A Nightmare on Elm Street Part 2: Freddy's Revenge (1985)

Alternatieve titel: A Nightmare on Elm Street 2

Horror

geregisseerd door Jack Sholder
met Robert Englund, Kim Myers en Mark Patton

De familie Walsh neemt zijn intrek in het huis aan Elm Street en het duurt niet lang voor hun zoon Jesse nachtmerries krijgt over de overleden kindermoordenaar Freddy Krueger. Dit keer probeert Freddy om het lichaam van Jesse over te nemen, om zo ellende te kunnen veroorzaken in de echte wereld.

Max en Joep
DonLeone schreef:
waarschijnlijk de allerslechtste Nightmare on Elmstreet aflevering ooit gemaakt.

slechter dan een 6 of 6???

kijk, ik bekijk de Nightmare on Elmstreet films ook als 1 geheel, net als jirachi03
daarom vind ik het belangrijk dat ze op elkaar inspelen en dat elk deel vd serie ook echt een onderdeel is van het geheel dat de serie vormt
om die reden vind ik deel 2 echt niet goed
het is in mijn ogen het enige deel vd serie dat weg zou mogen gelaten worden zonder het karakter vd serie te beschadigen
de held van dit deel is ook helemaal anders als die in de andere films
deel 2 zie ik als een gay versie van Mr. Brooks, gaat ook helemaal niet over horror, maar eerder over iemand die in de knoop ligt met zichzelf
zelfs Freddy vs Jason heeft meer vervolgwaarde dan deel 2
dus ja, ik vind deel 2 slechter dan deel 6 (ook al was dat deel ook niet veel waard, toch nog altijd meer dan deel 2)

avatar van stephan73
Het blijven heerlijke films, die jaren '80 slashers. Lekker nergens aan denken en naar een moordende maniak kijken.
De Nightmare on Elm Street serie is wel één van de leukste (samen met de Friday the 13th reeks), en het was voor mij alweer een lange tijd geleden dat ik dit deel voor het laatst gezien had. Ik was dan ook blij verrast dat ik nog bepaalde scenes en one-liners herkende.

Max en Joep
2 blijft gewoon een heeerlijk deel

avatar van brazo
Naar mijn mening is dit echt een slecht deel. slecht acteerwerk en de zogenaamde waanbeelden die ze krijgen zijn gewoon bagger. een hond dat een mensengezicht heeft, het ziet er niet uit en heeft echt weinig te maken met het verhaal..ook verdwijnt iedereen en alles de hele tijd in het niks, en het andere moment zijn ze er weer, ja sorry, ik zie niet het nut ervan. (uit een raam springen, verdwijnen, en dan 10seconden later weer uit de grond komen..hmm..), ondanks dat, is er nog wel redelijk wat spanning, maar je moet er dus ook niet te serieus naar kijken, anders begint het gewoon te vervelen

avatar van Drs. DAJA
Vond dit niet best hoor. Vooral de pool-scene had veel meer potentie als ie alles heet kan laten worden waarom kookt ie die jongeren dan niet levend?.

avatar van brazo
Drs. DAJA schreef:

ja vooral bij dit deel moet je absoluut niet seieus over de dingen gaan nadenken, want dan wordt ie nog slechter...

avatar van Drs. DAJA
Vind dat niet eens serieus nadenken maar gewoon kijken naar hoe je in bepaalde situaties zo goed mogelijk een origineel, bloederig spektacel tevoorschijn kunt toveren. In feite het enige "artistieke" doel van de reeks.

avatar van MNV2
Zwak vervolg op het meesterlijke Nightmare on Elm Street, de film was minder eng en wordt gekenmerkt door het slechtste acteerwerk dat ik in lange tijd zag, vooral hoofdrolspeler Jesse Walsh acteerde nogal emotieloos en gemaakt. Verder vond ik de film nogal goedkoop en gedateerd overkomen en werd het nergens echt spannend of eng. Alleen Robert Englund leek weer goed op dreef te zijn als Freddy Krueger en zorgde ervoor dat de film toch nog uit te zitten was.

