The Naked Gun: From the Files of Police Squad! (1988)

Alternatieve titel: The Naked Gun

geregisseerd door David Zucker
met Leslie Nielsen, Priscilla Presley en Ricardo Montalban

Lt. Frank Drebin (Nielsen) is een agent die ervoor moet zorgen dat het bezoek van koningin Elizabeth goed verloopt. Helaas heeft Drebin geen enkel benul waar hij mee bezig is en al stuntelend komt hij terecht in een complot om de koningin te vermoorden.

avatar van Spetie
The Naked Gun is een film die zich in het rijtje van films mag scharen die ik meer dan 5 keer gezien heb.

Je moet hem ook niet te vaak kijken, maar zo eens in de zoveel tijd blijft dit erg leuk. De openingsscène met OJ Simpson is geweldig. En zo zitten er nog wel meer grappige en absurde momenten in, waarbij meestal Leslie Nielsen de show steelt. De grappen zijn goed geschreven en Nielsen weet er met zijn goed getimede droge voorkomen prima mee om te gaan.

Het tempo is voortdurend hoog en hierdoor is het niet erg dat er tussen de grappen die op je afgevuurd worden, ook wel eens een paar mindere zitten. Slapstick van een behoorlijk hoog niveau dus, en een film die zich bijna 25 jaar na dato inmiddels wel een klassieker in het genre mag noemen.

avatar van SanTheMan
Geweldige scenes heeft deze film: de opening (OJ Simpson die criminelen op de boot probeert te verrassen), pen-in-vis, de inbraak in het appartement ('verkrachting met een betonnen dildo'), Drebin die een bezoeker fouilleert maar eigenlijk in zijn partners jas graait ('Look Ed, he's got a picture of your wife!), de 'best of' van honkbal in het stadion, en nog veel, veel meer...
Heeerlijk...

avatar van Zidane007nl
Geweldige komedie. Had hem al een keer gezien, maar hij blijft grappig. R.I.P. Leslie Nielsen

avatar van DragQueen
Grappige Komedie, met een van de leukste rollen van Leslie Nielsen. De humor is heel erg flauw, maar de meeste grappen zijn wel leuk en erg geslaagd. 3,5 Ster.

De Abrahams en de Zuckers hebben een hele serie melige films geproduceerd. Dit is een topper in die serie. Een aaneenschakeling van melige grappen. Niet altijd even leuk, maar het zijn er zoveel dat er voor iedereen wel wat bij zit. En verder is het een leuk in elkaar gedraaid verhaal dat van begin tot einde loopt naar een waarlijk slot.

avatar van stefan dias
Ik heb me hier ooit heel ziek aan gelachen, maar nu vielen me toch vooral ook de flauwiteiten op tussendoor. Het ellenlang geklooi met het gefouilleer in heg baseballstadion… tja, soms nog even hardop gelachen (zoals wanneer een kijker de held herkent als… de operazanger!)
Een film die een beetje is zoals mijn broer: honderden flauwe grappen moet je doorstaan om dan soms toch eens echt te lachen. Omdat ik 'm vroeger wel echt grappig vond, toch een milde 3.

John Church
Leuke film en start van een legendarische filmreeks, uiteraard. Ik vind echter dat de grappen erg op zich zelf staan. Dat vind ik jammer. In deel 2 heb je grappen waarmee later in de film nog iets gedaan wordt (woordgrappen met de slechterik, de muur die kapot gaat bij de dierentuin) Maar de grappen zijn meestal wel geslaagd en ik vind deze film(s) dan ook heel leuk.

avatar van RuudC
Zozo, een score van 3,30 uit 5 had ik niet verwacht. Eerder een ster minder, maar er zijn blijkbaar toch mensen hier die de humor van Leslie daadwerkelijk kunnen waarderen. The Naked Gun is dan ook een fantastische film (en trilogie), maar kwalitatief in mijn ogen niet perse beter dan een aantal andere films met Nielsen in de hoofdrol. Niet alle grappen zijn even geslaagd, maar de harde slapstick en gortdroge opmerkingen werken nog altijd bij mij. Ik rolde over de bank van het lachen toen Drebin aangereden werd door zijn eigen auto en vervolgens de achtervolging inzette. The Naked Gun mist wat van deze scenes om echt een comedyklassieker te kunnen zijn, al zijn de drie dat toch wel een beetje in mijn ogen. Niemand die zich blijft verbazen hoeveel jaar er wel niet tussen stelletje in de film kan zitten?

avatar van dvdfreak123
Leuke nielsen film. Goed gelachen

Dick2008
Dick2008 schreef:
Er valt weer genoeg te lachen in deze film, ook al vind Ik deze toch iets minder dan deel 2. Dit komt vooral door het laatste gedeelte tijdens de honkbalwedstrijd. Ook zijn in dit eerste deel de grappen veel meer verspreid over de hele film. Terwijl in het tweede deel de grappen heel snel achter elkaar volgen. Dat vind ik gunstiger, werkt de ene grap niet zo goed, dan dient de volgende zich alweer aan. In deze film zijn de grappen ook niet allemaal even sterk maar er zitten toch ook zeer leuke momenten in, zoals met de vis en dat hij op onderzoek uitgaat en daarna het huis de fik invliegt. Ricardo Montalban was een bekende acteur in diverse tv-series, zo ken ik hem o.a. van Fantasy Island en Dynasty.
4.0.

