• 8.252.889 stemmen

Met onder meer: Neve Campbell, David Arquette en Courteney Cox

Releasedatum: 14 april 2011

Plot Scream 4

"New decade. New rules."

Tien jaar is er verstreken sinds Sidney Prescott (Neve Campbell) haar laatste confrontatie had met de gemaskerde moordenaar Ghostface. Ze leeft nu geïsoleerd en ze heeft ze een boek geschreven dat veel lovende kritieken heeft ontvangen. Ze wordt echter uit haar dagelijkse routine getrokken als Ghostface weer verschijnt in Michigan, met als gevolg dat Sidney weer herenigd wordt met Dewey (David Arquette) en Gale (Courteney Cox).

imageimageimageimageimageimageimageimage

Charlie Walker

Kate Roberts

avatar van VforVictor

VforVictor

gister voor de 2e x gezien, en moet zeggen dat ie nog steeds erg vermaakt, het verhaal zit gewoon goed inelkaar.

avatar van lars-pixar

lars-pixar

Als DE ghostface op het toneel verschijnt, veermaakte ik me best, maar helaas maakt de film richting het eind een hele andere wending, wat trouwens vast past bij het definitieve eind van de film reeks.

Maar helaas wist het mij verder niet echt te vermaken, ik miste de spanning en de toffe kills.

Misschien moet ik eerst maar beginnen met de eerste drie delen...

avatar van Jo1990

Jo1990

Ik wist niet eens dat er een Scream 4 was. Deze moet ik maar eens gaan kijken binnenkort. Eerste 3 delen gekregen in een DVDBox.

avatar van ILDIB

ILDIB

meer van hetzelfde en derhalve niet echt boeiend.

why won't you fucking die. Inderdaad.

eeuwig zonde van de killer had het leuker gevonden als Sydney gek was geworden en zelf aan t moorden was geslagen!

avatar van Kondoro

Kondoro

• 1981 stemmen

Scream 4

Ietsjes beter als deel 3. Dat sowieso. Ook al komen hier al die irritante clichématige momenten weer erg snel terug in 1 film. Vooral het eind was helemaal om te huilen. Het begon leuk. Beetje onlogisch maar was wel vermakelijk. Het betere aan dit deel is dat elke deer dezelfde spelers terug komen. Altijd leuk! Maar, helaas vind ik de acteerprestaties erg slecht in deze film en het is niet echt een genot om naar te kijken. Courteney Cox deed het leuk, ziet er ook niet slecht uit in deze film. Tja, eigenlijk deed de hele cast het wel oke. Verhaal was saai en slap concept te vaak herhaald zodat het niet meer leuk is. Al om al, film die je kunt kijken om de reeks te sluiten. Geen topper, beter dan 3.

avatar van IH88

IH88

Beter dan verwacht. Na deel 2 en 3 was ik niet echt hoopvol, maar de jaren tussen deel 3 en 4 hebben voor nieuwe inspiratie gezorgd. De combinatie van horror en humor bevalt me wel en de vele knipogen naar de vorige delen helpen daar bij.

Een goed voorbeeld hiervan is de scène waarbij Kirby is vastgebonden en vragen moet beantwoorden. De laatste vraag beantwoord ze met het opnoemen van alle horrorfilms die ze kent (dat zijn er heel veel ). Spanning en humor ineen. Heerlijke scène.

avatar van LauraArsenal

LauraArsenal

De film is erg vermakelijk vind ik. Als je van échte horror houdt is dit natuurlijk geen film voor jou, maar wie van bloederige dingen houdt kan dit wel iets zijn. Ook de combinatie van humor en horror valt hier heel goed mee!

3.5/5

avatar van Myers123

Myers123

Toen ik zag dat na zoveel jaar, en na het slechte 3e deel er een deel 4 kwam, was ik bang dat het niets zou worden. Ik werd positief verrast. Het is niet zo sterk als deel 1&2 maar de cast, wie toch redelijk intact is gebleven + de nieuwelingen doen het super. Het wordt na een tijdje wel een beetje saai, maar naar het einde toe komt de spanning terug.

avatar van IH88

IH88

“You forgot the first rule of remakes. Don't fuck with the original!”

Beter dan verwacht. Na deel 2 en 3 was ik niet echt hoopvol gestemd maar de jaren tussen deel 3 en 4 hebben voor nieuwe inspiratie gezorgd. De combinatie van horror en humor bevalt mij wel na het duistere derde deel en de vele knipogen naar de vorige delen helpen daar bij. Een goed voorbeeld hiervan is de scène waarbij Kirby is vastgebonden en vragen moet beantwoorden. De laatste vraag beantwoord ze met het opnoemen van alle horrorfilms die ze kent (dat zijn er heel veel). Spanning en humor ineen en een heerlijke scène.

