A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors (1987)

Fantasy / Horror

geregisseerd door Chuck Russell
met Robert Englund, Craig Wasson en Patricia Arquette

Kristen Parker probeert wakker te blijven, maar als moordenaar Freddy Krueger haar tot een ogenschijnlijke zelfmoordpoging drijft, wordt ze naar een kliniek gestuurd. Hier ontmoet Kristen Nancy Thompson, die het jaren terug ook met Freddy aan de stok heeft gehad. Nancy besluit nu om Kristen en de andere kinderen te leren hoe ze de speciale kracht, die ze in hun dromen hebben, kunnen gebruiken om Freddy te verslaan.

avatar van MNV2
Een felle verbetering ten aanzien van deeltje twee. Het acteerwerk was iets beter, mede doordat Heather Langenkamp hier terug in meedeed als Nancy Thompson. Vooral de openingsscène met de droom waarin je het dichtgespijkerde huis uit Elm Street ziet met daar rond spelende kinderen was van een hoog niveau. Helaas stort de film na een tijd wel wat in en krijg je ook hier weer het gevoel naar een goedkope B-film te kijken. Robert Englund weet ook hier weer één van de meest memorabele horror-iconen schitterend neer te zetten.

2.5 sterren

avatar van clockwork72
Heerlijk deel uit de nightmare reeks. Na een matig deel 2 maakt deel 3 alles weer goed. Geweldige on-liners! 'Welcome to prime time bitch!
Echt een geweldige scene was dat. Verder vind ik de moorden in dit deel het best omdat freddy hier nog 'serieus' overkwam en zich niet als een clown gedroeg.

Na 22 jaar (!!!) blijven sommige effecten in de film nog steeds overeind. Geweldig! Was zelfs al onder de indruk toen Nancy in die stoel verdween en die scene met aderen als marionettentouwtjes vond ik ronduit goor om te zien, dus geslaagd! Oja, en die zoetsappige scene van Nancy en haar overleden vader, wat uiteindelijk Freddy blijkt te zijn: heerlijk

De skeletten-animatie heeft de tand des tijds niet mogen doorstaan helaas, maar de hele sfeer van de film, de cast, en overige effecten zijn zo goed, dat ik dat door de vingers wil zien.

4 sterren.

avatar van DragQueen
Na het teleurstellende 2e deel, nu wel een zeer degelijke vervolgfilm. er is een goede cast aanwezig. met als een van de uitblinkers patricia arquette. ook englund is gelukkig weer aanwezig. qua verhaal steekt het allemaal wel goed in elkaar, en dit vervolg heeft weer dat beklemmende sfeertje, en de onderhuidse spanning. de gore effecten zijn voor die tijd ook zeer degelijk, en staan nu nog redelijk overeind. 3,5 ster.

avatar van jeroentjuhhhhh
Nou breekt m'n klomp

Een goed derde deel, vrij zeldzaam toch wel. In dit derde deel word het concept iets uitgebreider, is freddy nog steeds behoorlijk pissig en zijn de jaren 80 effecten nog steeds volop aanwezig.

Enkele stappen vond ik geslaagd, maar het kent ook een aantal grote missers. Zo zijn de 'droomkrachten' wel erg kinderachtig, terwijl ik verder de werking van de dromen beter vind uitkomen i.t.t het tweede deel. Zo is dietovenaar een behoorlijk trieste poging om iets nieuws te proberen.

Maar ook qua effecten geld dit, vaak erg tof zoals tot dusver vaker gezien in Nightmare on elm street, maar helaas ook weer veel vrij idiote maar vooral niet werkende ideeën. Vechtend skelet? Maar weet verder op dit vlak gewoon weer ruim voldoende te scoren.

Het verhaal weet zich verder leuk staande te houden, afkomst van freddy word wat duidelijker (hoe 'ie gemaakt is bijv). Verder blijft het een heerlijk sfeervol werkje die de reeks tot nu toe hoogstaand houdt, hopelijk doen de andere delen dat ook gewoon.

avatar van jefferdb
Ik heb nu de eerste 3 delen gezien van nightmare on elm street en vindt dit persoonlijk de beste van de 3 erg goede special effects zowel voor de dag van vandaag nog maar zeker voor die tijd. Alleen het skelet dat tot leven kwam, kwam zeer nep over. Alle personages waren voldoende uitgewerkt en hadden toch wat diepgang wat je meestal niet van een horrorfilm moet verwachten.
Daarnaast is de flm gewoon zeer vermakelijk en zijn de kills altijd origineel gevonden.

