The Final Destination (2009)

Alternatieve titel: Final Destination 4

Horror / Thriller

geregisseerd door David R. Ellis
met Bobby Campo, Shantel VanSanten en Nick Zano

Nick en een paar vrienden gaan voor het weekend naar een circuit om een autorace te bekijken. Er gebeurt echter een verschrikkelijk ongeluk. Een auto rijdt met hoge snelheid het publiek in. Er vallen veel doden en het lijkt er zelfs op dat het stadion in elkaar gaat vallen, totdat Nick erachter komt dat het maar een visioen was. Hij besluit om samen met zijn vrienden te vluchten voor wat komen gaat, maar de ''dood'' zal de overlevenden blijven achtervolgen om alles wat gebeurd zou moeten zijn, recht te zetten.

avatar van Dennis,26
Ik vond dit een goede film,echt gaaf om te zien
ik vind het knap hoe ze het allemaal voor elkaar krijgen in zo'n film

avatar van Edie
Best apart dat dit deel geregisseerd is door de gast van Final Destinaton 2 (welke ik nog steeds heel prima vind, zelfs sterker dan deel 1). De race was niet zo mooi gefilmd idem met de crash; TE duidelijk CGI, jammer. Dat komt natuurlijk omdat dit deel ook in 3D is gemaakt.

Samen met deel 3 vind ik dit een van de mindere, maar nog steeds; van mij mogen ze doorgaan. "Horror" films met een dik budget!

Een 2.5

avatar van Kondoro0614
The Final Destination

Ik vond het een beetje een tegenvaller. Het is een film uit 2009, waarvan ik dacht dat hij uit 2000 (iets in de richting) kwam...
Ook de Special Effects waren niks, en dit viel allemaal vies tegen..

Nu zijn de Final Destinations opzich nog best wel goed bedacht. Vooral toen het vliegtuig explodeerde vond ik hem nog wel redelijk. Maar na mate de film begon die een beetje te vervelen en heb zo af en toe wat momenten doorgespoeld omdat ik het niet leuk vond. Die van de Juffrouw (De Final Destination) was opzich wel bruut, met dat glas in haar nek, en mes in haar Buik? of longen ergens daar in de buurt.

Nu vond ik dus het verhaal niet echt leuk om te volgen, maar ik heb ook alleen maar Final Destination 5 (2011) gezien van de film reeks, rest zal ik nog een andere keer bekijken!

Ik kom in het algemeen op een 2.0*, maar als ik even verder denk, en het opzich nog best wel goed bedacht is (Alle Final Destinations), dan geef ik hier toch een 2.5* voor, maar hoger ga ik ook niet zitten met deze film want dat is hij niet waard.

avatar van Miszmi
De minste film uit deze reeks. Ik vond deze net iets te overdreven, ik kreeg het idee bij deze film dat ze het motto: hoe ranziger, hoe beter, aangenomen hadden, wat bij mij dus totaal niet het geval is. Ik kwam moeilijk in het verhaal, daar waar ik bij de andere films geen moeite mee had. Het grootste pluspunt uit deze film is dan nog wel de intro, die was erg tof in elkaar gezet met de referentie naar de voorgaande films.

avatar van TornadoEF5
Duidelijk de slechtste in de reeks. Andere films geef ik een voldoende. Deze film maar een 3/10. De film slaat nergens op, probeert verrassend te zijn maar dit lukt niet en de plottwists komen belachelijk over. De CGI-effects zijn barslecht (kijk maar naar het vuur of de gore scenes) en zo een film moet je al kijken voor de actie en de gore scenes.

Neen, dit wordt hem niet. Sla deze gewoon over en kijk de 5e die gelukkig terug het niveau van de tweede en derde film benadert.

Deze filmreeks heeft nooit tot mijn favorieten behoord, ben er altijd wel nieuwsgierig naar (daarom dat ik ze ook bekijk), maar ook deze kon me helemaal niet bekoren.
Ik vind het allemaal te fel overdreven...
Sorry... lage score, en ik geef dan nog een beetje omdat alles wel goed in beeld wordt gebracht, maar het verhaal... tja...

avatar van Roger Thornhill
Tja, bij deze films draaide het natuurlijk nooit echt om multidimensionale karakters, maar als de personages zó oninteressant zijn en de acteurs zó saai blijft er wel èrg weinig over. Een fraai begin bij de racebaan, een paar mooie scènes in een zwembad en een ziekenhuis, en daar blijft het dan wel bij. En wat een bizar shot: Nick, George en Lori naast elkaar op bed gezeten – en George nog met die strop om zijn hals! Het minste deel uit de reeks.

avatar van John Milton
Afgelopen dagen de cyclus maar eens herkeken, en vanaf hier was het voor mij ook 'nieuw'. Zo verrassend herkijkbaar als 1-3 nog waren, zo slecht is dit vierde deel. Het is op praktisch alle fronten minder, en soms beduidend. Je ziet dat ze wanhopig hebben geprobeerd mee te liften op de toen net ontstane heropleving van 3D, en waar digitale effecten in de eerdere delen spaarzaam werden gebruikt, heeft het nu de overhand. Maar een beperkt budget en 2009 maakt dat het er nog Asylum/Sharknado-achtig uitziet. Het is uitermate crappy.

