• 10.539 nieuwsartikelen

Met onder meer: Hugh Grant, Rupert Graves en James Wilby

Gesproken taal: Engels en Latijn

Releasedatum: 23 juni 1988

Plot Maurice

"A love story of unforgettable passion."

Clive en Maurice, twee Engelse studenten, worden verliefd op elkaar in Cambridge. Clive geeft zijn verboden liefde op en tracht een zo normaal mogelijk leven te leiden. Maurice komt logeren bij zijn oude schoolliefde Clive en diens echtgenote Anne. Daar leert hij de jachtmeester Alec kennen en een geheime romance ontstaat...

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Lasker-Jones

Alle Media

avatar van mdj

mdj

Film is gebaseerd op een boek van E.M. Forster dat postuum gepubliceerd is vanwege het homoseksuele thema. De film mag niet gemist worden door mensen die van typische Britse films houden. Het is wel apart om vrouwenversierder Hugh Grant eens te zien als homoseksueel. Laat duidelijk zien voor welke keuzes je als homo stond in het vooroorlogse Engeland en wat de consequenties waren van het al dan niet uitkomen voor je geaardheid. De twee hoofdpersonen gaan een totaal andere richting uit met elk hun eigen problemen. De moeite waard.

avatar van corbijn

corbijn

ik geloof dat ivory bijna alles verfilmd van deze forster. tarintino is de enige echte ivory hater.

gauke

Prachtige film rond 1912. Doet qua sfeer aan brideshead revisted denken.

avatar van alec

alec

Jáááren geleden dat ik deze film voor het eerst heb gezien. (Op de één of ander manier herinner ik me het eind dat Alec een schoffie was en iets had gestolen en werd weggevoerd en dat Maurice alleen over bleef?! Waarschijnlijk een heel andere film).
Een mooi verhaal over het klasseverschil begin vorige eeuw en het bijna sprookjesachtig, romantische weergave met de nodige strubbelingen. (De happy ending had ik dus niet verwacht, zelfs niet bij de laatste scene in het boothuis)
Aanrader.
Een *4.5

avatar van Lupussy Galore

Lupussy Galore

Voor mij ook jááááááren geleden dat ik deze film gezien heb. Toen vond ik hem prachtig. Maar vrees dat ik vanavond, na drie uur kijken en luisteren naar ontwerpersduo Viktor&Rolf geen fut meer heb voor nog eens twee uur en 20 minuten film.....Natuurlijk kan ik hem opnemen maar ja, dan komt hij op de grote hoop bij van alles wat ik zo nodig moest opnemen......Misschien houd ik maar liever de mooie herinnering in gedachten.

Maar voor een ieder die wel kan kijken zeker doen. Want dit soort films zien we niet meer helaas.

@ mdj: Tarantino is een Ivory hater? Tja, duurt niet lang meer en ik ben een Tarantino "hater". Ik kan de man zelf nog nauwelijks zien of aanhoren en met die trailer van "Inglourious Basterds" wordt het er niet beter op.

Lupussy Galore schreef:

Gelukkig heb ik V & R grotendeels over geslagen en had ik nog wel wat fut. Maar dit verhaal was mij te lang uitgesponnen om de dikke twee uur geboeid te blijven. Af en toe prachtige beelden van Engeland begin vorige eeuw maken veel goed en ook het acteerwerk is prima.

avatar van Johan40

Johan40

Weet iemand hoe de laatste 5 minuten eindigen ? (het moment dat Maurice die hut ingaat).De reclame voor de film was zo akelig lang, zodat de boel via UPC aan het eind de mist in ging.

Ik mis dit wel merk ik. Alvast bedankt voor het antwoord.