4sterren voor deze vermakelijke horrorfilm.

avatar van Richard_Voorhees
Dit is het eerste deel waarin Freddy zijn klauw nauwelijks gebruikt, maar eerder zijn krachten om de dromen van de kinderen te manipuleren. Er zaten best leuke scenes in en Robert Englund had duidelijk weer plezier in zijn rol. Leuk vervolg.

avatar van IcU
IcU
Weer eens bekeken, ik kon mij er namelijk weinig van herinneren. Ik moet zeggen dat ik mijn stem verhoog naar 3½ ster. Ik ben aangenaam verast door deze film. Er zaten een aantal toffe scènes in en Freddy kwam goed over. Vermaak van hoog niveau, die alleen bepaalde plot delen niet mee heeft. Dat hele gedoe dat iedereen zijn eigen krachten heeft in zijn of haar droom is het grootste minpunt. Maargoed, vermaken doe je zeker met deze film. En hier en daar soms heel stiekem zelfs een beetje gruwelen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Wederom een behoorlijk vervolg.

Dit 3e deel keert qua verhaal gelukkig weer terug naar de roots. Freddy kan alleen moorden in de droomwereld. Ik zie toch altijd graag dat vervolgen ieder geval niet het originele plot gaan veranderen.

Het is ook best een geslaagd vervolg met opnieuw een uitstekende Englund als Freddy Krueger. Wel had ik hem graag meer en langer in beeld willen zien. Pas later in de film komt hij wat vaker in beeld.
De film ook een paar aardige scenes's, zoals met die jongen die aan zijn eigen aderen meegesleept wordt. Of later het meisje dat in een tv getrokken wordt door Freddy. Leuk!

Wel jammer dat die irritante gast in een rolstoel zon vervelende rol had. Zeker dat tovenaarsgedoe vond ik echt heel irritant en dom. Dat zag er ook niet uit, terwijl de andere effecten juist heel behoorlijk waren. Behalve het skelet dan
Jeee, welke maker ziet nu die eindscene met dat skelet en is daarmee tevreden genoeg dat het in de film blijft? het zag er werkelijk waar niet uit. Groot smetje op de verder goede effecten.

Ben benieuwd of de rest van de reeks ook nog leuk blijft.

avatar van Naomi Watts
Let's snuff the sucka.

En zoals verwacht dus sprong dit deel er bovenuit. Erg toffe personages, heerlijke setting, tof sfeertje maar de kracht in deze film zit hem vooral in de prachtige score van Angelo Badalamenti. Erg veel toffe scenes in dit deel en natuurlijk Roland Kincaid . Het werd tijd voor een brok mannelijk testosteron na al dat i love you gezwam uit deel 2.

Acteerwerk is degelijk, leuk om Arquette in zo'n vroeg stadium te zien. Alleen jammer van Langenkamp, heel wat jaartjes later is ze niet beter in acteren geworden, erg jammer. Al met al erg genoten, met veel dingen om van te genieten in deze film en zonder twijfel de sterkste in de reeks tot nu toe (dank je wel Angelo Badalamenti).

avatar van rep_robert
Net als zovelen ook maar deel 3 weer is een herziening gegeven.
Het is inderdaad een grote vooruitgang t.o.v. deel 2, waar de makers toch een aantal keer grof in de fout gingen.

Dit deel is wel een stuk minder dan deel 1, maar dat is niet erg. Het uitgangspunt is veel beter dan het 2e deel, het is her en der lekker spannend en de cast is op een paar uitzonderingen na ook leuker.
Englund krijgt iets meer screentijd, wat inhoudt dat hij er lekker veel cynische grappen tegenaan gooit, iets wat ik heel erg kan waarderen. Ook zijn de kills lekker inventief en van een goed niveau.
Zoals NW ook al aangeeft is vooral de muziekscore erg sterk, waardoor het net allemaal wat beter oogt.

Helaas was de hoofdrolspeelster Langenkamp erg dramatisch, ze was echt allesbehalve sterk in dit deel. Ook de jonge Arquette was niet echt overtuigend. De jonge Laurence Fishburne(in de aftiteling aangeduid als Larry Fishburne) viel me wel positief op, erg leuk om hem te zien.

