Kolja (1996)

Tsjechië / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Jan Sverák
met Zdeněk Svěrák, Andrej Chalimon en Libuše Šafránková

Franti?ek Louka is een begaafd cellist, maar om politieke redenen uit het Tsjechisch filharmonisch orkest gezet. Zijn geld verdient hij met het spelen op uitvaarten en het restaureren van grafstenen, maar hij heeft altijd een chronisch geldgebrek. Louka is erg gehecht aan zijn leven als vrijgezel, maar dat sluit niet uit dat hij dol op vrouwen is. Het is dan ook alleen uit geldgebrek dat hij besluit te trouwen. Hij gaat een schijnhuwelijk aan met een mooie Russische die Tsjechische papieren nodig heeft om naar het westen te kunnen gaan. Haar zoontje laat ze achter bij een tante, maar als die plotseling overlijdt, zit Louka ineens met het jongetje opgescheept.

neo (crew)
de film heeft een erg ontroerend verhaal, waarin naast de relatie van de man met kolya, ook de bezetting van tjechië door de Russen ,een belangrijke rol speelt.daarnaast wordt er goed geacteerd.4 sterren

FisherKing
Ja heerlijke film; voor mij veel beter dan "Vita e bella"

avatar van Zavo
Gister gezien, goede film, maar ik vind La Vita e Bella toch echt nog beter. 4 sterren voor Kolya.

Wat een pracht van een film is dit zeg! Zeer terecht dat hij een Oscar heeft gewonnen. Erg goed verhaaltje (denk dat Bengini deze film gezien heeft voordat hij La Vita è Bella maakte), erg goeie cast (dat kleine jongentje deed het verassend goed trouwens) en wat een einde heeft deze film zeg. Snif...snif...4*, maar hij zit dicht tgene de 4,5* aan.

gimli f
Prachtige film!

Heb ik net Kundera's De ondraaglijke lichtheid van het bestaan uit, wat zich voornamelijk afspeelt na de Praagse revolutie en dus ook al zo'n communistische sfeer herbergt, krijg ik dit filmpje te zien, wat zich afspeelt na de val van de Muur.

Het verhaal is ontroerend en meeslepend, subtiel en prachtig verfilmd. De muziek is ook zeer mooi. De man en het jongetje weten te ontroeren. Vooral als de man betaald voor vijf personen om in ieder geval een Russische tekenfilm te laten draaien (moesten minstens vijf kaarten voor worden verkocht zijn) voor het jongetje, en waar zij met zijn tweeen naar gaan kijken.

Alles aan deze film ziet er prachtig uit en ik geef dan ook een 4.

avatar van narva77
Erg mooie film. Ontroerend en en lief. Heb deze gezien, dus niet die Zweedse film op NL2, deze leek mij veel beter.

avatar van Goodfella
Heel charmant filmpje, met veel oog voor detail en met een paar oprecht ontroerende scènes, mede dankzij de prachtige rol van de 5-jarige Kolya. 't deed me trouwens erg aan de schitterende film Kikujiro denken, alleen vond ik die nog nèt even wat beter

heel mooi gefilmd, ontroerend, klasse!
**** 4 op 5 ****

avatar van The Eye
De film kwam wat moeilijk op gang en boeide in het begin ook niet echt, maar werd in het begin vooral gered door de briljante zwarte humor (die overigens door de hele film verweven zit en 'm echt zeer aangenaam maakt om naar te kijken). Echter later in de film wanneer de vriendschap tussen het Kolya en Frantisek Louka zich beter ontwikkeld wordt het een zeer degelijke drama. Verder viel het zeer goede acteerwerk en de mooie muziek op.

Mijn broertje heet Kolya. Ik heb de film nog niet gezien maar het lijkt me wel wat.

avatar van Vinokourov
Het duurt even voordat de film de juiste richting te pakken heeft, maar daarna krijg je een prima Tsjechisch drama te zien, met een hoog 'aaah, wat schattig'-gehalte. Niet gek dat het dan toentertijd de Oscar voor beste buitenlandse film gewonnen heeft. Wel jammerlijk is dat abrupte cliche-einde.

Mijn tweede Sverak van vandaag en weer een hele mooie. Wederom is dat voor een groot deel aan Zdenek Sverak te danken. Ik kende de beste man totaal niet maar is een zeer prettig acteur om naar te kijken.

Ook de chemie tussen hem en het kleine mannetje is dik in orde. Kolya wordt daardoor een ontroerend, mooi, liefdevol en erg zoet filmpje. Iets minder dan Empties omdat daar ook nog humor in zat maar toch erg prettig vermaak.

avatar van Legan
Jan Sverák's Kolja mag dan geen hoogvlieger zijn, een fijne, aangename film is het zeer zeker wel.

Een groot deel van de film wordt gedragen door Zdeněk Svěrák (de vader van Jan Sverák), die met Louka een werkelijk uitstekende personage neerzet. Ook Andrei Chalimon doet het aardig als het jongetje Kolja. Hierbij valt vooral één scène van hem, welke tegelijkertijd de sterkste uit de film is, op. En dat is als het jongetje in bad zit en via de douchekop praat met zijn (recent overleden) oma terwijl Louka, en met hem de de kijker, achter de deur meekijkt door een kiertje. Mooi naturel, oprecht, aandoenlijk en overtuigend gedaan.

