• 8.557.753 stemmen

Met onder meer: Neve Campbell, David Arquette en Courteney Cox

Releasedatum: 14 april 2011

Plot Scream 4

"New decade. New rules."

Tien jaar is er verstreken sinds Sidney Prescott (Neve Campbell) haar laatste confrontatie had met de gemaskerde moordenaar Ghostface. Ze leeft nu geïsoleerd en ze heeft ze een boek geschreven dat veel lovende kritieken heeft ontvangen. Ze wordt echter uit haar dagelijkse routine getrokken als Ghostface weer verschijnt in Michigan, met als gevolg dat Sidney weer herenigd wordt met Dewey (David Arquette) en Gale (Courteney Cox).

imageimageimageimageimageimageimageimage

Charlie Walker

Kate Roberts

Alle Media

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20532 berichten

Minder vermoeid en zonder ideeën dan het derde deel. Het is niet meteen goed maar dat zit in het DNA-foutje in deze reeks. Campbell en Cox zijn te matig en te saai als actrices en omdat ersteeds andere moordenaars zijn wordt de ghostface killer nooit echt iconisch. Begin is leuk, de ontknoping tamelijk stompzinnig. Deel 5 is aantocht zonder Wes Craven want die is zelf overleden inmiddels. Waarmee een einde komt aan het unieke dat een regisseur alle sequels van zijn horrorhit zelf maakte. Ik geloof niet dat er andere reeksen van minimaal vier horrorfilms zijn waarbij dat zo is. Voor nu is dit het besluit van een reeks die meer reputatie heeft dan dat het echt wat voorstelt. Wel balen dat Sydney en Gale het potdorie weer overleven.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

starbright boy schreef:
Minder vermoeid en zonder ideeën dan het derde deel. Het is niet meteen goed maar dat zit in het DNA-foutje in deze reeks. Campbell en Cox zijn te matig en te saai als actrices en omdat ersteeds andere moordenaars zijn wordt de ghostface killer nooit echt iconisch. Begin is leuk, de ontknoping tamelijk stompzinnig. Deel 5 is aantocht zonder Wes Craven want die is zelf overleden inmiddels. Waar,ee eem einde komt aan het unieke dat een regisseur alle sequels van zijn horrorhit zelf maakte. Ik geloof niet dat er andere reeksen van minimaal vier horrorfilms zijn waarbij dat zo is. Voor nu is dit het besluit van een reeks die meer reputatie heeft dan dat het echt wat voorstelt. Wel balen dat Sydney en Gale het potdorie weer overleven.

Chucky komt wel in de buurt, behalve de reboot van niet zo lang geleden is Don Mancini bij alle films betrokken als bedenker en schrijver en bij 3 films als regisseur.

En bij Saw heeft Darren Lynn Bousman 4 films geregisseerd, allemaal vervolgfilms.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20532 berichten

Beide close but not quite.

Tarkus

Tarkus schreef:

Niet zo goed als de eerste film, maar zeker beter dan de 2 opvolgers is dit 4de deel.

Maar je mag deze film niet al te serieus nemen, alsook de uitvoering ervan.

Het is een leuke horrorfilm, veel bloed en suspense, maar vooral door en voor tieners, die er wellicht nog het meeste plezier aan beleven, al vond ik het ook wel eens leuk.

Ook deze herbekeken, en blijf hier ook bij mijn eerste mening.

avatar van mrklm

mrklm

Sidney Prescott [Neve Campbell] lijkt eindelijk afgerekend te hebben met haar verleden als doelwit en slachtoffer van de serie moorden die Woodsboro jaren geleden teisterden. Dewey [David Arquette] is inmiddels de sheriff van Woodsboro en zijn echtgenote Gale [Courteney Cox], strot zich fulltime op het schrijven van boeken. De Stab-franchise loopt nog steeds als een trein (deel 7 komt eraan), maar is niet langer gebaseerd op ware gebeurtenissen. Sidney heeft nu zelf het boek “Out of Darkness” geschreven over hoe zij de dood van haar moeder en van de vrienden die ze verloor heeft verwerkt en Rebecca [Alison Brie] organiseert een promotietour voor dat boek. Tijdens een signeersessie in Woodsboro ontdekt Dewey sporen van een moord in de kofferbak van Sidneys auto. Het scenario volgt netjes de conventies van het genre die vroeg in de film worden uitgelegd, maar de ironie van de Scream-serie bereikt zijn hoogtepunt door te bewijzen dat een reboot van trilogie nooit het succes van die trilogie kan evenaren. Alles is mogelijk in deel 4, maar dat maakt het nog geen aanbeveling. Een vijfde deel staat gepland voor 2022.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Wat een geweldige return to form is deze vierde Scream toch. Het origineel tikt dit niet aan, maar Scream 4 staat echt mijlenver boven de andere twee sequels. Fijn dat Wes Craven zijn carrière kon afsluiten met een echte knaller. Er speelt veel in het voordeel van deze film. Het is allemaal een stuk bruter, bloederiger en duisterder (zowel in toon, als in kleurenpallet en belichting). Het is, zeker na het brave en saaie deel 3, een grote sprong voorwaarts (of juist helemaal terug, beter gezegd) naar angstaanjagende en brute horror. De moorden zijn hard en best memorabel, evenals de opbouw ernaartoe. Ghostface is hier niet klungelig, maar bruut en meedogenloos. De stem klinkt ook grauwer. De moord zichtbaar door het raam aan de overkant van de straat, en later de kill in de parkeergarage, zijn hoogtepuntjes, evenals de doorgedraaide acteerprestatie van Emma Roberts op het einde. De cast is hier sowieso terug erg leuk, tot in de bijrollen aan toe. Het hoofdtrio heeft misschien iets minder te doen (hoewel hun rollen leuker zijn dan in deel 2/3), maar zoiets wordt dan perfect opgevangen door een prima presterende nieuwe/jonge cast. Een perfect tempo en een goed uitgewerkt einde, met een interessante twist en omkering van de verwachtingen, maakt het af wat mij betreft. Als het nieuwe vijfde deel ook maar een beetje in de buurt komt van deze kwaliteit, zal ik zeer tevreden zijn. Vooralsnog is deze vierde film in ieder geval met afstand het tweede beste deel uit de reeks. 4*.

