A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors (1987)

Fantasy / Horror

geregisseerd door Chuck Russell
met Robert Englund, Craig Wasson en Patricia Arquette

Kristen Parker probeert wakker te blijven, maar als moordenaar Freddy Krueger haar tot een ogenschijnlijke zelfmoordpoging drijft, wordt ze naar een kliniek gestuurd. Hier ontmoet Kristen Nancy Thompson, die het jaren terug ook met Freddy aan de stok heeft gehad. Nancy besluit nu om Kristen en de andere kinderen te leren hoe ze de speciale kracht, die ze in hun dromen hebben, kunnen gebruiken om Freddy te verslaan.

Akron777
Uiteraard een sterker vervolg dan deel 2, hoewel ik dat ook niet slecht vond. De terugkeer van zowel Nancy Thompson als het muziekje komen goed over. Het verhaal is leuk bedacht, en de film eindigt op een zeer sterke wijze.

Wonderbaarlijk goede film dat zeker op een gelijk niveau als de eerste mag staan ! En dat voor een derde deel...

De Nightmare regeltjes die in Freddy's Revenge vergeten waren komen hier weer terug. We zien de kinderen weer springtouwen en het bekende rijmpje zingen en Freddy komt alleen in de dromen. We maken opnieuw kennis met Nancy , die in deze film wat rijper en beter overkomt , en haar vader. Je zou dit kunnen zien als een echt vervolg van de eerste film.

Waar deel twee de regels overboord gooide , maar dezelfde setting bleef behouden (het huis in Elm Street) speelt Dream Warriors zich af in een psychiatrische instelling. De personages die we daar ontmoeten zijn een leuke bende. Ook freddy is natuurlijk terug, maar iets anders als in de voorgaande delen. Hier begint hij al wat grappen en overbodige one-liners uit te spreken, maar hij is best creatief. Er zitten een paar zeer originele moorden bij met name de slaapwandelaarmoord en de televisiemoord. Ook Dr. Gordon is een leuke verschijning.

In dit deel wordt er meer verdiept in de geschiedenis van Freddy Krueger. We komen namelijk meer te weten hoe Freddy is ontstaan via een tussenpersoon. Ik moet zeggen dat die scènes wel belangrijk zijn voor de latere films, maar het subplotje is overduidelijk saaier dan de hoofdplot. Van het moment dat de subplot aan de gang komt en Dr Gordon de vader van Nancy ontmoet zakt de film een beetje ineen. De finale is niet echt geweldig (maar dat was in de vorige delen ook niet zo) maar wel vermakelijk. Het beste deel van de film is als Freddy zijn eerste slachtoffers uitkiest.

Sommige effecten zien er gedateerd uit, maar ach dat hadden de twee vorige films ook. Dit is ook typisch aan de Nightmare serie, er zitten tal van special effects in. Toch zitten er ook een paar zeer goede bij en ookal is de scène met het vechtende skelet misschien ietsjes overdreven zijn de effecten best genietbaar.

Een laatst negatief puntje zijn de droomkrachten. Sommige kunnen er mee door, maar andere zijn zeer kinderachtig. daarmee bedoel ik natuurlijk de tovenaarkrachten, dit kon me niet boeien Ze konden de film beter verderzetten zonder al die krachten, maar ik heb al ergere dingen gezien in horrorfilms. Deze film is niet spannend bedoeld, geen enkele film van de serie is zo bedoeld (misschien de eerste, maar toch vond ik die niet zo spannend).

Al bij al krijgt dit deel van mij een welverdiende 3,5* en staat deze gelijk met de eerste film. Waar de eerste film toch dat ietsjes meer heeft (donkerder, serieuzere Freddy) , is dit deel minder gedateerd met prachtige droomstukken (vooral in het huis!)

avatar van m1chel
Dit is denk ik de film die ik het meeste gehuurd heb van alle films. Dit was toen der tijd mijn favoriete film.

mugje
het beste vervolg in de Nightmare on Elm street serie. deze is nog vermakelijk. de combinatie van horror en humor is goed gedoseerd. niet te veel humor en toch genoeg spannende en enge momenten. niet zo eng en serieus als het origineel maar wel een goed vervolg. vond deel 2 minder goed.

movie-edje
Deze deel is de clown-freddy geboren!

jammer want dat vreemde angstige zweterige benauwde sfeer die deel 1 en 2 wel hadden is hier totaal verdwenen.

