The Final Destination (2009)

Alternatieve titel: Final Destination 4

Horror / Thriller

geregisseerd door David R. Ellis
met Bobby Campo, Shantel VanSanten en Nick Zano

Nick en een paar vrienden gaan voor het weekend naar een circuit om een autorace te bekijken. Er gebeurt echter een verschrikkelijk ongeluk. Een auto rijdt met hoge snelheid het publiek in. Er vallen veel doden en het lijkt er zelfs op dat het stadion in elkaar gaat vallen, totdat Nick erachter komt dat het maar een visioen was. Hij besluit om samen met zijn vrienden te vluchten voor wat komen gaat, maar de ''dood'' zal de overlevenden blijven achtervolgen om alles wat gebeurd zou moeten zijn, recht te zetten.

puckb96
op zich kijkt de film lekker weg, maar het acteerwerk/ special effects zijn wel erg slecht.
de eerste twee zijn wel oké, maar de laatste twee waren redelijk slecht.
deze dus! binnenkort maar eens de vijfde kijken!

avatar van Spetie
Slechte film dit.

Nu waren mijn verwachtingen ook niet zo hoog na het matige derde deel, maar dit is allemaal wel erg slecht. De personages zijn zo standaard en steriotiep als wat, al boeien ze verder totaal niet en zijn ze soms zelfs lichtelijk irriterend.

Het verhaaltje is wederom een herhaling van zetten, maar deze keer lijkt men nauwelijks moeite te hebben genomen om er nog iets leuks van te maken. De “ongelukken” zijn soms echt te ver gezocht en ook niet echt boeiend. Gore is er wel, maar doordat de CGI op sommige momenten gewoon belachelijk slecht is, ziet het er soms ontzettend nep uit. Ik moest zelfs een paar lachen om de onnozelheid van sommige personages, die soms “onmenselijk” overkwamen.

Slechter dan dit kan de reeks niet worden zou je denken.

avatar van stultmeister
Een film die begint als iets wat op vermakelijk lijkt!

Naarmate de film vordert kun je niet meer om de slechte CGI en acteerprestaties heen, waardoor de 70 minuten (zolang duur ie?) ineens veel langer duren.

Een 1.5e ster voor de leuke intro (waarin je eerdere doden terug ziet).

avatar van J&J
J&J
De minste van de 5,maar toch nog net de helft waard.

De korte speelduur zorgde ervoor dat de gebeurtenissen zich snel op elkaar volgden, waardoor hij mij toch niet ging vervelen.
De ongelukken op zich spraken me toch net niet aan. Er zat meer in...

movie-edje
Ik kan niet echt zeggen dat ik deze deel nou echt zo slecht is!

je gaat toch meestal vergelijken met de voorgangers, die jou ( mij ) het meest heeft geraakt!

Het verhaal-lijn is al door miljoenen mensen al bekend!
Dat de reeks en ( de dood ) de cast nu meer speel-poppetjes zijn geworden, mag de pret niet drukken.

Waar en hoe het verhaal afspeelt is eigenlijk niet belangrijk, ( als de dood-scenes ) vermakelijk zijn.

En dat doet deze deel toch wel aardig!

Een film die je zeker niet als 'eng' kan beschouwen, maar weliswaar prima wegkijkt door de opeenvolging van (doorgaans grappige) overlijdens. Eigenlijk is de film haast té luchtig om van een echte thriller te kunnen spreken. Niet onaardig, maar ook geen film die lang zal bijblijven.

avatar van Fast Eddy
Zoals hierboven vermeld, niet echt een triller.
Nergens echt spanning, maar gewoon nieuwsgierigheid om te zien hoe de volgende zal sterven en hoe geloofwaardig het is, want daar kan ik me wel eens aan storen.
Voor de rest: niet echt de beste van de reeks.
(Misschien omdat ik hem niet in 3D gezien heb)

avatar van Crook
Ok, ik heb m in 3d gekeken, er zitten wel wat leuke 3d effecten in, maar meer dan dat is de film niet. Erg matig, zeker als je 'm vergelijkt met de eerste film uit de reeks... maar dat is altijd zo bij een reeks die uitgemelkt wordt tot de laatste dollar eruit geknepen is.

avatar van K. V.
Oei, dit was het zwakste deel uit de reeks. De inspiratie was blijkbaar wat zoek.
De moorden waren redelijk voorspelbaar en jammer genoeg zag het er vaak ook fake uit. Het zag er allemaal erg groots uit, maar bigger is niet altijd better.
De cast is net al de vorige delen niet echt bijzonder, maar ze deden wat ze moesten doen.
De reeks heeft met deel wel z'n dieptepunt bereikt. De film kun je eens meepikken als ze hem op tv tonen, maar kopen zou 'k zeker niet doen.

