te groot zijn was ook buitencategorie.
Een klein minpuntje was de muziek, die af en toe wat overdreven aanwezig en gedateerd was. Verder een heerlijke setting in het Londen van een paar decennia terug. Leuk om daar wat beelden van te zien. Ik blijf een beetje hangen in superlatieven, maar dit was gewoon heel erg leuk. 9/10 wat mij betreft.
Wat veel filmmakers destijds blijkbaar niet wisten is dat het gebruik van synthesizers in filmmuziek geen verplichting is. Niet best, hoor!
