The Frighteners (1996)

Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Komedie / Horror
110 minuten / 123 minuten (director's cut)

geregisseerd door Peter Jackson
met Michael J. Fox, Trini Alvarado en Peter Dobson

Frank Bannister (Fox) heeft na een auto-ongeluk een bijzondere gave gekregen. Hij kan namelijk geesten zien. Hij sluit een dealtje met een paar geesten, waardoor zij bij iemand thuis gaan spoken en Bannister ze tegen betaling wel even komt wegjagen. Als er opeens op bovennatuurlijke wijze allemaal mensen worden vermoord, is Bannister één van de hoofdverdachten. Niemand gelooft hem als hij zegt dat de moorden door de Dood zijn gepleegd, dus zal hij zelf het bewijs moeten leveren.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
When a man's jawbone drops off, it's time to reassess the situation!

Zapte er gisteravond langs en kon het niet laten om te blijven hangen. En voor ik het wist had ik de hele film weer gezien. The Frighteners is en blijft dan ook een ontzettend vermakelijke film propvol met hilarische gebeurtenissen en hierdoor geen minuut weet te vervelen. De effecten zijn uitstekend en visueel ziet de film er goed verzorgd uit. Ook met het acteren is niets mis, zo laat Michael J. Fox een erg goed portie acteerwerk zien en speelt één van de betere rollen uit zijn carrière.

Verder zit de film bomvol heerlijke personages. Zo is de ongein met de geesten Stu, Cyrus en Judge (een geweldige rol van John Astin) erg leuk en is R. Lee Ermey hilarisch in een spoof op zijn personage in Full Metal Jacket. En dan is er nog Jake Busey, die doet waar hij erg goed in is; het spelen van een gestoorde psychopaat. Eén persoon steelt echter de show en dat is niemand minder dan de briljante Jeffrey Combs als de krankzinnige FBI- agent Dammers. Wat een geweldige vent is dat!

I'm an asshole ... with an Uzi!

4,5 sterren.

avatar van maxcomthrilla
Spannend wil ik de film niet noemen. Wel een wat mindere voortborduring op de geweldige cult klassieker Braindead. Deze oogt alleen wat braver en qua muziek wat minder cheesy.

De film is lekker fris, veel verschillende ideeën worden zonder enige vorm van structuur uitgewerkt. Eigenlijk alles kan in deze film. Je kunt je ergeren aan de al wat verouderde decors en aan de gedateerde auto maar je kunt jezelf er ook gewoon mee vermaken. Wars van alle conventies, leuk vermaak. Vooral in het begin.

De personages in de film mochten nog wel wat weirder uitgewerkt worden. Sommige zijn zelfs totaal niet grappig, dan doel ik vooral op de FBI - agent. Verschrikkelijk, hij zorgt voor een politie en boefje relaas. Apart dus dat sommige personages zich in deze film wel serieus nemen. Dat doet toch wat afbreuk aan een verder leuke film, die wel veel te lang doorgaat. 3*

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Zo af en toe mag ik vanmezelf midden in de week laat opblijven om een film op de TV te zien maar dan moet het natuurlijk wel "serieus entertainment" zijn Iets wat aan Peter Jackson (begint toch een soort van persoonlijke held te worden die man) eigenlijk altijd wel is toevertrouwd. Ook met The Frighteners heb ik me weer zeer vermaakt (2e keer alweer want gaandeweg kwam ik erachter dat ik deze film in een grijs verleden al eens gezien had).

Lekker luchtig en humoristisch, vreemdsoortig horror/fantasy filmpje met een Michael J Fox (wat doet die gast eigenlijk anno 2007?) in topvorm. Verder een leuke mix met elementen van Ghostbusters, Flatliners en een stijloefening voor de Nazgul uit Jackson's volgende project wat na deze film zou volgen.

Deze film is goed voor een hele dikke 7 als rapportcijfer (wellicht zit er nog wel een 8 in het verschiet ook) en Peter Jackson moet de komende jaren vooral mij blijven verbazen met zijn schitterende fantasiewerelden die hij schijnbaar zonder moeite uit de losse pols lijkt te creeëren.

avatar van serpico
Wederom een ontzettend vermakelijke Jackson-film, echt iedere film die die man maakt voelt fris en nieuw aan, fantastisch.

