A Nightmare on Elm Street Part 2: Freddy's Revenge (1985)

Alternatieve titel: A Nightmare on Elm Street 2

Horror

geregisseerd door Jack Sholder
met Robert Englund, Kim Myers en Mark Patton

De familie Walsh neemt zijn intrek in het huis aan Elm Street en het duurt niet lang voor hun zoon Jesse nachtmerries krijgt over de overleden kindermoordenaar Freddy Krueger. Dit keer probeert Freddy om het lichaam van Jesse over te nemen, om zo ellende te kunnen veroorzaken in de echte wereld.

avatar van DVD-T
Goed vervolg.

De regels die in Elmstreet 1 zijn opgesteld worden hier wat omzeild. Is dat erg? Aan de ene kant wel en aan de andere kant niet. Sommige stukjes zet je echt je vraagtekens bij en passen niet echt binnen de wereld van Elmstreet. Freddy die wat kids lastigvalt tijdens een feestje, Freddy die de echte wereld wil betreden doormiddel van Jesse . Eerste is wel een van de betere scènes van de film, samen met de uit het lichaam treden Aan de andere kant is het een heel andere vertelling van Nightmare. En die is best goed gedaan. Een soort van moderne vertelling op Beauty and the Beast. Nadruk ligt echter wat meer op het slashen en de humor, al is het nog niet echt dat clowneske wat we vanaf deel vier zien. Deel drie bevat het ook wel al, maar daar ligt de nadruk nog wat op de horror. De dromen zijn erg leuk gedaan en maken het geheel toch nog best spannend. Dat is altijd het sterkste punt van de Elmstreet reeks. Je weet niet of het nu een droom is of werkelijkheid. Mar zodra je Freddy ziet of iets surrealistisch weet je genoeg.

Wat de film ook erg aantrekkelijk maakt is dat typisch eightees sfeertje. Erg fout allemaal. De film komt daarnaast ook erg homoerotisch over. In de featerettes wordt daar ook wat dieper op ingegaan. Dat geeft de film ook zo zijn charme. Het maakt het niet echt de beste Nightmare film, maar wel een van de leukste.

Een lekkere wegkijker, vlot tempo, leuk verhaaltje, heerlijke sfeertje en genoeg leuke moorden. Freddy's Revenge is lang niet zo slecht als het gemiddelde doet vermoeden.

NightSpirit
Zeker zwakker als het origineel. Ik mis een beetje de sadistische humor die Freddy pas later in de reeks krijgt. Toch was hij niet slecht. Heb me prima vermaakt met de gore special effects!

avatar van silent_force89
Vermakelijk verhaal, kijkt lekker weg. Wel iets minder freddy sfeer dan in het voorgaande deel.

Akron777
Zeer vermakelijk vervolg. Ik had niet verwacht dat deze ooit beter zou zijn dan het fantastische eerste deel, maar ondanks mijn lage verwachtingen viel deze erg goed mee. Het komt wat langzaam op gang, en het duurt even voordat de eerste dode valt, maar het is zeer zeker geen slechte film. De hoofdfiguren zijn niet verkeerd en Freddy heeft een aantal leuke one-liners.

Beter dan ik had verwacht. De eerste keer dat ik deze film zag vond ik het de slechtste Nightmare film. Dit is niet het beste werkje dat ik heb gezien, maar van mij krijgt hij een voldoende.

Freddy is nog steeds kwaadaardig in dit deel. Ik dacht dat hij hier al de clown uithangt, maar hij ziet er gruwelijk uit. Een pluspunt.

Het zwakke deel van de film is het begin. We worden voorgesteld aan Jesse, een vreemd personage in de reeks. Ik weet niet wat deze film soms wil bereiken maar geeft het niet iets te veel homoseksuele trekken weg ? De SM-bar, het spanken, de close-up van het achterwerk van Jesse...
Anyway zoals ik al zei begint de film heel zwak. Het is een recreatie van het eerste deel en het is niets meer dan een bandje dat wordt afgespeeld. Jesse heeft dromen , de dromen zijn niet spannend en komen tot een climax, over naar het schoolgebeuren. Daarna heeft Jesse weer dromen... Dit gaat zo door tot op het feest. Als het feest begint, vind ik de film enorm sterk. Freddy krijgt meer rol en gaat moordt met hartelust. Ok, het is niet volgens de Nightmare regels, maar ik heb me zeer goed geamuseerd.

