Ronja Rövardotter (1984)

Zweden / Noorwegen
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Tage Danielsson
met Hanna Zetterberg, Dan Håfström en Börje Ahlstedt

In de nacht dat Ronja, dochter van roverhoofdman Mattis, wordt geboren, klieft een hevige bliksem de burcht van Mattis in tweeën. Roverhoofdman Bork, de aartsvijand van Mattis, wordt diezelfde nacht vader van een zoon, Birk, en betrekt heimelijk de andere helft van de burcht. Terwijl Ronja en Birk onafscheidelijke vrienden worden, liggen Mattis en Bork voortdurend met elkaar overhoop. Wanneer vreemde soldaten het gebied onveilig maken, worden de twee roverhoofdmannen gedwongen samen te werken.

avatar van BenicioDelToro
Mijn lievelingsjeugdboek! En de film is minstens zo mooi!

Een heerlijke film met kinderlijke volwassenen en slimme kinderen. En natuurlijk een slimme moeder.

Waarom ? Waarom ? Waarom zegt ie dat ? Waarom ?

4 punt

FisherKing schreef:
Mooi verhaal !

Maar waar blijft de DVD ?

Ik heb de DVD niet gekocht maar na heel lang zoeken uiteindelijk gevonden als je behgrijpt wat ik bedoel!

avatar van robertvanmourik
deze film vroeger veel gekeken, vond em zelfs nog eng ook...:D 3,5 *

Liefs..

Leuke jeugdfilm met mooie plaatjes en prachtige muziek, vooral ook de zingende mannen, o.a. in de beginscène. En wat een grappige taal, zeg. Als je goed luistert, is het nog best een beetje te volgen (maar ik was wel blij met ondertiteling ).

Het verhaal is niet te moeilijk en toch leuk. Alleen de volwassenen (lees: de volwassen mannen) zijn wel erg stupide, hoor. Ik snap wel dat dat erbij hoort, niet als bij Pippi Långstrump, maar soms lijkt het wel alsof ze niet helemaal goed bij hun hoofd zijn. Een beetje overdreven dus. Ondertussen is Ronja slim en heeft altijd gelijk. Volgens mij was Astrid Lindgren als kind niet te genieten, tenminste dat kan ik me zo voorstellen.

Fantasie... schreef:
Liefs..

Deze film is vanaf a.s. donderdag te bestellen bij www.mediaboetiek.nl.Dan verschijnt hij op de Nederlandse markt op DVD,met Nederlandse ondertiteling,en kost €15,49 plus verzendkosten.

Ik vind dit een van de leukste jeugdfilms ooit,en na lang zoeken vond ik hem dus bij mediaboetiek,waar hij momenteel in pré-order staat,en alvast te bestellen is.

Meteen gedaan,dus,en ook maar meteen de volledige serie van Kapitein Zeppos meebesteld (was dit weekend bij een vriend en vriendin in België,en die waren zo vriendelijk om Zeppos voor me te lenen bij de bibliotheek;was meteen weer verkocht!).Puur jeugdsentiment !

Fantasie... schreef:
Liefs..

Voor het gemak nog de link naar de bestelpagina op mediaboetiek.nl:

Veel plezier allemaal met deze bijzonder leuke film !

avatar van feanaro surion
Vandaag weer bekeken(na een aantal jaren) op Cinekid. Dit is gewoon een erg goed gemaakte, super leuke film die ik nog zeker vele keren zal bekijken. 4 sterren.

avatar van darkjaap
ik vind dit de beste jeugd film ooit gemaakt
fantastisch camera werk

avatar van Roowland
Hele bijzondere film, echt jeugdsentiment.
4.0 *

avatar van Rocco1984
swoppy schreef:
Mijn vrouw en ik waren zo onder de indruk van deze film over een heerlijk vrij roverskind in de zweedse bossen, dat toen we een zoontje kregen met een laag geboortegewicht (2 kg.) , we hem de naam hebben gegeven van Ronja's vader Mattis, omdat zo'n klein kereltje wel wat rovers-inspiratie kon gebruiken. Nou, dat hebben we geweten
Heerlijke film; voor ons een 5!

