Final Exam (1981)

Horror / Thriller

geregisseerd door Jimmy Huston
met Cecile Bagdadi, Joel S. Rice en Ralph Brown

Op de campus van een kleine universiteit in Noord-Carolina verblijven nog slechts enkele tientallen studenten die nog partiële examens moeten afleggen. Plots duikt er een psychotische moordenaar op die het vooral gemunt heeft op nerds en knappe meisjes.

avatar van bioscoopzaal
Dit is toch wel een van de mafste (om niet te zeggen slechtste en goedkoopste) slashers ooit.

Het eerste uur wordt gevuld met wat zinloos geneuzel van oerdomme tieners en een paar flauwe Porky-grappen. Tijdens het laatste halfuur duikt er echter ineens een moordenaar op die het hele zootje vakkundig aan het mes rijgt, zonder daar ook maar een zinnige reden voor te hebben. Er is ook amper sprake van een ontknoping, want uiteindelijk blijkt niemand de moordenaar te kennen.

Vreemde film, hilarisch slecht en 1 welverdiende ster.

avatar van Friday the 13 th
ik heb deze film enkele jaren geleden op tv gezien en inderdaad hij was een zwakke slasher. Het verhaal was wel leuk maar totaal niet goed uitgewerkt. Ook het motief en de identiteit van de moordenaar komen we niet te weten.

1 ster

avatar van Friday the 13 th
heb hem nog eens bekeken

en heb hem verhoogd naar 3

avatar van Friday the 13 th
dit is toch wel één van de meeste underrated slashers ook, maar hij komt dan ook uit in een jaar (81) waar slashers hoogtij vierden

in hetzelfde jaar kwam the prowler en the bruning uit, ook jason kwam met zijn zak over zijn hoofd aanzetten in friday the 13th part II

geen wonder dat final exam gedoemd was om te misslukken en om eerlijk te zijn slecht is hij niet, is een beetje vergelijkbaar met Valentin (2003), een een ondergewaardeerde film waar binnen 20 jaar niemand meer van spreekt

erg jammer, nogthans ooit op tv gekomen deze final exam en erg van genoten

avatar van Die Hard,Willis
Final Exam, niet de beste 80's slasher maar toch zeker een ondergewaardeerde slasher. Het sfeertje is top, het begint als een leuke teenkomedie. Na de eerste 2 moorden is het qua moorden een tijdje stil. Buiten de practical joke moorden. Op het laatst wordt iedereen aan het mes gereigd en was het iedereen's 'Final Exam'

avatar van dutchtuga
Zeer benieuwd naar deze.

Die Hard,Willis schreef:

Zo zit dat !! Echt een ondergewaardeerde film, wordt steeds leuker naarmate je hem meer ziet. Wil hem ook nog een keertje zien. Een film die echt vergeten is deze Final Exam.

dutchtuga schreef:
Zeer benieuwd naar deze.
Je moet alleen niet te veel verwachten, je moet ECHT helemaal gek zijn van slashers, anders zou deze wel eens kunnen tegenvallen. Ik vond hem natuurlijk erg tof. De opbouw is lang maar erg leuk, een beetje teen-komedie. Veel Blood & Guts heeft de film niet maar wel een erg tof sfeertje!

avatar van Mac Hammer Fan
Zeer onevenwichtig horrorgeval, waarin er het eerste uur vrijwel niets gebeurt en je als toeschouwer bijna in slaap valt. Maar dan wordt het menens en verandert het in een daadwerkelijke terreurfilm, met een bloedstollende spanning die naar je keel grijpt. Een sfeerscheppend melodietje waarin je een variante van John Carpenter's Halloween-soundtrack kan herkennen, helpt mee. Er zijn zelfs een paar erg geslaagde schrikeffecten naar het einde toe. Een film die 1 zou krijgen van mij voor het eerste uur en 4 voor het laatste halfuur. Ik neem het gemiddelde: 2,5.
Voor de liefhebbers: de film is uit op Regio 1 DVD. (helaas geen ondertitels)

avatar van Halcyon
Aardig slashertje. Het eerste uur beperkt zicht tot het afraffelen van het gekende stramien. Dan verschijnt de moordenaar ten tonele. Zijn identiteit is een beetje een teleurstelling, want op geen enkel moment ambiëren de makers een iconische status voor hun slechterik. Gewoon anoniem en zonder masker. Ook de moorden zijn weinig creatief en al zeker niet bloederig. Ander minpuntje is het zwakke audiospoor waardoor een stuk van de (onbelangrijke) dialogen verloren gaat.

