• 8.349.728 stemmen

An American Werewolf in London (1981)

Horror / Komedie | 97 minuten

Releasedatum: 24 december 1981

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot An American Werewolf in London

"Beware the Moon."

Twee Amerikaanse jongens worden op de Schotse Hooglanden aangevallen door een wolf. Eén van de jongens overleeft de aanval en de wolf wordt door de omwonenden doodgeschoten. Maar na dit voorval gebeuren er vreemde dingen met de jongen bij volle maan.

imageimageimageimageimageimageimageimage

2nd Chess Player

2nd Dart Player

avatar van Gastel

Gastel

Fantastisch! De humor en de oprecht spannende momenten wisselen uitstekend af. De humor deed me af en toe denken aan Beetlejuice, al is die film veel meer een komedie.

De make-up en effects zijn briljant gedaan.

Met recht een klassieker!

avatar van Shadowed

Shadowed

Leuk.

Grote meevaller want normaal heb ik het niet zo met die weerwolven in horrorfilms. Als horrorfan kan je alleen een film met zo'n status moeilijk aan je voorbij laten gaan en achteraf bleek het dan ook reuze mee te vallen. Ik vond het zelfs erg leuk, en dat met een Weerwolf als concept.

De combinatie tussen humor en horror werkt inderdaad erg goed. De film begint eigenlijk als horrorfilm, en eentje die behoorlijk sfeervol weet te zijn. Zo'n locatie als The Slaughtered Lamb is natuurlijk direct een grappig gekozen detail, maar het begin in zijn geheel is gewoon erg sfeervol en vermakelijk.

Daarna slaat de film wat meer om in lompe komedie met een zwart randje. Regelmatig werkt het best goed maar het slechte acteerwerk zit de film wat in de weg. Naughton lijkt zich totaal niet op zijn gemak te voelen en levert maar weinig goede dialogen af. Zijn dode vriend Dunne is overigens ook niet veel beter. Enkel Agutter en Woodvine weten zich nog een beetje te redden.

De lompheid van deze film is soms grensoverschrijdend, die droomsequenties bijvoorbeeld zijn moeilijk te vergeten. Verder ziet het er allemaal goed uit, sfeervolle locaties en camerawerk en leuke practical effects. Soms wat goedkope schmink, maar in het algemeen is het prima te doen. In de finale gaat het allemaal volledig los waardoor de effecten iets doorzichtiger zijn maar van zijn charme verliest het niks.

Heel spannend is het nergens en regelmatig is het wat verouderd maar zo'n film als deze valt moeilijk niet te appreciëren. Het is een erg vermakelijke combinatie tussen humor en horror en die wisselen elkaar prima af. Wat mij betreft is de film soms iets te abrupt en het acteerwerk is erg slecht, maar de charme zit er volop in en de lompheid gecombineerd met brute horror werken gewoon nog steeds. Leuke film.

avatar van Boneka

Boneka

• 1932 berichten

Horror komedie is de juiste omschrijving van deze film al met je horror wel met een hele grote korrel zout nemen. Het is gewoon een leuke film om weer eens gezien te hebben . Nergens hoogstaand nergens spannend, maar toch leuk om naar te kijken. Het duurt wel lang voordat we de transformatie te zien krijgen. Dat is dan ook aardig gedaan. De acteerprestaties zijn niet denderend wat ook geldt voor de teksten die vrij kinderlijk worden uitgesproken. Vond het trouwens wel weer fijn om Jenny Agutter weer eens te zien. Op dit moment 68 jaar oud. Het eind is nogal snel in elkaar gezet, maar goed al met al een nette voldoende en voor die tijd best wel vermakelijk.

Film 3.0

Beeld 3.0/3.5 (blu ray)

Geluid 3.5

avatar van ZAP!

ZAP!

"An American Werewolf in London is not a comedy!"...

Geniale nachtmerrie scène met de nazi-beesten!

avatar van JoeCabot

JoeCabot

An American Werewolf in London combineert gevatte dialogen met (zelfbewuste) trashy horror. Echt spannend wordt het nooit, maar dat lijkt ook helemaal niet de intentie van de makers. De film is in de eerste plaats bijzonder entertainend en voelt na 40 jaar nog steeds erf fris aan. 3,5*