Al met al een flinke verbetering en een leukere kijkervaring t.o.v. deel 2.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Veel fans zien Dream Warriors als het beste vervolg op Wes Craven's origineel en het is niet moeilijk om in te zien waarom. Nightmare 3 gaat na het wat tegenvallende Freddy's Revenge weer duidelijk de goede kant op en komt zowaar erg dichtbij de kwaliteit van de eerste film. De film opent sfeervol met een sterke nieuwe leading lady, die het tegen de boeman moet opnemen. De korte opening, waarin Freddy in de schaduw achter Kirsten aan komt rennen in een lange gang zet de toon; Freddy, het populaire icoon van de jaren '80, is helemaal terug en meedogenlozer dan ooit.

Het belangrijkste van Nightmare 3 is dat het geen simpele herhalingsoefening is. Frank Darabont en regisseur Chuck Russell hebben het script van Craven en Wagner onder handen genomen en zijn verantwoordelijk voor veel van de zwarte humor en creativiteit in het verhaal. Waar Freddy in de vorige film vooral pissig was, lijkt hij hier echt plezier te hebben in het over de kling jagen van bange tieners. De scène waarin Freddy zijn eerste slachtoffer Philip laat slaapwandelen door de kliniek is één van de sterkste scènes uit de hele serie. Zwartgallig, creatief en stijlvol gedaan. Sowieso bevat deze film duidelijk de meeste memorabele moord-sequenties, zo is ook de scène met Jennifer en de televisie (inclusief Zsa Zsa Gabor en Dick Cavett) grandioos. Het is Fred Krueger op zijn allerbest, dat moge duidelijk zijn.

Maar ook op andere fronten komt Freddy naar mijn mening in dit deel het beste uit de verf. De make-up effecten van Kevin Yagher zijn geweldig (na het vijfde deel gaat de make-up van Freddy er jammer genoeg enkel op achteruit) en Englund zit geweldig in zijn rol. Hij is heerlijk op dreef en heeft er duidelijk plezier in. De bijrolacteurs zijn overigens ook niet minder dan uitstekend, Langenkamp en Saxon uit het origineel keren terug, terwijl nieuwe gezichten als Wasson en Arquette sterke nieuwe rollen vertolken. Tel daarbij een geweldige sfeer, mede dankzij een geweldige score van Badalamenti, en een plot dat niet weet te vervelen en je hebt één van de sterkste vervolgfilms in de geschiedenis van de horrorfilm. Daar kunnen zelfs Myers en Voorhees een puntje aan zuigen.

De serie kent jammer genoeg geen film die meer in de buurt komt van Dream Warriors, ondanks dat er in de Nightmare- reeks nog genoeg te genieten valt.

5 sterren.

avatar van Friac
Net als zowat iedereen hier vind ik Dream Warriors een heerlijk deel binnen de Nightmare-reeks, vanaf deel vier wordt het toch iets flauwer (deel 1 en 2 blinken uit door hun grauwheid en lugubere sfeer, deel 3 wegens enkele mooi uitgewerkte originele ideeën waaruit heel wat ambitie blijkt).
Na de remake van A Nightmare on Elm Street te hebben bekeken, had ik zin om nog eens een ouderwetse Freddy-film te bekijken en meteen ging ik voor Dream Warriors. In eerste instantie om de heerlijke "puppet"-scène nog eens te bekijken, die behoorlijk smerig is en erg mooi uitgewerkt is. Hoogtepunt van de film en één van de meer memorabele scènes binnen de slashergeschiedenis.
Ook bij andere moorden en scènes (de spiegelgang bv.) zie je dat Russell en co over de juiste fantasie en originaliteit beschikten, ook al is het uiteindelijke resultaat soms wel vrij pover uitgevallen (het legendarische levende skelet dus). Spannend is Dream Warriors niet, maar het bevat een leuke dosis jaren '80-"cheesiness" en Robert Englund op dreef. Fijne slasher!

