He Knows You're Alone (1980)

Horror / Thriller

geregisseerd door Armand Mastroianni
met Don Scardino, Caitlin O'Heaney en Elizabeth Kemp

Een gestoorde seriemoordenaar belaagt jonge aanstaande bruidjes. Eén aanstaande bruid schakelt de hulp in van een harde, onorthodoxe agent die zelf zijn jonge bruid is verloren onder vergelijkbare omstandigheden.

Tom Hanks speelt in deze film zijn aller eerste rol.

Niet noemenswaardige slasher die wat voortkabbelt, er zijn slechtere, maar zeker ook betere in het genre. Redelijk geacteerd en niet compleet sfeerloos, maar ook bloedeloos en zonder scherpe randjes. Wel lachen toen Tom Hanks voorbij kwam als betweterige, maar sympathieke eerstejaars psychologie student.

avatar van brucecampbell
typische slasher, enkel leuk voor het eerste rolletje van tom hanks

avatar van niethie
Lang geleden eens gezien was zoals ichi al zij inderdaad niet noemswaardig, veel bijzonders gebeurd er niet, kwa verhaal is het nergens echt bijzonder, he verhaaltje was ook niet bijster orgineel en kwa kills en spanning viel het ook wel mee dacht ik. Verder een leuk bijrolletje van Tom Hanks en een aardig sfeertje. Het is echter alweer een heel tijd geleden dat ik hem zag dus kan me niet alles even goed herrineren, volgesn mij was het echt zo'n filmpje die nergens echt goed werd maar ook echt slecht.

2,5 sterren.

avatar van Friday the 13 th
Een man die gedumpt is door zijn verloofde en nu op killing spree gaat achter kersverse bruiden. Het verhaal op zich is vrij origineel, maar al snel merk je dat dit op alle vlakken een "Halloween"- kloon is. De stalkscènes en vooral dat gereproduceerd halloweendeuntje laten dit merken.

Er zijn heel wat pluspunten in deze film. Ten eerste het acteren was bovengemiddeld tot goed. Ook Tom Hanks komt even piepen. Voor de rest heeft de film toch wel aardig wat suspense en enkele creepy en leuke momenten.

Het enige wat de film naar beneden haalt is de afwezigheid van goor en bloed. Alles off-screen, je hoort enkel wat geschreeuw. Toch wel jammer dit, want de suspense was er. Echt foute keuze. Het moest trouwens niet goor worden, maar laat op zich toch de messteken of zo zien. Neen, zelfs dat niet.

Dit trekt de score van deze film enorm naar omlaag, maar toch nog een 3 voor de sfeer die er wel inzat. De beschrijving op moviemeter van een masker klopt bovendien niet. De moordenaar draagt er geen en zijn gezicht is al de eerste 5 minuten te zien.

avatar van Richard_Voorhees
Inderdaad een behoorlijke Halloween-kloon, voor de rest wel een geinige slasher, leuk dat Tom Hanks juist hier zijn eerste rol in heeft. Ik vind het ook jammer dat alle moorden off-screen gebeuren, ik had wel iets meer in beeld willen hebben. Jammer, voor de rest is het wel een redelijk filmpje.

avatar van dutchtuga
Tegenvallertje toch. He Knows You're Alone leent inderdaad een hoop van Halloween, vooral op het gebied van de muzie die bijna schaamteloos gekopieerd is, maar pakt alles minder succesvol aan. Over het algemeen is alles gewoon een graadje of drie minder en blijft er niet veel van deze film hangen. Grootste dooddoener is echter de killer, wiens identiteit je vanaf het eerste shot al voluit kan bewonderen. Werkt niet echt mee aan de mysterie rond de moordenaar.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Suspenseloze slasher.

Zoals de slasher in de jaren '80 welig tierde is in geen decennium ooit vertoond. Aan de lopende band en vaak zonder enig fatsoenlijk plot. Zo ook in deze flick waar motieven en uitdieping uit den boze zijn.

Niet dat het er veel toe doet want de rit is voldoende onderhoudend. Al blijkt de kijkbeurt interessanter vanwege enkele beroemde bijrollen dan om de suspense. Die is namelijk vanwege de hoge mate van voorspelbaarheid ver te zoeken.

Degelijk geschoten met een aardige vaart, maar het houdt allemaal weinig over. Vooral de psycho is onvoldoende griezelig.

Redelijk.

avatar van mikey
Typische slasher die aardig oogt, best spannend is en bar weinig toevoegt binnen het genre. Dat is best knap voor eentje uit 1980. De politie loopt achter de feiten aan. Tom hanks comes en goes, naar een kaskraker wellicht. Waarom de slachtoffers (op de bruiden na) dood moesten snap ik niet helemaal. Maar waarom psychos doen wat ze doen is natuurlijk altijd wat vaag.

avatar van Vascago
Best een aardig filmpje.Geen topper, maar ben wel blij dat ik hem gezien heb.

avatar van BlueJudaskiss
Letterlijk en figuurlijk bloedeloze slasher waarbij ik me gigantisch heb zitten vervelen - en dat terwijl de film juist zo lekker begon. Gek dat ik juist bij het zien van de bekendere titels - He Knows You're Alone, When a Stranger Calls - me bekocht voelde, en toen ik laatst het onbekende Cheerleader Camp zag erg vrolijk werd. Maar dit was echt heel saai.