De Director's Cut duurt met zijn 2 uur aardig lang, maar net zoals bij The Lord of the Rings is dat prima, aangezien de film nergens saai wordt. Met zijn kleurrijke verhaal en dito personages (vooral Michael J. Fox die Trini Alvarado waren een genot om naar te kijken), zijn duidelijk horror-invalshoeken met een aantal zeer geestige randjes en zijn heerlijke Peter Jackson-touch heb ik een prima avond gehad. Best een knappe prestatie om het verhaal zo inventief en onvoorspelbaar te maken, tegelijkertijd een soort geesten-universum te scheppen en een aantal totaal krankzinnige personages te bedenken zonder onevenwichtig te worden. En dus bleek deze film, tegen mijn verwachtingen in, niet echt een Hollywood-familiefilm, maar met een hoop slechtaardige karakters en veel gore (wat bij vlagen doet denken aan Meet the Feebles) eerder een soort horror/komedie cult-film.

Ik moet vlug maar eens Bad Taste, Braindead en Forgotten Silver gaan zien, Jackson's volledige euvre heeft me nog niet één keer teleurgesteld. Wat een fantastisch regisseur is het toch .

4* (en ik ben zeer beniewd naar de 2 discs (!) tellende extra's)

avatar van Halcyon
Film begon goed, de vaart zat er lekker in. Het verhaaltje was best origineel en ook de uitwerking met die ectoplasma-figuren leverde enkele mooi gemaakte scènes op. Halfweg wordt Jeffrey Combs geïntroduceerd in een geestig rolletje als Milton Dammers. Toch een van de betere rollen die ik al van hem gezien heb, al blijft het een geweldig acteur. Naar het einde toe vergalloppeert Peter Jackson zich in een te stereotiepe finale die te voorspelbaar is en te lang aanhoudt. Maar aardig filmpje verder, met op visueel vlak enkele fraaie scènes, waaronder die met het ectoplasma en het duistere huis.

Goede film die in het begin ook nog eens spannend is. Pas als Michael J. Fox in beeld komt weet je dat je te maken hebt met een Komedie. Dat het uiteindelijk een komedie is geworden is geen ramp want de film was gewoon goed.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Aardig maar ook voorspelbaar filmpje met Fox. Vermakelijk en onderhoudend met een aantal grappige én spannende momenten. Een redelijk geslaagd huwelijk tussen humor en horror (zou het eerder komische griezelfim willen noemen). Goed.

avatar van HarmJanStegenga
Leuk vermakelijk filmpje. Het verhaal stelt niet zoveel voor, maar is wel redelijk grappig op sommige momenten. Een echte komedie wil ik dit niet noemen, maar horror eigenlijk ook niet. Jackson maakt een vreemde mix van een aantal genres, maar het pakt leuk uit. Het ziet er allemaal erg goed uit en alles blijft constant lekker luchtig en kijkt vlot weg. R. Lee Ermey als Sgt. Hartman is hilarisch. Erg leuk om hem voorbij te zien komen. Minpunt was het gedoe tussen Fox en Alvarado, wat niet echt in het geheel paste. Maar zeker leuk om gezien te hebben. Dikke drie sterren.

The Frighteners is een grappige en toch spannende film.

Michael J. Fox speelt de hoofdrol. Hij speelt een man die geesten kan zien. Hij werkt dan ook als geestenverjager.

De special effecten zien er erg goed uit, het scenario is leuk en de film verveeld geen moment.

avatar van Norma
Was misschien leuker geweest als ik hem destijds had gezien. Vond het nu allemaal niet zo spectaculair meer en de actie en humor soms wat flauw.

De film maakt gaandeweg ook een beetje vreemde switch van voornamelijk humoristisch naar min of meer serieuze horror/griezelfilm, waardoor ik hem op beide vlakken het eigenlijk net niet vond.

Ooit al eens gezien, viel toen echt enorm tegen.

Verwachtte er toen ook wel iets anders van. Was toen erorm fan van Braindead en Bad Taste, en dan is dit filmpje wel érg braaf en luchtig.

Blijven wel wat hekelige punten. Fox is een pover acteurtje, het verschil met het wat kinderachtige begin en serieuzere einde is iets te groot en Jackson verslikt zich regelmatig in de effecten. Zo is de hemel en die buis er naartoe echt vreselijk cheesy en lelijk. Ook in '96 kon met dan beter. Beetje hetzelfde euvel als The Lovely Bones eigenlijk.