Het verhaallijn in deze vervolg slaat nergens op!
Het zijn gewoon ratten in een dolhof!

De efecten en de moord-scenes van Kruger worden meer fantasier gemaakt.
dat freddy voortaan alles aan kan!

en dat er wel 20 vervolgen kunnen komen, die er gelukkig niet zijn!

Vandaag 3 gezien, begin morgen waarschijnlijk aan 4 (bluraybox )

Ik vind dit, tot wat ik nu gezien heb, de beste Nightmare on Elm Street. De droomwerelden zijn echt heel vet en Freddy is hier leuk aanwezig. Ook de kills waren prima en heb niks te klagen over het acteerwerk (behalve dan het meisje dat Taryn speelt, maar dat vergeet ik maar even...) Het gegeven dat alles nu afspeelt in zo'n inrichting vind ik ook wel heel leuk gevonden en geeft ook nog een extra gevoel van spanning.

avatar van Eraser2
Welcome to prime time bitch!

Na het slechte 2e deel was ik nogal huiverig voor deze. Echter valt het allemaal reuze mee! Sterker nog hij is bijna even goed als deel 1.
De beklemmende sfeer en 'droomregel' keren tot groot genoegen van mij weer terug.
De droomwerelden zijn erg creatief en prachtig gemaakt, heel divers allemaal. Englund zet weer op een heerlijke manier onze grote vriend Krueger neer en heeft ook een paar hele leuke one-liners.
De 'Freddy van klei' en de stop motion skelet scènes zijn super!
Acteerwerk is niet onaardig met wederom als uitblinkers John Saxon en Robert Englund. De 'black guy' is ook erg grappig.

Hele grote verbetering ten opzichte van deel 2 en staat bijna op gelijke voet met deel 1.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vieze Freddy.

Leuker dan zijn twee voorgangers is dit derde deel met Englund als de dromen verpestende Freddy. Ook de matig acterende Langenkamp en haar filmvader Saxon geven opnieuw acte de présence. Het verhaaltje draait ditmaal om de zogenaamde kinderen van Elm Street. Zij strijden gezamenlijk tegen de vieze Freddy, die er hier zichtbaar plezier in heeft. De vermakelijke effecten en de komische oneliners ronden het geheel af naar een keurige voldoende.

Goed.

avatar van Lennert
Toch weer een stuk beter dan het tweede deel, al ligt dat voor een heel groot gedeelte aan Russell's goeie regie en het feit dat het script tenminste weer teruggaat naar de bron waar het allemaal mee begon. Heather Langenkamp en John Saxon komen weer terug om hun personages weer op te pakken en Freddy gaat weer lekker zijn gang in dromen. Hartstikke mooi allemaal, helemaal als je kijkt naar het fantastische design van bijvoorbeeld de Freddy penis- pardon, Freddyslang.

In een bepaald opzicht deed de film me heel erg aan Hellraiser 2 denken, al kan dat ook liggen aan het feit dat Patricia Arquette qua uiterlijk best wel leek op Tiffany uit die film. Grootste overeenkomst ligt hem toch in het feit dat de film zich in een inrichting afspeelt met die extra laag die daar overheen ligt (al is het hier die droomwereld en in Hellraiser 2 de hel). Dream Warriors heeft in ieder geval wel fijne kills, waarbij Welcome to Prime Time bitch! en die jongen die aan zijn pezen wordt getrokken toch wel het meest memorabel zijn.

Waar de film echter wel de mist in gaat is juist het hele 'droomkrijgers' concept. Of tenminste, het concept is niet slecht, maar de uitwerking is bij vlagen zeer kneuzig. Het nerdje dat droomt dat hij een Dungeons And Dragons tovenaar is, argh! Daarnaast weet iedere D&D speler dat je als wizard NIET in base to base contact met een melee fighter moet gaan, maar wat doet meneer vlak voor zijn dood? Juist! De tieners zijn helaas gewoon niet bijster cool en Langenkamp acteert hier ook te matig om het echt intens te maken.

Gelukkig is daar Krueger weer die zoals altijd lekker in zijn rol zit. Ja, vanaf dit deel mag hij dan wel compleet vercommercialiseerd zijn (de foute punchlines, meer humor, minder angstaanjagend), uiteindelijk vind ik hem nog steeds erg cool. Vanzelfsprekend is de film nog steeds geen deel 1, maar het verslaat het tweede deel met gemak.