avatar van Tommy De Vito

Tommy De Vito

Stem verhoogd van 2,5 naar 3 sterren. Aan het eind van de film begon het mij pas door te dringen waarom ik dit vierde deel bij mijn eerste kijkbeurt maar een 2,5 ster had gegeven. Het had allemaal te maken met snotneus Jill (het nichtje van Sidney), die in het ziekenhuis twee agenten (als Dewey nog steeds zijn lesje niet heeft geleerd na zoveel moordpogingen op hem en zijn vrienden?) weet te overmeesteren en de gewonde Sidney uiteraard alle hoeken van de kamer laat zien en last but not least onze Gale Weathers onder schot weet te houden. Jill heeft totaal geen oog meer voor Sidney, waarbij Sidney haar weer overmeesterd. Na vier delen had ik toch meer van Craven verwacht, de regie voor de slotscene is gewoon matig geregisseerd en snel in elkaar geflansd naar mijn idee. Dat vond ik destijds erg jammer en dat vind ik nog steeds.

Maar desondanks heb ik mij dit keer beter vermaakt dan bij de eerste kijkbeurt. Ik zat lekker in de film en de sfeer is goed. Een aantal oude garde acteurs zijn nog aanwezig (Campbell, Arquette en Cox), maar de nieuwe frisse gezichten geven juist een mooie impuls aan de film. De veteranen uit de eerste films lijken er weinig zin meer in te hebben, op Arquette na. De kills zijn prima, nergens verassend meer maar dat heeft ook specifiek met dit genre te maken. Als je een jonge vrouw over een verlaten parkeergarage ziet lopen dan kan je al invullen hoe dat gaat eindigen. Het is gewoon wachten tot dat ghostface weer te voorschijn springt. Niks mis mee, maar dit trucje hebben we al heel vaak gezien.

Zeker niet slecht, maar nergens verassend waardoor de film van mij niet hoger uit komt dan 3 sterren. Ben benieuwd naar deel 5!

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Bericht verplaatst naar Scream (2022)

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Met de herziening van de Scream-reeks aanbeland bij het 4e deel. Deze heb ik sinds de bioscooprelease niet meer gezien en ik kon me er dan ook niet zo heel veel meer van herinneren. Behalve dan dat de film destijds geen indruk op me maakte en dat is 11 jaar later niet veranderd. Sterker nog, Scream 4 vind ik veruit de minste uit de reeks.

Ondanks de tussenpoos van 11 jaar weten de makers niet met frisse ideeën te komen. Scream 1 was een ode aan de slasher-films, Scream 2 een ode aan de vervolgfilms en Scream 3 een ode aan trilogieën. Scream 4 moet een ode zijn aan de reboot, maar aangezien de voorgaande delen niet genegeerd worden en de oude cast gewoon weer van de partij is, is er hier van een 'reboot' geen sprake.

Scream 4 is een standaard slasher-film die alle bekende paden bewandeld. Het is misschien lovenswaardig dat de cast & crew telkens terugkeert, maar wellicht is dat ook het zwaktepunt van deze reeks. De films zijn eigenlijk telkens hetzelfde en juist een volledig nieuwe cast zou voor wat meer frisse wind kunnen zorgen. Het wil ook niet werken dat de oude cast niet bijster interessant is. Neve Campbell blijft kleurloos als hoofdpersonage en zal nooit kunnen tippen aan een Jamie Lee-Curtis. Courtney Cox en David Arquette brengen wel wat meer humor in hun rol, maar na 4 films is de koek bij hun ook wel op.

De nieuwe cast zijn allemaal saaie bijfiguren die weinig indruk achterlaten. Het dieptepunt is toch wel Emma Roberts, die een sterk staaltje over-acting laat zien. En helaas niet op een goede manier.

Geen hoogvlieger deze 4e film. De lange pauze van 11 jaar tussen deel 3 en 4 heeft er helaas niet voor gezorgd om de Scream-reeks nieuw leven in te blazen. Scream 4 was dan ook geen succes in de bioscopen en het duurde hierna nog eens 11 jaar voordat de 5e film verscheen.

avatar van rcuppen79

rcuppen79