Groet van Johan

Johan40 schreef:

Je bedoelt neem ik aan het boothuis? Hij gaat er binnen en ontmoet Scudder. Ze besluiten samen verder te gaan en Maurice gaat alleen naar Clive(Hugh Grant) om hem van zijn nieuwe relatie en vertrek te vertellen. Clive blijft verbouwereerd achter maar blijft wel gewoon bij zijn vrouw, die wel wat door heeft, maar er liever ook geen punt van lijkt te willen maken.

avatar van Johan40

Johan40

Dank u heer Bungel,dus eind goed al goed.Het had ook kunnen zijn natuurlijk dat Scudder aan een touw bungelde o.i.d.
Ik kan in elk geval weer rustig slapen

Met vr.gr. Johan Jansen uit Velp

Meneer Bungel

Geen dank, hoor. Misschien even spoilertags plaatsen, btw?

avatar van ags50

ags50

mdj schreef:

Het is wel apart om vrouwenversierder Hugh Grant eens te zien als homoseksueel.

Een rol die hij in 1991 zou herhalen in "Our Sons".

avatar van laundromat

laundromat

wat een verrassing. ik was tot voor kort niet op de hoogte van deze film.

ik vond het niet raar om grant als homo te zien. miss omdat ie nog wat jonger was en niet een 'vrijgezellen'-rol had. wel typisch dat grant met een vrouw eindigt .

ik dacht toch fijn happy end; tot scudder tegen hall zei: it's finished. nee he niet de politie, gelukkig niet

men wat ben ik blij dat ik toen niet leefde. hoewel de passie en intensiteit wel heftiger zou zijn geweest. iets wat niet verboden is....

leuk rolletje van sir ben kingsley en helena bonham carter.

avatar van timbo_

timbo_

Ben al niet zo heel erg van de Britse kostuumdrama's en dat werd er naar deze film niet beter op. Vooral erg saai en ook de aankleding en de beelden van het oude Engeland doen me niet veel.

avatar van LiveALife

LiveALife

gewoon prachtig!

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Goed gemaakt, maar heel, heel degelijk en heel erg precies zoals ik het had verwacht. Past eigenlijk nauwelijks bij Viktor en Rolf (die dit als keuzefilm hadden). Het hoopvolle was een mooie plus. Dat dan weer wel.

avatar van kevinneke

kevinneke

Hele mooie, goed gemaakte en romantische film.

Meestal heb ik het idee bij oude films skippen.

Maar ik ben echt blij dat ik de moeite heb genomen deze film te kijken.

Echt een verhaal uit het verleden met een probleem dat nu nog steeds speelt.

Het verschil is wel dat het nu veel beter geaccepteerd wordt dan toen.

Heel goed geacteerd en goed gefilmd.

Een echte aanrader!! Dus een 4,0.

avatar van gerper

gerper

Voor die tijd toch wel enigzins moedige rollen van James Wilby, Rupert Graves en Hugh Grant als homosexueel. Ik kan nog steeds van deze film genieten. Wat een geweldige sfeer en goed acteerwerk van een ieder.

Een 4,5 waard.

gauke

Zoals ik hieronder aangaf doet Maurice aan 'Brideshead Revisted' denken: het visueel bijzonder esthetische, overtuigende, prachtig vertelde en ontroerende drama rond de (verscheurde) homoseksuele student, speelt in de deftige hoge Britse kringen. De regisseur maakte een subtiel vernietigend portret van die zogenaamde beschaafde wereld. Met oog voor detail volg hij de ontwikkeling en hunkering naar vrijheid van de hoofdpersoon.

avatar van EveAndro

EveAndro

Goed geacteerde en gevoelige film over homosexualiteit ( mannen ) in Engeland rond WO1.

avatar van MauriceMankes

MauriceMankes

integrere verfilming; zeer goed geacteerd door de hoofdpersonnages (al is Alec zeer vrijpostig, maar dat is hij in het boek ook) de scenes die de context bieden (zonder de hoofdpersonen) wat minder. Maar zonder meer klassiek en een film die je te denken geeft

avatar van Captain Sik

Captain Sik

Prachtige film, misschien wat aan de lange kant, maar dat was eigenlijk ook niet erg. Geeft je toch te denken dat er in de Westerse wereld ook tijden zijn geweest dat mensen in de gevangenis werden gezet omdat ze van elkaar hielden.

avatar van Ayres

Ayres

Net zoals ik hier al las, moest ik ook veel aan Brideshead denken. Maurice leek sommige scenes precies op Sebastian. Weet iemand of er nog meer films zijn die ze aan Brideshead doen denken? Die zou ik graag ook willen zien.

