Scream 2 (1997)

Thriller

geregisseerd door Wes Craven
met Neve Campbell, David Arquette en Courteney Cox

Twee jaar na de tragische gebeurtenissen uit deel 1 proberen Sidney Prescott en Randy Meeks verder te gaan met hun leven. Gale Weathers heeft een boek geschreven over de gebeurtenissen, dat verfilmd wordt onder de naam "Stab", met Tori Spelling in de hoofdrol. Als de première datum dichterbij komt, beginnen de moorden echter weer.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Enigszins onderhoudend en minder vermakelijk dan deel een. De frisse genrebenadering van deel een wordt hier niet slim uitgemolken. Gemiddeld.

avatar van movie acteurs
Vind het nog steeds een verschrikkelijk vervolg. Neve Campbell, Courteney Cox en David Arquette deden verschrikkelijk hun best maar alsnog vond ik het niet goed. Wes Craven dit kon veel beter!

avatar van Norma
Toch wel een stuk minder dan de eerste Scream. Er zitten een paar leuke scènes in, maar het duurt lang voor de film een beetje op gang komt en de moorenaar komt enigzins uit de lucht vallen.

avatar van Metalfist
Oh please! By definition alone, sequels are inferior films!

Gisteravond met een kameraad een Scream marathon gehouden na deel 1 komt logischerwijs deel 2. De eerste Scream is een klassieker in het genre geworden en ik vroeg me af of het vervolg de vloek van de sequels van zich af kan schudden. Wel, het leek geruime tijd goed te gaan maar dan gaat Craven faliekant de mist in met het einde.

Het grootste probleem was de what the fuck factor betreffende het einde. Het eerste deel was zo sterk doordat de killers onverwacht waren maar tegelijkertijd ook logisch wanneer je er over nadacht. Scream 2 daarentegen is redelijk voorspelbaar, we hadden een gokje gedaan bij het begin van de film wie de moordenaar ging zijn en wonder boven wonder zaten we juist, althans toch betreffende Mickey. De twist dat de 2e killer de moeder van Billy is, is me toch iets te ver gezocht. De vrouw is blijkbaar wat kilo's kwijt geraakt maar mij maak je niet wijs dat een journaliste zoals Gale of Sidney, die de moeder van haar voormalig vriendje toch eens gezien moet hebben, het mens niet herkennen. Veel ligt natuurlijk aan het feit dat Williamson maar liefst 3 moordenaars in zijn script had zitten (Derek, Hallie en Cotton wat dus betekent dat de film nog slechter had kunnen zijn). Het lijkt me dat je dan moeilijk een coherent script kunt schrijven waardoor het toch veel aan kracht moet inboeten. Jammer want hier had volgens mij meer ingezeten. Oké, het gegeven van deel 1 wordt hier wel een tikkeltje uitgemolken maar de film kent toch nog een aantal leuke scènes. Het idee van de film in de film die tegelijkertijd een verfilming van het eerste deel is, is leuk gevonden en ook de filmgeeks kunnen weer wat beleven door de vele filmverwijzingen.

Scream 1 werd al gekenmerkt door een grote schare bekende gezichten qua bijrollen. Deeltje 2 gaat hier precies nog een stapje boven op. Sarah Michelle Gellar, Joshua Jackson, Luke Wilson, Tori Spelling, ... De één al wat bekender dan de ander en de één heeft ook meer screentime dan de andere maar het zijn allemaal wel vermakelijke rolletjes. Natuurlijk is Gellar het hoogtepunt. De Scream reeks kent trouwens ook veel vrouwelijk schoon. Neve Campbell doet het op zich niet slecht maar ze heeft een iets te groot emo gehalte om echt geloofwaardig over te komen als Scream Queen. Elise Neal was trouwens vrij irritant, vraag me soms af of het nu echt nodig is om in elke horror van tegenwoordig een schreeuwende en arrogante negerin te gebruiken. Het wekt alleen maar ergernis op, langs de andere kant ben je wel dolgelukkig wanneer ze het loodje leggen. Ach, het is een mes dat aan twee kanten snijdt. Het is raar om Courtney Cox hier in te zien spelen, iets wat ik ook al in deel 1 had. Ik ken haar hoofdzakelijk uit Friends en haar rol daar verschilt toch wel wat van deze. Ik moet wel zeggen dat ik Gale veel beter kan waarderen dan Monica want hier is ze een verdomd graaf wijf bij vlagen. Ja, David Arquette mag zich een gelukkig man prijzen. Leuk trouwens dat Dewey ook weer van de partij is, brengt altijd wel een komische noot aan het geheel. Wat ik ook altijd wel goed vind aan dit soort vervolgen is dat ze de originele acteurs er bij halen. Iedereen speelt hun respectievelijke rollen weer maar ook Liev Schreiber heeft weer een rol als Cotton. Op zich een niet echt boeiend personage maar Schreiber kan niet veel verkeerd doen sinds Sabretooth.