Groot pluspunt is dan weer de vakkundig ineen gestoken finale. Goede belichting van nachtopnames, genoeg suspense en lekkere score. De eenvoud van die score doet verdacht veel aan Halloween denken, maar dat kan de pret niet drukken. Zonder die finale was Final Exam slappe koek, maar nu is deze prent voor slasherfans toch nog het kijken waard.

avatar van Friday the 13 th
De film herzien en hij wordt steeds beter en beter. Ik vind het zo jammer voor Final Exam, want hij verdient de overheersende slechte kritiek echt wel niet. Toch zijn er wel enkele mindere puntjes aan de film.

Ik ben allesinds blij dat de mensen op moviemeter hem wel meer waarderen. De film neemt ruimschoots de tijd om op te bouwen, normaal gezien zou ik mij doodvervelen in films waar de eerste moord pas na 55 minuten begint, maar deze film kijkt zo lekker weg. Misschien komt het omdat ik zelf in een herexamen-periode zit, maar de dialogen en gesprekken lagen me wel.

De kills hebben inderdaad weinig goor en weinig bloed. Maar toch enkele leuke scènes zoals met dat scorebord. De film vertoont bovendien enkele gelijkenissen met Halloween. Grote pluspunten zijn de ijzige muziek en de griezelige stalkscènes. Het acteren vond ik ook goed voor een horrorfilm. Leuke acteurs allemaal, geen irriterende typetjes. Wel vond ik het irriterend dat in het begin een paar keer zomaar de geluidsapparatuur tevoorschijn kwam.

En inderdaad de finale is één van de allersterke punten van de film. Zoals Halcyon aangeeft zijn deze beelden mooi geschoten en goed belicht.

Eén van mijn favoriete slashers, de sfeer is perfect! Niet te geloven dat deze eind jaren 90 op een Belgische zender is gekomen. Ze zenden zelden 80's slashers uit en dan nog dit "forgotten" pareltje.

avatar van Die Hard,Willis
Mooie recensie Friday, helemaal met je eens. Ik ga hem ook binnenkort weer eens opzetten. Wat de finale betreft ben ik het helemaal met je eens. Geen gore, maar een geweldige sfeer. Erg vergeten slasher, jammer.

avatar van niethie
Ben het wel met jullie twee eens, best een geslaagd genrefilmpje, die wel wat meer aandacht verdiend. Het komt (zoals de meeste hier al zeiden) allemaal vrij traag op gang en het duurt ruim een uur eer er echt iets interessants gebeurde, maar daar heb ik me voor een keer niet zo aan geirriteerd als ik normaal doe, oke de acteerpresaties waren niet al te best, maar die puberale grapjes en (mogenlijk) zelfbewuste stereotypes deden dit opzich prima wegkijken. Het laatste half uur zit vol spanning, geweldig geschoten ook, vooral die climax op de trap was erg mooi om te zien, mooi gebruik van schaduwen en simpele maar treffende muziek ed. Vond het wel jammer dat we niet te weten kwamen wie de moordenaar nou was of wat zijn motieven precies waren. Alhoewel, Ik las op imdb een interessante theorie waar iemand stelde dat het mogenlijk de vader van het meisje (uit het verhaal/gesprek tussen Courtney en Lisa) was die zelfmoord had gepleegd omdat ze niet werd toegelaten door haar studiegenoten, al is dat aan de andere kant toch ook wel vrij ver gezocht voor een simpel filmpje als deze. Nee, ik vond het vrij vermakelijk allemaal, al verdiend hij net geen voldoende, al scheelde het niet veel.

2,5 sterren

avatar van yeyo
Toch maar een eerder matige slasher. Regisseur Jimmy Huston wou een film maken buiten de genreconventies, maar mijdt zodanig de clichés dat er een erg inhoudsloze, passieve film overblijft. Grootste nadeel is natuurlijk de moordenaar: hij heeft geen 'unique selling point' op vlak van wapen, masker of motief. Gewoon een saai John Doe-type.[/spoilers] Ook de kills zijn aan de lage kant.

De regisseur is er toch in geslaagd om een redelijk interessante sidestories te creëren, al wordt het potentieel van de personages en hun interactie toch niet volledig benut.

avatar van perceived
De finale is inderdaad wel aardig, maar tegen die tijd was ik mijn interesse al lang verloren. Gaaaaap..... 4/10*

avatar van alexander038
Magere 3* aardig maar zeker niet meer dan dat.