Met deze vergelijking in het achterhoofd, vond ik het heel leuk dat Cordelia uit de tv serie even om de hoek kwam kijken.

avatar van Ayres

Ayres

Weet iemand trouwens of deze film in Nederland is uitgebracht? Ik kan hem nergens vinden.

Ayres schreef:

Nee naar mijn weten niet op dvd met Nederlandse ondertitels. Hij heeft wel vroeger in de bioscoop gedraaid.

De dvd in het Engels met Engelse ondertiteling is o.a. verkrijgbaar bij Boekhandel Vrolijk in Amsterdam (www.vrolijk.nu).

avatar van tommykonijn

tommykonijn

The Remains of the Day moet ik nodig eens herzien. Ik kan me vrij weinig van die klassieker herinneren, omdat ik de film eigenlijk op een te jonge leeftijd gezien heb. Maurice, van dezelfde regisseur, kwam toevallig op mijn pad en was tevens een mooie gelegenheid om eens (opnieuw) kennis te maken met de stijl van James Ivory alvorens ik me voor de tweede keer aan zijn bekendste werk waag.

De film focust zich met name op de romance tussen twee studenten. De verhouding tussen deze twee mannen wordt goed uitgewerkt. Dit is vooral te danken aan het sterke acteerwerk van Hugh Grant (hier nog voor zijn doorbraak met Four Weddings) en James Wilby. Dit aspect vond ik zonder enige twijfel het sterkst aan de hele film. De personages komen heel natuurlijk over op de kijker en er zitten, op emotioneel gebied, best een paar pittige scènes. Denk aan het moment waar Grant zijn vriend vertelt dat hij niet verder wil met de relatie en de daaropvolgende aanvaring. Als een scène als deze niet goed uit de verf zou zijn gekomen, zou dat een behoorlijke aanslag op de geloofwaardigheid van de film zijn geweest.

Wat me niet zo beviel aan de film is de enorme traagheid waarmee het verhaal verteld wordt; een aanpak die, als ik het me goed herinner, ook in The Remains of the Day gebruikt wordt. De film slaagde er iig niet in om mij gedurende het gehele speelduur te boeien. De uitvoering is prima, maar het begint, met name vanaf het moment dat Maurice een nieuwe relatie met de knecht begint, wel een beetje te rekken. De psychiatrische sessies met Ben Kingsley kwamen het tempo van de film ook niet bepaald ten goede. Ik moet overigens wel zeggen dat ik, aangezien ik Engels studeer, ontzettend kon genieten van de plaatjes van Cambridge en de prominent aanwezige Britse sfeer.

Heel degelijk qua uitvoering, maar ik vond Maurice uiteindelijk wel wat te langdradig. Ik kan verder eigenlijk geen punten bedenken waar de film te kort schiet, maar het genre moet je wel liggen. Als je een liefhebber bent van dergelijke 'deftige' (kostuum)drama's is Maurice een must-see. Zo niet, dan is het waarschijnlijk verstandiger om deze film te mijden. Persoonlijk wil dat bij mij nog wel eens verschillen, maar Maurice behoort binnen die categorie wel tot de films waarbij ik het heb kunnen opbrengen om ‘m uit te zitten.

avatar van Movsin

Movsin

Gebaseerd op de novelle van E.M. Forster uit 1914, een heel mooie film over homoseksualitiet : taboe, zonder openbaarheid want strafbaar en aanzien als behorende tot de laagste sociale klassen.

