Final Destination 5 (2011)

Horror / Thriller

geregisseerd door Steven Quale
met Nicholas D'Agosto, Emma Bell en Tony Todd

Het voorgevoel van een man (Nicholas D'Agosto) redt een groep collega's van een instortende hangbrug. Maar het was niet de bedoeling dat deze groep nietsvermoedende zielen dit zou overleven. In een race tegen de klok doet de onfortuinlijke groep verwoede pogingen om een manier te ontdekken om uit de sinistere agenda van de dood te ontsnappen.

avatar van Grindhouse62
Vanmorgen dit laatste deel gekeken. Lekker kijkvoer, maar wel iets minder goed dan de 4 eerdere delen, die ik vorige week heb gezien. Wederom prima kills. Een waardige afsluiter.

Redelijke film waarin een groep mensen met de bus onderweg zijn naar een team-uitje. De dood-scenes zijn lekker grotesk en doorgaans net wat spannender dan de eerste twee vervolgen. Tussen deze scenes door zakt het wel wat in iedere keer (voornamelijk omdat de personages simpelweg niet weten te boeien). Je krijgt precies wat je verwacht (en dat kun je zowel positief als negatief opnemen). Een nipte 3.0 sterren.

avatar van hatebreeder
1 van de betere final destination films. Kijkt prima weg en het acteerwerk is over het algemeen vrij aardig te noemen.

Tijdens het kijken kwam ik er achter dat ik best wel wat delen heb gezien. Anders gezegd, volgens mij heb ik maar één deel niet gezien. Deel 1 vond ik destijds erg gaaf, maar dat kan toen ook aan mijn leeftijd hebben gelegen. Dit deel is niet vervelend om te kijken, maar het blijft allemaal doorsnee. De ongelukken zitten aardig in elkaar, maar alleen daarom zou je de film moeten kijken. De rest is erg matig.

De samenkomst van deel 5 met deel 1 op het einde vond ik dan weer wel leuk sentiment.

avatar van remorz
Generiek.

Als je deze en deel vier op dezelfde avond kijkt en een dagje wacht met berichtjes schrijven, beginnen de twee in je hoofd al moeilijk uit elkaar te houden. Houvast hier vormden voor mij Tommy Cruise (uncanny), een wat slap kill-or-be-killed subplotje, de misschien wel saaiste beginramp uit de serie en een verrassend einde (al is het natuurlijk ook weer niet zó bijzonder).

Toch krijgt de film er veel credits voor, terwijl een film als The Thing, zijn onaangekondigde prequel-karakter bijna als verwijt op zijn bord kreeg. Ligt misschien aan de klassieke status waar het op aanhaakt.

Toch, cirkeltje rond. Zou dit dan het einde van de serie betekenen? Jammer, want hoewel ik altijd het gevoel heb gehad dat de reeks niet echt tot volledige bloei is gekomen, draag ik de franchise best een warm hart toe.

Jammer van de onkunde om het obligate geneuzel te vermijden, van de zichtbare pogingen om 3D te integreren en dat de aanloop naar iedere kill steeds minder spannend is geworden en steeds meer een overdreven diffuus spelletje van mogelijkheden en scenario's. De uiteindelijke dood van de turnster was bijvoorbeeld best grafisch in beeld gebracht maar een kwartier spelen met schroefjes, ventilators en (de inmiddels klassieke FD-combi van) elektriciteit en water, is toch een beetje flauw te noemen.

Dit deel probeert iets nieuws binnen de reeks en dat valt te waarderen. Het levert alleen geen werkelijk kwalitatief onderscheidend vermogen op. Als mensen me over een tijdje vragen of ik deze gezien heb, zal ik waarschijnlijk toch antwoorden met: is dat die met Tom Cruise? 2,5*

N.B. Kwam hier aan het begin nou ook een oplegger met boomstammen voorbij? Vond het een geinige verwijzing, maar dat ik oprecht een paar seconden in de war was, onderstreept het generieke karakter van de serie misschien nog meer.

avatar van mjk87
Prima filmpje. Het is steeds wachten op de moorden (om het maar een naam te geven) natuurlijk en alle onzin daartussen kan je snel vergeten, maar die moordscènes zijn stuk voor stuk prima gedaan. Het leuke is ook dat je vaak al voelt dat er wat gaat gebeuren (met alle elementen aanwezig) maar nooit wat precies, waardoor het toch spannend blijft. Geen goede film verder, maar doet zijn ding op de momenten dat het moet. En het eind is erg fijn. 3,0*.

