Monsieur Lazhar (2011)

Alternatieve titel: Bachir Lazhar

Canada

geregisseerd door Philippe Falardeau
met Mohamed Fellag, Sophie Nélisse en Émilien Néron

Bachir Lazhar, een Algerijnse immigrant, wordt ingehuurd om een leraar te vervangen die een tragische dood is gestorven. Wanneer de leerlingen van de klas beginnen aan een lang proces van rouw en acceptatie, heeft niemand op school enig idee van het pijnlijke verleden van Bachir. Ook weten ze niet dat Bachir elk moment van de dag bang is om te horen te krijgen dat hij wordt uitgezet.

Ongelooflijk mooie film!

avatar van depri83
Wel een goede film maar ik vind dat er iets te makkelijk (zonder veel botsingen) werd toegewerkt naar de 'oplossing' (de openbaring van Simon) binnen de klas.

Net de film gezien; en ik ben hoogst verbaasd over de commentaren van teveel thema's en te oppervlakkig. De film kent één thema: afscheid. En ze is slechts oppervlakkig wanneer je theatrale huilbuien zoekt, Het is een integere film die noch een eenvoudig eenduidig verhaal, noch een simpele oplossing vindt. Ja het zou zo heerlijk zijn wanneer rouw kon worden weggetoverd. IK begin cynisch te worden dus ik stop.

avatar van missl
Een verhaal over een leraar die nieuw op een school komt werken. Hij komt voor een klas te staan die zo haar eigen dingen heeft en hij gaat hier op zijn eigen manier mee om. Met alle goedkeuring of afkeuring van de mensen om hem heen. Ik ben het met bovenstaande commentaren eens, er mist een climax.

avatar van IH88
Monsieur Lazhar

Mooi. De grootste kracht van Monsieur Lazhar zit hem in het samenspel tussen Lazhar zijn leerlingen. Zowel Lazhar als zijn leerlingen hebben een traumatische ervaring achter de rug (hij heeft zijn familie in Algerije verloren, de leerlingen hebben een lerares door zelfmoord verloren), en je ziet ze gedurende de film leren omgaan met dit verlies.

De leerlingen weten natuurlijk niet wat zich allemaal afspeelt in het leven van hun leraar, maar door alleen het lesgeven en de interactie met zijn leerlingen zie je Lazhar opbloeien. Fantastisch geacteerd door Fellag, die alleen nog wordt overklast door het jonge natuurtalent Sophie Nélisse. De film laveert tussen feel good en drama, maar maakt niet de fout om kunstgrepen uit halen om het drama op te voeren. Het einde voelt daardoor aan als een anticlimax, omdat je het gevoel hebt dat er nog meer in vat zit. Dat is ontzettend jammer, maar aan de andere kant ook een compliment voor regisseur Falardeau en de acteurs. Je wilt de personages eigenlijk nog niet loslaten.

avatar van Dievegge
Hieruit blijkt hoe volwassen sommige kinderen kunnen zijn en hoe kinderachtig sommige volwassenen. Er zit een politiek en een opvoedkundig kantje aan. Zware onderwerpen worden met lichtheid behandeld. Monsieur Lazhar heeft een charmante glimlach ondanks de beproevingen die hij doorstaan heeft. Wanneer hij een sympathieke oplichter blijkt, is het moeilijk om een kant te kiezen. Hij gaat beter met de leerlingen om dan sommige mensen die wel over het juiste diploma beschikken. De kinderen helpen is een manier om z'n eigen leed te verwerken. Sophie Nélisse en Emilien Néron doen het uitstekend als acteurs in pocketformaat.