Ook de oude castleden Campbell, Cox en Arquette zijn weer lekker op dreef en zijn zo verweven met hun rol dat het er allemaal makkelijk uitziet. Social media wordt ook op een ingenieuze manier gebruikt en zowel de positieve als negatieve kanten worden belicht. De kills zijn een beetje hit and miss maar er zitten weer een aantal uiterst geïnspireerde moordpartijen in. De opening is hier een goed voorbeeld van. Naast het illustere drietal zijn ook Emma Roberts, Hayden Panettiere, Rory Culkin en Erik Knudsen goed alhoewel een nieuwe Lillard, Ulrich of Kennedy er niet tussenzit. Mocht dit het laatste deel zijn (daar lijkt het wel op) dan stoppen ze gelukkig op een positieve noot. Het niveau van deel één wordt niet gehaald maar gelukkig is het niet zo inspiratieloos als de andere twee delen.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Zeker geen slecht deel. Prima vermaak. Ik had de film al eens gezien in de bioscoop. Nu nog eens op dvd. Geen moment verveelt.

avatar van n00r

n00r

Kon me behoorlijk ergeren aan sommige dingen die de personages deden. Maar dat kon ik natuurlijk wel al van te voren weten..

avatar van Supernatural

Supernatural

een mooie vervolg.heb me prima vermaakt.dat heb ik met de hele reeks.allemaal vind ik ze leuk.

Doet de cultfilms eer aan. Prima vermaak als je ervan houdt. Ik houd ervan. Dat personages dingen doen die ze niet moeten doen, is juist de charme van de hele Scream-reeks. Lekker joh.

avatar van mikey

mikey

Leuk hoor. Kids die meta doen in een metaslasher. Petentrante film, best vlot. Ondanks de positieve dingen blijft het een slechts maar gimmick over een gimmick. Heel wat beter dan Final Girls die ik laatst zag.

avatar van Slikbeer Slikbeer

Slikbeer Slikbeer

mikey schreef:

Petentrante film

Petentrant is geen woord.

Mochten we zelf woorden gaan bedenken:

ik vond het een loemperende film.

avatar van bart007bond

bart007bond

Leukste van de 4.

Kirby en Hicks zijn super knap.

Lekkere body count.

avatar van Ray1976

Ray1976

mikey schreef:

... Petentrante film...

Neem aan dat je Penetrante film bedoeld

avatar van mikey

mikey

Je penetrante film bedoelt?

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Toch wel fijn dat Wes Craven zijn filmografie niet heeft afgesloten met het erbarmelijke My Soul to Take, maar met een laatste deel op één van zijn grootste successen, Scream. Ondanks de populariteit vind ik het bij nader inzien maar een erg matige filmreeks. De eerste is nog best aardig en had ook een belangrijke rol in het genre, maar de vervolgen, met name de derde film, zijn eigenlijk maar rommel. Met Scream 4 maakt Craven geen ijzersterke film, maar wel de beste sinds de eerste film. Alle hoofdrolspelers zijn weer terug, waarvan bij de meeste een filmcarrière volledig uit is gebleven, volgens mij. Zij mogen met een clubje nieuwe gezichten weer eens gaan uitzoeken wie er onder dat masker van de altijd stuntelende Ghostface zit.

In Scream 4 neemt Craven een klein stapje terug in de humor, hoewel de openingsscènes dat niet zouden zeggen. Het meta-gedeelte ligt er weer eens enorm dik bovenop. Zodanig dat de openingsscènes in Scream 4 bijna uit een Scary Movie had kunnen komen. Daarna gaat het allemaal weer op dezelfde manier als we gewend zijn; Dewey en Gale kibbelen, Sidney wordt weer steeds gestalkt en elk nieuw personage heeft twee doelen; verdacht lijken én non-stop lullen over film. Waar het in Scream 2 steeds ging over de sequel en in Scream 3 over de trilogie, daar gaat het in Scream 4 vooral over de reboot. Vandaag de dag was een Scream 5 dus waarschijnlijk over een Scream Cinematic Universe gegaan.