duidelijk de zwakste uit de reeks
maar toch een 2.5 omda ik fan blijf van deze filmreeks

neysen1985
ach de mensen hier die al die negatieve berichten schrijven moeten dit soort films ook niet kijken.
Jeweet toch hopelijk na 3 films dat deze films niet veel te bieden hebben?
Hoewel ik het wel de minste in de reeks vind ik hem toch, net zoals de vorige, erg vermakelijk.

avatar van jrvdw
Final Destination
Final Destination 2
Final Destination 3
The Final Destination
Final Destination 5

waarom konden ze het niet gewoon final desination 4 noemen? door er ''the'' voor te zetten denken ze dat het een goede titel is voor een vierde deel?!

stel je voor hoe dat in de toekomst zal zijn:

''Hé, zullen we Final Destination kijken?''
''Ja, leuk!''
''Ok, welke wil je, Final Destination of The Final Destination?

koste het echt te veel moeite om het cijfertje vier achter final destination te zetten?!

avatar van Nohands
Tja, niet zo goed als zijn voorgangers, heb hem uiteraard niet in 3d gezien.Deze films zijn altijd wel goed inelkaar gezet qua de ongelukken en mooi in beeld gebracht, voor het verhaal hoef je niet te kijken. Nu het vijfde deel een x kijken!!

avatar van candymancandyman
Minste deel. De rest scoort een dikke voldoende. Voor de rest een toffe reeks.

avatar van Stijn B.
Toch wel de minste van de reeks: het wordt allemaal teveel repititief. Terwijl de manier waarop de personages sterven teveel deja vu wordt (de déjà-vu grap in de film is wel heeeel voorspelbaar en gemakzuchtig)

Onderhoudend blijft het wel maar het frisse, venijnige van deel 1 (en zelfs deel 3) is hier toch niet meer te vinden

mrs A
Oke. Nu snap ik waarom deze film laag scoort. De eerste 2 delen, en deel 3 ook nog wel, die waren goed. Maar deze is gewoon slecht, de special effects + het acteerwerk (Shantal van Santen had ik toch iets beter verwacht, maar ze was in ieder geval beter dan de anderen). Al met al, niet een bijzonder goeie film, je kunt het beter bij de eerste 3 delen houden!
En nu snel kijken of ze van deel 5 wel weeer iets hebben gebakken!

avatar van galaxydriver32
ik snap niet wat de meesten hier zo slecht aan vind dan kun je net zo goed de hele serie slecht vinden.

avatar van galaxydriver32
ps: wel een hele goede cover

avatar van xxERWINxx
Leuke vermakelijke film, vind hem net zo goed als deel 5

avatar van underground
Dit zijn nou geniale films
Verstand op 0 zetten en maar gewoon kijken,
Dit deel vond ik iets minder er zaten wel goede scene's tussen maar te weinig vond ik,
De moord scene's waren wel cool en bloederig

Na deel 5 ook al te hebben gezien hoop ik toch nog op een deel 6 van deze geniale serie

Eindresultaat : Geen top film maa gewoon een simpele film wat het toch nog heel goed doet !
Houd je van bloed en moorden dan is deze film zeker's goed te kijken ! )

Eindcijfer : Niet echt een horror fan maar deze serie is top daarom ook mijn cijfer : 3.5

avatar van jippie2010
Ik heb me prima vermaakt, ze hebben de voorgaande delen mooi in de leader verwerkt.
Voor de rest allemaal standaard zoals je het eigenlijk kan verwachten. Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe ze het dusdanig weer kunnen vernieuwen dat het weer interessant wordt.
Maar het keek leuk weg voor een vrijdagmiddag: *2,5

avatar van Bottleneck
Treurige film.... Dat je het concept uit 2000(..) gebruikt oké maar dit is echt bedroevend slecht uitgewerkt. Kills en gevaren die slecht zijn (bij die bioscoop sloeg nergens op), geen sprankje spanning en geen enkel moment indrukwekkend. Dat slot met die digitale skeletten is misschien wel het slechtste wat ik in tijden gezien heb, wat een prul, ging bijna dood van verveling.

Vahnstad
Tja, je moet vertrouwd zijn met de voorgaande delen, en vind dit deel eigenlijk niet slecht. Het klassieke concept zoals je dus weet. Onrealisme heerst maar daar kijk ik niet naar.