Het is jammer dat Kolja niet meer van dit soort aangrijpendere momenten bevat en daarintegen meer de luchtige, lichte benadering kiest. Daarnaast heeft het tevens nergens de impact als een La Vita È Bella. Iets waar het slappe einde precies een voorbeeld van is.

avatar van danuz
Gaan kijken aangezien hij wat weg zou hebben van Ponette, waar we een klein meisje van dichtbij om haar moeder zien rouwen. Kolja is ten eerste een geheel andere film, want er wordt vooral ruimte opgenomen door een oudere man, het jongetje komt naar mijn idee maar sporadisch aan bod. Vond dat toch erg jammer, want het begin vond ik maar zo-zo. Het kabbelde wat voort, leek door de muziek soms haast een tv-drama. Wanneer Kolja ten tonele komt gebeurt er af en toe wat, want ook 'vader' lijkt wat te ontdooien en de hele film fleurt er wat door op. Maar ik ben hier erg gematigd over.

gmx
Nee ik vond deze toch een heel pak minder dan bijvoorbeeld Kikujiro, La vita e bella en dat soort films. Overigens speelt in het voordeel van deze prent dat deze wel eerder uitkwam dan die anderen.

Mijn inziens zit dit verhaal net wat te geforceerd en gekunsteld in elkaar en verliest daarmee het hart, wat je juist in een film als dit nodig hebt. Desalniettemin is het geheel filmisch gezien zeer zeker niet onaardig.

Dikke 2.5 *

avatar van Movie-Addicted
Simpel, eentonig filmpje met flauwe humor. Kon mij niet echt bekoren. Dat jochie was wel een drolletje

*2.5

1 van mijn All-time favourites: een mooi klein verhaal GROOTS in beeld gebracht waarbij de emoties dwars door het scherm bij de kijker binnen komen. De 2 hoofdrolspelers van buitengewone klasse. AANRADER.

Terwijl het communistisch regime in Tsjechoslowakije op z’n laatste benen loopt, wordt een 50+ aartsvrijgezel en rokkenjager opgezadeld met een Russisch jongetje van vijf. Stof voor een erg lieve en leuke film, met een aardig verhaal en uitstekend acteerwerk van de beide hoofdrolspelers. Vooral het jongetje (Andrej Chalimon) is erg aandoenlijk.

Ik dacht dat ik deze film al eens eerder had gezien, maar hij kwam me toch niet bekend voor. Wel een erg sterke en mooie film over een oudere man die een tijdje voor een klein jongetje moet zorgen. Knap geacteerd ook en met name door de twee hoofdpersonen.

avatar van Mug
Mug
Gratis vertoning a.s. zaterdag in het Goethe Institut / Tsjechisch Centrum te Rotterdam, 18.40 uur.

avatar van arno74
Een kleine en warme film die diverse prijzen won, waaronder een Oscar en een Golden Globe. Wel terecht, over plot, sfeer, regie en acteerwerk valt er weinig te klagen. De film gaat over Louka, een Tsjechische musicus die gaat ontdooien dankzij de onverwachte komst (via een schijnhuwelijk) van een Russisch kind (Kolja) in zijn leven. Het is een film die voortkabbelt, tijdens de eerste helft maken we kennis met zijn in een dalende spiraal belandde leven in Tsjechië na de Praagse lente. Het land is bezet door het Sovjetleger en de bevolking moet daarmee zien samen te leven, dankzij hen is hij juist zijn werk kwijtgeraakt. Als oplossing ziet hij zich gedwongen om geld te accepteren voor een schijnhuwelijk met nota bene een Russin. Dit vormt het uitgangspunt van deze warme en eerlijke tragikomedie die ondanks het komische de realiteitszin niet verliest.

Met eenvoud en bescheidenheid levert deze regisseur een prachtig warm werkje zonder pretenties. 3,5*

avatar van Dievegge
Ten dele is het een ontroerend familiedrama waarbij de schattigheid van het jongetje uitgespeeld wordt. Het speelt zich echter af tegen de politieke achtergrond van Tsjechoslovakije op het einde van de jaren '80, uitlopend op de Fluwelen Revolutie.

Zdeněk Svěrák, een kruising van Sean Connery en Thienpondt van De Collega's, speelt de cellist Louka. In het begin komt hij als een rokkenjager over, maar dankzij het kind evolueert hij naar grotere emotionele rijpheid en verovert hij de harten. Een individu in conflict met de bureaucratie wekt algauw sympathie op; een kind wiens lot bepaald wordt door de politieke omstandigheden nog meer.

De sobere levensstijl in de satellietstaat is goed verbeeld, bijvoorbeeld met die Trabant, die vierkante Oost-Duitse auto die zo populair was in het Oostblok. Visueel zit het ook goed, vooral met die wolken op het einde. Vogels staan symbool van vrede en vrijheid. De vertelstijl is vlot en met zin voor humor.