Heel veel personages, een beetje langdradig, maar kwalitatief op peil, met prachtige fotografie en zekerlijk goed vertolkt (Hugh Grant !).

Mogelijks precies omwille van de lange stugge houding van Groot-Brittanië tov het anders geaard zijn, lijkt mij een film uit dit land met dit thema niet zonder hart gebracht.

scorsese

Uitstekende film over twee studenten die verliefd op elkaar worden. De film speelt zich af in het Engeland van voor de eerste wereldoorlog. Een mooi liefdesverhaal in een tijd en milieu waarin homoseksualiteit verboden was. Mooie kostuums, prachtige locaties (de oude gebouwen) en goed acteerwerk.

avatar van Bubblez

Bubblez

In mijn jeugd was dit een zeer indrukwekkende film, de eerste film die ik zag met homoseksuele karakters (na Steven in Dynasty ?). Nu heb ik deze op het grote scherm gezien, toch bijzonder na al die jaren. De scènes die ik me herinnerde maakten nog steeds indruk, voornamelijk de liefde die Scudder uit en de manier waarop. Buiten dezen viel het me vooral op dat het een tergend traag en best saai geheel is. Ik begon me zelfs te ergeren aan de ruw gecutte scènes, net op momenten waar ze nog niet geëindigd lijken te zijn.
Buiten dat heeft de film een speciaal plekje, maar dat komt echt voornamelijk door de nostalgie. Puntje eraf...

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

• 1983 berichten

Can the leopard change his spots?

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Gebaseerd op het boek van E. M. Forster, eveneens homoseksueel en wellicht mede daardoor dat zijn boek pas later werd uitgegeven toen de sociale kijk op homoseksuelen stilaan aan het keren was. Maurice is film uit het Edwardiaanse tijdperk, zo’n typische English upper class movie. Hier en daar een beetje stijf, maar door Grant en Graves goed neergezet.

De relatie tussen beiden is niet evident en ook onderling wordt er getwijfeld. Pakkend was dan ook de scène waarbij oprecht gevraagd werd om zich te genezen van deze onkuise gedachten. De tijdsperiode wordt mooi weergegeven en cinematografisch is de film prima. Goede sfeer, zachte kleuren en bovendien geloofwaardig. Maurice is een krachtige film die prachtig werd geschoten rondom Cambridge, eveneens een statement tegenover het establishment waarbij wordt aangetoond dat geaardheid voorkomt bij alle rang en stand.

avatar van Boenga

Boenga

Ayres schreef:

MAURICE (DIGITALLY REMASTERED) op DVD | lumiereshop.be - Lumiere DVD en Blu-rays

avatar van des1

des1

corbijn schreef:

Opmerkelijk. Meteen gegoogled. Kwam op dit: "And then he’d ask how many had seen The Remains of the Day, the previous year’s stately Merchant-Ivory production, and when audience members would applaud to the affirmative, he would thunder at them, “Get the fuck outta here!”

Hoe getalenteerd Tarantino ook is, hij moet begrijpen dat er meer smaken in films zijn, en dat mensen ze waarderen om diverse redenen. Laat ik nou The Remains Of The Day één van de beste films aller tijden vinden.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Middelmatig.

Nogal stug drama. Het is vrij snel duidelijk hoe de film zich zal ontvouwen. Homofilie in die tijd: het zou maar verrassen mocht het Maurice gemakkelijk vergaan zijn. Gesitueerd aan de vooravond van Wereldoorlog I, blijkt dat slechts een detail - de focus ligt enkel op Maurice en de mogelijke impact van zijn geaardheid.

Best ok geacteerd, maar ietwat langdradig verfilmd. De pedante upper class-stijfheid is zoals altijd wel keurig gedaan, maar het is niet per se aangenaam om naar te kijken. Naar mijn mening is het ook iets te theatraal. Interessanter was dan het inlezen over de schrijver van het bronmateriaal en het feit dat dit boek uit 1914 pas in 1971, postuum, uitgegeven is, simpelweg door de homoseksualiteit.