Op zich niet zo'n heel slecht deel. Het verloopt allemaal vlotjes en het verhaal lijkt ook goed ineen te zitten tot het einde natuurlijk maar ik denk dat ik daar al genoeg mijn gal op heb gespuwd. Cast is wel weer goed (Cox en Arquette blijven met een mindere Campbell de dragers van de film).

Een vervolg op het uitermate populaire eerste deel kon uiteraard niet uitblijven. Het originele en verassende van de eerste film is er vanaf, maar toch is ook dit deel geslaagd. De opening is weer bijzonder goed en de leden die het einde van deel 1 hebben gehaald keren allemaal terug. Aangevuld met een aantal nieuwe personages, die uiteraard allemaal de gemaskerde psychopaat kunnen zijn.

zeker niet zo goed als het eerste deel, maar sommige scènes maken het toch weer o zo fel de moeite om te zien.
Acteertalent is wel iets minder goed gezaaid dan in film 1, ook al zijn hoofdpersonages (grotendeels) natuurijk wel dezelfde...

3 --> 3.5*

avatar van Elineloves
Aardig vervolg op het eerste deel. De film begint zeer aardig met de premiereavond van 'Stab'. Wanneer het jonge koppeltje in de bioscoop afgeslacht wordt, is de toon direct gezet en Woodsboro staat weer op zijn kop. Weer een moordenaar die achter Sidney Prescott aanzit. Zij heeft haar leven ondertussen weer opgepakt en heeft inmiddels een nieuwe vriend (Jerry O'Connell) en is ook nog goed bevriend met Randy (Jamie Kennedy ).

Het horrorgenre wordt wederom niet serieus genomen. Heerlijke verwijzingen naar andere sequel films. Blijft een feest van herkenning en de zelfspot is tof.

De kracht van het verhaal blijft toch Sydney. Het meisje lijkt echt en het is makkelijk om met haar mee te leven. Ook de bijrollen zijn noemenswaardig: Sarah Michelle Gellar, Rebecca Gayheart, Jerry O'Connell en Liev Schreiber doen het prima.

Jawel, ik blijf fan.

avatar van Ajax&Litmanen1
Oh please! By definition alone, sequels are inferior films!

Helaas is bovenstaande quote ook heel duidelijk aanwezig bij het vervolg op het frisse, vermakelijke en zeer gevatte 1e deel van Scream.
Scream is helaas een bijzonder matig vervolg geworden. Twee dagen terug heb ik Scream 1 nog herzien en dat was weer een prettige ervaring. Nou hoeft een vervolgfilm niet altijd slecht te zijn (ken genoeg leuke vervolgen), maar dit was gewoon zwak.

Eigenlijk zijn de leuke zaken uit deel 1 naar de achtergrond geschoven. Deel 1 zat vol met verwijzingen naar oude horrorfilms. Dat miste ik behoorlijk in Scream 2. Er is wel een leuk stukje over sequels, maar dat was het dan ook. Scream 2 lijkt volledig te zijn gemaakt om te kunnen teren op het succes van het origineel. De film begint nog best leuk in de bioscoop en op de wc van die bios (haha, ik moet telkens terugdenken aan hoe die scene in Scary Movie 1 op de hak genomen werd, met een penis in plaats van een mes door het wc hokje ), maar na het aardige begin zakt de film als een pudding in elkaar.

