Final Destination 5 (2011)

Horror / Thriller

geregisseerd door Steven Quale
met Nicholas D'Agosto, Emma Bell en Tony Todd

Het voorgevoel van een man (Nicholas D'Agosto) redt een groep collega's van een instortende hangbrug. Maar het was niet de bedoeling dat deze groep nietsvermoedende zielen dit zou overleven. In een race tegen de klok doet de onfortuinlijke groep verwoede pogingen om een manier te ontdekken om uit de sinistere agenda van de dood te ontsnappen.

avatar van Grindhouse62
Vanmorgen dit laatste deel gekeken. Lekker kijkvoer, maar wel iets minder goed dan de 4 eerdere delen, die ik vorige week heb gezien. Wederom prima kills. Een waardige afsluiter.

Redelijke film waarin een groep mensen met de bus onderweg zijn naar een team-uitje. De dood-scenes zijn lekker grotesk en doorgaans net wat spannender dan de eerste twee vervolgen. Tussen deze scenes door zakt het wel wat in iedere keer (voornamelijk omdat de personages simpelweg niet weten te boeien). Je krijgt precies wat je verwacht (en dat kun je zowel positief als negatief opnemen). Een nipte 3.0 sterren.

avatar van hatebreeder
1 van de betere final destination films. Kijkt prima weg en het acteerwerk is over het algemeen vrij aardig te noemen.

Tijdens het kijken kwam ik er achter dat ik best wel wat delen heb gezien. Anders gezegd, volgens mij heb ik maar één deel niet gezien. Deel 1 vond ik destijds erg gaaf, maar dat kan toen ook aan mijn leeftijd hebben gelegen. Dit deel is niet vervelend om te kijken, maar het blijft allemaal doorsnee. De ongelukken zitten aardig in elkaar, maar alleen daarom zou je de film moeten kijken. De rest is erg matig.

De samenkomst van deel 5 met deel 1 op het einde vond ik dan weer wel leuk sentiment.

avatar van remorz
Generiek.

Als je deze en deel vier op dezelfde avond kijkt en een dagje wacht met berichtjes schrijven, beginnen de twee in je hoofd al moeilijk uit elkaar te houden. Houvast hier vormden voor mij Tommy Cruise (uncanny), een wat slap kill-or-be-killed subplotje, de misschien wel saaiste beginramp uit de serie en een verrassend einde (al is het natuurlijk ook weer niet zó bijzonder).

Toch krijgt de film er veel credits voor, terwijl een film als The Thing, zijn onaangekondigde prequel-karakter bijna als verwijt op zijn bord kreeg. Ligt misschien aan de klassieke status waar het op aanhaakt.

Toch, cirkeltje rond. Zou dit dan het einde van de serie betekenen? Jammer, want hoewel ik altijd het gevoel heb gehad dat de reeks niet echt tot volledige bloei is gekomen, draag ik de franchise best een warm hart toe.

Jammer van de onkunde om het obligate geneuzel te vermijden, van de zichtbare pogingen om 3D te integreren en dat de aanloop naar iedere kill steeds minder spannend is geworden en steeds meer een overdreven diffuus spelletje van mogelijkheden en scenario's. De uiteindelijke dood van de turnster was bijvoorbeeld best grafisch in beeld gebracht maar een kwartier spelen met schroefjes, ventilators en (de inmiddels klassieke FD-combi van) elektriciteit en water, is toch een beetje flauw te noemen.

Dit deel probeert iets nieuws binnen de reeks en dat valt te waarderen. Het levert alleen geen werkelijk kwalitatief onderscheidend vermogen op. Als mensen me over een tijdje vragen of ik deze gezien heb, zal ik waarschijnlijk toch antwoorden met: is dat die met Tom Cruise? 2,5*

N.B. Kwam hier aan het begin nou ook een oplegger met boomstammen voorbij? Vond het een geinige verwijzing, maar dat ik oprecht een paar seconden in de war was, onderstreept het generieke karakter van de serie misschien nog meer.

avatar van mjk87
Prima filmpje. Het is steeds wachten op de moorden (om het maar een naam te geven) natuurlijk en alle onzin daartussen kan je snel vergeten, maar die moordscènes zijn stuk voor stuk prima gedaan. Het leuke is ook dat je vaak al voelt dat er wat gaat gebeuren (met alle elementen aanwezig) maar nooit wat precies, waardoor het toch spannend blijft. Geen goede film verder, maar doet zijn ding op de momenten dat het moet. En het eind is erg fijn. 3,0*.

avatar van princesspeach
Prima. Natuurlijk heel voorspelbaar, maar blijft leuk. Ook lekkere humor