Beter dan verwacht maar het begin blijft maar zwakjes. Daarom verdient deze film toch 2.5*. Het is wel een heel punt minder dan de vorige film, maar ik meen te herinneren dat het volgende deel beter is. Op naar het volgende dus.

avatar van m1chel
Wel appart dat ze eigenlijk totaal afwijken van het verhaal van deel 1.

Tom de Haas
Deze valt een beetje buiten de boot, de eerste fout is dat ze hebben gekozen voor een jongen ipv een meisje die geterroriseerd wordt door Kruger. En daarbij zijn er een hoop scenes waarin wordt gesuggereed dat hij een Nightmarre heeft maar Freddy komt niet opdagen maar wel gebeuren er onverklaarbare dingen zoals de parkiet en het broodrooster (en dit gebeurd dan ook nog eens als jessie niet slaapt) Maar al bij al blijft hij wel de moeite waard om gezien te worden en als echte fan kan ik het niet laten om m vaker dan 1 keer te kijken. De film heeft een hoog homo gehalte wat volgens mij onbewust is bereikt door de regisseur. De sm bar scene compleet met een zweepslag in de douche en de overnachting van Jessie bij zijn beste vriend die hij opbiecht dat er iets in hem zit dat er uit wil en het vele male nudity. Dit soort gayhorror mogen ze van mij vaker maken zoals Hellbent. en daarom krijgt deze toch nog 3 sterren.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De scriptschrijver heeft de homosubtext er bewust in geschreven, maar producer en regisseur claimen dat niet door te hebben gehad. Van Wikipedia:

In the documentary Never Sleep Again: The Elm Street Legacy, screenwriter David Chaskin confirms that he had intentionally meant for the film to have homoerotic subtext though others who had worked on the film, including producer Robert Shaye and director Jack Sholder, claim that they were completely unaware of it at the time.

Bluraybox, dus deze meteen erachter aan. Vandaag begin ik ook aan 3.

Ik ben over dit deel eigenlijk meer enthousiast dan het eerste deel. Ik begrijp dat de echte fans het misschien niet vinden kunnen dat de regels zijn aangepast, maar dat zal mij persoonlijk een worst wezen. Freddy is hier veel mee aanwezig en geeft meteen een beetje extra sfeer mee. Acteerwerk vind ik in dit deel toch ook echt veel beter dan deel 1.

Aan de andere kant vond ik de kills een beetje min in dit deel. Alleen Schneider en dat stuk bij het zwembad vond ik wel erg leuk. Het einde vond ik dan wel weer mwoah.

Ik zit een beetje te twijfelen. Hij is mij eigenlijk beter bevallen dan deel 1, dus ik geef het ook wel een hoger cijfer. Een 4* voor deel 2.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Schrale tepels.

Craven legt op de extra's van de BD nog eens haarfijn uit dat hij het script van dit deel totaal niet zag zitten. Een tikkeltje overdreven en kinderachtig, want naast het buigen van de zogenaamde 'droomregels' waaraan de monsterlijke Freddy zich schijnbaar dient te houden, is het best een aardig horrorfilmpje geworden. Lekker lichte en onnozele eighties pulp.

Helaas gooit het laatste overstuurde half uur dusdanig veel roet in het eten, dat het de gehele kijkindruk bijna verpest. Alsof de regisseur ineens volslagen de kluts kwijt was en dacht dat hij met alles weg kon komen. Met als gevolg o.a. een zwakke finale. De voldoende van deel 1 wordt hierdoor helaas niet gehaald. De uier van de melkkoe zou echter nog meerdere malen worden gemolken. Tot schrale tepels aan toe.

Redelijk.

avatar van Eraser2
Sjonge wat een tegenvaller na een geweldig eerste deel. De film gooit het hele concept van de eerste film overboord en maakt er gewoon een ordinaire slasher van met een belachelijk plot.
De film is totaal niet eng en de muziek komt in de verste verte niet in de buurt van het eerste deel.
Het is een aaneenschakeling van droom scènes zonder ergens een beetje uitleg te geven.
Enige goede scène is de dood van (volgens mij heette hij) Grady.
Heel vet gemaakt.

Waardeloos. 1*

neysen1985
freddy's revenge is overduidelijk het zwakste deel in de nightmare on elm street reeks.
maar robert englund speelt natuurlijk nog steeds een fantastische rol!

avatar van Elineloves
Tsja. Deel twee. Beetje slap vervolg eigenlijk. Niet echt spannend, met vlagen zelfs ridicuul en ook de sfeer is niet altijd even sterk aanwezig. Vooral tegen het einde aan, waar je als kijker steeds meer op het puntje van je stoel zou moeten gaan zitten, zie je telkens gemiste kansen. Ik begrijp ook niet goed waarom het over deze boeg werd gegooid.