De acteurs zijn ook van dat niveau. Mary Elizabeth Winstead en Ali Larter uit de voorgaande delen zijn misschien niet de beste acteurs op de wereld, maar vergeleken met dit groepje is het verschil behoorlijk. Bobby Campo deed het dan nog het beste, zou ik zeggen, maar dat zegt niet veel. Ook Mykelti Williams leek nogal te schmieren voor mijn gevoel.

Tel daar lachwekkende (of zorgwekkende, pick your choice) dialogen bij op en minder creativiteit, gore en vrouwelijk schoon, en je hebt een sequel die de reeks gelijk flink naar beneden haalt. Ben benieuwd hoe de laatste bevalt. Slechter dan dit zal toch niet? Verbazend om te zien dat David R. Ellis ook voor deel 2 verantwoordelijk was, dat was ook niet geweldig, maar wel in verhouding tot deze. James Wongs eerste en derde deel van de cyclus, zijn voor mij van deze vier dan toch de vermakelijkste.

P.s. Je bent inderdaad in de war met de eerste film Kondoro0614. Vliegtuig en docent is niet de The Final Destination, maar Final Destination

avatar van Shinobi
En ik maar denken dat je je 'kostbare tijd' niet verdeed met zulke films John Milton.

avatar van John Milton
*shit betrapt* But... I can explain, Shinobi!

Nou, een horrortje kan ik meestal wel waarderen hoor, maar ik wist niet hoe matig deze was. Beetje vergelijkbaar met als je heel ver in de Saw reeks komt. De reden voor herkijken was echter in de eerste plaats dat mijn vriendin voorzichtig is begonnen horror leuk te vinden, en die zet dit jaar voorzichtig haar eerste schreden in het genre, met filmpjes als deze, naast het betere klassieke werk. Zolang het niet te eng is. En ik geniet dan wel van haar geschokte koppie... Als er weer een uitgesmeerde tiener op het wegdek ligt gedrapeerd.

En als je wat moe bent, is het een prima keuze. Dan blijven Knight of Cups, Tangerine en Hard to be a God nog maar even liggen

avatar van Kondoro0614
John Milton schreef:

Allright, thanks!

de minste in de reeks maar nog wel te pruimen.heb me wel vermaakt.

avatar van IH88
“I've been trying to kill myself all day.”

Zelfs vervolgdelen mogen wel wat originaliteit en inspiratie in zich hebben. Dit vierde deel bewandelt hetzelfde pad als zijn voorgangers, terwijl de rek er na het eerste deel eigenlijk al uit was. Als zelfs de kills (hoewel gruwelijk) inspiratieloos ogen doe je wat verkeerd als regisseur.

avatar van Apieknar
Meer van hetzelfde, maar dan met slechtere special effects en de meest belachelijke ongelukken. Kijkt ondanks dat wel prima weg.

Tarkus schreef:
Ik vind het allemaal te fel overdreven...

Minst geslaagde film van de reeks.
Men valt teveel in herhaling vind ik, en dat gaat op de duur vervelen.
Heb ondertussen ook de 5de film uit de reeks gezien, en hoop dat ze er daar mee ophouden al is die wel wat beter dan deze.

avatar van jordandejong
Vreemd dat deze zoveel lager scoort dan het derde deel. David R. Ellis keerde hier terug in de regiestoel, en net als zijn Final Destination 2 is ook dit vierde deel top vermaak.

Na die vreselijke openingsscene uit deel 3, was ik opgelucht dat deze uit de hand gelopen autorace wel geslaagd was. Leuk in beeld gebracht en gelijk met een dosis humor. En die humor is iets wat, net zoals in deel 2, de gehele film terugkeert. Even tussendoor, leuke openingscredits trouwens waarin een hommage wordt gebracht aan de deaths uit de eerdere films.

De Final Destination reeks heeft nooit te maken gehad met een groundbreaking verhaal. Het is allemaal vrij simpel. Dit vierde deel slaat qua gebrek aan inhoud echter alles. Het leek eerder alsof ik een compilatie van deathscenes uit de film had aangezet in plaats van de film zelf. Dat zullen sommigen misschien als een minpunt zien, maar ik kan er wel van genieten. Niet moeilijk doen en gewoon zoveel mogelijk de focus op de deathscenes met een flinke dosis donkere humor. Qua verhaal valt met dit concept toch niet zoveel vernieuwends meer te doen.

Mijn geloof in deze reeks is na het matige derde deel teruggekeerd. David R. Ellis maakt er een vermakelijk filmpje van, met een hele reeks aan over de top deathscenes.

avatar van xxERWINxx
Dit is niet alleen het minste deel uit de reeks, ik denk ook de kortste.
Bij mij duurde de film ongeveer 75 minuten, het eind was wel erg snel afgelopen.
De kills zijn wel iets bloederiger dan de andere delen, maar niet echt origineel.
Al met al de minste uit de reeks!

avatar van Grindhouse62
Afgelopen dagen delen 1,2 en 3 en zojuist deel 4 gekeken. Ik viindt dit deel absoluut niet onder doen ten opzichte van de overige delen. Mooie en origineel bedachte kills. Prima mee vermaakt. Binnenkort het laatste deel kijken. Maar ga nu lekker van het weer genieten.