De oude cast keert weer volledig terug en doet het naar behoren (Courteney Cox ziet er trouwens erg sexy uit!), maar dankzij een zeer matig en oninteressant script valt er weinig te genieten. Als horrorparodie zie je te weinig en als pure slasher stelt Scream 2 net als Scream 1 te weinig voor. Maar daarvoor keek ik Scream ook niet. Ik mis gewoon de scherpe humor. Bij de eindscene krijg je dat nog wel een beetje terug, maar het kan de film niet redden. Ghostface is een geinige killer, maar zorg dan wel ervoor dat hij wat te doen heeft...

2* (1* verlaging)

avatar van jeroentjuhhhhh
Scream 2 biedt een eerste kwartier zoals je die mag verwachten na het zien van het eerste deel. Grappig gezeik over de rol van de neger in horrorfilms, leuk beeld van het gemiddeld bioscoopvolk geschetst (popcorn gooiende, tegen-het-scherm-schreeuwende idioten) en al snel gevolgd door een fijne discussie over sequels. Craven zet de juiste toon, gaat eigenlijk op dezelfde voet verder als deel 1.

Jammer dat het steeds verder verslapt vanaf dat punt. Het leuke is dat de cast is gebleven, houden het boeltje lekker vertrouwd voor de fans. Campbell ziet er helaas afzichtelijk uit, gelukkig bieden Courteney en Miss Gellar wat tegengas wat dat betreft. Maar de cast kan niet verhelpen dat de glans een beetje verdwijnt, de scherpte is verdwenen en Craven gaat nogal 'modaal' te werk. Sfeertje blijft nog altijd zeer toegankelijk en de 2 uur vliegen zo om, een constant niveau aanhouden zit er echter niet in.

Het einde vond ik overigens veel te theatraal. Misplaatst wantrouwen van Campbell, irritante en panische moeder... dat het op die plek plaatsvind, zo bombastisch als het is, vind ik een slechte keuze. Deel 1 had nog wat charme bij de ontknoping, dit is alsof je naar een slecht geschreven toneelstukje aan het kijken bent. Gelukkig doet dit niet zoveel af aan de fun die zo'n sequel weet te bieden.

Last but not least, z'n kritiek op de 'invloed van films' blijft ook in dit tweede deel bijzonder subtiel, ugh . Hij maakt die stelling compleet belachelijk maar mocht dat wat mij betreft wel wat onopvallender aanpakken, voor een lading maatschappelijke kritiek is het toch wat overdreven.

Zelfde niveau als de eerste film.

Vond er maar weinig kwaliteitsverschil inzitten. Deze film kent ook zo'n beetje dezelfde zwaktes en sterktes. Alleen jammer dat de film gerekt moest worden tot 120 minuten.

De killer blijft wat klungelig. Niet grappig genoeg om het komische deel te versterken, te opzichtig om het echt spannend te maken. Ook de twist is niet bijster boeiend. Het kan iedereen wel zijn dus is het wachten tot er iemand afvalt en Craven uiteindelijk alles uit de doeken doet. Beetje vergezocht trouwens.

Arquette is leuk, die movie nerd ook wel trouwens. Miserabel moment wel in dat klasje, met de Godfather II referentie, maar verder zijn de film referenties wel aardig. Niet subtiel, maar in ieder geval wel talrijk.

Beetje jammer dat ze in dit deel geput hebben uit een hele hoop TV-sterretjes om bijrollen op te vullen. Meer dan de helft herkende ik uit vreselijk slechte TV series van vroeger, niet iets om erg blij van te worden. Maar los daarvan blijft het wel vermakelijke filmerij die een avondjee film goed opvult.

avatar van rep_robert
Vlotte thriller wat vooral veel leent uit het eerste deel, veel verdenkingen en verdachtmakingen om het de kijker lastig te maken. Maar mist toch eigenlijk vooral het verrassingseffect uit het eerste deel. Ondanks dat het plot dus slim in elkaar steekt heb je vooral een been there, done that gevoel. De openingsscene is goed bedacht, maar mist de spanning van het eerste deel. Wat meer irritante bijrollen en een iets te langdradig einde op het podium.

