• 8.348.293 stemmen

The Naked Gun 2½: The Smell of Fear (1991)

Komedie / Actie | 85 minuten

Met onder meer: Leslie Nielsen, Priscilla Presley en George Kennedy

Releasedatum: 19 juli 1991

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot The Naked Gun 2½: The Smell of Fear

"If you see only one movie this year...you ought to get out more often"

Lt. Frank Drebin is dit keer van plan om de grote jongens van de energiebedrijven aan te pakken. Een wetenschapper staat op het punt om zijn plan voor toekomstige energievoorziening te presenteren. Het plan belooft weinig goeds voor de traditionele energiebedrijven, die de wetenschapper dan ook kidnappen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Commissioner Brumford

Hector Savage

avatar van martijn011

martijn011

You want me to have in your cabinet?

Deel 2 valt wat in herhaling maar blijft toch wel verrekt vermakelijk!

Sommige grappen beginnen wat flauw te worden, vooral omdat ze zo lang doorgaan. Maar de meeste zijn toch wel weer erg sterk hoor.

Hoe zulke simpele dingen zo grappig blijven..

Wederom heeft het verhaal niks om het lijf en gaat het alleen maar om de humor.

Ach, zolang het daar maar niet misgaat heb ik niets te klagen!

3,5*. Ietsjes minder dan z'n voorganger..

avatar van StopDave

StopDave

Toch tegen het einde aan werdt het iets minder. Maar desondanks, de rest van de film was weer hilarisch. Net niet zo sterk als het eerste deel, maar zeker wel een vermakelijke film.

avatar van Phantasm

Phantasm

Ietsjes minder dan het 1-ste deel, maar toch nog genoeg grappen.

avatar van movie-edje

movie-edje

Deze deel staat bij mij net zo gelijk als met de 1ste!

De grappen, humor, en het flauwe hiervan , is hier ook totaal aanwezig!

( vooral de rol-stoel scene )

avatar van lars-pixar

lars-pixar

Als verwacht kwamen David Zucker en Jerry Zucker en Jim Abrahams en ook Pat Proft weer bij elkaar om een vervolg te maken op de film The Naked Gun deze keer kreeg de film een extra titel namelijk The Naked Gun 2 ½ Small Of Fear of kleine van angst.

Ook de casting is weer terug met onder andere Leslie Nielsen als Frank Drebin en George Kennedy als Ed en ook Priscilla Presley als Jane Spencer allemaal natuurlijk goed nieuws want Leslie Nielsen was inmiddels ook al een beetje op dreef en heeft ervaring met de crew en zijn rol (net als de rest van de cast die meer in zijn rol komt en gewent raakt)

Het verhaal is anders dan in deel 1 want het verhaal is meer door dacht en heeft ook veel afwisseling en dat valt ook erg op ook gebruiken de schrijvers (de crew) stukken uit de serie.

De intro is deze keer iets anders dan deel 1 en ook iets langer, Frank Drebin is aanwezig bij een toespraak van de president (John Roarke) die het plan vertelt over het nieuwe energie plan voor het komende jaar. Drebin zit natuurlijk niet te luisteren en is aan het rommelen met zijn eten en dan vliegt er natuurlijk wel iets rond. Net als het eerste deel rijdt de politie auto op verschillende locaties zoals een pret park en een kleed kamer ook is de bekende sound track weer toe gevoegd van Ira Newborn ook is er een album uit gekomen met de volledige nummer van de film.

Heel de film heeft weer wel de sfeer van het eerste deel ook is alles erg goed neer gezet en komt alles overtuigend over alleen de humor is aan de matige kant je merkt toch wel dat er ook erge flauwe grappen tussen zitten en meer dan in deel een en dat is minder want dan heb je liever minder grappen maar die dan wel geslaagd zijn ook pakken de grappen terug uit het vorige deel en de serie maar buiten dat zaten er ook geslaagde grappen tussen.

Om een mooie rond getal te maken was het wel zo leuk dat er een vervolg kwam maar dit kwam zwaar te recht door dat de regie in de handen waren van Peter Segal.

avatar van K. V.

K. V.

Nr 2 bekeken en hij was toch ook nog grappig, al was hij wel iets minder dan de eerste (zoals gewoonlijk ). Dit keer zaten wel er meer verwijzingen in naar andere film: zo passeerden ET, Ghost, Casablanca en zelfs The Wizzard of Oz de revue.

Het verhaal is niet echt om naar huis te schrijven, maar dit moet je er maar bijnemen. Wel een pluspunt dat de cast opnieuw meedoet.

Wie de eerste goed vind zal deze ook wel bekoren.

avatar van Veadige

Veadige

@lars-pixar, heb de film nét (weer) gezien en vraag me af hoe je erbij komt dat de subtitel van deze film "small of fear" (klein van angst) is??

Zoals deze site vermeldt én ook de DVD hoes, is het gewoon "the smell of fear".

avatar van lars-pixar

lars-pixar

@Veadige, Dat is een foutje van mij want de a moest een e zijn bij The Small Of Fear , en in het Nederlands betekend de titel in die richting van, klein van angst.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Tegenvaller.

