The Frighteners (1996)

Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Komedie / Horror
110 minuten / 123 minuten (director's cut)

geregisseerd door Peter Jackson
met Michael J. Fox, Trini Alvarado en Peter Dobson

Frank Bannister (Fox) heeft na een auto-ongeluk een bijzondere gave gekregen. Hij kan namelijk geesten zien. Hij sluit een dealtje met een paar geesten, waardoor zij bij iemand thuis gaan spoken en Bannister ze tegen betaling wel even komt wegjagen. Als er opeens op bovennatuurlijke wijze allemaal mensen worden vermoord, is Bannister één van de hoofdverdachten. Niemand gelooft hem als hij zegt dat de moorden door de Dood zijn gepleegd, dus zal hij zelf het bewijs moeten leveren.

avatar van IcU
IcU
De S.E dvd is echt een aanrader. Er is een intressante making of van 2 dvd's bij die langer duurt dan de hele film

avatar van serpico
Wederom een ontzettend vermakelijke Jackson-film, echt iedere film die die man maakt voelt fris en nieuw aan, fantastisch.

De Director's Cut duurt met zijn 2 uur aardig lang, maar net zoals bij The Lord of the Rings is dat prima, aangezien de film nergens saai wordt. Met zijn kleurrijke verhaal en dito personages (vooral Michael J. Fox die Trini Alvarado waren een genot om naar te kijken), zijn duidelijk horror-invalshoeken met een aantal zeer geestige randjes en zijn heerlijke Peter Jackson-touch heb ik een prima avond gehad. Best een knappe prestatie om het verhaal zo inventief en onvoorspelbaar te maken, tegelijkertijd een soort geesten-universum te scheppen en een aantal totaal krankzinnige personages te bedenken zonder onevenwichtig te worden. En dus bleek deze film, tegen mijn verwachtingen in, niet echt een Hollywood-familiefilm, maar met een hoop slechtaardige karakters en veel gore (wat bij vlagen doet denken aan Meet the Feebles) eerder een soort horror/komedie cult-film.

Ik moet vlug maar eens Bad Taste, Braindead en Forgotten Silver gaan zien, Jackson's volledige euvre heeft me nog niet één keer teleurgesteld. Wat een fantastisch regisseur is het toch .

4* (en ik ben zeer beniewd naar de 2 discs (!) tellende extra's)

avatar van Die Hard,Willis
Geweldige film die ik graag eens een keer opzet en bekijk..
De cast vond ik heel goed spelen en dus waren de acteerprestaties goed..
Het verhaal vond ik heel goed verzonnen en ook heel goed uitgewerkt..
De geesten waren heel erg goed gemaakt en ik kon om sommige briljante scenes ook heel erg lachen..
Heel erg goed gemaakt.

Hele vermakende film!4,0*

Normaal gesproken kijk ik niet graag naar dit soort films maar deze vond ik echt goed

avatar van Rocco1984
Leuke film. Maarr.

Vond em nogal druk, en niet echt geweldig geacteerd. Het is een typisch jaren '90 filmpje. Met een beetje overdreven acteurs hier en daar, cgi ook al niet al te best. Al met al gewoon te rommelig en te wazig.

Wel een duidelijke Peter Jackson film, en door de monsters kun je ook al wat invloeden zien die later weer bij LOTR te zien waren.

3 sterretjes

avatar van P8rb
Zoals gewoonlijk weet Peter Jackson er weer een geslaagde film van te maken waar horror en comedy perfect met elkaar gecombineerd worden. Vooral dat hij alleen de spoken kon zien, en de rest niet, zorge voor een hoop humor.

Braindead overtreft hij niet, blijft toch de beste horror van hem. Film zag er voor de rest ook goed verzorgd uit, werd nergens echt saai en was ondanks de voorspelbaarheid erg leuk. 4*

avatar van horrorjp
P8rb schreef:
Braindead overtreft hij niet, blijft toch de beste horror van hem.4*

Ik vind Bad taste zijn beste horror tot nu toe maar heb Braindead ook nog niet gezien. Ik vond dit wel een leuke film maar de grappen misten een beetje... het is wel weer een goede mix van horror en comedy! maar zoals ik zij mocht ie van mij nog wel wat grappiger. 3,5*

Achmed
Ik heb erg van deze film genoten, alhoewel ik van bijna alle films geniet waar Micheal J. Fox een grote rol in speelt. Van Teen Wolf tot The Frighteners. En laten we de Back to the Future trilogie niet vergeten.

