Top Secret! (1984)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Jim Abrahams, David Zucker en Jerry Zucker
met Val Kilmer, Lucy Gutteridge en Omar Sharif

Zucker en Abrams nemen dit keer Elvis- en WWII spionagefilms op de hak. De knappe jaren '50 rock 'n roll ster Nick Rivers is in Oost Duitsland om op te treden. Ondertussen wordt hij verliefd op de dochter van een ontvoerde wetenschapper en komt hij in contact met het franse verzet.

avatar van Mescaline
Typische jaren 80 film die op sommige punten hilarisch is en op andere punten weer behoorlijk flauw.
Deze film neemt een hoop clichés en weet daar een heel aardig komisch geheel van te maken, jammer genoeg waren de grappen niet altijd even sterk en werden ze afgewisseld met een hoop flauwe grappen die voor mij totaal niet grappig waren en tevens ook erg verouderd zijn.
Maar toch was deze film erg vermakelijk om naar te kijken en heeft hij vooral een erg grappig en leuk einde.

3 sterren.

avatar van Mescaline
YouTube - TOP SECRET deze scene blijft echt wel hilarisch, kon het niet laten hem toch even te posten

avatar van planet_of_death
rep_robert schreef:

Paard, dat je zo'n man op een hooiwagen ziet voortgetrokken worden door een paard. Je hoort gezang en later blijkt dat het paard aan het zingen is. Erg grappige scene!

O dat ja.

avatar van mikey
En die stier was ook hilarisch.

avatar van Ajax&Litmanen1
Van de makers van Airplane!

Toen ik dit las op het DVD doosje in de winkel, wist ik dat ik hem gewoon mee moest nemen. Ik ben gek op de humor van Abrahams en de Zuckers! Airplane 1 en 2, The Naked Gun trilogie, Hot Shots 1 en 2...super! De humor is vaak flauwer dan flauw, maar dat zoek ik gewoon in dit soort films. Top Secret! stelde dan ook niet teleur.

Wederom wordt je vermaakt met vreselijk veel kleine grapjes. Soms opzichtig, soms op de achtergrond. Maar bijna altijd leuk. Het zijn vaak net dingetjes waarbij je het niet verwacht. Neem de scene met het Anal Intruder pakket in de gevangenis, waarna je later ook nog eens zon Duitser met het fistfuck geweer ziet lopen En zo zijn er echt tientallen kleine grappen die er bij elkaar een briljante komedie van maken. Het is een tijd geleden dat ik weer zo gelachen heb bij een komedie.

Er zitten ook weer briljante dialogen in:

Nick Rivers: Is this the potato farm?
Albert Potato, Resistance Member: Yes, I'm Albert Potato.

of:

General Streck: [talking on the phone] What is the condition of Sergeant Kruger?
[pause]
General Streck: Very well, let me know if there is any change in his condition.
[Hangs up]
General Streck: He's dead.

Bij dit soort dialogen kan je me opvegen!

Kortom; hou je van films als Airplane!, ga deze dan ook kijken. Airplane! is misschien net nog wat briljanter, maar deze is ook hilarisch.

Dikke 4*

Heb hem 20 jaar geleden wel 20 keer gezien. Toen had hij van mij een 5 gekregen. Hij heeft de tijd des tijd niet helemaal doorstaan. Hij is nog steeds erg goed en vele grappen zijn nog steeds super. Hij is alleen een beetje oubollig geworden en dat zingen kan nu ook niet meer.

avatar van dave
Eindelijk een komedie van de drie regisseurs die me uitstekend bevalt. De film komt nochtans wat traag op gang, maar na een halfuurtje zit je helemaal in de stemming. De Zweedse boekwinkel en de introductie van de knotsgekke verzetsstrijders deed de buik alvast schudden. Het grootste verschil met Airplane! of The Naked Gun is de aaibaarheidsfactor van de cast. Stuk voor stuk uiterst aimabele acteurs die de humor geenszins in de weg staan. Anderhalf uur gegarandeerd gniffelen en zelfs schateren.