Hoewel het aantal moppen vrij hoog ligt, is het vooral de kwaliteit van de moppen die het laat afweten, enkele uitzonderingen daargelaten (ik denk aan de scène waarin Nielsen terug naar het werk gaat door achteruit te rijden.).
Van een film met Leslie Nielsen verwacht je toch 't een en 't ander, maar helaas bleef de slappe lach uit, de domme kop van Leslie Nielsen ten spijt.

avatar van Jawaddedadde

Jawaddedadde

Haha, blijft een toffe franchise die ik met veel plezier herbekijk.

Leslie Nielsen is een baas als Frank Drebin. De humor is veelal van het enorm flauwe soort maar mijn god het is vaak zo flauw dat het hilarisch wordt. In ieder geval werkt dit voor mij prima, meerdere malen moeten lachen.

Meer hoef je van dit soort filmpjes niet te verwachten, het is weinig verheffend maar het zorgt wel voor een leuk avondje. En meer moet dat niet zijn.

avatar van Spetie

Spetie

Ook dit vervolg mag er best zijn en is al diverse keren bekeken door me.

Leslie Nielsen steelt hier wederom de show als knullige onhandige en vooral erg lompe Frank Drebbin. Natuurlijk is het op een bepaalde manier een soort herhaling van zetten, maar er zitten toch ook wel weer nieuwe, leuke originele vondsten in. Wederom een hoop woordgrapjes en veel val en botsgrappen.

Over het geheel is het niveau net wat lager dan zijn voorganger, maar nog altijd meer dan voldoende om me anderhalf uur mee te amuseren.

avatar van Ace Hanlon

Ace Hanlon

Dit heet dan logica: Vorige week 33 1/3, dan nu 2 1/2. Volgende week deel 1, dan zeker?

Hetgeen natuurlijk niet wegneemt, dat het gewoon kostelijke films om te zien zijn.

Verstand op nul en lachen maar.

avatar van Joris-17

Joris-17

Blijft toch wel een klassieker, vooral de scene waar een simpel pistooltje wordt omgebouwd tot een rijdend kanon blijft hilarisch.

avatar van DragQueen

DragQueen

Hoewel dit vervolg min of meer een lichte herhaling van zetten is, valt er toch genoeg te genieten van de aanwezige humor. Die wederom erg flauw is, maar vermakelijk. Verder zet Leslie Nielsen zijn rol weer geweldig neer. Iets minder dan de eerste film. 3 Sterren.

avatar van Robi

Robi

• 1950 berichten

Vervolg op de meligheid van deel 1. Iets minder leuk, maar nog steeds een prima film.

avatar van RuudC

RuudC

Opvallend korte recensies allemaal over The Naked Gun 2 1/2. Ik heb vanavond best genoten van de film, maar het is inderdaad lastig om dat in veel woorden toe te lichten. Het oude team is intact gebleven en dat geldt ook grotendeels voor de humor. Qua opbouw en humor natuurlijk geen verrassingen, maar de inspiratie lijkt soms een beetje weg te zijn. Deze film heb ik wel eens gezien, maar sommige grappen zie je anders ook wel van ver aankomen. Het verhaaltje over milieubeleid is best aardig en heeft als voordeel dat het nog altijd actueel is. De Naked Gun-formule is nog niet uitgewerkt, maar dit deel is inderdaad minder goed dan de eerste.

avatar van Dick2008

Dick2008

ze stoppen het vol met grappen, werkelijk alles wat een aanleiding kan geven tot een grap wordt dan ook gebruikt. Hierdoor veel flauwe grappen, die niet altijd even geslaagd zijn maar er zijn ook momenten dat je toch weer dubbel ligt van het lachen. Die momenten zijn dan ook niet eens allemaal voorspelbaar. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de vele komische dialogen. Door de overdaad vergeet je de meeste grappen weer, zodat zo'n film een volgende keer toch wel leuk blijft. De mimiek van Leslie Nielsen is trouwens ook goed, vaak heel serieus bezig terwijl ondertussen de één na de andere grap gemaakt wordt.

Ondanks het nog steeds steengoede intro, met o.a. Bush, en die ik dus al tientallen malen heb gezien, en het zou nog een hele goede shortfilm zijn geweest, als er vervolgens niet nog een hele film aan vast wordt geplakt, valt de film verder best tegen. Op sommige momenten leuk, maar vaak ook gewoon flauw. Kundig gemaakt en met een leuke rolbezetting. Maar het is toch echt meer iets voor als je in een melige bui bent. 3.0

avatar van dvdfreak123

dvdfreak123

Toch weer zeer vermakkelijk vervolg. nielsen is weer als vanouds droog en grappig Toch weer goed vermaakt met dit 2de deel uit de trilogie.

avatar van Movsin

Movsin

Grappig tot absurd dol, het bekende recept van de Leslie Nielsen filmpjes.

Satirisch ook, zowel op filmgenres, toestanden of instanties en personen en dat maakt de film toch wel inhoudelijker dan op het eerste zicht vermoed.

