The Naked Gun: From the Files of Police Squad! (1988)

Alternatieve titel: The Naked Gun

geregisseerd door David Zucker
met Leslie Nielsen, Priscilla Presley en Ricardo Montalban

Lt. Frank Drebin (Nielsen) is een agent die ervoor moet zorgen dat het bezoek van koningin Elizabeth goed verloopt. Helaas heeft Drebin geen enkel benul waar hij mee bezig is en al stuntelend komt hij terecht in een complot om de koningin te vermoorden.

avatar van MovieMind
Als het je bevalt DiamondsRealDeal,
wijk dan ook eens uit naar Hot Shots! (1991) en Hot Shots! Part Deux (1993).
Een beetje van hetzelfde laken een pak, über flauw maar bij tijd en wijle hilarisch.

avatar van DiamondsRealDeal
Ik heb er zin an MovieMind

avatar van jono
De film begint al goed. We bevinden ons in een hotel ergens in het Midden-Oosten, waar een aantal anti-Amerikaanse wereldleiders een terroristische aanslag op de Verenigde Staten plant. We herkennen o.a. Idi Amin, Yasser Arafat, Ayatollah Khomeini, Moammar Khadafi en Michail Gorbatsjov. Plotseling valt politie-inspecteur Frank Debrin (Leslie Nielsen) de kamer binnen en gaat met ze op de vuist. Hij poetst de moedervlek van Gorbatsjov weg en ontdoet Khomeini van zijn tulband, waaronder een felgekleurde hanenkam blijkt te bevinden.
In de volgende scène maken we kennis met de politie-agent Nordberg (O.J. Simpson), die een ruimte met tot de tanden gewapende drugssmokkelaars binnenvalt. Hij wordt doorzeefd met kogels, maar voordat hij zwaargewond ter aarde stort stoot hij nog even zijn hoofd tegen de lage zoldering, brandt zijn hand aan de kachel, loopt tegen een pas geverfde deur op, valt met zijn gezicht in een bruidstaart en stapt met zijn voet in een berenklem.
En zo gaat het maar door, 80 minuten lang. Het is een soort absurde, melige humor waar ik ontzettend van hou. Ik heb in ieder geval de gehele filmlengte schuddebuikend van het lachen op de bank gezeten. Niet alle grappen zijn even geslaagd, met name de scènes op het honkbalveld aan het einde van de film zijn behoorlijk flauw, maar het tempo is voortdurend hoog en daarom is dat niet al te storend. Verder is Naked Gun gewoon een geweldige film, één van de beste komedies die ik ooit gezien heb. 4,5*

avatar van DjFrankie
My kind of humor. Droog gort droog.