Met Scream 4 bevindt Craven zich vooral dus op bekend terrein. De leukste nieuwe toevoeging is Hayden Panettiere als Kirby, een sympathiek personage. Ook het motief van de killer die wil lijken op Sidney levert wel wat leuks op; het moment waarop Jill zichzelf in haar eentje bezeren is best geinig en een leuke afwisseling op het einde van de eerste film. Maar goed, als je de vier films achter elkaar bekijkt, veroorzaakt Scream 4 ook een hoop deja-vu’s. Het is allemaal iets minder cringy dan Scream 2 en kwalitatief een heel stuk sterker dan Scream 3. Maar het blijft uiteindelijk maar een wat matige reeks, die Screams. Het is vrij duidelijk dat na de eerste film de koek wel behoorlijk op was en we sinds Scream 2 vooral op wat restjes zitten te kauwen. Het ene restje is alleen iets smakelijker dan het andere.

2,5 sterren.

avatar van remorz

remorz

Flauwe toevoeging.

De beweegredenen klinken plausibel: ander tijdperk, nieuwe kanalen. Het probleem is al snel dat die niet genre-intern zijn, maar eerder een excuus om het oude recept in een nieuw jasje te kunnen gieten, en onderweg mee te kunnen liften op het found-footagesubgenre, of althans een nagolfje ervan. Afgezien daarvan heeft een deel 4, ook volgens in eerdere delen zo geinig verwoorde genre-regels, eigenlijk maar weinig bestaansrecht. Ja als een reboot, maar dat is het dan weer niet.

We zien de oude cast nog eens opdraven, die via een linkje naar een nieuwe groep mensen, weer eens aan het puzzelen mag. Die samenstelling zet de tendens van onverschilligheid, dat de reeks met die constante verwelkoming van nieuwe personages al begon te vertonen, stoïcijns door. Samen met nog altijd saaie kills, onhandige moordenaar en al die andere mankementen van eerdere delen, terwijl het zelf weinig nieuws toevoegt.

Saai, nog minder boeiend en door weinig eigen inbreng ook een irritant overbodige toevoeging aan de reeks. Die was namelijk best oké, en had goed zonder dit deel gekund. 2*

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Half puntje erbij na de vorige keer. Prachtige ouderwetse Scream-film met (een) uitstekende schurkenrol(len), die leuker is / zijn dan de ondertussen toch wat saaie Neve Campbell. Genoten.

avatar van rep_robert

rep_robert

rep_robert schreef:

Heb me verrassend vermaakt met Scre4m. De positieve recensies in de kranten en online hebben mij dan ook niet misleid. En dat voor een vierde deel uit een reeks!

De film begint dan ook geweldig met het belachelijk maken van recente horrorfilms en "de film in de film in de film" openingsscene zorgt voor veel lachers en vooral ook originaliteit en veel zelfspot met het genre en Wes Craven zijn eigen Scream reeks. Heerlijk! Dan heb ik het nog niet eens over de lekkere snoepjes die mogen doodgaan in de openingsscene(s).

De rest van de film is ook prima te vertoeven, een aantal spannende momenten maar nergens echt baanbrekend. Al zitten er nog wel een aantal grappige momenten in waar horrorclichés op een fijne manier op de hak genomen worden. Ik vind dit deel sowieso beter werken dan de 2 eerdere vervolgen en soms zelfs ook iets beter dan het eerste deel. Maar vooral de humor werkt erg goed in de film. Daarnaast is het ook allemaal een stuk bloediger dan eerst en komen de moorden iets explicieter in beeld(al is het natuurlijk nog geen martelporn niveau).

Voor de rest veel eye candy, zelfs met kort haar(helaas) is Panetierre nog een heerlijk snoepje en ook Roberts is erg in vorm. De originele cast ziet er ook nog verrassend fris uit en ze acteren allemaal minder knullig dan in de eerdere delen.

Dan wacht je eigenlijk vooral op het einde en die is ook in tegenstelling tot de 2 eerdere vervolgen eigenlijk een stuk leuker. Vooral het verknipte personage van Emma Roberts is echt freaking ge-ni-aal!! Dan moet je echt knettergestoord zijn en dat kwam ook goed over op het scherm. Ik vond het hele gedoe in het ziekenhuis daarna helaas een beetje jammer(en tegelijkertijd ook slordig van Roberts haar personage, ze had Sidney gewoon echt moeten doden ). Ik heb het gevoel dat Craven en Williamson hier hun oren naar de productiemaatschappij moesten laten hangen en er helaas een goed einde aan hebben gebreid. Want mij betreft was de film perfect geëindigd toen Roberts op de brancard lag en eindelijk in de schijnwerpers stond. Eindelijk is niet een happy end. Helaas loopt het allemaal toch nog wel goed af en kan je nog een vervolg niet uitsluiten.

Toch prima vermaakt, is de film beter dan de 2 vervolgen, heb ik ook flink moeten lachen en was de film bij vlagen ook weer lekker ouderwets spannend.

Zeker geen tegenvaller en gewoon bijna net zo goed als het origineel.