Jake Busey speeld in deze film een hele overtuigende rol van een psycho daarnaast vondt ik de nummers op de voorhoofden van de slachtoffers wel erg creepy

MJF weet weer is zijn ding te doen in deze film, alhoewel ik niet echt weet wat zijn ding is, hij houdt me wel geamuseerd.

avatar van Halcyon
Film begon goed, de vaart zat er lekker in. Het verhaaltje was best origineel en ook de uitwerking met die ectoplasma-figuren leverde enkele mooi gemaakte scènes op. Halfweg wordt Jeffrey Combs geïntroduceerd in een geestig rolletje als Milton Dammers. Toch een van de betere rollen die ik al van hem gezien heb, al blijft het een geweldig acteur. Naar het einde toe vergalloppeert Peter Jackson zich in een te stereotiepe finale die te voorspelbaar is en te lang aanhoudt. Maar aardig filmpje verder, met op visueel vlak enkele fraaie scènes, waaronder die met het ectoplasma en het duistere huis.

avatar van Die Hard,Willis
Verhoogd naar 4,5*.
Weer eens gekeken en wat heb ik weer genoten van deze heerlijke komedie en een sausje duistere thriller. Kijkplezier gegarandeerd, zoals bij alle Jackson films.

Lad
Mee eens, deze film is echt zeer vermakelijk met soms echt wel leuke humor!

Echt horror kan je het niet noemen, maar dat hoeft ook niet. Leuke film van Peter Jackson!

Goede film die in het begin ook nog eens spannend is. Pas als Michael J. Fox in beeld komt weet je dat je te maken hebt met een Komedie. Dat het uiteindelijk een komedie is geworden is geen ramp want de film was gewoon goed.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Aardig maar ook voorspelbaar filmpje met Fox. Vermakelijk en onderhoudend met een aantal grappige én spannende momenten. Een redelijk geslaagd huwelijk tussen humor en horror (zou het eerder komische griezelfim willen noemen). Goed.

avatar van N811
Dit is een tip voor diegene die vanavond een film willen zien.
Als ze deze nog niet kennen, is het een verzoek .

avatar van jeroentjuhhhhh
Heb deze al eens een paar keer stukje van gezien, wil hem toch wel helemaal bekijken, vanavond maar doen

avatar van HarmJanStegenga
Leuk vermakelijk filmpje. Het verhaal stelt niet zoveel voor, maar is wel redelijk grappig op sommige momenten. Een echte komedie wil ik dit niet noemen, maar horror eigenlijk ook niet. Jackson maakt een vreemde mix van een aantal genres, maar het pakt leuk uit. Het ziet er allemaal erg goed uit en alles blijft constant lekker luchtig en kijkt vlot weg. R. Lee Ermey als Sgt. Hartman is hilarisch. Erg leuk om hem voorbij te zien komen. Minpunt was het gedoe tussen Fox en Alvarado, wat niet echt in het geheel paste. Maar zeker leuk om gezien te hebben. Dikke drie sterren.

Lad
Redelijk eens met HarmJanStegenga.

Leuke film en knap gemaakt gezien de techniek toentertijd.
4 *

aerts007
Middelmatige komedie met een vleugje Walt Disney horror.

Een steengoede horror/comedy uit het VHS tijdperk.
Hij is goed opgezet, verbazingwekkend veel verrassende scenes en een leuk verhaal.

Ik heb hem op HD maar je betrapt de makers vrij vaak op het feit dat ze Bluray niet voorzien hadden. De montage van de spoken (FX) is vaak op veel lagere resolutie gebeurd en is dus stukken minder overtuigend dan had gekund, maar...hé 1996 he!

Aanrader voor liefhebbers van echte klassiekers, zo zijn er geen 100 films gemaakt.

Moeilijk te krijgen, leuk om te hebben.
Max aantal ********* voor deze !

The Frighteners is een grappige en toch spannende film.

Michael J. Fox speelt de hoofdrol. Hij speelt een man die geesten kan zien. Hij werkt dan ook als geestenverjager.

De special effecten zien er erg goed uit, het scenario is leuk en de film verveeld geen moment.

avatar van Norma
Was misschien leuker geweest als ik hem destijds had gezien. Vond het nu allemaal niet zo spectaculair meer en de actie en humor soms wat flauw.

De film maakt gaandeweg ook een beetje vreemde switch van voornamelijk humoristisch naar min of meer serieuze horror/griezelfilm, waardoor ik hem op beide vlakken het eigenlijk net niet vond.

Ooit al eens gezien, viel toen echt enorm tegen.

Verwachtte er toen ook wel iets anders van. Was toen erorm fan van Braindead en Bad Taste, en dan is dit filmpje wel érg braaf en luchtig.

Blijven wel wat hekelige punten. Fox is een pover acteurtje, het verschil met het wat kinderachtige begin en serieuzere einde is iets te groot en Jackson verslikt zich regelmatig in de effecten. Zo is de hemel en die buis er naartoe echt vreselijk cheesy en lelijk. Ook in '96 kon met dan beter. Beetje hetzelfde euvel als The Lovely Bones eigenlijk.

