• 8.258.892 stemmen

Geregisseerd door: David Koepp

Met onder meer: Kevin Bacon, Kathryn Erbe en Illeana Douglas

Releasedatum: 3 augustus 2000

Plot Stir of Echoes

"In every mind there is a door that should never be opened."

Na door z'n schoonzus gehypnotiseerd te zijn, begint Tom Witzky visioenen te krijgen van een jong meisje. Via z'n zoontje, die in staat is met geesten te praten, komt hij er achter wat er gebeurd is in het huis waarin hij woont.

imageimageimage

avatar van VforVictor

VforVictor

Aardige thriller met Bacon, ik werd niet geheel overdonderd maar hij bleef boeien tot het eind. Acteerprestaties waren goed, vooral van de jonge Jake. 3,5 ster

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Stir of echoes is aan de ene kant een ietwat saaie mysterieuze thriller, maar anderzijds is het dan ook wel weer de kracht van deze film om te blijven boeien. Het is daardoor toch een zeer interessante psychologische thriller waarin Kevin Bacon een prima rol neerzet.

De film heeft uiteraard het één en ander weg van the sixth sense, waarbij het onderwerp gelijkenissen vertoont, maar deze thriller staat prima op zich.

avatar van AjaxRulezzz

AjaxRulezzz

• 2085 berichten

Mooie film, goed verhaal en goed geacteerd!

avatar van Dennis Evahi

Dennis Evahi

Redelijk spannende film. Op de een of andere manier bleef ik geboeid terwijl ik als kijker toch snel erachter kwam hoe het gaat verlopen. Geen verrassende film maar wel lekker om zo te kijken.....

avatar van brabusRUS

brabusRUS

Wel okay. Af en toe spannend. Kevin Bacon was goed en erg overtuigend. Voor de rest keek de film makkelijk weg. Leuk, maar niet vergelijkbaar met The Sixth Sence.

avatar van MartiN_

MartiN_

Best een goede film, maar niet een film die je nou echt in je filmcollectie moet hebben, wat mij betreft, Het verhaal zit goed in elkaar, het acteerwerk is prima alleen raakt de film je nergens en de film is ook niet echt spannend.

avatar van Spetie

Spetie

Leuke thriller, die met een niet al te groot budget, er toch veel weet uit te halen.

Kevin Bacon is een acteur, die mij meestal wel bevalt. Hier speelt hij overtuigend een kabellegger, die na een hypnose last krijgt van vreemde visoenen. Zijn rol is niet altijd gemakkelijk, maar Bacon speelt het overtuigend en blijft te n alle tijde geloofwaardig. Die visoenen zien er overigens erg goed uit en dragen bij aan de spanning. Sowieso is het op sommige momenten best spannend. Er komen een aantal schrikmomenten voorbij, die goed uitgevoerd zijn. Ook het jongetje, dat zijn zoontje speelt doet het prima. Dat zijn altijd “gevaarlijke” rolletjes, die in andere films wel eens voor irritatie zorgen, maar hier werkt het prima.

Verder is het allemaal redelijk sfeervol. Het verhaal zich goed in elkaar en slaagt er redelijk in om de clichés te omzeilen, al is dat natuurlijk niet helemaal mogelijk. Stir of Echoes is een fine thriller met bovengemiddeld goed acteerwerk, een aangename sfeer en een prima spanningsopbouw.

avatar van Lennert

Lennert

Ik was alweer vergeten dat ik deze film ooit al becijferd had, maar dat moet dan toch echt minstens zes jaar geleden zijn geweest. Nog steeds een erg goeie film, maar de 4,5 sterren die ik er vroeger voor gaf zijn nu misschien toch wat overtrokken. Maakte in ieder geval een hoop indruk vroeger en blijft vandaag de dag nog steeds erg indrukwekkend. Kevin Bacon blijft toch wel een top acteur die in deze film op perfecte wijze een naderende waanzin weergeeft.

Ik begrijp de vergelijkingen met The Sixth Sense in ieder geval wel, maar vind het alsnog een film die compleet op zichzelf staat. Veel rauwer en duisterder dan de toch wat cleane film van Shyamalan en veel intenser qua uitwerking. Sterke regie zonder al teveel goedkope scares, maar vooral een grote dosis sfeer en fijne naargeestige uitwerking. Ook leuk om Jennifer Morrisson op jongere leeftijd te zien, vond haar in House altijd een fijne actrice in ieder geval.

