Eye of the Needle (1981)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Romantiek

geregisseerd door Richard Marquand
met Donald Sutherland, Kate Nelligan en Stephen MacKenna

In deze film staat de relatie tussen een meesterspion en een moedige vrouw centraal. De Engelsen kennen hem als Faber, maar voor het Vaderland is hij de loyale en dodelijk spion die bekend staat als The Needle. Tijdens zijn terugkeer naar Duitsland strandt hij op een voorpost waar hij bevriend raakt met Lucy, een mooie Engelse vrouw die daar met haar familie woont, eenzaam en veracht door haar verbitterde echtgenoot. Lucy valt voor de raadselachtige vreemdeling, niet wetende dat hij een verrader is, vastbesloten om de D-day invasie te voorkomen. Maar als hun passie losbarst ontdekt Lucy de meedogenloze waarheid.

Gister op tv stukje gekeken maar ik vond het mar saai.

avatar van Wembleyfever
Een goede, degelijke en onderhoudende oorlogsfilm, niet meer niet minder. Zeker het kijken waard, want de spanning wordt gestaag opgebouwd. Het einde is voorspelbaar, maar er zitten enkele verrassende plotwendingen in de film.

kijkert
Mooie rustige spionagefilm, met een eenvoudig doch goed uitgewerkt verhaal. Niet allemaal van dat oeverloze geschiet enzo.
Donald Sutherland is, zoals vrijwel altijd, prima op dreef, als aanvankelijk koele maar later toch gevoelige spion.

orbit
Prachtige film die indirect de oorlog verwerkt, maar vooral op de spanning tussen de twee mensen focussed. Erg spannend! Sutherland voor het eerst in de rol van creep volgens mij..

Stijntje
Heel aardige film.
Helaas doet de film iets te veel pogingen om spannend te worden wat niet altijd lukt, maar toch raak je door het alleraardigste verhaal gegrepen.

3.5 *

Prima spionage thriller, goed verhaal, liefde, drama en mooie landschapsbeelden.

avatar van Baggerman
In het genre een van de betere films.

Sutherland is een briljant koude spion in deze film! Ik vond de film als kind superspannend. Laatst weer eens gezien en.... ik vond hem nog goed!

Boeiende en spannende film met een prima rol van Donald Sutherland als spion.

Film begint als een spannende, harde spionagefilm maar maakt een duik bij de vliegensvlugge romance, die mij toch vanuit het standpunt van de vrouw, eerder onwaarschijnlijk overkomt.
Daarna is de film een avontuurlijke thriller, met steengoede acteurs, maar net iets te clichématig.

Matige film die uit nogal onduidelijk begint. Hij begint in 1940 en ineens zitten we in 1944, wat daar tussen in is gebeurd blijft een raadsel. Een weing sterke verhaal in een mooie omgeving. Op die van Donald na blijven de acteerprestaties matig met als toppunt een hysterische vrouw die (zoals in vele fims) niet kan schieten en alleen maar jankt. Jammer de ingredienten waren er voor veel beter.

avatar van Le Professionnel
Degelijke thriller die geen moment verveelt Sutherland zet een goede rol neer.

avatar van Embie
Hele spannende film. Donald Sutherland is echt een creep.

avatar van mayhemblik
Gisternacht, eindelijk op tijd naar bed omdat er geen wk bijzonderheden waren, nog effe zappen en wat kom ik tegen,op Mgm film kanaal, ''The eye of the needle''.
In het begin nog getwijfeld of ik door zou zetten en godzijdank heb ik dat gedaan.
Tweede helft van de film is werkelijk geweldig en dus ben ik weer te laat naar bed gegaan waar ik absoluut geen spijt van heb gehad.
Het einde vond ik erg mooi op de laatste twee minuten na, dat was wel jammer.
De film deed me afentoe in de verte een beetje aan ''Strawdogs'' van S. Pekkinpah denken, niet zo goed maar wel erg spannend en dat afgelegene claustrofobische werd goed uit gewerkt.
Blij hem weer gezien te hebben en een driewerf hoera voor het Mgm film kanaal.
P.s± De leeuw van Laurel en Hardy heette overigens ook Mgm, lief he!!!

