• 10.576 nieuwsartikelen
  • 8.965.910 stemmen

The Naked Gun 2½: The Smell of Fear (1991)

Komedie / Actie | 85 minuten

Met onder meer: Leslie Nielsen, Priscilla Presley en George Kennedy

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 19 juli 1991

Plot The Naked Gun 2½: The Smell of Fear

"If you see only one movie this year...you ought to get out more often"

Lt. Frank Drebin is dit keer van plan om de grote jongens van de energiebedrijven aan te pakken. Een wetenschapper staat op het punt om zijn plan voor toekomstige energievoorziening te presenteren. Het plan belooft weinig goeds voor de traditionele energiebedrijven, die de wetenschapper dan ook kidnappen.

Lt. Frank Drebin

Captain Ed Hocken

Quentin Hapsburg

Dr. Meinheimer / Earl Hacker

Commissioner Brumford

Hector Savage

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Over het algemeen is dit tweede Naked Gun deel toch wel weer gewoon best vermakelijk. Ik heb de eerste film enkele maanden geleden gezien, en dit vervolg ligt qua niveau in het verlengde daarvan. Het is tachtig minuten lang ongecompliceerde nonsens, en dat bedoel ik in de positieve zin van het woord in dit geval. Het feit is en blijft wel dat deze films gered worden door maar 1 persoon, en dat is de geweldige Leslie Nielsen. Als ze voor zijn rol de verkeerde acteur hadden gecast, zouden de Naked Gun films 10x niks zijn. Nielsen is goed op dreef hier, en zijn droge deadpan humor is hilarisch. Geregeld toch hardop moeten lachen. De slapstick situaties vind ik dan weer minder, en die domineren de film jammer genoeg geregeld. Het is af en toe toch iets te infantiel. Als de makers volledig hadden ingespeeld op die ongelooflijk droge humor van Nielsen had ik dit, en het vorige deel, een stuk beter gevonden. Maar bon, het heeft niettemin z'n charme, en het is geen straf om dit uit te zitten.

avatar van FlorisV

FlorisV

She ruled the city the same way she made love....with an iron first

Deze briljante oneliner zit niet in de film, maar staat wel op de filmposter! En bij de collega van Drebin staat:

He insisted he was innocent. He was merely trying to push that sheep through the fence.

Ja, dat is mijn soort humor. En in de film zit het ook genoeg, hoewel het zeker niet allemaal vunzig is. De verwijzing naar Ghost is hilarisch. De orgasme scene is eenvoudigweg briljant. Er is ook volop slapstick weer van het soort waarbij het maar door blijft gaan en ramp zich opstapelt op ramp. En de sukkelige O.J. Simpson is wederom kop van Jut, maar natuurlijk maakt Drebin ook de nodige uitglijers. De hier vuurrode Priscilla is nog lekkerder dan in het eerste deel. En oneliners genoeg:

I see a lot of familiar facelifts

Dit keer zien we ook een leuke imitatie van George Bush. Overigens krijgen beide kampen van het politieke spectrum er wel van langs. Het thema is nu niet een simpel complot om te moorden maar om de fossiele brandstoffen erdoor te duwen ten koste van renewables. Inmiddels een beetje achterhaald aangezien we toch niet helemaal op renewables kunnen leunen. Maakt niet uit, dit is en blijft gewoon een lachfilm en het is een kleine kapstok.

Uitstekend vervolg. Er wordt niet teveel herkauwd en er zijn meer dan genoeg leuke grappen. Vreemd dat de waardering achterblijft.

avatar van Shadowed

Shadowed

Komisch vervolg dat min of meer exact dezelfde voetsporen betreedt als het voorgaande deel, maar dat maakt het verloop wel iets voorspelbaarder. De eerste helft bestaat bovendien uit meer verbale dan visuele grapjes en die vond ik beduidend minder effectief. Leslie Nielsen past verder goed in de reeks en speelt wederom een charmant personage, maar de bijpersonages (Richard Griffiths uitgezonderd) bestaan spijtig genoeg enkel uit doorweekte karikaturen. Vooral Priscilla Presley acteert overigens als een krant, het ontgaat me als kijker dan ook waarom regisseur David Zucker haar besloot terug te vragen. De finale vond ik erg komisch en tussendoor zijn er genoeg momenten die me bij zullen blijven, dus vermaak levert het gelukkig hoe dan ook op.

avatar van Dk2008

Dk2008

De tweede Blu-ray van The Naked Gun trilogie heeft Nederlandse ondertitels maar is verder zonder extra's. Hoewel ik Blu-ray's vooral heb aangeschaft voor animaties, zoals Shrek, Ice Age... is het beeld wel helder en scherp, zoals met de gezichtsuitdrukkingen.

Het intro blijft kostelijk zo vaak gezien ook. Leuke rollen van John Roarke als George Bush en Margery Ross als Barbara Bush. Ontvangst in het Witte Huis, eerst krijgt ze een deur tegen zich aan en daarna trekt ze het tafelkleed eraf. Waarna Leslie Nielsen aan de slag gaat met de kreeft.

Het verhaal is gelukkig simpel zodat ik me kon concentreren op allerlei grapjes en grappige dialogen. Verschillende energieleveranciers van traditionele brandstoffen zijn uitgenodigd door Bush. Dr. Meinheimer zal binnenkort als onafhankelijk adviseur verslag uitbrengen over energiebronnen. Nu zijn ze als de dood dat die over zonne-energie gaat praten en kunnen ze fluiten naar hun inkomsten. De leider van de leveranciers, Quentin Hapsburg zorgt voor een dubbelganger. Dan gaat een bom af waar ook Meinheimer was en Frank gaat op onderzoek naar de dader, dit een zekere Savage. Frank heeft bij Meinheimer, Jane weer gezien. Ondanks dat ze hem in de steek heeft gelaten bij de bruiloft, ze vond dat hij teveel bezig was met zijn werk, kan hij haar toch niet van zich afzetten. Wel heeft ze nu ondertussen een verhouding met Hapsburg.

Ik ben eigenlijk niet (meer) zo'n liefhebber van die nonstop grappenmakerij maar Leslie Nielsen doet het goed met zijn droge rol en zijn droge stem. Een parodie op oude misdaadfilms/film noir. Na een leuk intro wordt het al gauw minder, zelfs een beetje saai en melig vaak. Met Savage gaat het weer de goede kant op. De misschien bekendste scène uit deze film, de seksscène tussen Frank en Jane is ook niet zo leuk. Wel weet Zucker dit goed uit te beelden met allerlei symbolische beelden. Toch zijn er veel leukere scènes, zoals Frank die Savage probeert te grijpen, later met die tank, Simpson die bij plaatsen van zender wordt meegesleurd, later gevecht met Frank en Savage, met de hond als Frank naar bijeenkomst van de leveranciers gaat en het laatste gedeelte van de film met Mexicanen en met de hele toestand die daarna volgt.

Ook al is niet alles even geweldig, ik heb me toch wel weer weten te amuseren. Hij stond al in mijn favorietenlijst alleen laag maar kan wel een heel stuk hoger.

(Eén van de energieleveranciers Peter Mark Richman, speelde o.a. ook in Dynasty)