Een stuk beter dan het zwakke deel 2. Ik vond dit altijd een soort superhelden film waarbij een groepje personen met speciale krachten het opneemt tegen Freddy. Leuk hoe Freddy ze wel uiteindelijke allemaal uitschakelt

avatar van as
as
Waar in deel twee zo'n beetje alles mis ging met de serie wat maar mis kon gaan, zet deel drie alles weer even sterk op de rails. Dat komt door het redelijk sterke script (ook een deel van mastermind Craven) en de sterke regie. Het verhaal is self contained gecentreerd rondom de kliniek. Vooral ook weer creepy en weet daarom weer wat magie van het eerste deel terug te halen.

De jonge acteurs zijn wat onwennig maar een jonge Patricia Arquette is al goed op dreef. Verder wat leuke moorden, hoewel het allemaal wel ietsje verder had mogen gaan. Hier en daar wat leuke one-liners ("Welcome to Prime Time, bitch!") maken het geheel af.

Maar wat vooral opvalt is het creepy sfeertje dat weer terugkeert. Hier grossiert Freddy toch het beste in. Niet als clown die we ook wel van hem kennen maar juist een echte boogeyman.
Sterke aflevering: 3.5*en

erik1677
Een prachtig elmstreetdeel.
Echt zo'n heerlijke jaren 80 klasieker.
Ik heb deze film dan ook al tig malen bekeken, en vervelen gaat hij niet.

Lees dat deze veel beter is dan deel 2?
Dat is mooi aangezien deel 2 een echte teleurstelling was.

Wat ik wel apart vind is dat ik zie dat Nancy weer mee doet? Die ging toch dood aan het einde van deel 1 dacht ik?

Nouja... Ga deze binnekort snel kijken Alsnog van plan maar heel de serie te kijken, vond deel 1 namelijk nog steeds erg leuk. (2 dan niet maar hopelijk word het in deel 3 goed gemaakt)

avatar van yeyo
Ik ben de hele reeks momenteel aan het kijken en ik kan je verzekeren dat deze werkelijk véél beter is dan het teleurstellende tweede deel.

avatar van rep_robert
Deel 2 is toch wel een dieptepuntje inderdaad. Ging helemaal nergens meer over.

avatar van Naomi Watts
Had ik eerder met deel 6 . Om deel 2 wel moeten lachen maar wel de minste van de eerste 5 ja.

Inderdaad een hele verbetering op deel 2.

Kon weer een beetje hetzelfde sfeertje terug vinden in dit deel, iets waar ik bij het eerste deel van genoten had.

En het acteurwerk is zowaar op een paar punten verbeterd, ook al vond ik alsnog dat er een paar mensen bij waren die wat te geforceerd komen.

Er zaten weer een aantal vrij creatief gevonden enge stukjes tussen (vond ik althans). Zoals bijvoorbeeld dat gedeelte Hij aan zijn eigen aders (dat was mijn interpetatie in ieder geval?) naar de rand van dat gebouw werd getrokken.

Er zaten ook wat leuke nieuwe elementjes in, de manier hoe ze hem met zijn allen proberen te verslaan etc.

Ergerde me eerlijk gezegd wel een beetje aan die jongen in de rolstoel met zijn "wizard gedoe" (wat ik overigens qua effecten het enige storende vond)

Toch wel een hele verbetering op deel 2

* 3 sterren

avatar van moviemafketel
Herzien en dit blijft toch wel 1 van de meest vermakelijke delen. Had bij de 1e delen al vaker de vraag voor mezelf waarom die gasten niet allemaal wat meer weerstand konden bieden in hun dromen. Nu hadden ze nog redelijke suffe alter ego's in hun dromen, maar het ging al de goede richting in.

Vind wel dat Hellraiser II heel erg veel gejat heeft van dit deel van NoES. Ook een inrichting en ook een zogenaamd wonderkind met een extra gave. Zelfs qua uiterlijk is het bijna overeenkomend. Maar goed, dat wil dus wel zeggen dat deze film origineel bedacht is.

Ook erg leuk om weer wat sterren van nu in hun begintijd tegen te komen. Patricia Arquette en Laurence Fishburne als voornaamste voorbeelden. Uiteraard ook de wederkomst van Nancy en haar vader zijn een leuk gegeven.

Het verhaal zit gewoon goed in elkaar. De geluidseffecten ook dik in orde. Visueel soms erg sterk en ook ging het gelukkig weer vooral om de droomwereld die Freddy creëerde.