Overigens wel een leuke twist, zal ongetwijfeld wel met het idee van Friday the 13th part I en II te maken hebben gehad. Waar in deel 1 over het eerste deel werd gesproken over de moeder van Jason heb je in het tweede deel eigenlijk een soort van kopie van de moeder van Jason Voorhees die ook de dader is. . De omgekeerde volgorde van de Friday reeks dus. Verder zitten er ook weer lekker veel knipogen in volgt het qua humor gewon weer het pad van het eerste deel.

Wel jammer dat het soms zo knullig overkomt, want als ze wilden dan hadden ze Campbell wel minstens 10 keer een gat door dr kop kunnen knallen.

Desalniettemin duidelijk minder da het eerste deel, maar alsnog beter dan het gros van de Scream kopieën die er uitgebracht zijn.

Ook deze waardering blijft staan: 3*

avatar van El ralpho
Guess who's back?

Craven gaat in dezelfde trant door als het eerste deel, alleen op bepaalde punten boet de film flink aan kwaliteit in. Zo valt de begin scene in het niet bij die van het origineel. Wat daar zo typerend aan was, was het ijzingwekkende kat en muisspel tussen de killer en zijn slachtoffer wat via de telefoon plaatsvond. Die scene is niet voor niks legendarisch en een van de meest sterke begin scene's uit een film ooit te noemen. Bij de begin scene van deze film krijgen we 2 simpele en ongeïnspireerde kills te zien. Het was gaaf geweest als ze het element van de begin scene uit het origineel bij ieder deel uit de reeks in zijn opening terug hadden laten komen!

Tevens kon ik al snel raden wie de rol van Ghostface op zich nam.Dat van zijn handlangster dan weer niet, ook al was dit wel een beetje vergezocht te noemen en minder aannemelijk om herkend te worden dan de daders uit het origineel. Dan kun je nóg zoveel afgevallen zijn Echter doet de finale uit het 2e deel weinig af aan die uit het origineel.

De film bevat verder een aantal ijzingwekkend in elkaar gezette scene's waarvan ik de scene's in de montagekamer en in de auto (met ghostface die onverhoopts een bezoekje komt brengen waarbij vervolgens de auto crasht) er met kop en schouders bovenuit vond steken.
Ook het kat en muisspel via de telefoon komt enkele malen terug, maar vond ik echter niet zo sterk als dat ze in het origineel waren. Campbell die een van de leading rolls heeft, blijf ik een misplaatste actrice vinden. Had veel liever iemand anders in haar leading roll gezien. Maar goed dit ''mankementje'' had de eerste film wat mij betreft ook al. Echt storend wordt haar rol ook weer nergens.

Het verhaal zelf is leuk gevonden en borduurt leuk voort op die uit het 1ste deel maar is echter wat langdradig. 120 minuten is lang voor een slasher. Niet dat hier iets mis mee is maar op enkele stukken werd de film helaas een beetje slepend wat me niet de opzet van de makers lijkt te zijn geweest.

Al met al is de film op bepaalde punten net wat minder als het origineel en ook geen klassieker meer te noemen maar echter weet de film je in zijn uitgebluste genre alsnog genoeg vermaak te bieden. Dit komt met name door de finale, die nagenoeg -zoals al eerder vermeld- even sterk is als die uit het origineel.

avatar van Nitrouz
Scream 2 vanavond maar eens herzien. Het tweede deel van de serie duurt zoals al eerder gezegd te lang, 2 uur lang naar een hersenloze slasher kijken, ik moest af en toe toch gapen.

Ondanks dat is de film toch wel onderhoudend, het blijft spannend wie de killer deze keer is, en op het einde raak je toch wel verrast. Ondanks dat het motief van de één niet echt duidelijk was.