1.5 sterren

avatar van moviemafketel
Nightmare on elmstreet blijft altijd leuk, omdat het gegeven van een freak die je in je nachtmerries werkelijk alles kan doen waar die zin in heeft ijzersterk blijft. Het is helaas al weer even geleden dat ik de films heb bekeken, maar vroeger ging er geen feestje voorbij waarbij we deze niet huurden. Veel van mijn vrienden durfden 's nachts gewoon niet te slapen. Dan kun je toch wel zeggen dat het horror-genre met deze reeks aardig heeft bijgedragen aan de populariteit ervan. De poster bijvoorbeeld van dit deel alleen al vind ik prachtig sprekend voor die tijdgeest.
1 stukje staat me nog helder voor de geest van dit deel. dat Freddy uit het lichaam van Jesse komt haha meesterlijk

avatar van DragQueen
Een vrij zwak vervolg op het sterke eerste deel. robert englund kruipt wel weer goed in zijn rol, maar kan de film ook niet echt redden naar mijn mening. het ontbreekt aan de echte spanning in deze film. 2 sterren.

avatar van dutchtuga
Ik heb deze poster meegenomen in mijn persoonlijke horror film poster top 10. Zie hier:

Cult Movies Reviewed: Horror Poster Top 10 - #6 - cultmoviesreviewed.blogspot.com

avatar van IcU
IcU
Zeer terecht. Erg toffe poster

avatar van jeroentjuhhhhh
Zowaar een goed vervolg.

Dat geeft hoop voor de rest, iig. Meestal volgt er na een geniaal eerste deel een teleurstellende 'meelifter'. Gelukkig is dit een erg fijn werkje geworden met strakke effecten en een andere kijk op het verhaal van freddy.

Dat laatste is best jammer, het idee is leuk maar het werkt een stuk minder 'magisch' als het ware. Er gaat ook een hoop tijd verloren aan onnodige scénes en ook falen er sommige stukken vrij hard. Zo zijn die poltergeist geintjes met gymspullen of de killer bird behoorlijk kinderachtig en zwak daar staat dan wel weer tegenover dat er een aantal zeer sterke stukken zijn zoals Freddy die uit Jesse komt, of een smeltende krueger, toch wel weer erg fijn.

Ben benieuwd wat de rest te bieden heeft, gewoon geen verwachtingen scheppen (zoals ik dat nu ook niet deed) en gewoon genieten van nog meer fout jaren 80 geweld. 3.5*

avatar van Richard_Voorhees
Ik snap eigenlijk niet waarom deze film zo'n lage beoordeling krijgt hier. Ik vind het een erg leuke film. Hier heb je tenminste nog een enge Freddy en geen grappen makende clown. Ik heb niks tegen de latere Freddy hoor, maar ik vind dit wel beter voor het horrorgehalte van de film. Er zitten inderdaad ook wel wat slechte momenten in de film, maar dat had je vaak bij jaren '80 slashers en dat vind ik misschien nog wel het leuke ook. Meeste slashers zijn namelijk niet heel erg serieus en dat vind je ook hier weer terug. Latere delen worden wel wat twijfelachtiger, maar ik vind dit toch wel een echte slasher. Volgens mij heeft dit deel ook de hoogste bodycount van de hele saga, wat ik ook wel weet te waarderen.
De poster is inderdaad geweldig, ik vind deze Amerikaanse posters veel beter dan de covertjes die de Nederlandse releases hebben gekregen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik ga de oude delen ook maar eens herkijken. Daar heb ik wel zin in gekregen nadat ik recent de remake van het origineel zag. Het origineel dat ik overigens wel al heb gezien.

Ik vond Freddy's Revenge nog best een vermakelijk filmpje. Minder goed dan het origineel, maar bijvoorbeeld weer duidelijk leuker dan de recente remake. Er is toch maar 1 Freddy vind ik en dat is gewoon Robert Englund. Zijn kop, zijn lach, zijn manier van bewegen....het blijft leuk! Het was dan ook fijn om hem weer terug te zien in dit 2e deel.

Wel jammer vind ik dat ze een beetje het oude plot hebben veranderd. Plots kan Freddy ook moorden buiten zijn eigen droomwereld in de nachtmerries van zijn slachtoffers. Had van mij niet gehoeven, al vond ik het nou ook weer niet storend. Je moet dit soort films sowieso niet te serieus nemen.

We krijgen toch wel een paar leuke momenten en kills te zien. Zo was de scene waar hij letterlijk uit Jesse kwam toch wel gaaf. Leuke hommage aan ''Alien'' was dat. De momenten bij het zwembad daarna vond ik ook prima.
Het scheelt ook dat ik me niet stoorde aan de personages in de film. Meestal hebben slashers met tieners erin vaak hele slechte acteurs en actrices. Viel me hier niet eens zo tegen. Ik heb het veel slechter gezien.

avatar van Bubblez
Ik heb net Never Sleep Again: The Elm Street Legacy gekeken: een ENORME aanrader voor Nightmare-fans. Elk deel uit de reeks wordt uitgebreid besproken door véél van de mensen die aan de afzonderlijke films hebben meegewerkt.
Wat ik heel cool vond over deze films is dat eindelijk het homo-aspect bij de makers aan wordt geroerd. Het is de meesten wel duidelijk dat in deze film een homo-erotische sfeer heerst. In de docu wordt gezegd dat dat bij de makers tijdens het filmen totaal niet aan de orde was. De schrijver had meer de bedoeling van een subtekst, maar uiteindelijk heeft het toch de sfeer van de film bepaald en is het iedereen opgevallen. Erg grappig. Overigens was hoofdrolspeler Mark Patton toen al openlijk homoseksueel.
Over de zwembad-scène wordt zelfs door Robet Englund zelf gezegd dat 'ie zich destijds afvroeg waar het allemaal op sloeg. In die scène wordt inderdaad zoals vaker hier gezegd een belangrijke Wes Craven-regel doorbroken. Interessant dus!