Een spetterende vrijscène en onze betreurde Leslie op zijn best.

avatar van ambrosini

ambrosini

LESLIE.. the naked gun series.. wat een film.. fantastisch..

blijft leuk

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Ja euh, totaal niet grappig he. Leslie Nielsen is al niet heel hoogstaand, maar het is vooral de onophoudelijke stroom van flauwe schijtlolligheid die dit Naked Gun-deel niet al te best maken. Nul keer gelachen dus. Lichtpuntje is de betoverende Priscilla Presley die toen al 46 jaar was. Zou je niet zeggen als je haar ziet in deze film!

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Wat een rare score weer hier.

Als je bang bent voor bloed en demonen kijk dan iets anders.

Hetzelfde geldt hier voor,dit ligt je of niet.

Er zitten zoveel gort droge grappen in,slapstick,absurde grappen. En ja ,daar moet je van houden .

Ik vind het tijdloos ,,,en hylarisch .en bij alle delen krom gelegen van het lachen .

avatar van hijman1946

hijman1946

Vinokourov schreef:

Tip; Flesje lachgas kopen,heb me kostelijk vermaakt,hoe komen ze er op

avatar van hijman1946

hijman1946

hijman1946 schreef:

Tip; Flesje lachgas kopen,heb me kostelijk vermaakt,hoe komen ze er op

die scene met dat bed o.a.

avatar van Mescaline

Mescaline

Aardig leuk vervolg die helaas niet zo sterk was als zijn voorganger maar nog steeds de moeite meer dan waard.

avatar van Tup&Joep

Tup&Joep

Ik zag deze film voor het eerst op 15 jarige leeftijd in een bioscoop in Duitsland. Ik verstond er geen reet van, maar dat was ook niet nodig

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

- That's the red-light district. I wonder why Savage is hanging around down there.

- Sex, Frank?

- Uh, no, not right now, Ed.

Het blijft toch best opvallend en jammer dat de vervolgdelen van The Naked Gun hier zo slecht scoren. Gemiddeld nog geen zesje, terwijl dit op IMDb een vol punt hoger ligt. Ik begrijp het ook niet helemaal, want ik heb er echt genoeg plezier weer mee beleefd. Ja, de voorganger is wat beter geschreven en heeft wat meer geslaagde grappen, maar dat neemt niet weg dat deze wel prima te doen is. Het zijn ook vaak de simpele momenten die ik het beste vond. Frank Drebin die een deur open gooit, recht tegen de neus van de First Lady. Of de wat meer chaotische grappen als de op hol geslagen elektrische rolstoel. Ik vermaak me er gewoon mee. Leslie Nielsen lijkt zijn rol gewoon echt leuk te vinden en maakt dan ook nog wat leuks van een middelmatige verhaallijn. Voor mij blijven dit tijdloze films die ik elke paar jaar weer eens op zou kunnen zetten.

3,5* blijven staan

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Blijft tof

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Deze tweede film blijft ook heel vermakelijk en ligt in dezelfde lijn als de eerste. Alleen al de openingsscène is een heuse binnenkomer met het staatsbanket. Hilarische scènes met the First Lady. Naast de grappen en grollen zijn ook de woordspelingen erg geslaagd. Denk maar aan de dialoog rond “Sex, Frank?”.

Leslie Nielsen blijft erg goed in zijn rol zitten. Een plezier om naar te kijken. Met hem in de buurt is het steeds rechtop veren waar er gelachen kan worden. De film staat ook bol van de kleine details op de achtergrond met één of andere absurditeit.

Altijd leuk om terug te zien. Leuke slapstick reeks!

avatar van Corcicus

Corcicus

• 2077 berichten

Een beetje hersenloos vermaak deze slapstick klassieker. Ik ben ze nog eens allemaal aan het bekijken en deze is echt wel middenmoot. Voldoende, maar geen hoogvlieger.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Over het algemeen is dit tweede Naked Gun deel toch wel weer gewoon best vermakelijk. Ik heb de eerste film enkele maanden geleden gezien, en dit vervolg ligt qua niveau in het verlengde daarvan. Het is tachtig minuten lang ongecompliceerde nonsens, en dat bedoel ik in de positieve zin van het woord in dit geval. Het feit is en blijft wel dat deze films gered worden door maar 1 persoon, en dat is de geweldige Leslie Nielsen. Als ze voor zijn rol de verkeerde acteur hadden gecast, zouden de Naked Gun films 10x niks zijn. Nielsen is goed op dreef hier, en zijn droge deadpan humor is hilarisch. Geregeld toch hardop moeten lachen. De slapstick situaties vind ik dan weer minder, en die domineren de film jammer genoeg geregeld. Het is af en toe toch iets te infantiel. Als de makers volledig hadden ingespeeld op die ongelooflijk droge humor van Nielsen had ik dit, en het vorige deel, een stuk beter gevonden. Maar bon, het heeft niettemin z'n charme, en het is geen straf om dit uit te zitten.