Net herkeken. Ik vermaak me nog steeds prima met deze film, maar de narcistische trekjes en het steeds maar niet leren van eerdere gebeurtenissen is wel iets dat me stoort. Het blijft ook raar dat in het geval van een seriemoordenaar er slechts een handjevol agenten op patrouille is en jongelui gewoon feestjes houden en totaal niet van slag lijken door zulke brute moorden in zo'n klein plaatsje.

Dit is natuurlijk wel een concept dat zich vier films op dezelfde manier voortsleept. Je verwacht dat dit soort dingen op dezelfde manier meegroeit als de meta-humor, die zich wel prima staande weet te houden. De horrorconventies krijgen een update naar 2011 en geven het een moderner tintje.

Wat een cast met vrouwen trouwens. Courteney Coy, Neve Campbell, Hayden Panettiere, Emma Roberts, Britt Robertsob, Aimee Teegarden, Kristen Bell en Anna paquin. Ik heb het wel eens slechter getroffen in films.

Nu maar hopen dat Scream 5 een goede hedendaagse upgrade krijgt en niet een dorp vol narcistische tieners heeft die zichzelf de shit vinden en laks hebben aan het feit dat het halve dorp wordt uitgemoord. Vooral in deze Corona tijden komt zoiets raar en onsympathiek over.

3,5 > 3,0*

avatar van stratmans

stratmans

prettige film met veel bloed

avatar van Shadowed

Shadowed

Mwa.

Omdat Scream 5 eraan komt had ik wat meer zin gekregen om deel 4 ook even op te zetten. Toch wel het enige deel in deze reeks die ik nog niet gezien had. Van deel 2 & 3 herinnerde ik me weinig, maar deel 1 zat er nog goed in. Ik bleek ook uiteindelijk enkel kennis nodig te hebben over de personages om dit te begrijpen.

Scream 4 kent een heerlijke eerste 5 minuten die in ieder geval snel de toon zetten voor wat komen gaat in een bloederige maar ook komische manier. Deze minuten worden helaas nergens meer geëvenaard. De rest van de film kent nog wat luchtige parodieonderdelen maar gaat zichzelf toch wel wat herhalen en vind Craven zelf zijn verhaal net wat te leuk.

Campbell keert terug maar doet het niet bepaald geweldig, ik vond haar in de vorige delen in ieder geval stukken beter. De andere rollen zijn overigens ook niet veel beter. De tieners lopen er wat verloren bij en enkel Arquette lijkt nog echt plezier te hebben in zijn rol. De rest van de oude cast lijken er eigenlijk niet meer te willen staan.

Heel fris of luchtig is het uiteindelijk niet, ondanks de eerste leuke minuten. De moorden beginnen elkaar wel heel erg te herhalen door vaak gewoon een mes-in-buik moord te vertonen. Het zijn steeds een beetje dezelfde dingetjes, behalve dat de ene moord wat bloederiger is dan de andere.

Visueel ziet het er verder net wat te studio-achtig uit. Het is duidelijk met een groter budget geschoten in vergelijking tot een hoop andere horrorfilms en de sets voelen toch iets te bekend aan, en niet in de zin dat je het herkent uit de vorige delen. Nee, ik lijk het te herkennen vanuit andere films. Gelukkig is het camerawerk verder oké en de cinematografie kan er ook mee door.

Het duurt allemaal erg lang maar de finale wordt nog wel leuk gebracht met genoeg vaart. Het middenstuk van de film is veel trager en minder fris waardoor Scream 4 niet altijd even interessant wil worden. Bovendien jammer dat de moorden er toch steeds hetzelfde uitzien. Zo zie je maar dat je er door meer bloed en expliciete wonden erin te stoppen niet perse een beter of leuker geheel maakt. Niet heel slecht, maar toch wat tegenvallend. Extra punten voor wat leuke parodiedingetjes.

avatar van Daan258

Daan258

Deeltje 4 ook herzien en nog steeds blijft dit een goed deel uit de reeks. Na het origineel is dit zeker het beste deel!

Het verloopt allemaal lekker vlot, de kills, het verhaal en het motief waren hier vele male beter dan de 2 voorgaande delen. Naast de bekende cast van de reeks zaten er ook een paar nieuwe gezichten in die het ook zeker niet verkeerd deden.

Ik heb me weer goed vermaakt met dit 4 deel en zou zeggen: laat deeltje 5 maar snel komen!

avatar van Phantasm

Phantasm

Prima afsluiter met een goed verhaal.

avatar van Bubblez

Bubblez

Phantasm schreef:

Prima afsluiter

En toen was er Scream 5 (2022)