Overigens raad ik iedereen aan Dokken's Dream Warriors eens te bekijken, dan weten we nu eindelijk waar Krueger nachtmerries over heeft

avatar van Elineloves
Best een aardig filmpje. Lekkere sfeer, met vlagen zelfs best creepy (Ik blijf het een griezel vinden en zeker wanneer ik een A Nightmare on Elm Street film kijk voordat ik ga slapen check ik voor de zekerheid nog altijd even of ik nergens een Freddy zie staan) en ookal is het acteerwerk matig te noemen van de meeste personages.. ach, dat zijn we wel gewend toch? De kills maken veel goed. De droomwerelden zijn enorm goed in beeld gebracht, ookal voelt het hier en daar erg gedateerd en nep aan, maargoed wat wil je. Erg fijne muziek wel!

lang getwijfeld, maar ik geef deze toch het voordeel van de twijfel, 3.5*
Even toelichten: deze score is oververdiend als ik de 70 minuten bekijk, maar van zodra Freddy als skelet nog primitieve computermoves begint te doen als skelet verliest de film een beetje geloofwaardigheid, en vooral aandacht (want geloofwaardigheid hoef je niet echt te zoeken in dit soort films).

Overigens wordt hier een stuk beter geacteerd als de voorbije 2 films, en ook de muziekjes zijn naast de 1,2,3,4,... ook nog bijzonder creepy bij momenten. Nee, deze hoeft maar net onder te doen voor de eerste in de reeks.

Benieuwd naar de rest...

neysen1985
tjonge jeetje, waarbij ik deel 2 effe een wat minder deel vond in de reeks is deze part 3 weer een return to the good stuff.
Freddy is weer bezig met zijn fatale werkjes.
En dan het liefst lekker bloederig in beeld gebracht zoals ik het graag zie.
maar natuurlijk mag de soundtrack ook niet ontbreken.
Die maakt die prachtige sfeer toch altijd weer mogelijk.

puckb96
Wat een meevaller. Erg goed vervolg op deel 2, die ik eigenlijk een beetje teleurstellend vond. Deze heeft ook wat meer te maken met het eerste deel en geeft ook meer uitleg weg. Robert Englund is weer in topvorm als Freddy Krueger, het legendarische horror icoon. Sommige kills zijn ook best wel origineel en memorabel op sommige punten.

avatar van cassie1997
Een goed vervolg, denk één van de beste vervolgen van de serie. Er zaten echt zeer vette scenes erin. Maar alleen het stuk dat freddy een skelet was een een beetje fake. Dat hadden ze eigelijk niet moeten doen. Maar voor de rest, goede film
3.5 sterren

avatar van bakplaat
Wat mij betreft is dit het beste deel van de reeks.
De droomwereld is lekker surrealistisch, Freddy heeft hele toffe scenes en het sfeertje is overal goed. Wat ik ook een heel goede toevoeging aan de reeks vond zijn de Dream Warriors zelf. Met deel 1 werd deze toon al gezet doordat Nancy besloot terug te vechten, maar het feit dat ze met z'n allen realiseren dat er geen mogelijkheid tot vluchten is (het beste onderdeel in het hele idee van de reeks, iedereen moet ooit een keer slapen dus vluchten kan niet) en gezamelijk Freddy willen aanpakken vond ik heel interessant.
Vond het in die zin ook meer een mix tussen een superhelden film en horror. Zo kijk ik ook naar deel 4 t/m 6 (gezien ze doorgaan met het basisidee van de Dream Warriors, het gezamelijk terugvechten. Vaak met verschillende droomkrachten)
Geweldige film

congo
Helemaal mee eens met de reacties hierboven. Deel 2 was niets meer dan een zwaar teleurstellend vervolg. Dit derde deel vond ik echter weer erg vermakelijk, spannend en twisty.

avatar van sinterklaas
Deel 3 is wel weer iewat hetzelfte als deel 2 maar toch gaat het hier nog weer even de andere kant op. Het is niet echt meer zo dat Freddy Krueger de ene slachtoffer na de andere maakt door in de dromen speelplaats te houden, dit keer is het meer. De jongeren uit deel 1 en 2 zitten in het gekkenhuis door al die wanen en ook daar worden ze weer een voor een slachtoffer van Freddy. De oplossing om Freddy uit te schakelen is om zelf in de nachtmerriewereld te duiken in een raar fantasiepakkie, waarbij ik toch wel kan zeggen dat de Nightmare on Elmstreet reeks gewoon lachfilms zijn. Echt horror kan je dit niet meer noemen iig.