3,50

avatar van wilofski
Best leutige film!
Ik heb hem nog niet af kunnen zien (mijn broer moet dringend eens degelijk dvd's leren rippen) maar heb mij al kostelijk vermaakt met de film.
De openingsscène met skeet surfing vind ik geniaal (ik ken veel beach boy liedjes + teksten)

En die dialogen man, zo slecht en voorspelbaar maar toch o zo droog en lachwekkend gebracht.
Pure genialiteit

mss nog extra sterren als ik hem af heb?

avatar van Beertje45
Beste uit de reeks Zucker films! De dolgekke stoten en dialogen volgen elkaar in sneltempo op en na de film 5 keer gezien te hebben vielen me nog grappen op die me voordien ontgaan waren. Die namen van de franse verzetsstrijders... waar halen ze het vandaan. De leider van de groep draagt jaren later nog hetzelde pakje als op het eiland. Die stier die nadert op het onheilspellende deuntje van Jaws. Bij nader inzien toch maar een dikke 5 sterren.

avatar van K. V.
Opnieuw zijn niet alle grappen even geslaagd en was de film misschien toch al ietwat verouderd (de film is van '84). Sommige scènes waren goed gevonden, maar soms was de humor me toch iets te droog.
Toch vermelden dat de ondertitels wel erg groot waren op tv, je zou ze zelf zonder bril kunnen lezen .
Goed voor een keertje en gelukkig toonden ze deze eens op tv, want 'k zou er toch geen geld voor neerleggen.

avatar van Beertje45
bij nader inzien een vijf op vijf!

Blijft grappig over de hele lijn.

Dick2008
Zover ik weet deze film nooit eerder gezien, hoogstens een vaag stukje eruit. Ik ben niet zo'n liefhebber van die al te komische films, zoals Airplane, Hot Shots ... al is The naked gun-reeks toch een opvallende uitzondering daarop, maar kan deze film daar nu ook toe rekenen.

De film begint bijzonder sterk, met o.a. Omar Sharif, want wat doet die nou in zo'n film als deze. Het is grappig dat ze WO2 en de koude oorlog met elkaar combineren. Val Kilmer doet het ook leuk vooral die Elvis-achtige optredens zijn grappig. Het Tutti Frutti-nummer is voor mij werkelijk één van de meest geslaagde hoogtepunten, met een strijkorkest die gaat lopen rocken. En zo gaat de film nog een tijdje door met hilarische maar ook minder geslaagde grappen.

In het midden zakt de film in maar gelukkig komt hij verrassend genoeg toch weer heel sterk terug. Met heel veel persiflages uit anders films, want Christopher Villiers (die Christopher Atkins uit The Blue Lagoon, moet voorstellen en hij lijkt er wel een beetje op) als Nigel doet het ook leuk zoals in die koe. Maar het hele gedeelte met die koeien is eigenlijk wel lachen geblazen.

Ik denk dat ik me de volgende keer toch wel weer zal weten te vermaken met deze film die boordevol zit met grappen, misschien niet allemaal even geweldig maar er zitten toch een aantal ijzersterke tijdloze grappen in, die bovendien zoveel jaar later ook nog heel knap in elkaar zitten. Ruime 4.0/ kleine 5.0.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De humor van Airplane, Hot Shots en Naked Gun. Een genre dat leuk is om zien, al krijg je door de stroom van grappen zowel goed gevonden dingen als slechte onderbroekenlol. Maar het is wel eens leuk en ondanks de veel mindere Scary Movies of andere persiflages, lukt het de filmwereld blijkbaar niet meer om dergelijke humor te brengen. M'n is ofwel te braaf, ofwel gaat m'n er net te hard over met plas en sex humor. Komedie blijft een moeilijk genre. Als film is dit nogal zwakjes, maar er is voldoende humor om er nog iets van te maken.