Typisch film van Zucker. Heel veel woord/visuele grapjes in hoog tempo. Ik meen toch dat deze juist de minste is van de drie. Veel grapjes werken niet zo goed. Een aantal blijven leuk. Als parodie wel aardig. Presley is best leuk en Nielsen doet zijn best. Maar veel lange scènes. Het eerste deel van de film gaat het nog, maar zwakt steeds meer af. Nogal hoog lach-of-ik-schietgehalte. Ben benieuwd naar die andere twee. 4.0/3.0

avatar van Richard_Voorhees
Tjah, de flauwe humor van Leslie Nielsen. Waarschijnlijk niet voor iedereen weggelegd, maar ik vind het best vermakelijk. Heerlijk hersenloos en soms gortdroog vermaak.

avatar van tattoobob
Leuk.....Nielsen was eigenlijk een van de weinige acteurs in dat vak wat met dit soort humor weg kwam.
Volgens mij was hij ook een van de eerste met van die flauwe humor in films.
Leuke klassieker ik blijf er om lachen.

avatar van VforVictor
zo flauw dat ie grappig is.

avatar van ambrosini
LESLIE.. the naked gun series.. wat een film.. fantastisch..

blijft leuk

avatar van DVD-T
Normaal gesproken hou ik helemaal niet van dit soort parodie/slapstick films. I heb echt een gruwelijke hekel een de Scary Movies bijvoorbeeld. Maar ik vond dit echt heel erg leuk. Ik kon de humor hier echt heel erg waarderen en dat geld ook voor Nielsens werk hier. De balans is gewoon erg fijn. Het gaat allemaal net ver genoeg of net iets verder, maar dan op een goede manier. Maar de manier waarop dit gemixt is met een noir-achtig verhaal en feel is wat een beetje het serieuze hier inbrengt is wat dit echt laat werken en wat ik echt leuk vind. Er zitten zoveel geweldige momenten in. Vooral de momenten met O.J. zijn genieten geblazen. Ook is hier erg fijn acteerwerk te zien. Echt genoten van Ricardo Montelban. Ik had niet verwacht dat dit zo leuk zou zijn. Een complete verrassing.

avatar van j0enne
Behoorlijke tegenvaller in vergelijking met Top Secret! (1984) (4*) en Airplane! (1980) (3,5*).

Leslie Nielsen in topvorm.

avatar van IH88
“Take that, you lousy cop!”
“I'm sorry! I can't hear ya! Don't fire the gun while you're talking!”

The Naked Gun is ontelbare keren op televisie geweest en ik kan sommige stukken wel dromen. Het is allemaal een hoop flauwekul, maar de grapdichtheid ligt hoog en het stalen gezicht van Leslie Nielsen werkt nog steeds op de lachspieren.

Voor de rest vond ik de grappen niet allemaal even sterk en op een gegeven moment ken je het trucje wel. De acteurs met naast Nielsen ook Presley, Kennedy en O.J. Simpson zijn wel goed gecast en hebben allemaal hun grappige momenten. Maar deze films (ook Airplane bijvoorbeeld) vallen bij herziening wel tegen en in mijn herinnering waren ze toch een stuk leuker. Met uitzondering van Leslie Nielsen natuurlijk. Die blijft geweldig.

avatar van Mescaline
Blijft gewoon een erg leuke film! Hoe vaak ik deze film ook zie kan ik er altijd weer om lachen. Een korte speelduur en grappen die zich in een hoog tempo op de kijker afvuren. There's nothing to see here..

Van 4 naar 4,5, why not?

De serie Police Squad die voor deze film was en maar 6 afleveringen heeft gedraaid is ook zeker de moeite waard om eens te checken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
In tegenstelling tot gelijkaardige latere films als Scary Movie 3 bvb, ligt het tempo van grappen hier een pak hoger en wordt er ook aandacht besteed aan details. Een film die vol met grappen zitten, woordspelingen, slapstick, inside jokes, ... Maar de film brengt gelukkig ook nog een verhaal en geeft een extra sfeer mee die het houdt tussen The Pink Panther en film noir. Samen met Airplane en Hot Shots de zeldzame films in dit genre van niveau.

De humor werkt nog steeds en films als Scary movie en sequels, bewijzen dat het best moeilijk is om films met dit soort humor te maken zonder platvoers te worden. Dankzij Leslie Nielsen komen de grappen ook droog over en krijg je een soort komedie-noir. Bij Airplane was het humortempo iets hoger, maar Naked Gun blijft toch wel een klassieker in het genre. De originele serie is trouwens ook een aanrader.