Echt heel bijzonder is het qua verhaal ook weer niet, maar de film biedt een hoop kwaliteit en staat nog steeds als een huis. Het vervolg ga ik in ieder geval maar overslaan, dat kan nooit goed zijn.

avatar van mar007

mar007

uitstekende film

goed verhaal

goed acteerwerk

boeiend,spannend ja heb me geen moment verveelt,een aanrader voor de liefhebber van deze genre.

avatar van djkoelkast

djkoelkast

Ik heb deze jaren terug gezien en laatst weer eens uit de kast gepakt. Zeer overtuigend gespeeld, goede sfeer, hier en daar een schrikmomentje. Gewoon een film zoals ik ze graag zie.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Was nog best wel een vrij enge film voor die tijd. Alleen wel jammer dat er nog wel eens erg vaak in word geoveract. Het verhaal was in het begin goed, daarna denk je dat het een voorspelbare film word en dat je al weet hoe het eindigt. Maar toch pakt het even iets anders uit bij Stir of Echos. De hele theorie rond dat vermiste meisje zat goed in elkaar en ook die visioenen en onwaarschijnlijkheden waren prima. Kevin Bacon was ook aardig goed en ook de rest. De ontknoping was alsnog verrassend.

Of dit een concurrent is van The Sixth Sense? Oordeel zelf.

avatar van mar007

mar007

@sinterklaas

mag zich wat mij betreft zeker in het rijtje plaatsen van the sixth sense en the others.

concurrent zou ik het niet noemen zijn allemaal goeie films (vind ik )

inderdaad was ook bij deze film de ontknoping verrassend.

avatar van tattoobob

tattoobob

Lekkere freaky film.....lekker in het donker kijken is zeker aan te raden....

Ook nu zoveel jaar later is deze film nog supertof!!!!

avatar van simeone49

simeone49

Ben ik absoluut met mar007 eens, maar deze thriller vind ik nog steeds de beste.

avatar van Weertenaar

Weertenaar

Ik zag eerder Secret Window van Koepp, wat een aangename ervaring was. Stir of Echoes doet niet veel onder maar tipt voor mij toch niet aan Secret Window. Het plot is oké doch ietwat voorspelbaar, maar de prent gaat met name prat op het wat magere laatste halfuur. De broeierige sfeer uit het eerste uur weet men niet door te trekken en als gezegd werd ik ook niet meer verrast door de hoge mate van voorspelbaarheid. Bacon is prima, de bijrollen niet bijster sterk. Ik twijfel tussen 2,5 en 3,0; ik geef Koepp het voordeel van de twijfel: 3,0*

avatar van Halcyon

Halcyon

Op papier een tamelijk stereotiep verhaal, zo lijkt het, maar regisseur Koepp weet aan dit moderne 'spookverhaal' toch een eigenzinnige draai te geven. Bovendien merk je dat wanneer een klepper als Bacon zich er mee gaat bemoeien, dit de geloofwaardigheid toch flink ten goede komt. Hij geeft met verve gestalte aan Tom, een man die via visioenen met een groot mysterie uit het recente verleden geconfronteerd wordt en tot het uiterste gaat om dat te ontrafelen. Voor zover ik mij kan herinneren heeft Bacon mij nog nooit teleurgesteld. Zijn mentale aftakeling wordt op een beklijvende manier in beeld gebracht en je begint gaandeweg echt schrik te krijgen van die man. Anderzijds voel je ook met hem mee en het is precies die tegenstrijdigheid in zijn personage die de film spannend houdt tot aan de dramatische onthullingen op het einde.

avatar van Insignificance

Insignificance

De veertjes. Dat was een aardige vondst. Verder ben ik er niet zo kapot van. Ben normaliter wel te spreken over Bacon, hier valt hij me niet mee. Te vaak wat te dik aangezet. Daar komt nog eens bij dat het scenario een samengepropte indruk wekt en Koepp ook niet erg creatief omgaat met de gevolgen van de hypnose.

Enkele tamme visioentjes, hier en daar een rood filtertje en dat is het wel zo'n beetje. Een personage dat zo wat lullig uit de verf komt. Rondom het zoontje en Samantha is het boeiender en spannender, maar Koepp is vaak drukker in de weer met de voortgang en dat soort zaken, dan het creëren van een duister sfeertje.

Daar gaat ook niet alles over rozen. Het uitstapje met de politieagent blijkt nauwelijks een andere functie te hebben dan het oplepelen van informatie voor de kijker. Erg veel doet Maggie er per slot van rekening niet mee. Zo leunt de film eigenlijk volledig op het stilaan ontvouwen van de plot. En dat kan er net mee door.