Maar desalnietemin weer een fijn niemendalletje.

P.C.96
Vele malen beter dan het vervolg: suspenseful en boeiend.

avatar van RuudC
Leuk vervolg in de Freddy Kruegerreeks! Dream Warriors laat zien dat tienerslashers wel degelijk leuk kunnen zijn. Onze dromendemoon is weer ouderwets sadistisch en voert heerlijk toffe acties uit, terwijl een stel tieners met zware nachtmerrieproblemen samen in een inrichting zitten. Het zorgt voor een erg leuke tweekamp die wellicht iets minder vloeiend loopt dan de eerste Nightmare on Elm Street, maar ook erg aangenaam is. De humor komt ook goed uit de verf, maar de moorden zijn in deze film tot dusverre de goorste. Zeker de eerste waarin het slachtoffer {spoiler]via uitgescheurde pezen als een marionet voortgetrokken wordt. Verder heerlijke horror met goede gore. Het dreamwarriorsconcept had wel wat beter uitgewerkt mogen worden, maar verder een meer dan degelijke aflevering in de Nightmare on Elm Street reeks.

avatar van tattoobob
Een heerlijk derde deel!!!!

avatar van %%%%%%
Met een nette voorsprong het beste deel van wat ik tot nu toe heb gezien in de A Nightmare on Elm Street serie, ondanks dat ik er hiervoor maar 2 delen heb gezien (1&2) bevind ik me waarschijnlijk ook nog maar op het topje van de ijsberg.

Het is in ieder geval niet moeilijk om te zien waarom dit deel er toch wel bovenuit springt bij de vorige delen. Waar vooral deel 2 een schabouwelijk gebrek aan creativiteit ten toon stelde aan het publiek komt het in dit deel helemaal goed, want er zitten prima vondsten in ook buiten het gore.

Dit deel vindt ik zelf ook sterker dan deel 1 : Mede doordat de ideeën lekkerder naar voren komen. Waar in deel 1 de uitvoering van de ideeën iets achterwege bleef waardoor de spanning en de gore meer als een losse flodder overkwamen komt het in dit deel sterk naar voren. Je zag duidelijk dat het concept van A Nightmare on Elm Street in deel 1 potentie heeft alleen het moment en het budget waren er nog niet aan toe waren om het concept wat ze hadden bedacht optimaal te kunnen benutten.

In dit deel komt het hele concept al een heel stuk beter naar voren. Het breid rustig verder op het verhaal van waar deel 1 eindigde (ondanks dat de vreemde (taxi) niet helemaal duidelijk wordt) en slaat deel 2 helemaal over. Het verschil met deel 1 is nu ook dat de tieners nu wat meer weerstand kunnen bieden aan de sadistische dromen demon, doordat ze les krijgen van een oud slachtoffer van Freddy (niemand minder dan Nancy). Zij verteld haar cliënten dat je alles kan dromen, dus ook speciale krachten. Dat geeft de serie natuurlijk een heel andere dimensie en maakt het allemaal toch wat boeiender. Ondanks dat het idee leuk is hadden ze dan wel weer wat meer mee mogen doen, want nu blijft het wat karig en vlak

Buiten dat Freddy nu wat meer zijn best moet doen om slachtoffers te maken is ook de setting onder handen genomen om alles nog wat extra surrealistischer te maken en vooral beklemmender. En dat pakt ook een stuk beter uit dan de vorige delen en wat mij helemaal on bekoren de kleuren die naar voren sprongen in de dromen. Het blauw en rood geeft de film toch net het gevoel dat er meer zorg en franje is besteed voor de kijker en natuurlijk geeft het ook wat visuele prikkels. Dit deel is op cinematografisch vlak toch al beter dan deel 1. Wat een lekkere sound design !

Voor de rest is de film ook bezaaid met guilty special effects dat zijn charme wel blijft houden voor mij hoort het ook wel bij de serie.