Edit: toch maar verlaagd naar 2,5*

Net gezien op Regio1 import en best een goede slasher, ondanks het langdradige eerste gedeelte kwam het goed op gang toen de slasher aan de gang ging.
Goede score houd de spanning er wel in en het camerawerk is zeer goed met wat goede schrikeffecten.
Geen gore (net als Halloween) en 1 korte naaktscene toch nog. De Finale is de moeite waard en al met al een must see als je van (no budget) films van die tijd houd.
Als je deze leuk vind kan ik je Pranks (dorm that dripped Blood) ook aanraden

avatar van BlueJudaskiss
Nagenoeg perfecte slasherfilm die het voor mij bewijst dat het de moeite loont om deze films te blijven kijken.

Dat er in de eerste helft zo weinig gebeurt vond ik totaal geen probleem. Er werd de tijd genomen om karakters neer te zetten, wat kleine verhaallijnen op en rond de campus te schetsen en te laten zien hoe de onderliggende verhoudingen zijn. De personages vond ik ook interessant genoeg - ik haak altijd heel snel af als de personages me niet kunnen boeien. Knappe vond ik ook dat je - en dit is écht uitzonderlijk - niet kon voorspellen wie er uiteindelijk vermoord zou worden en wie er als laatste over zou blijven. Een uitleg over het motief van de moordenaar was welkom geweest, maar dankzij het prima script is het makkelijk om daar je eigen interpretatie bij te bedenken, ook wel eens leuk bij een slasher als deze.

En dan die muziek: als er ooit de uitdrukking 'beter goed gejat dan slecht bedacht' érgens van op toepassing was, dan was het deze soundtrack. Net als sommige shots en momenten schreeuwt de muziek soms 'HALLOWEEN!' maar als muziek zo goed bijdraagt aan de spanning dan maakt me dat eigenlijk vrij weinig uit. Finale - in dat grote lokaal met die omgedraaide stoelen en de toren was foutloos uitgevoerd.

Hulde.

En hier nog 12 minuten van de muziek!

avatar van jordandejong
Bijzonder matige slasher.

Het eerste uur volgen we een groepje oervervelende characters (vooral die Radish was verschrikkelijk irritant. Sowieso nogal afleidend om iemand die overduidelijk homo is een hetro character te zien spelen), en gebeurd er nagenoeg niks. Het is vooral opvallend hoe kleurloos alle characters zijn. Wel is er één geinige scene waarin een groep jongens doodleuk een school shooting in scene zetten, en dat lijkt iedereen (leraar of leerling) wel grappig te vinden. Als de killer het laatste halfuur eenmaal toeslaat blijkt dat het het wachten niet waard was. De killer zelf is buitengewoon matig. Straalt werkelijk helemaal niks uit. De kills die hij produceert zijn zelfs nog matiger. Buiten dat er 0,0 gore is, zijn de kills ook nog eens zo inspiratieloos als wat (95% wordt off-screen gedaan met een groot keukenmes).

Wat staat daar tegenover? Tja, een aardig 80's sfeertje, en hier en daar een leuk moment als de killer plotseling ergens opduikt (vuilcontainer, hand door de deur, via de voedsellift etc). Ook de stand off/achtervolging tussen het laatst overgebleven meisje en de killer kent wat spannende momenten.

Logisch dat deze Final Exam altijd een beetje obscuur is gebleven. Doet héél erg veel onder voor de grote slashers (The Burning, Friday the 13th reeks, The Prowler etc.), maar weet ook tussen de iets minder bekende 80's slashers (Just Before Dawn, The Mutilator etc.) er niet bovenuit te springen. Een laag tempo, bijzonder ongeïnspireerde killer, brave kills en achterlijke characters. Wat me in ieder geval het meest bij zal blijven zijn de bizarre playmobil kapsels van het gros van de cast.

avatar van Daan258
Niks aan. Heb hem ook echt niet af kunnen kijken.
Daarom ook geen stem.

avatar van Insignificance
Begint als een slasher, gedraagt zich vervolgens als een milde college komedie om dan na bijna een uur toch maar te gaan slashen. Dat middendeel zal niet iedereen bevallen, maar ik vond het wel een lollig, sympathiek stel. Verre van irritant in ieder geval, zelfs de coach en zijn maatje doen leuk mee. Wildman is de uitblinker en ondertussen komt een killer dichterbij. Veel dreiging zit er niet in, alhoewel hij soms als een bulldozer op zijn prooi afgaat, en het is ook niet een creatieve moordenaar. De tweede, da's de beste, en er is iets met een pijl dat macht uitstraalt. Verder te weinig memorabel. Idem voor het filmpje dus, al heb ik me er ook niet mee verveeld.

