Final Destination (2000)

Verenigde Staten / Canada
Horror / Thriller

geregisseerd door James Wong
met Devon Sawa, Ali Larter en Kerr Smith

Scholier Alex zit met zijn klas in een Boeing 747 te wachten op de start. Ineens voorziet Alex dat het toestel zal ontploffen. Hij raakt in paniek en wordt met een paar medeleerlingen en hun lerares het vliegtuig uitgezet. Enkele ogenblikken later zien ze vanaf de grond 'hun' toestel opstijgen en veranderen in een vuurbal. Kort daarna sterft één van de overlevenden. Als daarna de volgende omkomt, begint Alex een angstaanjagend vermoeden te krijgen. Stel nu dat het de bedoeling was dat ze allemaal een gruwelijke dood zouden sterven. Dat de 'Dood' hen alsnog komt halen. Dat er niets tegen te doen was. Of kun je de 'Dood' te slim af zijn?

avatar van baspls
"In death there are no accidents, no coincidences, no mishaps, and no escapes."

Vond de DVD pas op de rommelmarkt en het hoesje zag er wel gaaf uit dus heb ik hem maar meegenomen. Ik heb het nooit echt zo met de horror van de 21e eeuw maar Final Destination was zeker niet slecht.

Het acteerwerk was best aardig, al vond ik de chemie tussen de acteurs niet al te best op sommige momenten. Devon Sawa speelde een aardige hoofdrol al zou het mischien beter geweest zijn als hij minder als iemand die gestoord is had gespeeld, als je de film kijk krijg je soms echt het idee dat Alex gek is. Vrijwel alle namen in de film zijn gebaseerd op namen van regisseurs van oude (horror)films, Browning, Murnau, Schreck, Lewton, Siegel en Hitchcock.

Het verhaal was best aardig, had wel wat macabers. Al hadden ze de spanning wat subtieler kunnen opbouwen. De film is namelijk vanaf het begin af aan al een beetje sinister en niet vanaf het ongeluk. De film word nergens echt eng maar blijft tot het einde wel een prettige spanning hebben. De kills waren best goed, al waren het er niet erg veel, en de gore was prima.

Geweldig dat het gebruik van CGI zeer beperkt is gebleven, de practical effects waren allemaal best aardig. De bliksem en explosies ook.

Het einde vond ik wel een beetje een misser, het is nu namelijk een grote plot-hole. Heb hier ook nog deel 2 liggen, zal die binnenkort eens gaan kijken.

avatar van Mr-Mcmovie
Vroeger was ik echt verzot op deze prent. Nu zo veel jaren later herzien blijft zeker een erg goede (vooral heel spannend) filmpje.

Jammer genoeg niet iedereen is op zijn best bezig, maar qua verhaal (zeker in 2000) was het enorm leuk en fris bedacht.

De kills zijn leuk en nog niet zo over de top, natuurlijk volgde na jaren vervolgen (nu al 5) maar deze heeft vooral spannende momenten en blijft boeien en dat charmeert de film echt wel.

Toch een 3,5 zeker nog steeds verdiend heb Me zeer zeker (weeral) vermaakt.

avatar van Ste*
Mja, wel een leuk idee, en op momenten ook wel spannend uitgewerkt, maar het heeft ook iets irritants over zich. Sowieso die eind jaren '90-look die het over zich heeft, en alle rollen die eigenlijk niet leuk zijn. Ook wordt het hele 'design' en 'you're next' wat mij betreft een nogal vervelend plotelement. De moorden hadden best wat meer random mogen blijven. Ook het politieplotje is er maar een beetje halfslachtig aan de haren bijgesleept.

Dus leuk idee, maar de uitwerking rammelt hier en daar. De 'moorden' zijn overigens vaak wel leuk gedaan, maar iets meer 'less is more' was soms leuk geweest.

avatar van Warp
Vroeger vond ik dit geweldige films, nu na 9 jaar herzien en het blijft interessant maar minder episch als toen. Blijft op 3,5.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Eind jaren '90 en begin 00's zorgden de tienerhorrorfilms voor een revival in het genre. Evengoed met veel slechte zaken tussen maar films als Scream, The Faculty, I know what you did last summer, Urban Legend, ... Zeker mijn ding. Final Destination is ook niet zo verwonderlijk een favorietje van mij. Geschreven door de mensen achter The X-Files om als aflevering uit te brengen, maar daarna verder uitgewerkt tot een langspeelfilm. Deze film zou het begin zijn van een lange succesvolle franchise.