6/10 = 3/5

avatar van jipt
Lelijke effecten en weet niks nieuws te brengen maar keek lekker weg. 2* minste tot nu toe

galaxydriver32 schreef:

als je van slecht en b films houd ok,dan heb je een punt,maar anders sla je de plank volledig mis.
Heel de reeks op deel 3 na die ook al redelijk slecht was,bestaat uit een plan,smarrt kills,en goed verhaal,met namen deel 1.

deel 4 is totaal overbodig en nep.
De smart kills zijn ver ver te zoeken en slecht afgewerkt.
de effecten lijken wel door een amateur gemaakt te zijn.
3d is ook vaak overbodig,het enigste wat echt uit het scherm kwam,was de paal/stang in het begin,en de champange kurk.zelfs bij de stang was het erg matig maar ok dat kwam nog voor de helft uit het scherm.

De slang is een lachwekkende gefaalde poging.
zoals je die in bijna elke film ziet waar ze een pop out willen proberen.

Het einde sloeg werkelijk nergens op.
deel 5 daar in tegen is weer vol genieten,verhaal,smart kills,GOEDE 3D!

avatar van tattoobob
De allerslechtste uit de reeks,de SE zijn om te janken zo slecht het verpest voor mij de hele film!!

avatar van RuudC
Gekke titel. The Final Destination wekt vanwege het voorvoegsel ‘the’ de indruk dat dit de laatste film uit de reeks is. Misschien dachten ze er zo ook wel over, want achteraf is het makkelijk praten en weten we dat er in 2011 nog een deel vijf verscheen. Misschien was men er wel van overtuigd dat dit dé beste in de reeks zou worden: ook niet het geval. Waar ieder vervolgdeel op een bepaald deel nog innovatief probeerde te zijn is dit een simpele herhalingsoefening met als enige verschil het 3D gebeuren. Daar merkte ik met mijn 2D dvd’tje en dito tv-scherm in elk geval vrij weinig van.

Het recept is bekend dus, en daarnaast behoorlijk uitgemolken ook. Voor het eerst wordt er niet teruggegrepen naar het eerste deel. Het is dus niet zo dat de hoofdpersonen niet op miraculeuze wijze erachter komen wat er op vlucht 180(?) gebeurde. In plaats daarvan krijgen we nu continu ongelooflijk lelijke visioenen te zien, waarbij de CGI zo lelijk is, dat het meer walging opwekt dan de bloedbaden zelf. De kills daarbij zijn inmiddels zo ongelooflijk ver gezocht dat ook die er niet bepaald leuker op geworden zijn. Er zitten teveel onmogelijkheden in, wat de kijkervaring alleen maar lachwekkend maakt. Geen sterke film dus. Er zitten geen interessante personages in en gelukkig duurt het allemaal maar dik zeventig minuten.

avatar van Tall man
Gemiste kans...

Matige film in de toch wel best vermakelijke serie. Het is dat de film 'leuk' blijft door de korte speelduur en de gebeurtenissen elkaar in rap tempo opvolgen. Het grote nadeel zijn de gebeurtenissen zelf, ze zijn te vergezocht. Dit bereikte zijn hoogtepunt bij de bioscoop, wat een ongeloofwaardige scene in een serie die altijd redelijk realistisch probeert te blijven. Zulke gevaarlijke stoffen mogen al niet eens zo opgeslagen worden, laat staan waar publiek zo bij kan, toch een gemiste kans.

Ook vond ik een dieptepunt Alle visioenen, het zag er al niet uit en het past gewoon niet in FD. Vooral het dubbele visioen vond ik wat te ver gezocht. Alsof de dood medelijden kreeg met ze. Erg jammer...

Verder was het acteren matig en niet iedereen scheen er helemaal zin in te hebben, was ook te merken aan de dialogen die soms nogal voorgelezen overkwamen.

Toch nog 2 sterren voor de korte speelduur waardoor de film nog redelijk vermakelijk was.

avatar van Daan258
Vandaag na jaren weer een keer bekeken en dit keer in 3D, en heb me ook met dit deel weer goed vermaakt hoor.
Ik snap de vele negatieve berichten niet over dit deel want zo slecht was die zeker niet.
Er zaten weer zoals gewoonlijk erg leuke kills tussen, acteerwerk was ook oke en het 3D was voor mij ook een pluspuntje, er zaten een paar erg mooie effecten bij.
Binnenkort ook ff deel 5 in 3D bekijken.

Een dikke 3,0*

ramonbrenda
redelijke film niet de beste van de 5 maar toch wel met vieze stukken erin 2 sterren waard