Prima film, redelijk eenvoudig gehouden verhaal, maar bij tijd en wijle bloedje spannend.

avatar van Insignificance
Verplichte kost voor lezers van die klassieke spionage paperbackjes uit de vorige eeuw. De kern van de plot is misschien wat te groot van opzet en de manier waarop Henry en Lucy bij elkaar komen iets te gemakkelijk, alhoewel het hoe en waarom wel duidelijk zijn, maar verder mag het er nog altijd zijn als strakke oorlogsthriller.

Pluspunt is toch wel dat de gehele film niet bestaat uit een klopjacht, maar na aankomst op Storm Island iets meer op de huid kruipt van met name de bevallige Kate Nelligan. De ijzige, stoïcijnse blikken van Sutherland passen helemaal bij zijn meedogenloze spion en Marquand houdt de vaart erin. Leuk om weer eens gezien te hebben.

avatar van SnakeDoc
Aardig,

Ik kan op de één of andere manier maar moeilijk wennen aan die kop van Donald Sutherland. Ben geen groot fan van hem.
Toch speelt hij aardig, net als de knappe Kate Nelligan.

Verhaal moet het vooral hebben van de momenten op Storm Island. Paar spannende scenes en prachtige omgeving.

SnakeDoc schreef:
Aardig,

fantastische kop juist!

Uitstekende film waarin een meedogenloze Duitse spion strand op een Brits eilandje. Een onderhoudend plot met meer dan genoeg spannende momenten. Wellicht een ongebruikelijke, maar goeie, mix van thriller en liefdesdrama. De film ziet er goed uit en Donald Sutherland en Kate Nelligan zetten twee goeie rollen neer.

Het verhaal verdiende een betere film.

avatar van Left4Dead
Een lekkere oldskool Engelse degelijk gespeelde spionage film die ik graag zie. Zo één keer in de twee jaar tik ik deze erin voor een heerlijk relaxmomentje. Nergens wordt het super maar alles heeft zijn charme. Donald Sutherland is altijd genieten, de regisseur heeft nog meer leuke films gedaan.

avatar van alexspyforever
Als 12-jarige deze film eens gedeeltelijk gezien. Die scène waarbij de spion enkele vingers verloor is me echter wel steeds bijgebleven. Nu dat ik deze helemaal heb gezien moet ik zeggen dat ik het echt wel een wijs goede film vind waarin vooral Donald Sutherland schittert als de koele meedogenloze spion die niets of niemand ontziet. De 2de helft met een al even goede Kate Nelligan is lekker spannend tot het einde.

Spannende spionagethriller met een vleugje romantiek. Een prima verhaal en dito vertolkingen door Donald Sutherland (dit soort rollen zijn hem op het lijf geschreven) en Kate Nelligan, sowieso een fijne actrice die m.i. te weinig kansen heeft gekregen in bioscoopfilms.

avatar van blurp194
Perfecte verfilming van het boek van Ken Follett - het boek waar hij beroemd mee geworden is. En terecht, want het is zonder meer een sterk en spannend verhaal. Daar voegt de film dan een ijzersterke visuele laag aan toe, en dan vooral door de sinister uit zijn ogen kijkende Sutherland als de zonder aarzeling moordende spion. De ontknoping op het eiland krijgt relatief veel ruimte, en ook dat is een keuze waar ik me goed in kan vinden, de beelden zijn af en toe ronduit prachtig.

Maar ook in de details is voldoende te vinden - zo herinnerde ik me van de eerste keer dat ik de film zag nog de wat vreemd aandoende manier waarop Sutherland zijn soep oplepelt. Dat was in die tijd dus gebruikelijk voor beschaafde mensen... waar Sutherland in zijn rol natuurlijk in terugvalt. Mooie rol van Kate Nelligan ook.

avatar van knusse stoel
Eerst de liefde en dan de spanning van de oorlog in de relatie. Zoals zo vaak is Sutherland weer behoorlijk op dreef in dit verhaal en het is dan ook boeiend voor de kijker(s) van begin tot eind. En zoals anderen ook al vermelden; een prima verfilming van het boek geschreven door Ken Follett. Een ruime 7!

Prachtige kleinschalige oorlogsfilm. En wat een spanning op het einde!