Waar ik nog wel even tenenkrommend bij zat was idd de tovenaars-jongen met zijn spreuk en daarna die lelijke groene idioterie. Ook heel ,maar dan ook heel erg slecht was het geraamte van Freddy die opeens tot leven kwam. De techniek stond hier duidelijk nog in zijn kinderschoenen. In 1984 vond ik de robot in The Terminator nog stukken beter dan dit amateur-werk in 1987.

Anyway, ik heb weer vanouds genoten van mijn lievelings-horror.
Mooie kills en genoeg spanning!

avatar van stalinorgel
Samen met deel 1 de beste films cq hoogtepunten uit de reeks.
Geweldige setting in het tehuis en een flinke berg heerlijke oneliners van Freddy.

Voor de rest is het weinig interessant dat de special effects in andere delen misschien de tand des tijds beter hebben doorstaan. Deze flim, cast en verhaallijn zijn een hoogtepunt in Freddy-history

avatar van Al DeNiro
Veel beter dan deel twee.

De groepsdromen zijn origineel, Freddy neemt voor de verandering vele vormen en gedaantes aan en we zien oude bekenden uit deel één terug

Ben benieuwd naar deel vier.

avatar van Stewie Griffin
Goeie film! Het beste deel uit de reeks!
Ik ben niet zo'n A nightmare on Elm Street fan, maar dit 3e deel vind ik toch wel heel erg goed.

avatar van dylan35
samen met deel 1 de beste

Een stuk beter dan het matige tweede deel. Meer spanning, en vooral een beter verhaal. Film ziet er best goed uit ook.

3,5*.

avatar van DVD-T
Samen met de eerste het beste deel uit de reeks.

Dream Warriors lijkt meer een rechtstreeks vervolg op Nightmare on Elmstreet. Gebeurtenissen uit Freddy's Revenge lijken hier niet te zijn gebeurd. Niet zo gek als je ziet dat het verhaal komt van Wes Craven, die het niet eens was met de keuzes die zijn gemaakt in part 2.

De film doet een stapje terug en richt zich wat meer op de karakters, hoewel er toch nog heel wat effecten bij komen kijken en heel wat moorden. Ook weer erg leuke manieren waarop de slachtoffers aan hun einde komen. Hoe bedenk je het. De makers van Saw en de Final Destination reeks hebben zich duidelijk laten beinvloeden door de eightees slashers om hun slachtoffers zo bruut mogelijk aan hun einde te laten komen. Een favoriet van mij is toch wel de marionette scène .

Het verhaal krijgt iets meer diepgang mee, en er wordt meer ingegaan op de dromen zelf. Best intrigerend allemaal. Zeker als de kids een soort van team opstellen met allen bijzondere krachten . Klinkt vergezocht natuurlijk, maar dat is het niet. In dromen is natuurlijk alles mogelijk. De film weet telkens de juiste snaren te raken, en qua spanning is het weer als vanouds. Jammer dat het tegen het einde toch net wat te ver gaat allemaal. Dan heb ik het vooral over het vechten tegen het skelet, wat me meer aan Evil Dead deed denken, ook met de slapstick. . Verder is het verhaal van Krueger een leuke toevoeging, en krijg je een beter beeld hoe Freddy zo is geworden. Daardoor steekt Dream Warriors qua verhaal toch wel het beste in elkaar.

Jammer dat het na dit deel wat bergafwaarts gaat qua verhaal en horror, en zich meer richt op de effecten en de moorden. Dat is natuurlijk ook niet erg, want in essentie kijken we daar de Nightmare films voor.

avatar van silent_force89
Goed vervolg in de Nightmare on elmstreet-reeks
Dit deel was een stuk beter dan deel 2.

Leuke special effects. Behalve de skelet-scene, die was wel erg nep in elkaar gezet, en de tovenaar-scene had van mij ook niet gehoeven.

Maar dat waren de enige twee minpunten, voor de rest is deze film echt fantastisch !
Freddy als marionet-poppetjen was geniaal!
En ook Freddy in de tv-show had iets magisch.

Ik ben benieuwd wat deel 4 gaat brengen.

NightSpirit
Gewenst vervolg op het 1e deel. Vond deel 2 nou niet echt heel erg boeiend, of binnen de verhaallijn passen. In deze is Freddy lekker evil, en de moorden zijn erg origineel!

4,5* voor de meest fatsoenlijke na deel 1.