Wel leuk is Jackson's camerawerk, dat eigenlijk constant net iets te dicht overal tegenaan zit. Ook wat gestoorde bijfiguren, waarvan vooral Combs erg sterk opvalt. Past eigenlijk niet echt binnen de film, maar maakt hem wel veel leuker.

Einde in het hospitaal is het beste stuk van de film, ziet er ook het mooist uit, bevat ook de gestoordste stukjes, met de race naar slachtoffers. De climax valt jammer genoeg wat tegen en het begin neemt iets teveel tijd, is verder ook iets te luchtig.

Toch beter dan ik mij herinner, vooral omdat Jackson's liefde voor film hier toch nog mooi in doorschemert. Jammer dat dat daarna allemaal plaats moest ruimen voor kitscherige serieux.

Dikke 3.0*

avatar van jordandejong
Jammer dat Jackson qua horror hier een heel andere weg inslaat dan zijn meesterlijke horrorfilms als Bad Taste en Braindead. Fox doet het leuk maar niets meer. Trouwens wel vet dat er een bijrolletje in zit van R.Lee Ermey die ik geweldig vond als sherif in The Texas Chainsaw Massacre en niet te vergeten in Full Metal Jacket. Effecten zijn wat verouderd maar nog steeds erg leuk. De minunten zijn dat het mij niet bleef boeien waarschijnlijk omdat het steeds van hetzelfde was. Ook vond ik de speelduur te lang.
De 2 geesten die aan zijn kant waren vond ik wel grappig. Waarin ik die neger-geest nog herkende als Berry in Let's go to prison.
Ik blijf erbij dat Jackson gewoon bij zijn oude stijl horrorfilms had moeten blijven. Toch blijft dit een vermakelijke horror/komedie.

avatar van Spetie
Een leuke vlotte frisse film kun je dit wel noemen en ik moet zeggen dat ik me ook prima vermaakt heb. Fox is geen ssuperacteur, maar doet het hier best goed en deed mij af en toe zelfs even aan de Back to the Futurefilms denken, al wordt dat niveau hier niet gehaald.

Het verhaaltje is wel geinig, evenals de geesten en de hele aardige special effects. Dat een en ander nogal voorspelbaar is mag de pret niet zo drukken, het tempo blijft immers hoog en dat zorgt ervoor dat de film ondanks wat inzakmomenten, zeker niet verveeld. Peter Jackson komt trouwens zelf ook nog even in een cameootje voorbij. Enige grote minpunt van de film is die op Hitler lijkende agrent, die totaal niet grappig is, maar vaak wel storend en soms zelfs ronduit irritant.

Maar goed, Jackson heeft er in ieder geval wat leuks van gemaakt. Iets braver dan zijn voorgaande films misschien, maar nog altijd veel afwisselender dan menig film die tegenwoordig voorbijkomt.

3,0* jammer van dat zeer storende personage

avatar van rep_robert
Leuk Jackson filmpje waarbij de Zemeckis invloeden toch de overhand lijken te hebben naar mijn mening.
De film is erg luchtig gemaakt, er zit veel humor in en met Michael j. Fox in de hoofdrol heb je altijd een sympathieke, maar bovenal ook een charismatische personage.

Het verhaal an sich is ook puur op het entertainment gericht, weinig verrassingen maar wel vol vaart, veel humor en leuke actie. De CGI viel me ook nog reuze mee voor die tijd.

Toch zit er iets dwars, richting het einde heb je allemaal wel gezien en begint het ondanks de sneltreinvaart toch een beetje te vervelen. Teveel gelul met die seriemoordenaar geest en zijn nog levende familie. Ze hadden er wel een kwartiertje vanaf kunnen snoepen wat mij betreft.

avatar van moviemafketel
Heerlijke Komische Horror waar Fox zich als een vis in het water voelt. Had laatst een paar kleine stukjes gezien en dacht dat het niet zoveel was, maar nu in zijn geheel zit het gewoon prima in elkaar allemaal. De geesten zijn goed gemaakt, de humor is zeker aanwezig en het blijft ook spannend. Eigenlijk kon het wat mij betreft ook niet fout gaan toen ik zag dat Peter Jackson de regisseur was. Speelduur had wat ingekort kunnen worden, aangezien ik de moorden na een tijdje wel gezien had. Je hebt als kijker ook al meteen door wie "de dood" is en ook dat de dochter in het grote huis aan de verkeerde kant staat. Neemt iets van suspence weg, maar is verder niet zo storend. Het stukje dat Frank in het hospitaal rondloopt om de kapel te zoeken vind ik echt tof gemaakt. Je denkt dan wel meteen aan de schietpartijen zoals op Columbine etc. Special Effects waren zeker voor die tijd al uitstekend in orde. Nu nog prima te bekijken allemaal. 3 sterren!

avatar van DVD-T
Een heerlijke mix tussen horror, fantasie en humor.