Voor mij heeft de Nightmare-reeks altijd iets van een eng sprookje gehad. Ik zag het eerste deel toen ik acht was en daardoor was deel twee voor mij destijds heel speciaal. Het verhaal ging immers verder. Buiten het feit dat deel twee een op zich staande film is die niet echt in de reeks past, vind ik het een goede film met een aangename, typische sfeer.

avatar van rep_robert
Toch een flinke tegenvaller om deze film te herzien na de genreklassieker deel 1.
Waar het probleem vooral ligt is het feit dat de film niet weet waar het naar toe wilt met Freddy Krueger. Het gegeven dat hij alleen in de dromen aanvalt wordt volledig losgegelaten op bepaalde momenten en op andere momenten weer niet.
Zo zie je dus regelmatig dinge gebeuren terwijl iedereen wakker is, iets wat ik totaal niet vindt passen in deze reeks.
Ook de hoofdrolspelers konden mij niet zo bekoren, misschien wel vanwege de bovengenoemde tekst
Gelukkig was Englund her en der wel weer lekker als vanouds, maar ook hij kon helaas dit zinkende schip niet redden.

avatar van Naomi Watts
Was dit die Elm Street met die dude die krijst als een chick? En met die sadistische coach (en maar op moeten drukken na schooltijd )

Vanaf vandaag ga ik maar de Elm Street en 13th serie herzien.

avatar van thunderball
Naomi Watts schreef:

Vanaf vandaag ga ik maar de Elm Street en 13th serie herzien.

Yep! Helemaal goed geraden!

avatar van Naomi Watts
Eigenlijk behoorlijk belabberd dit. Maar dankzij het heerlijke eighties sfeertje en wat onbedoelde ridicule scenes toch nog wel aardig. Al hoeft ANOES 2 niet te rekenen dat dit laatste punt in het voordeel van de film gaat werken.

De keuze om van het hele vermoord worden in je droom concept af te wijken is een hele slechte geweest. Haalt toch al een flink deel van de suspense er uit. Dit is gewoon allemaal te ridicuul en vaak lijkt het nog onbedoeld ook. De meisjesgil van die dude, de towel spanking van die coach , de totaal belachelijke kills, een erg afwezige Freddy en dan dat hele "I love you" gezwam van die rooie en hem ging ook erg tegenstaan. Gelukkig wel een heerlijke eighties sfeertje en die typische stereotypes maken het dan wel aardig (die tirannieke coach is dan wel leuk).

Ik ben nog mild in mijn beoordeling maar tot nu toe snap ik niet waar ANOES zijn status vandaan haalt en zelfde geldt voor Krueger als horror icoon. Hopen dat de andere delen mij wel kunnen overtuigen.

avatar van rep_robert
Nou ja, het is gewoon een horroricoon van de bovenste plank. De vervolgen van Friday the 13th en Halloween zijn immers ook allemaal niet van hoogstaande kwaliteit. Denk dat de kwaliteit van de films veel mensen niet echt uit maakt.

avatar van Naomi Watts
Freddy een echt horroricoon vinden is volgens mij nog altijd een subjectief gegeven. Vind de Friday the 13th serie heel sterk (daar kan ANOES niet tegen op, de setting en sfeer is in Friday zo magistraal en Halloween vind ik ook heel erg goed). Ja, ook in de vervolgdelen )heel de Friday serie staat op 3,5* maar daar zijn wat delen wel rijp voor verhoging. En daar zijn de killers veel meedogenlozer en het zijn geen lolbroeken, werkt veel beter voor mij persoonlijk.

avatar van Halcyon
Naomi Watts schreef:
Nochtans valt dat gemakkelijk af te leiden uit de boxoffice. Het feit dat er zoveel sequels gemaakt zijn zegt al genoeg over zijn commerciële waarde. Daarnaast bewijzen de enorme fanbase en de snelheid waarmee Freddy-gadgets destijds over de toonbank gingen dat hij wel degelijk onderdeel van de Amerikaanse popcultuur is gaan uitmaken. Dus dat hij een icoon was (is), kan je moeilijk betwisten. Of je die status verdiend vindt, dat is weer een andere zaak natuurlijk.