Jesse was erg zwak en voor mij totaal niet overtuigend. Soms zelfs een hoog houten klaas gehalte, alsof er werkelijk geen leven in dat joch zat. Het liefdesgebeuren wist me ook niet te boeien, evenals de tegenvallende kills. Blijft er niet veel meer over..

Maar enfin, ik ben mild omdat ik de film af heb gekeken en het toch enigszins de tijd goed gedood heeft.

avatar van Lennert
Er is een ding waarin deze film absoluut wel slaagt en dat is het zijn van een horrorfilm. De gore is een stuk beter dan in de eerste film het geval was en zorgt er daardoor goed voor dat de film voor horrorliefhebbers alsnog goed uit te zitten is. Voor de rest is het allemaal toch een stuk minder interessant.

Wat de eerste film zo goed maakte was de wisselwerking tussen de personages van Nancy en Krueger. De homoerotische subtekst bij Jessy is op zich interessant, maar omdat Jessy weinig sympathiek over komt en de film hierdoor een aandachtsverschuiving teweeg brengt naar de hoofdpersoon in plaats van de Krueger mythologie, is het verhaal toch meteen een stuk minder interessant. Robert Englund doet nog steeds erg zijn best en is op bepaalde momenten angstaanjagender dan in het eerste deel, maar op het moment dat hij de echte wereld betreedt is ook meteen een groot gedeelte van zijn aantrekkingskracht weg: laat hem lekker in dromen blijven rondspoken!

Alsnog is de film als op zichzelf staande horrorfilm best aan te zien, hij valt gewoon in het niet bij het briljante eerste deel. Niet heel vreemd dat Craven er niks mee te maken wilde hebben, maar het is nog steeds aan te zien.

wat een ontgoocheling is deze film tov zijn voorganger. Spanning is ver te zoeken en aceertalent (wat al vrij schaars was in deel 1) is hier nog belabberder.

Mja, hoop dat het vanaf deel 3 toch terug beter wordt!

puckb96
Griezelig, maar gelijkertijd teleurstellend vervolg op A Nightmare On Elm Street. Het concept is erg spooky, maar ook best wel goedkoop. Robert Englund vind ik nog wel erg goed spelen als Freddy Krueger, maar het einde vond ik ook minder.

Over het algemeen, een tegenvallend vervolg.

Vond het eerste deel ook beter maar hij was ook niet super slecht.
Het eerste deel is van meeste films beter volgens mij...

avatar van sinterklaas
Ook deel 2 van Nightmare on elm Street was prima te doen en bevatte zo weer zijn nieuwe (en niet nieuwe) tactiekjes. Het is gewoon weer kijken naar hoe Freddy Krueger met zijn magische krachten aan het werk gaat en een voor een in de nachtmerries kruipt en vervolgens aan het moorden slaat, maar dit keer ook de moord in iemands anders schoenen te laten schuiven. Wat ik er verder over kan zeggen: Het is weer leuk en de acteerwerk is ook weer goed te doen. Beetje zoals het eerste deel.

avatar van Daan258
Gister deel 1 weer na jaren gezien en vandaag ook weer is deel 2 bekeken.

Robert Englund zet weer een fantastische rol neer als Freddy Kreuger.
Ook al was deel 1 toch wel wat beter als dit deel heb ik me toch zeker weer goed vermaakt met het 2e deel.
De gore was in dit deel meer als het vorige, maar de spanning en de sfeer als bij het vorige deel was hier toch een stuk minder.

Freddy Kreuger blijft één van mijn favoriete horror characters.

3,5* voor deeltje 2

avatar van RuudC
Helaas toch een vrij slappe vervolgfilm waarin de enige opveermomentjes de scenes zijn waarin het karakter van Freddy Krueger aandeel heeft. Was Freddy vervangen door een willekeurig horrorfiguur, had ik het waarschijnlijk gehouden op anderhalve ster. De link met het eerste deel is overigens redelijk ver te zoeken. Soms komen er van die heerlijk bizarre stukjes voorbij die ouderwets genieten zijn. Helaas zijn dat soort momenten vrij schaars.