avatar van Friday the 13 th
Geen motief bij de moorden, maar wie goed oplet weet dat er iets gesuggereerd wordt halfweg de film over een meisje dat zich van de toren heeft gegooid na niet aanvaard te zijn op een sorority? Misschien komt hij wraak nemen voor dit en kiest hij er lukraak een sorority uit. We zullen het nooit weten, maar er wordt wel naar die richting gesuggereerd.

avatar van Collins
In de jaren 80 was er sprake van een golf aan goedkoop geproduceerde slasherfilms. De meeste daarvan zijn In feite hele simpele maaksels. Ook wel logisch. Het enige dat zo’n film nodig heeft is een angstaanjagende killer (liefst met een eigenzinnig masker of uitgerust met een markant kledingstuk) en een blik tieners waarop hij zich kan uitleven. Ingewikkelde plotlijnen of ingenieuze manieren om de spanning op te bouwen zijn in dergelijke films niet nodig. Het is simpel en lomp vermaak, waarin de kills en de killer de meest amusante factoren zijn en ingrediënten als flauwe jumpscares, clichématige personages en blote dames hele leuke smaakmakers. Ik ben er dol op.
In Final Exam houden die zaken niet over. De grootste domper is de killer. Die maakt weinig indruk. Totaal geen charisma. Het probleem van de killer is dat hij geen zweem van bovennatuurlijkheid of onaantastbaarheid aan zich heeft kleven. Hij draagt geen masker en bezit geen ander showelement dat hem bijzonder maakt en dat hem er op een angstaanjagende manier mysterieus of knettergek laat uitzien. In deze film is de enige gimmick dat men het gezicht van de killer steeds verbergt door hem van achteren in beeld te brengen of door de camera steeds op het laatste moment weg te zwenken. Dat oogt nerveus en genereert geen spanning en maakt van de killer nooit een echte bedreiging. Hij blijft te gewoontjes.
Als er eenmaal gemoord wordt, leeft de film op. De kills zijn niet heel spectaculair maar prima te doen. Wel erg jammer is het dat het geslash pas erg laat op gang komt. In feite bestaat het eerste uur van de film slechts uit een lading oninteressante interacties tussen de clichématig vormgegeven personages (gelukkig!). Het is niet meer dan een gezapig inkijkje in het studentenleven, waarbij het zeer opvallend is hoe de vrouwelijke studenten onder alle omstandigheden erg gehecht blijven aan het dragen van kleding. Ik geloof één mager stukje bloot te hebben waargenomen. Behalve de blote dames, ontbreken in dat stuk film uiteraard de kills.
De score van de film doet heel erg denken aan de score van Halloween (1978). Erg zelfingenomen en tamelijk dom, want uiteraard denk je bij het horen van de muziek meteen aan die film. En ja, de enscenering van de film en de methodiek van de killer zijn vergelijkbaar, maar om dat nu te accentueren en vervolgens veel minder kwaliteit te leveren, is een kwestie van zelfoverschatting.
'Final Exam' is geen goede film. Het laatste halve uur is niet onaardig en maakt iets goed van het saaie gemodder in het eerste uur. Echt geërgerd heb ik me tijdens de film trouwens niet.

avatar van alexspyforever
Eigenlijk wel fijn dat ik me wel vaker kan aansluiten bij Collins zijn mening dat bespaart mij toch al een hoop typewerk. Niet dat ik vaak uitgebreide recensies schrijf
Dus ja eerste uur is vrij saai met wat ongein die mannelijke studenten uithalen met wat nerds en de dames die wat zeveren over oninteressante dingen zoals "knappe" jongens. Je kan het Porky achtige toestanden noemen maar dan zonder naakt en grappig is het ook niet. Er is welgeteld een erg korte naaktscène die later wordt gevolgd door een stijlvolle moord. Daarnaast is enkel de finale leuk en de kill op een van die irritante sportgasten. De rest is vrij saai met een mes en vooral weinig te zien. Beetje Halloween achtig waar de muziek eigenlijk enger is dan wat er eigenlijk wordt getoond, want (en dat geldt voor Halloween evenzeer) van de kills, spanning of charisma van de killer moet de film het niet hebben.