Ook al eerder is gezegd dat het allemaal toch wat op een herhalingsoefening lijkt, en eigenlijk is dat ook wel een beetje zo. Je krijgt toch het gevoel alles al is gezien te hebben, en de verwijzingen naar andere horror films kenden we in het eerste deel ook al.

3 sterren.

avatar van Naomi Watts
1. the death total is always greater; and 2. the murder scenes are always much more elaborate, with more blood and gore. And 3, never, ever under any circumstance assume that the killer is dead."

Erg onderschat deel in de reeks. Vaak genoemd als cash deel uit de reeks maar niets is minder waar. Erg veel leuke knipogen. Het begint met de opening sequence met Smith en Epps, waar ze naar Stab gaan. En wie speelt Sid? Juist Tori Spelling (Sid's wens uit deel 1 komt dus uit), bovendien heeft Robert Rodriguez Stab geregisseerd, dat vind ik nou hele leuke dingen. Die tagline ook van Stab: this is gonna hurt . Leuke cameo's ook van Craven en Williamson .

Voor de rest veel leuke knipogen naar sequels en de stereotyperingen van een sequel, Kennedy gooit er weer veel leuks uit. Leuk rolletje van Gellar ook als sorority bimbo . Het fijne aan de reeks vind ik dat er echt enorm veel horror references inzitten, naarmate je meer horror films kijkt valt je steeds meer op. Want de hoeveelheid references is echt enorm. Neal en Smith waren ook weer geweldig trouwens met hun typische afro-amerikaanse oneliners (Bitch, hang up the phone and star-69 his ass!). En dan dat overdreven einde, geweldig.

Erg ondergewaardeerd deel, die veel references heeft, nog steeds zelfbewust is en heel erg fijn speelt met horror cliché's. Haalt het niet bij het eerste deel maar nog steeds zeer bovengemiddeld. Al is het wel essentieel dat je de references kan opvangen.

avatar van xxc
xxc
Vandaag heb ik deel 2 eens opgezet. Morgen word het deel 3!

Ja, een stuk slechter dan deel 1.
Zoals hier in de film ook al gezegd word.. Vaak (niet altijd) is een deel 2 altijd wat slechter tegenover het eerste deel.

Bij deze film had ik een beetje het idee dat het móest. Er moest nog een deel komen. Het was voor mijn idee allemaal iets té. Heel ongeloofwaardig en ja, dat is toch zonde..
Dat Gale en Dwight bijvoorbeeld 'dood' zijn, tenminste dat laten ze je denken, maar even later staan ze toch weer op.. Erg jammer.. Zulke dingen maken de film alleen maar ongeloofwaardiger.

Leuk rolletje van Jada pinkett smith. Wat ik overigens ook een mooie idee vond was 'Stab'. Een film in een film. Ja, leuk!

David en Courtney acteren weer prima, as usual. Op de rest van de cast was ook niets aan te merken.
Ook in dit deel zit humor verscholen. Het komt niet overduidelijk over, maar toch zit het er in.

De charmes die deel 1 had, had dit deel helaas niet..

Deel 3 heb ik nog nooit gezien, ben benieuwd!