Toch wel een van mijn favoriete films uit de negentiger jaren. Erg sfeervolle art direction, heerlijke camerashots en een goede score van Elfman. De mix tussen spoken, humor, horror, fantasie is meer dan geslaagd. Verhaal is erg goed en de acteurs hebben er duidelijk plezier in. Busey en Combs leveren geweldig werk. Ook de moeder uit E.T. zien we eens van een heel andere kant. Effecten zien er allemaal erg goed uit, al zijn sommige scènes wel wat verouderd, maar door het verhaal en de heerlijke sfeer en setting prik je daar gemakkelijk doorheen. Ook weer een oefening voor Jacksons' LotR trilogie en tevens heeft deze film gezorgd voor de geboorte van Weta Digital, een studio met toendertijd een paar pc's en nu vooraanstaand op het gebied van CGI.

avatar van RuudC
Peter Jackson’s definitieve knieval voor de commercie. The Frighteners is een leuk spookverhaaltje dat veel van doen heeft met Ghostbusters, maar Jackson’s ware kracht zit ‘m in de pulphorror die hij heeft geperfectioneerd in Braindead. De humor slaat in deze film zelden aan. Het is leuk om bijvoorbeeld R. Lee Ermey op te trommelen om zijn rol van Full Metal Jacket over te doen, maar zonder goede teksten verliest Sgt. Hartman een groot deel van zijn kracht.

Een ander weinig overtuigende factor is Michael J. Fox, die de mazzel heeft in een uiterst succesvolle Back To The Future reeks gespeeld te hebben, maar hij is verre van een briljant acteur. Hij is zo gewoontjes en erg inwisselbaar. Het leukste karakter is de Grim Reaper en het verhaal achter dit karakter. De film vermaakt redelijk, maar zelfs voor een halve Ghost Busters ripoff is dit vrij braafjes en helaas zelden spannend. Typisch filmpje dat wel leuk is voor een keertje.

Goeie film over een man die geesten kan zien en hier een centje probeert uit te slaan door mensen op te lichten. Het verhaal van deze horror-komedie met fantasy-elementen is onderhoudend genoeg. Alhoewel duidelijk gedateerd, zien de special effects er nog wel aardig uit. Deze film betekende de laatste hoofdrol voor Michael J. Fox, maar het zijn vooral de bijrollen die het vermakelijkst zijn.

avatar van james_cameron
Herzien op blu-ray, in de director's cut, die dertien minuten langer duurt dan de bioscoopversie. Destijds geflopt maar eigenlijk nog steeds een erg leuke en vooral levendige film, die een mooie brug slaat tussen het low budget-splatterwerk van regisseur Peter Jackson en de majestueuze Lord Of The Rings-films die hierna zouden volgen. Virtuoos geregisseerd; de film begint vrij komisch als een soort variatie op Ghostbusters maar wordt gaandeweg steeds grimmiger en serieuzer. De laatste hoofdrol van Michael J. Fox, die hier uitstekend is.

avatar van Ajax&Litmanen1
De laatste Peter Jackson film die ik nog moest zien. Ik ben niet zo'n kenner van zijn oude films, maar volgens mij is deze gemaakt met een veel hoger budget dan zijn vorige titels. Alles ziet er beter uit, inclusief best goede special effects. Misschien was zijn oude low-budget periode wel origineler dan deze film, toch vind ik het niet zo verkeerd. De mix tussen horror en komedie werkt goed en je ziet weer regelmatig van die typische Jackson-momenten terug. Wel is de film met 2 uur aan de lange kant, ik had anderhalf uur wel genoeg gevonden.

avatar van Roger Thornhill
Twintig jaar geleden vond ik dit een grote teleurstelling, en bij herziening vind ik er nu nog steeds niet veel aan. Het verhaal is niet dwingend en te losjes verteld, de FBI-agent doet me teveel denken aan de Nazi-ondervrager uit Raiders of the lost ark (ook al mag Jeffrey Combs er dan ook net zoveel gekte in stoppen als hij wil), de FX zijn op zich niet beter dan in Ghostbusters met al die doorzichtige verschijningen, en alleen de energie van Michael J. Fox en de genadeloze parodie van R. Lee Ermey op zijn eigen rol in Full metal jacket maken dit nog een beetje de moeite waard. Het is ook niet slècht allemaal, maar gewoon ontzettend flauw. Het leukste was eigenlijk nog de aanprijzing op de videodoos toen ik deze film indertijd op VHS huurde: "een thriller die de haren doet reizen!"