Wat fijn om te weten!

film_kaza
Op school waren we verplicht deze te kijken. En helaas heb ik nooit echt het nut van het verhaal begrepen. Het is lang geleden en erg leuk vond ik het niet. Ik zou zeggen: een verhaal voor de kinderen.

Ik kan me er nu nog erg weinig van herinerren. Er zijn slechts klein stukjes die nog vaag in mijn geheugen zijn blijven haken.

Er was nog een persoon die ik me kan herinneren.
Kale... Kalee... hij was kaal in ieder geval en ging opgeefmoment dood.

2,5 voor de herinneringen.

avatar van Lucas1
Vandaag weer gezien en het blijft een prachtige film. 4**** sterren.

Kon de film nooit uitstaan, toen niet en nu ook niet. Verder wel een prima jeugd film. 2*

avatar van psycholamp
Leuke tijdloze film. Misschien dat de vliegende harpijen er wat nep uitzien, maar ook dat heeft wel zo z'n charme.

avatar van G.1Rl
Het verhaal is wel goed uitgewerkt, maar daar is het dan ook mee gezegd. Er zit geen humor in (niet dat dat beslist moet, maar iets grappigs op zijn tijd maakt de film wel leuker), het acteerwerk is niet fantastisch en ga zo maar door.

Voor mij 2,5*

avatar van Rancid
Gisteren m'n favoriete jeugdfilm nog eens opnieuw gezien en nu op dvd. De ervaring was weer zo prachtig, dat ik m'n stem zelfs van 4 naar 4,5* heb verhoogd.
Mocht ik later kinderen hebben, ze móeten deze film zien, of ze nu willen of niet!

avatar van petriko
Mooie jeugdfilm. Kon me van vroeger eigenlijk alleen de scène van Ronja en Birk die de kloof oversprongen herinneren. Laatst heb ik de film opnieuw gezien en er enorm van genoten. 4*

Ik begrijp niet zo dat G.1RI er geen humor in zag, want ik kan zo wel wat komische scènes opnoemen:
- De beroving met die zingende en daarna gillende vrouw met daarin de reacties van die luitspeler en die fluitist. Tijdloos;
- De blote mannen in de sneeuw, zeker wanneer Mattis naar buiten wordt gejaagd door zijn vrouw Lovis;
- Kort daarna: Lovis doet de was, waardoor de mannen kou moeten lijden met daarin de reactie van die gast die niet kan praten (moet je zien);
- Mannen in vrouwenkleren;
- Kale Per;
- Tegen het einde: Mattis gooit met rotte appels omdat hij dat volgens zichzelf wel mag en krijgt daarna een koekje van eigen deeg van Lovis.

avatar van alexspyforever
Deze onlangs nog eens gekeken. Wat een heerlijke film is het toch Persoonlijk vind ik dit een stuk beter dan Pippi Langkous. Ik denk dat het vooral met de geslaagde fantasy input te maken heeft. Het leuke is ook dat ze hier de originele Zweedse stemmen hebben behouden en geen Nederlands dubs zoals bij Pippi hebben toegepast. Het verhaal en de vriendschap tussen Ronja en Birk is hartverwarmend. Zeker een film die af en toe kan herbekeken worden. Jammer dat er zo weinig aandacht voor deze was tijdens mijn jeugd.

avatar van baspls
Weet iemand hoe ik aan dit soort Zweedse jeugdfilms kan komen? Pipi langkaus zie je nog wel eens voorbij komen maar deze niet. Op Bol.com staat de DVD voor de totaal gestoorde prijs van 125 euro... er zijn wel Zweedse versies te pindakazen maar zonder ondertiteling...