De film is niet kritiek loost, want wat mij het meest teleurstelde is toch wel het erg suffe einde van de film wat niet helemaal in de trant van de film is.

avatar van DBTim
Na het saaie tweede deel is dit weer een verademing. Het duistere is weer terug en dat doet me denken aan het orginele. Nancy is terug en ook dat is een toevoeging. Freddy is weer lekker bezig met een aantal bizarre moorden en de sfeer blijft de gehele film beklemmend. Eén van de betere films in de reeks

avatar van Daan258
Na een lange tijd ook weer is het 3e deel gezien.
Blijft een leuke film. Hij is iets beter als het 2e deel maar hij verslaat nog niet het 1e deel.
Weer heerlijk mee vermaakt.

Muchacho
Nadat ik zag dat deel twee kut met bbq-saus was, hoopte ik dat dit deel weer een klein beetje beter was. Gelukkig was dat ook het geval! Sommige dingen zijn nog steeds een beetje kut (de originele Nancy vind ik om een of andere reden nog steeds heel irritant, hoewel ze hier wat beter acteert). De effecten zijn een beetje een mixed bag, sommige zijn heel vet zoals de poppenspeler, anderen zijn kut (die scene dat die jongen vastgebonden zit dmv tongen boven een gat wat er heel nep uitziet of heel kut (stopmotion skeletten). Ondanks dat vond ik deze toch wel weer leuker dan deel twee, vooral omdat er wat meer in gebeurt.

avatar van Eraser2
Vind je de stopmotion effecten kut? Dat is toch juist de charme van de eighties?

Muchacho
Eraser2 schreef:

Mwah, ik vind het vooral belangrijk dat als er effecten in de film zitten, die effecten overtuigend zijn. Ik vind het heel knap dat ze het zo kunnen maken enzo, maar het komt bij mij totaal niet over en dat is best wel belangrijk bij een horrofilm. Het ziet er gewoon veel te nep uit voor mij.

avatar van Spetie
Een verrassend goed derde deel. Ik denk niet, dat ik ooit fan van de reeks zal worden, maar dit was best leuk en zelfs nog een tikkeltje beter dan het eerste deel.

Waar het vorige deel een soort van uitstapje leek, daar grijpt men hier gelukkig weer terug naar het originele concept van het moorden in de dromen. Freddy heeft hier wat meer screentijd en benut die ten volste. Zijn oneliners zijn erg gevat en best grappig en de manieren waarop je hem in andere gedaantes ziet, zijn best leuk gedaan. Ook het idee, dat je jezelf bepaalde krachten kunt geven in je eigen droom, was een leuke aanvulling op het geheel.

Daar staat echter tegenover, dat het nog steeds niet echt spannend wil worden. Het acteerwerk is niet bijster sterk en de tieners zijn af en toe wel bijzonder knullig in het bedenken van oplossingen tegen Freddy. Wel zijn de kills redelijk origineel te noemen en kijkt het door de leuke humor bijzonder makkelijk weg. Benieuwd of ze deze lijn en dit niveau in de vervolgen vast kunnen houden.

avatar van frolunda
Samen met deel 1 en a New nightmare de beste uit de serie.Erg goed.

avatar van Filmkriebel
Een heel stuk beter dan nummer 2. De special effects worden goed uitgespeeld en het simpele verhaal valt nog redelijk mee. Enkel de dood van Nancy en haar vader voelden kunstmatig aan, omdat het de bedoeling was om hem uit verdere sequels te houden . Freddy haalt zijn beste one-liners boven en blijft een leuke kruising tussen een mafkees en een psychopaat, of een psychopaat met humor. Behalve Freddy zien we ook Patricia Arquette en Larry Fishburne in vroege rollen. Minpunt...Deel 3 mist eveneens wat alle sequels missen : een dosis spanning, iets wat enkel in het origineel lukte.

avatar van Franza
Een redelijk vervolg, na een slecht deel 2

Ik had verwacht dat ze echt helemaal terug zouden gaan naar het idee van het sterke deel 1.
Niets was minder waar.
Nu keren de mensen in een gezamenlijke nachtmerrie tegen de kindermoordenaar Freddie Krueger.
In deze nachtmerrie kunnen ze tevens door positief te dromen, ook speciale krachten krijgen zoals, magie, supersterk enzo.

Al met al vind ik dat de spanning in deze film een beetje ontbreekt en ook vind ik het eind een beetje afgeraffeld.
Dat hadden ze veel beter kunnen uitwerken.

Conclusie: veel beter dan deel 2, maar haalt zeker niet het niveau van deel 1!
En dat brengt mij tot 3*