Freddy zelf is ook niet altijd even overtuigend. Ik vind het vooral jammer dat hij eerst het lichaam van Jesse moet overnemen. De eerste helft van de film is vrij suf. Freddy die een groep bange tieners te lijf gaat ook. De gore is soms wel leuk, maar als horrorfilm, zelfs als deze op zichzelf zou staan, is het gewoon niet goed. De homoseksuele verwijzingen zijn vrij bizar. Ze voegen niets toe, maar ergens kan ik er wel om lachen. Die gymleraar in de homobar… Rare film.

P.C.96
Matig, alleen de transformatie-scène op de slaapkamer was wel naargeestig maar voor de rest heeft dit vervolg slappe trekjes.

Het einde op het feest killt ook de spanning.

avatar van Filmkriebel
Eén van de minste van de reeks. Te weinig Freddy en te veel teenage psychodrama. Freddy is hier ook weinig indrukwekkend in vgl met het eerste deel, maar het blijft een enge booswicht. Weg is de sfeer en weg is de spanning om plaats te maken voor flauwe highschool grapjes. Wat wel altijd goed blijft in deze reeks is de overgang van werkelijkheid naar droomscènes en ook dat wil hier niet altijd lukken.

avatar van tattoobob
Wat een heerlijke films zijn dit toch...
Van mij mag robert englund nog in tien delen spelen.
Jammer dat dat niet gaat gebeuren!!
Voor mij is dit ook zeker een van mijn favorieten horror characters..!!

avatar van %%%%%%
Aan het personage Freddy Krueger en aan het algehele concept die rondom het personage is gebouwd heb je in principe al genoeg om je ermee te kunnen vermaken. Daarom heb ik vooraf mijn vraagtekens gezet waarom ze dat concept om hebben gegooid (Deel 1 werd tevens een succes) en de reis over deze weg voort hebben gezet.

Het is ook duidelijk geworden dat je behoorlijk aan creativiteit in boekt als je met een ''menselijk wezen'' gaat spelen in een film waar paranormale gaven een grote rol in de film speelt. Dat zie je goed terug in deze film, want wie een surreële film verwacht zoals deel 1 komt er in dit deel bedrogen uit, want ten eerste heeft Freddy verassend weinig screen time ten tweede lijken de kills pas op de plaats te maken voor het drama en veranderende persoonlijkheid van Jesse. Eigenlijk blijft er niks over van het concept die ze in het eerste deel bedacht hebben.

De film heeft ook nog het gevoel tegen dat de productie en regie team zich ontzettend makkelijk zich er vanaf hebben gemaakt bij sommige scènes. Want er zijn tal van momenten in de film dat je eerst warm wordt gemaakt van wat komen gaat, maar dat er nergens daad bij woord word gehouden. Denk aan de ''pool scene'' of de ''party scene'' wat genoeg potentie heeft. Ook toont de film zich een gebrek aan essentiële vragen van : waarom Freddy in het lijf van Jesse wilt gaan moorden, want hij heeft zelf toch veel meer power ? Waarom dan op deze wakkere manier ? Nergens wordt daar duidelijkheid over gemaakt. Verder zijn de kills behoorlijk inspiratie loos. Het blijft vooral bij krabben.

Maar op zich heeft de film bij vlagen toch wel zijn momentjes waarin het typische Nightmare ''gevoel'' terugkeert zoals de opening van de film die amusant is maar tevens je op he verkeerde been breng. En hier en daar wat humor die wel matig is, maar je nog enigszins het gevoel geeft dat je het allemaal niet al te serieus moet nemen.

Jammer de serie heeft ontzettend veel potentie (buiten dit deel) maar het wilt er nog niet helemaal uit komen.

2**

Op naar deel 3

Dh PING
De vervolgfilms zijn idd vrij weinig bijzonder.

avatar van Eraser2
Deeltje 3 is anders even goed zo niet beter dan deel 1 en ook deeltje 7 is sterk. Ik denk dat ik deze freddys revenge de minste van de hele serie vind.

avatar van Perfectly clear
Eraser2 schreef:

Wow, de beste recencie die ik ooit heb gelezen

avatar van thunderball
Ten eerste is dit gewoon zijn reactie op de post van Dh PING en ten tweede staat zijn recentie/mening eventjes scrollen verder. Wel bij de les blijven, hoor!

Juustem!

Muchacho
Ai ai ai, dit is niet zo goed. Ik vond de eerste Nightmare on Elm Street nog best te pruimen, maar deze was gewoon saai. Te weinig kills en de kills die er zijn, zijn nogal slap, het was niet eng of spannend en grappig was het ook niet. Zelfs Freddy is saai in dit deel.