Het mysterie houdt het doorgaans wel redelijk aan de praat, al loopt dat wel schade op wanneer er iemand zelfmoord pleegt. Vrij forse aanwijzing voor hoe de vork zo ongeveer in de steel zit. Paint It Black herkende ik daarentegen ook niet. Zo is het al met al geen vervelende film, maar ook ietwat te lauw om aan te slaan.

avatar van j0enne

j0enne

De grote vraag:

Waar heeft Jake in vredesnaam kennis gemaakt met Neil?

avatar van sonyjh

sonyjh

j0enne schreef:

De grote vraag:

Waar heeft Jake in vredesnaam kennis gemaakt met Neil?

ze hoeven toch geen kennis gemaakt te hebben? Beiden bezitten die bepaalde gave waardoor ze al dingen van elkaar weten zonder elkaar te kennen. Beetje zoals bij the shining. Daar heb je ook zo'n scene

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

ijzersterke thriller/horror.

kreeg nooit de aandacht die hij verdiende.kwam zo'n beetje tegelijk met de 6t sense uit.

waardoor hij niet in veel cinema's te zien was.

maar het blijft een top film.

die later gelukkig niet onopgemerkt bleef.

avatar van tattoobob

tattoobob

tattoobob schreef:

Lekkere freaky film.....lekker in het donker kijken is zeker aan te raden....

Ook nu zoveel jaar later is deze film nog supertof!!!!

Meerdere keren gekeken zonder dat de verveling toesloeg.

De spanning in deze film is van een hoog niveau en zelfs soms een beetje eng.....en elke keer werkt de film weer.

Erg sterke rol van Kevin Bacon ook.

avatar van Corcicus

Corcicus

• 2004 berichten

Ik vond het wel een behoorlijke misser. Nergens werd het eng, spannend of op één of ander domein exceptioneel. Dit was naar mijn mening hooguit nineties middelmaat.

Theunissen

Nadat ik gisteren wat spek bij een ei had gegeten bij de lunch, vond ik het wel tijd om nog eens een film te gaan bekijken met in de hoofdrol Kevin Bacon Ik kwam daarbij uit op deze inmiddels oude Thriller, waarvan ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord had en waarvan het verhaal me wel gelijk aansprak.

Het mysterieuze verhaal zit opzicht wel aardig in elkaar (zeker wat betreft de opbouw ervan) en weet zeker ook te boeien en te vermaken en is zelfs op het einde (sterkste gedeelte van het verhaal) wat spannend. Eng vond ik het daarentegen nergens en ik heb ook nergens van hoeven te schrikken. Wel vond ik het broeiende en mysterieuze sfeertje wel lekker. Het verhaal kijkt zich lekker weg vanaf de eerste tot de laatste minuut en ook de cast deed het goed tot verdienstelijk en dan vooral natuurlijk hoofdrolspeler Kevin Bacon in de rol van vader Jake Witzky. Ook Kathryn Erbe (is zelfs soms wat bloot van te zien in de vorm van borsten en billen) in de rol van moeder Maggie Witzky deed het wel verdienstelijk. Het was ook leuk om de altijd aparte Illeana Douglas weer eens terug te zien (in de rol van schoonzus Lisa Weil, die Jake Witzky hypnotiseert, waardoor hij visioenen begint te zien).

Gewoon een aardige Thriller om eens gezien te hebben (met name het einde is sterk en goed), maar meer zeker ook niet, want daarvoor is het verhaal niet echt heel bijzonder of origineel (deed me soms wat denken aan de film "The Sixth Sense (1999)").

avatar van Supernatural

Supernatural

een hele goeie film met kevin bacon.die me toch kon boeien van begin tot het eind.heb hem al vaker gezien inmiddels en hij blijft mij ook boeien.

avatar van Alathir

Alathir

Stir of Echoes dan maar vanavond. Zo dicht tegen Halloween dan is een horrorfilm bijna verplichte kost, nietwaar. Met een verhaal dat inderdaad al snel deed denken aan The Sixth Sense, zeker ook door de aanwezigheid van een klein kereltje in beide films. De kleine Jake speelt hier echt grandioos. Ook Kevin Spek doet het goed maar dat zijn we van hem gewend. En dan zijn vrouw Kathryn Erbe mocht toen zeker gezien worden. Aantrekkelijke vrouw.