avatar van baspls
The Frighteners is de eerste Amerikaanse film van Peter Jackson. Het is een heel ander soort humor als we van zijn Braindead gewend zijn, dat zal wel te maken hebben met de inmening van Back To The Future-regisseur Robert Zemeckis.

Een een dorp overlijden steeds meer mensen door een hartstilstand. Frank Bannister heeft na een auto-ongeluk de gave gekregen om de doden te zien. Hij trommelt geesten op om te gaan spoken bij mensen zodat hij als spokenjager geld kan verdienen. Als een FBI-agent een bovennatuurlijk element vermoed bij de sterfgevallen is Bannister echter hoofdverdachte.

Het is eigenlijk een soort Ghostbusters dus, maar dan net even anders. Michael J. Fox speelde aardig en de spoken deden het ook wel leuk. Zo hadden ze de drillsergeant uit Full Metal Jacket opgetrommeld voor de film. Jeffrey Combs (Re-Animator) mocht de FBI-agent zo gek maken als hij zelf wilde en zo doende is het best een grappig personage.

Uiteindelijk heeft de film best een leuk verhaal. Alleen de effecten zijn niet alles. De geesten zien er voor een groot gedeelte best aardig uit, maar sommige dingen waren gewoon veel te ambitieus. Met name de geesten die uit de muur komen en andere grootschalige CGI zag er erg nep uit en deed denken aan computerspellen uit die tijd.

Al met al leuk voor een keertje.

avatar van Shadowed
Wel geinig.

Het zijn vooral de karakters die de film leuk maken en de soms bijna slapstick achtige effecten. Jammer dat Jackson regelmatig mindere effecten tevoorschijn tovert, het is best duidelijk dat hij hier nog niet veel met de effecten heeft geoefend.

Fox is redelijk, maar ook niet heel bijzonder. Alvarado is een best saai personage, maar doet het voor de rest prima. Altijd merkwaardig dat dit soort grappenfilms altijd weer een serieus en wat saai personage erin moeten hebben dat vaak een beetje botst met de film zelf.

Maar de echte showsteler is duidelijk Combs. Wat heeft hij vooruitgang gemaakt sinds Re-Animator (hij was wel leuk, maar duidelijk minder ervaren). Hier is hij compleet gestoord en erg leuk, heb regelmatig hard om hem moeten lachen, zelden dat zo'n personage ook echt werkt bij mij.

Cameragebruik is wat simpel, maar soms behoorlijk geslaagd. De first-person vanuit John Bartlett over de daken is erg goed gelukt, deed me denken aan The Evil Dead . Voor de rest zit het vooral dicht tegen de karakters aan, maar is wel overduidelijk handheld.

Het zijn vooral de effecten die het op serieuze momenten wat neerslaan, maar richting de slapstick erg geslaagd zijn. De gekheid van de film is erg leuk, met niet veel potentie om er echt iets serieus van te maken, ondanks een aantal kleine drama momentjes.

Wel genoten, zoals verwacht, maar duidelijk niet de beste Jackson die er is.

avatar van Lovelyboy
Fijne guilty pleassure die, wanneer op tv, er toch altijd weer even voor komt. Aardig verhaal, soms wel eens wat flauwe slapstick, ziet er op zich nog prima uit voor een film uit '95, een beetje spanning en verassing is er ook wel. Trini Alvarado is erg leuk om te zien en vooral Jeffrey Combs doet het heel erg aardig als de behoorlijke doorgedraaide, paranoia en neurotische FBI agent. Speciale agent? Nou en of...erg speciale.

Moet wel zeggen dat ik deze film enkele jaren terug veel hoger qua cijfer zou inschalen dan dat ik nu ga doen. Ik denk dat dit komt door de ontwikkeling als kijker die je doormaakt. Ik bedoel als ik vanmiddag 2001: A space odyssey gekeken heb dan komt je er toch achter dat een film als dit leuk vermaak is maar niet iets dat je geest heel erg beet kan houden.

Desalniettemin erg aardig vermaak.