Tri Orísky pro Popelku (1973)

Alternatieve titels: Three Wishes for Cinderella | Three Nuts for Cinderella | Tři Oříšky pro Popelku

Tsjechoslowakije / Oost-Duitsland
Drama / Fantasy

geregisseerd door Václav Vorlícek
met Libuše Šafránková, Pavel Trávníček en Rolf Hoppe

De koning wil graag dat zijn zoon trouwt. Hij organiseert een bal, en daar zal zijn zoon de ware vinden, of niet...?

schitterend!!! Heel mooi sprookje!! Jammer dat niet veel mensen in het buitenland deze film kennen.

avatar van mesa57
Vanmiddag op duitsland gezien. Inderdaad een schitterende film. Krijgt een 4 van me.

schaap
Geweldige vertolking van cindarella

De mensen uit Tsjechië / Oost-Duitsland waren echte meesters in de jaren '70 van dit genre.

Een van de films uit mijn jeugd die ik maar niet kon vergeten. Wat een prachtige vertolking van het assepoester verhaal.

Hele mooie aankleding, prima acteerwerk. Deze prachtige film is met de grootste zorg gemaakt.

avatar van Drs. DAJA
Was hier maar weinig van onder de indruk. Ik vond vooral de kleuren van die kostuums niet om aan te zien.

avatar van Artkramer
In Tsjechië wordt deze film nog steeds elke kerst uitgezonden op tv. Schitterende film. Wonderlijke sfeer. En wat een prachtige muziek van meneer Karel Svoboda! Afschuwelijke poster. Maar zeker het kijken waard.

ARD (Tri orísky pro Popelku, zaterdag 24 december, 11:50 uur)
WDR Fernsehen (Tri orísky pro Popelku, zaterdag 24 december, 14:35 uur)

avatar van Baggerman
Vakkundig door Vorlicek verfilmde versie van Assepoester. Het is leuk dat ze hier lief, maar geen doetje is. Ze overstijgt zelfs de prins in vele opzichten, wat de film een apart feministisch karakter geeft. Zoals stinissen als zegt: in Oost-Europa en Duitsland waren en is men meester in dit genre, maar mede ook doordat de prachtige locaties om te filmen 'om de hoek' liggen!

Safrankova is goed gecast en ziet er lief en mooi uit in de film. Verder prima acteren van de cast (waaronder Helena Ruzicková in een typische rol!). Nadeel is wel dat men door de mix van Tsjechische en Oost-Duitse acteurs gedowngen is geweest nasynchronisatie te gebruiken in het Tsjechisch ofwel Duits, iets waar ik persoonlijk altijd niet weg van ben.

Uiteindelijk mooi en nog goed te bekijken door de korte speelduur.

avatar van SpinPSB
Geweldig Tsjechisch sentiment uit mijn jeugd!

avatar van wibro
Mooi,

maar.... komt toch niet in de buurt van dat andere mooie sprookje Valerie and Her Week of Wonders. Aan Cinderella (Libusše ŠSafránková) ligt het niet en ook niet aan Cinderella's dieren, zoals het paard, de hond, de uil en de duiven. Wat deze film mij verhindert een hoge waardering te geven zijn de afschuwelijk kitscherige kostuums. Ook de muziek kon mij niet bekoren. En...een mooie vos doodschieten, dan kan écht niet. Maar Cinderella is een beauty en ik houd van mooie jonge dames in een sprookje zoals dit. Voor mij voldoende in ieder geval deze film te waarderen met meer dan het gemiddelde.