Verhaal is eigenlijk best goed en de plot ziet ook goed in elkaar. Ik had het wel graag want enger gezien maar er hing wel het grootste deel van de film een aardig creepy sfeer en de WTF's kwamen geregeld uit mijn mond. Meestal een goed teken. Ik heb me hier dus aanzienlijk mee geamuseerd, jammer dat het niet enger werd.

avatar van arno74

arno74

Destijds in de bios gezien en onlangs herzien omdat ik het einde me niet meer kon herinneren. Blijft een prima film, de opbouw is niet heel bijzonder ondanks het tamelijk originele verhaal (een man wordt onder hypnose gebracht waarna hij nachtmerries krijgt en beelden ziet), maar naarmate het vordert wordt de film beter en beter, en het einde stelt niet teleur. De 3,5* blijft staan.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Bacon als psychotisch wordende huisvader steelt de show in deze goed aangepakte spookthriller met raakvlakken met Sixth Sense waar je haast onvermijdelijk aan moet denken (klein jongetje communiceert met doden) . Ik kon me alleen nog herinneren dat hij met een drilboor in zijn kelder bezig was dus erg veel was er bij mij niet blijven hangen na 18 jaar. De herziening viel me wat tegen, want uiteindelijk is het allemaal wel erg duidelijk waar het allemaal naartoe gaat maar de manier waarop de film richting climax gaat is best fijn te noemen.

avatar van EVIL '84

EVIL '84

Stir of Echoes vond ik een standaard horror/thriller werkje. Keek wel lekker weg, maar ik vond het verhaal niet echt origineel. Einde was ook voorspelbaar. Kevin Bacon droeg de film wel een beetje en was ook de reden dat ik de film af wou kijken. Tegen het einde van de film hangt het verhaal meer naar thriller dan Horror, echte schrikmomenten ofzo vond ik er niet inzitten. 2.5*

avatar van Tdbear

Tdbear

Aardige film met beter verhaal dan de doorsnee Horror/Thriller. Naar mijn mening beter gedaan in the Sixth Sense. En de verwijzingen naar de Shinning, ik vroeg me af wanneer de man bij het kerkhof ging vragen of het jongetje ijs luste en de tuingraaf scene van Bacon waar hij (mislukt natuurlijk) de type scene van Jack Torrance bijna naspeelt. Een zesje.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Niet slecht, aardig geacteerd, sfeervol en met goede effecten die meer leunen op suggestie dan op boe!-momenten, hetgeen ik altijd wel kan waarderen. Maar echt veel spanning voel ik niet, de clou wordt al een beetje getelegrafeerd wanneer Kevin Bacon bij dat straatfeest gaat informeren of iemand zich nog iets over ene Samantha Kovac kan herinneren en het ongemak van de ondervraagden bijna tastbaar wordt, en de ontknoping kiest een enigszins teleurstellende "fysieke" richting, waardoor de film z'n belofte niet echt waarmaakt.

avatar van Collins

Collins

Niets nieuws onder de zon. Personages die geestverschijningen waarnemen, zijn in veel films al voorbijgekomen. Hoewel het basisidee allesbehalve origineel is, betekent dat geenszins dat er binnen dat genre geen leuke films meer worden gemaakt. Het is juist verbazingwekkend hoe leuk zo’n film met zo’n uitgekauwd thema meestal toch weer is.

Dat geldt ook voor deze film. Ongecompliceerd maar pakkend verhaal. Strakke regie. Geen beroerde personages. Prettig acteerwerk, inclusief de kinderrol. Een geestverschijning. Een achtergrondmysterie. Alle basisdingetjes zijn aanwezig..

De sinistere sfeer ontbreekt helaas op veel fronten. Er zijn voldoende momenten van spanning. Dat wel. Er zijn ook de nodige jump scares die spanning genereren. Dat ook. Toch had de film voor mij best iets duisterder gemogen. Iets intenser. Het is leuk kijkvoer maar ook oppervlakkig en veilig. Als aan het eind alles op z’n plek valt, en je de film nog eens naloopt, valt op hoe weinig intense scènes de film eigenlijk bevat. Met een enkele indrukwekkende geestverschijning en een enkele scène waarin Bacon iets minder routineus acteert, heb je het wel gehad. Vooral de donkere kant van Bacon’s personage blijft te onderbelicht.

Heel leuk kijkvoer, maar de film biedt net te weinig om er verder nog veel denkwerk aan te besteden.

avatar van Woland

Woland

Degelijke thriller met een bovennatuurlijke noot, waarbij Kevin Bacon angstaanjagende visioenen krijgt na een hypnose en dit veroorzaakt blijkt door een moord in zijn vriendenkring. Om eerlijk te zijn vond ik de eerste helft, waarbij het mysterie en de bovennatuurlijke aspecten de boventoon voeren, boeiender dan de tweede als we steeds meer toegaan naar de ontknoping met de confrontatie met de daders en waarin het steeds meer een dertien-in-een-dozijn thrillertje wordt. Zal 'm niet zo snel gaan herkijken, zo bijzonder was het allemaal niet. Kevin Bacon draagt de film wat mij betreft, en de rest van de cast hobbelt maar wat mee. Alsnog een prima manier om een kleine twee uur te besteden.