avatar van Jessen0wnt
It's all about execution.
Tweede scream. Zelfde hoofdpersoon, zelfde killer, zelfde trucjes, maar toch kwam dit deel veel lekkerder aan. Mede dankzij de nieuwheid die ik bij deze film voelde, en bij deel 1 misten omdat ik die vroeger al in delen had bekeken, was het ten eerste een stuk spannender. De verdenkingen waren zo over duidelijk, en fout weergeven dat je helemaal in het verhaaltje werd meegezogen en je lekker plat naar deze film kan kijken. De humor en ironie kwam ook echt aan bij mij, heb veel gelachen en de verwijzingen naar een paar andere films, regisseurs en acteurs waren erg leuk. Misschien kwam het omdat ik gewoon meer genoemde personen/films kenden.
Naast dat het heel erg vermakelijk(er) was, vond ik dit deel ook echt heel erg sterk qua beelden. De scènes op het toneel, vooral de eerste, was echt mooi geschoten en ook wel ''eng'' wanneer het masker opeens in beeld kwam. Leuke variatie tussen de ''normale'' scares. Ook op het eind, het plaatje van de ogen van Mickey (?) was erg mooi, gewoon van die beelden waarvan je kan genieten.
Al met al een sterker en voor mij vooral meer ''genietbaar(der)'' dan het eerste deel, het kan ook aan mijn stemming liggen, wat het waarschijnlijk ook zo goed opvangt. Want de lompheid en voorspelbaarheid straalt er natuurlijk vanaf, het is enkel het moment of je deze factoren voor lief neemt, toestaat dat Craven met deze dingen speelt, of dat het je gaat irriteren. Mij gelukkig (deze keer) niet. 3,5 ster, en op naar deel 3 en 4 zou ik zeggen!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Opnieuw de nodige knipogen naar het genre en toch een degelijke sequel geworden. Het kon slechter (zoals we later in deel 3 zullen zien). De hoofdrollen zitten lekker in hun vel, alleen is het af en toe wat te veel van hetzelfde. Het idee van de film Stab is wel goed natuurlijk. Ghostface bevestigt z'n status als slasher in het rijtje van Myers en company maar is veel vinniger. Ik geef toe dat hij aan Myers niet kan tippen, maar speelt naar mijn smaak wel met gemak Freddy Krueger naar huis.

avatar van blurp194
Geniaal hoe in het eerste deel Tori Spelling wordt afgez*kt als derderangs flutactrice, en in deel 2 vervolgens vrolijk meespeelt. Dat verdient toch wel een stijlbonus - en sowieso is het hele Stab-onderdeel erg sterk.

De rest blijft daar toch een beetje bij achter - eigenlijk is het geheel wel op hetzelfde niveau als deel 1; leuke vondsten, snedige grappen, maar niet zo verfrissend nieuw als deel 1 was.

avatar van sinterklaas
Ook het vervolg was weer helemaal top. Dit keer worden de gebeurtenissen uit deel 1 tot een film gemaakt en is Ghostface een hype geworden en worden de pakken in elke kostuumhandel verkocht. Dat had nou beter niet kunnen gebeuren. Want de moorden beginnen opnieuw. Het epioloog was weer goed en we keren weer terug naar Sidney en haar vriendje Randy en ex-agent Riley. En zo word Sid uiteindelijk weer doelwit en mogen we weer uitvogelen wie er dit keer in dat pak rondloopt. Er word weer flink op los gesteekt en de ironie druipt er weer flink van af. Dus het is weer genieten geblazen met deze film. Ook het einde in dat theater was weer opnieuw meeslepend en verrassend.

Even goed als deel 1.

avatar van Kr!kke
Deel 2 is toch wat minder dan deel 1. Ik vroeg me af of het niet beter was geweest om een totaal nieuwe film te maken: in deel 2 worden veel personages uit het eerste deel terug opgevist, wat voor mijn part niet nodig was geweest. Wel weer leuk aan de film waren het humorgehalte en de vele moorden, waardoor het toch weer een vermakelijke film werd.

avatar van Filmkriebel
Vreemd dat velen deel 2 minder vonden. Ik vond het minstens even goed als deel 1. De openingsscène is een al even leuke sequentie als in de eerste film, lekker hysterisch. De whodunnit ligt minder voor de hand dan in deel 1; daar had ik vlug een vermoeden dat Billy het wel eens kon zijn. Er zaten ook enkel razend spannende scènes in zoals die waarin Sidney en vriendin over de schoot van de bewusteloze killer moeten kruipen na het politiewagen-ongeluk. . Geniale scène die een loopje neemt met de clichés. Wat niet zo goed doorkwam waren de filmreferenties. Die toespelingen op sequels waren nog wel goed gevonden, maar ze werden minder goed verhuld in de dialogen. Ook de finale vond ik een stukje zwakker. Die twee gekken die elkaar afslachtten in de eerste Scream vond ik een stuk beter dan die fifty-something die met een pistool staat te zwaaien. . Niettemin ook een 3,5* en wat een cast heeft die film ook, met cameo's en al.