avatar van princesspeach
Prima. Natuurlijk heel voorspelbaar, maar blijft leuk. Ook lekkere humor

avatar van Left4Dead
Leuk maar dan ook maar voor één keertje. Humor is op momenten erg leuk bedacht.
Maar het gelul tussen de moorden is me te karig, sommige kills lekker overdreven.

avatar van Chainsaw
Eigenlijk zou nu de beurt weer zijn aan James Wong om te regisseren, maar ergens ben ik wel blij dat Steven Quale de boel in handen heeft, want hij maakt met Final Destination 5 weer eens een echt geslaagde film. Het meest lastige van deze filmserie lijkt de toon; het moet vooral fun en niet te serieus zijn, maar ook weer niet té dom. Iets wat eigenlijk alleen Final Destination 2 echt goed had. Maar ook Quale lijkt met de vijfde Final Destination goed te weten wat hij doet. Hij introduceert een paar leuke overdreven typetjes en laat hen op de meest idiote manieren sterven, maar het is allemaal een stukje minder knullig en voelt iets natuurlijker dan de derde en vierde film. Ook de effecten zijn aanzienlijk beter. Uiteraard zit er nog wat lelijke CGI her en der, maar in vergelijking met deel drie en vier is het allemaal van een hoger niveau.

Daarnaast heeft Final Destination 5 een paar kleine inhoudelijke wijzigingen. Want elke film in deze reeks heeft een identiek uitgangspunt, dus elke kleine wijziging is welkom. Zo krijgt de hoofdpersoon ditmaal geen talloze visioenen van de doden van de rest en introduceert men hier het neem iemand anders leven in plaats van dat van jou element. Niets baanbrekends, maar zoals gezegd; elk stukje vernieuwing in deze franchise vol herhaling is fijn. Het schijnt dat de makers in de media lieten weten dat ze een wat serieuze toon wilden toepassen voor deze film, maar dat is gelul; Final Destination 5 is één van de grappigste films uit de serie. Maar goed, wie verwacht ook een serieuze toon als mensen als David Koechner en P.J. Byrne zijn gecast. Verder is Final Destination 5 lekker lomp en over de top zoals het hoort en het einde, waarin de eerste film er op een leuke manier wordt bijgehaald, is erg leuk gedaan. Wat mij betreft na Final Destination 2 de beste uit de reeks. Jammer dat men niet - met deze kwaliteit - is doorgegaan met de serie.

3,5 sterren.

redelijk voorspelbaar, maar sappige overlijdens

Gewoon weer een leuk filmpje met grappige kills.

avatar van Kondoro0614
“Death... doesn't like to be cheated.”

Het vijfde en laatste deel uit deze film reeks moest ik nog zien, en dat heb ik laatst dan ook maar snel gedaan. De film duurde wat dat betreft niet heel lang wat het uitzitten toch wat makkelijker heeft gemaakt. Ik kende de film nog wel, en kon me veel herinneren uit de film. Maar toch helaas nog niet veel genoeg dat ik de film zo neer kan kladden. Helaas door drukte wel deze mening vrij laat en ook houdt ik hem kort. De film is wel leuk, de ‘ongeluk’-momenten waren wederom leuk bedacht maar zeker niet de beste uit deze reeks. De film doet duidelijk wat achter de andere vier delen en weet helaas niet meer bijzonder over te komen. De film draaft lekker door, al is het herhalende concept niet spannend genoeg meer. Het vijfde deel is dan ook wel één van de mindere uit deze reeks.

avatar van Ste*
De formule is bekend en daar word ook niet echt van afgeweken. De ramp in het begin (wel tof overigens) die de volgorde bepaalt van sterven later in de film, alles zit er weer in.

Vond deze film iets minder, de personages zijn vooral ook niet echt interessant of likeable, waardoor je buiten de sterfscènes eigenlijk nooit echt geïnvesteerd raakt.

De sterfscènes zelf zijn gruwelijker dan de vorige delen die ik zag, ik moest af en toe wel een paar keer wegkijken (dingen met ogen, acupunctuurnaalden). Die scènes weten nog wel voor wat entertainment te zorgen en zijn prima gedaan, de rest is maar zeer matig. Zeker het einde met de discount-Tom Cruise die de rest wil vermoorden, mwe. En die personificatie van 'de Dood' of wat die man ook moest voorstellen die even alles letterlijk komt uitleggen had ook zeker niet gehoeven.

kleine 3*

avatar van weerwolf79
De slechtste van allemaal, ongeluk in het begin ziet er slecht gemaakt uit en heel erg ongeloofwaardig. De dood van de over gebleven personen is al net zo erg.