avatar van Naomi Watts
Maar ik geef toch ook aan dat ik niet snap waar die het aan verdient. Ik formuleerde het wel knullig dus even een rephrase. Ik erken zijn icoonstatus, ik begrijp alleen niet waarom.

avatar van rep_robert
Misschien omdat hij juist anders is dan koele kikkers als Jason en Michael. Zo krijgt Freddy toch nog iets menselijks, hoe gek dat ook klinkt.
Denk dat Craven er goed aan heeft gedaan om hem dit karakteristieke trekje mee te geven, natuurlijk ook perfect ingevuld door Englund. Vooral het uiterlijk van Krueger is geniaal, die heerlijke ranzige trui, mooi hoedje erbij en die handschoen met messen.

Overigens ben ik ook van de andere 2 series een fan, al vind ik die ook niet allemaal even goed. Keek laatst Jason Takes Manhattan, soms wel erg bedenkelijk hoor

Zeer matig vervolg.

En dat terwijl ik zo onder de indruk was van deel 1.

Die hele sfeer die me op het puntje van mijn stoel deed zitten was gewoon verdwenen.

Geen enkele keer was ik in spanning, of wilde ik zo graag het einde weten.

Het hele aspect van de dromen vond ik het dan ook juist zo'n speciaal iets geven. Dat ie exact dezelfde truckjes uit kan halen in het echt als in de dromen... tja...

Daarom is hij toch juist zo eng? Je kunt moeilijk tegen hem vechten omdat hij niet echt is terwijl je ooit moet slapen, en in je dromen er van alles kan gebeuren.

Nouja, vond hier in ieder geval niks aan, niet echt spannend. Alleen de scene dat je Freddy helemaal uit Jesse ziet komen vond ik wel gaaf.

Helemaal mee eens Dat had nog eens een enge scene op geleverd.

Acteerwerk was niet echt geweldig, maar goed dat was dus in het eerste deel ook totaal niet. En die boeide me toch en vond ik toch spannend. Alle dingen die ik aan deel 1 zo leuk vond vervallen in dit tweede deel.

* 2 sterren.

avatar van moviemafketel
Ik ging door mijn dvd's en vond het echt tijd worden om deze weer eens te herzien na al die jaren.

Haha , ik heb me echt kapot gelachen. Ik weet niet, maar in a Nightmare on Elm Street maakt het me niet uit hoe verschrikkelijk fout het er uitziet. Het blijft zeer grappig en zeer nostalgisch.

Het acteerwerk was dramatisch. Snap goed dat ik geen van die acteurs/actrices ooit nog ergens heb terug gezien. De vriendin van Jesse spant toch wel de kroon. Maar goed, ik wist dat ik dit ondergeschikt aan de klassieker moest maken.

Er zitten zoveel komische scenes in. 1 van de parkieten die helemaal gek wordt en iedereen aan begint te vallen om dan in de fik al dwarrelend naar beneden te vallen. Hoe droog die familie ook gewoon weer doorgaat na zoiets. Jesse zal het allemaal wel hebben gedaan, yeah right. Ook de scene waar de coach tennisrackets, halters, tennisballen, basketballen en noem maar op naar zijn kop kreeg, schitterend gewoon. Zo simpel, maar zo leuk.

Wat ik zwak vindt aan dit deel is vooral dat Freddy iemand nodig heeft om zijn moorden op te knappen. Had hij toch ook zonder de hulp van Jesse kunnen doen? Ook als er helemaal niemand slaapt ziet de vriendin van Jesse op het laatst gemuteerde honden, ratten en katten en ze ziet allemaal wormen op haar been die daarna weer weg zijn. Dat klopt gewoon niet als niemand in nachtmerrie-toestand is.

Wel leuk dat er via het dagboek een beetje wordt voortgeborduurd op deel 1 en dat je ook wat meer achtergrondinformatie over Freddy krijgt. Was ik een beetje kwijt, dus nu weer helemaal bij

Nou binnenkort deel 3 er maar weer eens ingooien, merk per later deel dat ik er steeds minder nog van weet, dus dat wordt weer een verrassing.

Niet echt best dit deel, maar ik heb me prima vermaakt en vooral in het 1e uur heel veel moeten lachen en dat mag ook best bij een horror.

3 sterren blijven staan.

avatar van stalinorgel
Was dit een film-an-sich geweest zonder verwijzing naar of verschijning van Freddy maar met een ander 'droommonster' dan had ik het een best vermakelijke b-film gevonden. Nu valt hij ernstig uit de toon in de serie.

Je kunt het beste van deel 1 naar deel 3 gaan om Elm Street te volgen.