Waar de latere films vooral mikken op de manieren waarop de dood haar werk afmaakt en iedereen het loodje legt, neemt deze 1e film nog tijd om sfeer op te bouwen. En ondanks het tienergehalte is het geen pure high school film geworden met veel hiphop nummers en domme oneliners. Zelfs Sean William Scott is hier niet zo irritant als je van hem gewoon bent. In mijn ogen zelfs zijn beste filmrol tot nu toe.

Final Destination is een wat onderschatte thriller, al is 'onderschat' gezien het succes van de franchise misschien een slechte woordkeuze. Maar het is meer dan een tienerfilm. Het is geen Exorcist of Rec, maar horror kent vele subgenres, en Final Destination verdient zeker zijn plaats. Hier kan ik nog altijd van genieten.

Nog steeds een leuke film waar begrijpelijk een franchise uit groeide. Ondertussen wat gedateerd misschien, maar het blijft boeiend. Net als de games bij Saw zouden later vooral de manier van sterven in de sequels de reden zijn om nog te kijken.

avatar van DMDude
Leuke film.
Verhaal is leuk en eng tegelijkertijd. Acteerwerk is goed.

Beste deel in de reeks van 5.

leuke film.een begin van een leuke reeks.heb me zeker lekker vermaakt.

avatar van IH88
“In death there are no accidents, no coincidences, no mishaps, and no escapes.”

Vroeger was dit één van mijn favoriete films. Het begin blijft ontzettend sterk, maar daarna wordt het vooral een afstreeplijstje. De ene na de andere persoon gaat dood en het wordt ontzettend voorspelbaar. De “moorden” zijn wel goed gedaan en best gruwelijk soms. En de acteurs met Sawa en Larter voorop doen het uitstekend. Final Destination heeft ook wat humor en neemt zich gelukkig niet al te serieus. Jeugdsentiment.

Heb al enkele films uit deze reeks gezien, maar deze nog niet.
De eerste uit de reeks dus, en hij valt best mee.
Je weet wel waar je je aan kan verwachten en de ongelukken gebeuren wel op heel veel toevalligheden, maar een bloederige film is dit zeker niet (als je vergelijkt met de volgenden).
Heb me dus wel geamuseerd met deze prent.
En tenslotte, heb er 1 € voor betaald, heb dus waar voor m'n geld gekregen

avatar van alexspyforever
baspls schreef:
"In death there are no accidents, no coincidences, no mishaps, and no escapes."

Ik kan me best wel vinden in jouw recensie maatje. Het was op een gegeven moment toch iets te voorspelbaar en zoals andere al aangaven werd het een afvallingsrace hetgeen het toch allemaal iets minder verrassend maakt. Ook al die toevalligheden en dat de Dood zelf voor scherprechter begint te spelen als een onzichtbare bovennatuurlijke kracht door dingen te laten breken, lekken, onweer, deuren vergrendelen etc begonnen er toch iets te dik op te liggen naarmate de film vorderde. Vermakelijk voor een keertje maar verre van een topper. Ook weinig chemie tussen de lotgenoten.

avatar van SmackItUp
Gaap..

Alleen de eerste 20-25 minuten zijn fijn. Daarna volgen de onzinnige taferelen elkaar in rap tempo op, waardoor ik de focus volledig kwijtraak. Bij vlagen is het zo onzinnig dat het grappig is. Dat is helaas het enige dat mij dat uur nog op de been houdt en waardoor ik de eindstreep heb kunnen halen. Horror heb ik overigens geen seconde kunnen ontdekken, en die acteurs zijn vaker vervelend dan onderscheidend.

avatar van Kondoro0614
Ik dacht toch zowaar dat ik deze film al wel eens gezien had, en na deze kijkbeurt vanmiddag vond ik sommige scénes verdacht goed terug komen in mijn gedachtes en wist ik bijna zeker dat ik de film al eens gezien had. Toch een wat trage zit, en omdat ik hem dus waarschijnlijk al wat vaker heb gezien vond ik het ook niet de leukste zit die ik gehad heb.

De cast is prima, en vond ik nog redelijk vermakelijk. Alhoewel ik wat beter gewend ben is het voor dit soort films een prima uitgekozen cast.

Ik ga het kort houden met mijn mening, want echt veel kun je hier niet over vertellen, en ik ben aardig moe en heb nog een andere film klaar staan die meer van mijn aandacht krijgt aangezien dit een mooie doorsnee horror is, en meer ook niet.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, vond het een goed 1e deel van de reeks.
Ik weet wel dat deze het minst gore aan moorden heeft, deze was niet echt schokkend of eng, maar de andere delen zijn meer gore wat ik mij kan herinneren.
Deze film is vermakelijk en zit een goed verhaal in, soms wel voorspelbaar wie er allemaal dood gaan, maar niet storend verder.
hij duurt ook niet lang (88 minuten) en dat is precies goed.
Op naar het 2e deel