Ik heb deze film vroeger met vrienden een aantal keer bekeken en kon daar toen veel om lachen. Ik heb de film dus nu vooral weer eens bekeken uit "jeugd" sentiment. Ondanks dat er wel een aantal erg melige momenten in de film zitten, kon ik er nu toch nog steeds erg om lachen. Leuke film.

avatar van PEN15
Echte allround humor van de Zuckers. Vond sommige grappen erg sterk en onvoorspelbaar (met die priester), sommige weer flauw en te veel gebruikt (die objecten die op ware grootte waren voor de kijker, zoals dat oog, die rolex en die telefoon) en andere waarvan je denkt; het punt is??? zoals bijvoorbeeld dat Val Kilmer gratie krijgt bij zijn ter dood veroordeling en dat er daar zomaar een telefoon staat op een pilaar die door een aanstrompelende bejaarde met krukken moet worden opgenomen.
De geslaagdste drie grappen vind ik wanneer chocolate mousse (al een grap op zich) die vent met die snor (genaamd Déjà vu, have met before monsieur?) omhoog gooit en dan met een wat grappig frans accent zegt, lovely! of wanneer je die gast van the blue lagoon ineens tegenkomt in dat huis en hij loopt er precies zo bij als in die flashback, met een halsketting van schelpdieren en een witte lap om zijn onderlichaam. En die priester natuurlijk!

Dick2008
Dick2008 schreef:

Nou dat valt anders aardig tegen. Vermoeiend zoveel grappen achterelkaar, die vaak niet leuk zijn ook. Een aantal blijven wel goed.

Dick2008 schreef:

het hele gedeelte met die koeien is eigenlijk wel lachen geblazen.

Is ook mooi/knap gemaakt. Maar veel te overdadig allemaal en daarom minder leuk dan gedacht. 3.0

Leuk.

Na Airplane! had ik niet zoveel zin meer in de films van het befaamde trio, maar een paar jaar later kriebelde het toch wel weer een beetje. Toen deze zich aandiende heb ik dan ook niet getwijfeld. En moet zeggen, het beviel een stuk beter dan de eerste film van dit trio.

Het blijft wel allemaal extreem flauw natuurlijk, maar da's ook de aantrekkingskracht van dit soort films. Dat zo ongeveer de helft van de grapjes niet echt werkt is ook niet zo erg, er zitten er namelijk zoveel in dat er altijd wel iets te lachen valt. Echt hilarisch is het nergens, maar er valt zeker genoeg te gniffelen.

Kilmer doet het best aardig, de rest van de cast is ondergeschikt aan de humor. Filmisch stelt het ook niet zoveel voor, maar een comedy komt daar bij mij nog wel mee weg. Als toetje beseft de film ook dat 90 minuten meer dan genoeg is voor al die flauwigheid. Veel valt er dus niet te klagen.

Binnenkort eens kijken of ik de rest van de heren ergens kan vinden. Al doe ik het maar rustig aan, teveel van dit is ook nefast voor de lol vrees ik.

avatar van brabusRUS
Leuk! Super flauw, maar er zitten echt heerlijke en humoristische momenten in, zoals met die koeien.

Wat een bagger film. het is een genre waar je van moet houden maar niet aan mij is besteed.

Best grappig. Iets lagere grapdichtheid als Airplane en heeft de tand des tijds ook wat minder goed weerstaan.

avatar van clubsport
Deze vond ik toch een slagje minder als AIRPLANE een paar jaar ervoor , enkele grappen waren wel
leuk maar de meeste vrij matig .
Een ding is zeker : Val kilmer is geen Leslie nielsen .

avatar van Richard_Voorhees
Val Kilmer is inderdaad niet de beste keuze voor een dergelijke film.
Toch vind ik dit nog een best vermakelijke parodie.
De grappen zijn een beetje af en aan, maar onder andere de grappen met de bijrollen, zoals die van Peter Cushing waren wel geslaagd.
Ich lieve dich mein schatz.

avatar van zoutzak
Dit is nou nog eens jeugdsentiment!!

avatar van Bélon
Iets minder leuk dan Airplane! maar vaak nog steeds grappig.

Omar Sharif die als pakketje van de autosloperij een hotelkamer binnenwandelt

Goeie film waarin een beroemde Amerikaanse zanger wordt gevraagd op te treden in Nazi-Duitsland. Een komedie met een hoge grapdichtheid zoals gewend van Abrahams/Zucker. Grappen in alle soorten en maten met als overeenkomstigheid dat ze allemaal leuk verzonnen zijn.