Nu nog deel 3 en 4 al zegt mijn kleine teen me dat het uitmelken gaat beginnen...

avatar van John Lee Hooker
Een tijdje geleden had ik de Scream Trilogy aangeschafd, de zogete Ultimate Edition. Deel twee zal ik vroeger vast wel eens bekeken hebben maar veel herinnerde ik me daar niet meer van. Het is wederom een typische Craven, al dan niet met de bijbehorden clichès en voorspelbaarheden. Ook hier zorgt het kostuum voor een dosis spanning en Neve Campbell als Sydney levert nogmaals een goede rol. Ik vond het ietwat jammer dat we zoveel in het theater en de bioscoop zaten omdat ik liever gewoon een slasher zie waarbij er op een home party een aantal willekeurige mensen het loodje moeten leggen. Toch zit er een lekker sfeer in en als je het geheel met een korreltje zout neemt kan het redelijk spannend zijn.

avatar van Spetie
Een verplicht vervolg, dat het niveau van deel 1 niet haalt, maar nog redelijk vermakelijk is.

Wat wel erg leuk is aan deze film, is de discussie over hoe een sequel eruit zou moeten zien. Dat soort relativerende humor zit ook in de eerste film en zorgde er onder andere voor dat die film zo leuk wegkeek. Gelukkig zijn dit soort ingrediënten ook in deze film aanwezig.

Daarnaast speelt dezelfde cast weer de hoofdrol. David Arquette blijft toch het leukst als die ietwat suffige agent Dewey. Toch is deze film minder dan het eerste deel omdat de scherpte toch wat weg lijkt. Daarnaast is de twist in deze film toch een stuk geforceerder en vooral minder sterk. Ook het verplichte einde lijkt er snel aan geschreven te zijn.

Toch verveelt het allemaal niet, en kijkt het desondanks nog wel redelijk makkelijk weg.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en 'k vond het een vermakelijke film en zoals ze in de film zelf al zeggen, het is allemaal wat grootser en bloederiger. Het verhaal borduurt verder op het origineel en bepaalde stukken keren ook weer terug, aangezien het originele verhaal is verfilmd in de film. Het einde was geslaagd en totaal niet te voorspellen.
Voor de cast hebben ze naast een deel van het origineel toch een aantal bekende koppen kunnen strikken: Liev Schreiber, Sarah Michelle Gellar, Jerry O'Connell, ...
Tja, 'k vond het zeker geen slechte sequel en 'k heb me er ook niet mee verveeld, al moet 'k wel zeggen dat het origineel wel beter is, maar om eens mee te pikken via tv is hij zeker eens de moeite waard.

Weliswaar een stuk minder dan het eerste deel (het verrassende en leuke is er toch vanaf) maar toch een aardige opvolger. Deze film is vooral leuk vanwege de rol van David Arquette als sheriff Dewey Riley die dit keer een meer prominente rol heeft. Wat ook opvallend is in dit tweede deel is het hoge chick gehalte met o.a. Neve Campbell, Courteney Cox, Sarah Michelle Gellar, Heather Graham en in mindere maten Tori Spelling en Jada Pinkett. Dus als man zijnde kom je best nog goed aan je trekken

avatar van tommykonijn
Alweer bijna een jaar geleden dat ik me aan het eerste deel van deze serie waagde, en die staat me bij als een 'gewone' vermakelijke film. Dit deel is eigenlijk meer van hetzelfde. Het punt is dat de eerste film al niet echt eng was, maar toch nog op zijn minst spannender als deze. Er komen enkele leuke cameo's langs zoals Sarah Michelle Gellar en Jada Pinkett Smith. De hoofdrolspelers doen het wisselend, bij vlagen erg overdreven of slecht en dan weer redelijk goed. Ook was de een beter dan de ander. Opzicht blijf je wel naar de film kijken omdat je benieuwd bent naar de identiteit van Ghostface, maar qua dialogen en overige scènes is Scream 2 niet altijd boeiend. Toch bevat de film ook genoeg fragmenten die wél leuk of 'spannend' zijn (bijv. als Gale en Dewey op de vlucht zijn in de school). Al met al is het zeker geen slechte film, maar wel op elk vlak minder dan zijn voorganger.