Wel leuk is Jackson's camerawerk, dat eigenlijk constant net iets te dicht overal tegenaan zit. Ook wat gestoorde bijfiguren, waarvan vooral Combs erg sterk opvalt. Past eigenlijk niet echt binnen de film, maar maakt hem wel veel leuker.

Einde in het hospitaal is het beste stuk van de film, ziet er ook het mooist uit, bevat ook de gestoordste stukjes, met de race naar slachtoffers. De climax valt jammer genoeg wat tegen en het begin neemt iets teveel tijd, is verder ook iets te luchtig.

Toch beter dan ik mij herinner, vooral omdat Jackson's liefde voor film hier toch nog mooi in doorschemert. Jammer dat dat daarna allemaal plaats moest ruimen voor kitscherige serieux.

Dikke 3.0*

avatar van jordandejong
Jammer dat Jackson qua horror hier een heel andere weg inslaat dan zijn meesterlijke horrorfilms als Bad Taste en Braindead. Fox doet het leuk maar niets meer. Trouwens wel vet dat er een bijrolletje in zit van R.Lee Ermey die ik geweldig vond als sherif in The Texas Chainsaw Massacre en niet te vergeten in Full Metal Jacket. Effecten zijn wat verouderd maar nog steeds erg leuk. De minunten zijn dat het mij niet bleef boeien waarschijnlijk omdat het steeds van hetzelfde was. Ook vond ik de speelduur te lang.
De 2 geesten die aan zijn kant waren vond ik wel grappig. Waarin ik die neger-geest nog herkende als Berry in Let's go to prison.
Ik blijf erbij dat Jackson gewoon bij zijn oude stijl horrorfilms had moeten blijven. Toch blijft dit een vermakelijke horror/komedie.

Eigenlijk snap ik de reacties van sommige mensen hier. Dat ze het een beetje half/half vonden omdat het niet helemaal komedie of horror was. Gelukkig heb ik de film in twee stukken gekeken, precies bij de overgang waar de film van humor naar wat serieuzer ging was ik moe, en ging ik slapen. De volgende dag keek ik verder. Hierdoor stoorde het mij niet heel erg.
In ieder geval ben ik echt een grote fan van Peter Jackson, en vond deze film ook zeer te pruimen. Ik stoorde me totaal niet aan de effecten, ik vond ze eerlijk gezegd nog best wel goed!
Tja, ik vond het een vermakelijke film, met een Peter Jackson tintje.

avatar van Vascago
Heerlijke film. De humor is erg goed en het ene personage is nog excentrieker dan de andere. Iedereen is op dreef, maar de allerbeste rol is van Jeffrey Combs. De soundtrack is ook erg lekker. Net als de special effects.
Hopelijk schotelt Jackson ons in de toekomst nog eens een leuke horror/comedy voor.

avatar van akira124
BRILJANTE FILM!

avatar van Spetie
Een leuke vlotte frisse film kun je dit wel noemen en ik moet zeggen dat ik me ook prima vermaakt heb. Fox is geen ssuperacteur, maar doet het hier best goed en deed mij af en toe zelfs even aan de Back to the Futurefilms denken, al wordt dat niveau hier niet gehaald.

Het verhaaltje is wel geinig, evenals de geesten en de hele aardige special effects. Dat een en ander nogal voorspelbaar is mag de pret niet zo drukken, het tempo blijft immers hoog en dat zorgt ervoor dat de film ondanks wat inzakmomenten, zeker niet verveeld. Peter Jackson komt trouwens zelf ook nog even in een cameootje voorbij. Enige grote minpunt van de film is die op Hitler lijkende agrent, die totaal niet grappig is, maar vaak wel storend en soms zelfs ronduit irritant.

Maar goed, Jackson heeft er in ieder geval wat leuks van gemaakt. Iets braver dan zijn voorgaande films misschien, maar nog altijd veel afwisselender dan menig film die tegenwoordig voorbijkomt.

3,0* jammer van dat zeer storende personage

avatar van jipt
Weet iemand een goede making off? Niet vanwege de crappy special effects, maar vanwege het prachtige camerawerk!!

Verder is het wel een leuke film, Michael J Fox is denk ik de coolste ooit. (actie acteurs niet meegerekend). Verhaaltje is een beetje pover, visueel zijn de special effects super gedateerd maar het camerwerk fantastisch. Comb is strond vervelend als FBI agent. De humor is dan wel weer leuk en er zitten een aantal toffe scènes in.

Ik zou zeggen 3*

avatar van marcjeb
Flipman schreef:
Oké, laatst de "Special Extended DVD Edition" van The Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring" aangeschaft en bekeken en die is toch wel iets beter !

Een reactie van niks..

Vond dit echt een super vermakelijke film trouwens