avatar van GHOSTFACE :-)
Net zoals het eerste deel is het een goede film.

avatar van filmfan0511
Een goede film! Misschien haalt ie het niveau van deel 1 niet, maar toch blijft het een erg leuke en goede film. De film heeft een goed verhaal. Net zoals in deel 1 zitten er stukjes in die het genre onder de loep nemen en soms belachelijk maken. Erg spannende en soms enge scenes (vooral bij de eerste kijkbeurt).
De vernieuwing is er nu dan wel af, maar toch blijft het geheel even spannend als deel 1. Ook de moorden zijn wat bloederiger. De acteurs doen het allemaal bovengemiddeld ( zeker voor een horrorfilm).

Goed vervolg op deel 1, net iets minder omdat de vernieuwing er af is.

Al 1,5 keer eerder gezien en een puntje erbij gedaan. Deel 2 is niet geheel onaardig. Het belangrijkste is natuurlijk of dit deel ook in staat zou zijn om zijn bestaansrecht te benutten door een geslaagde combinatie van een goede slasher en een zelfbewuste “parodie” (bij gebrek aan een woord dat de lading beter dekt) die dus genoeg op eigen benen staat (ten opzichte van de films waarnaar het verwijst)
Scream 2 slaagt daar redelijk in. De gesprekken over waar een sequel aan moet voldoen, de fragmenten uit “Stab” en de discussie welke vervolgen er beter waren dan hun originele films zijn volledig in de lijn met het zelfbewuste karakter van het eerste deel en juist daarin zijn de films fris ten opzichte van het gros. Toch was deel 1 daar in zijn geheel sterker dan zijn opvolger, waarbij het hier meer vlagen zijn waarbij dit echt goed werkt.

De kills zijn enerzijds wel vermakelijk, maar anderzijds voegen ze ook niet altijd wat toe. De moord op buffy is daar het beste voorbeeld van. Ook de opening was, hoewel niet onvermakelijk, gewoon niet zo sterk als het eerste deel. Leuke scenes zijn er tegen het eind in de muziekstudio (en alles daaromheen) en bijvoorbeeld als ze vastzitten in die auto. Zo’n scène is fun in zijn onwaarschijnlijkheid. Het is een klein avontuur op zich. Uitbreken door het gaas, je een baan naar voren werken en dan langs de killer naar buiten. Wel is het flapdrol gehalte hoog. Je kunt natuurlijk gemakkelijk het masker aftrekken als je er toch langs komt. Maar nee, dat lukt om onduidelijke redenen niet en dan moeten ze terug op het moment dat de killer kans heeft gezien te ontsnappen. Laten we het maar houden op het inspelen op genre clichés.

Ik ben wel benieuwd wat de insteek wordt in deel drie en vier, behalve verwijzingen naar het uitmelken van een filmserie. En dan maar hopen dat Craven de traditie van inferieure sequels binnen horrorreeksen weet te doorbreken. Scream 2 is een stap de verkeerde kant op, al kan deze er alleszins nog mee door.

avatar van Kondoro0614
Scream 2

Ach, ach, ach, dit was toch niet een heel goed deel van de Scream serie. Ik vond er weinig vaart in zitten waardoor hij ietwat langdradig werd. Wel goed dat de acteurs van deel 1 gewoon weer terug zijn te zien in dit deel zodat je niet hoeft te wennen aan een groepje nieuwe acteurs en actrices. Dit vind ik altijd fijner aan film met een tweede deel. Liev Schreiber deed een leuk rolletje als de 'bad'-guy in de film. Neve Campbell deed het erg leuk als Sidney. Het verhaal was wel leuk om te volgen maar trok me niet echt aan. Een puur typisch Scream verhaaltje waar de 1 naar de ander neer gestoken word en dan vervolgens de Scream gast weg komt en op het eind onthult word. Het concept is een replica uit deel 1 uiteraard. Hij is slechter dan deel 1 en dat kan niemand ontkennen. Toch nog wel leuk om tussendoor te kijken!