The Naked Gun 2½: The Smell of Fear (1991)

Alternatieve titel: The Naked Gun 2½

Komedie / Actie

geregisseerd door David Zucker
met Leslie Nielsen, Priscilla Presley en George Kennedy

Lt. Frank Drebbin is dit keer van plan om de grote jongens van de energie-bedrijven aan te pakken. Een wetenschapper staat op het punt om zijn plan voor toekomstige energie-voorziening te presenteren. Het plan belooft weinig goeds voor de traditionele energie-bedrijven, die de wetenschapper dan ook kidnappen.

avatar van martijn011
You want me to have in your cabinet?

Deel 2 valt wat in herhaling maar blijft toch wel verrekt vermakelijk!
Sommige grappen beginnen wat flauw te worden, vooral omdat ze zo lang doorgaan. Maar de meeste zijn toch wel weer erg sterk hoor.
Hoe zulke simpele dingen zo grappig blijven..
Wederom heeft het verhaal niks om het lijf en gaat het alleen maar om de humor.
Ach, zolang het daar maar niet misgaat heb ik niets te klagen!
3,5*. Ietsjes minder dan z'n voorganger..

avatar van StopDave
Toch tegen het einde aan werdt het iets minder. Maar desondanks, de rest van de film was weer hilarisch. Net niet zo sterk als het eerste deel, maar zeker wel een vermakelijke film.

avatar van Phantasm
Ietsjes minder dan het 1-ste deel, maar toch nog genoeg grappen.

movie-edje
Deze deel staat bij mij net zo gelijk als met de 1ste!

De grappen, humor, en het flauwe hiervan , is hier ook totaal aanwezig!

( vooral de rol-stoel scene )

avatar van lars-pixar
Als verwacht kwamen David Zucker en Jerry Zucker en Jim Abrahams en ook Pat Proft weer bij elkaar om een vervolg te maken op de film The Naked Gun deze keer kreeg de film een extra titel namelijk The Naked Gun 2 ½ Small Of Fear of kleine van angst.

Ook de casting is weer terug met onder andere Leslie Nielsen als Frank Drebin en George Kennedy als Ed en ook Priscilla Presley als Jane Spencer allemaal natuurlijk goed nieuws want Leslie Nielsen was inmiddels ook al een beetje op dreef en heeft ervaring met de crew en zijn rol (net als de rest van de cast die meer in zijn rol komt en gewent raakt)

Het verhaal is anders dan in deel 1 want het verhaal is meer door dacht en heeft ook veel afwisseling en dat valt ook erg op ook gebruiken de schrijvers (de crew) stukken uit de serie.
De intro is deze keer iets anders dan deel 1 en ook iets langer, Frank Drebin is aanwezig bij een toespraak van de president (John Roarke) die het plan vertelt over het nieuwe energie plan voor het komende jaar. Drebin zit natuurlijk niet te luisteren en is aan het rommelen met zijn eten en dan vliegt er natuurlijk wel iets rond. Net als het eerste deel rijdt de politie auto op verschillende locaties zoals een pret park en een kleed kamer ook is de bekende sound track weer toe gevoegd van Ira Newborn ook is er een album uit gekomen met de volledige nummer van de film.

Heel de film heeft weer wel de sfeer van het eerste deel ook is alles erg goed neer gezet en komt alles overtuigend over alleen de humor is aan de matige kant je merkt toch wel dat er ook erge flauwe grappen tussen zitten en meer dan in deel een en dat is minder want dan heb je liever minder grappen maar die dan wel geslaagd zijn ook pakken de grappen terug uit het vorige deel en de serie maar buiten dat zaten er ook geslaagde grappen tussen.

Om een mooie rond getal te maken was het wel zo leuk dat er een vervolg kwam maar dit kwam zwaar te recht door dat de regie in de handen waren van Peter Segal.

avatar van K. V.
Nr 2 bekeken en hij was toch ook nog grappig, al was hij wel iets minder dan de eerste (zoals gewoonlijk ). Dit keer zaten wel er meer verwijzingen in naar andere film: zo passeerden ET, Ghost, Casablanca en zelfs The Wizzard of Oz de revue.
Het verhaal is niet echt om naar huis te schrijven, maar dit moet je er maar bijnemen. Wel een pluspunt dat de cast opnieuw meedoet.
Wie de eerste goed vind zal deze ook wel bekoren.

@lars-pixar, heb de film nét (weer) gezien en vraag me af hoe je erbij komt dat de subtitel van deze film "small of fear" (klein van angst) is??

Zoals deze site vermeldt én ook de DVD hoes, is het gewoon "the smell of fear".

avatar van lars-pixar
@Veadige, Dat is een foutje van mij want de a moest een e zijn bij The Small Of Fear , en in het Nederlands betekend de titel in die richting van, klein van angst.

avatar van Sergio Leone
Tegenvaller.

Hoewel het aantal moppen vrij hoog ligt, is het vooral de kwaliteit van de moppen die het laat afweten, enkele uitzonderingen daargelaten (ik denk aan de scène waarin Nielsen terug naar het werk gaat door achteruit te rijden.).
Van een film met Leslie Nielsen verwacht je toch 't een en 't ander, maar helaas bleef de slappe lach uit, de domme kop van Leslie Nielsen ten spijt.

avatar van Jawaddedadde
Haha, blijft een toffe franchise die ik met veel plezier herbekijk.

Leslie Nielsen is een baas als Frank Drebin. De humor is veelal van het enorm flauwe soort maar mijn god het is vaak zo flauw dat het hilarisch wordt. In ieder geval werkt dit voor mij prima, meerdere malen moeten lachen.

Meer hoef je van dit soort filmpjes niet te verwachten, het is weinig verheffend maar het zorgt wel voor een leuk avondje. En meer moet dat niet zijn.

avatar van Spetie
Ook dit vervolg mag er best zijn en is al diverse keren bekeken door me.

Leslie Nielsen steelt hier wederom de show als knullige onhandige en vooral erg lompe Frank Drebbin. Natuurlijk is het op een bepaalde manier een soort herhaling van zetten, maar er zitten toch ook wel weer nieuwe, leuke originele vondsten in. Wederom een hoop woordgrapjes en veel val en botsgrappen.

Over het geheel is het niveau net wat lager dan zijn voorganger, maar nog altijd meer dan voldoende om me anderhalf uur mee te amuseren.

avatar van Ace Hanlon
Dit heet dan logica: Vorige week 33 1/3, dan nu 2 1/2. Volgende week deel 1, dan zeker?
Hetgeen natuurlijk niet wegneemt, dat het gewoon kostelijke films om te zien zijn.
Verstand op nul en lachen maar.

avatar van Joris-17
Blijft toch wel een klassieker, vooral de scene waar een simpel pistooltje wordt omgebouwd tot een rijdend kanon blijft hilarisch.

avatar van DragQueen
Hoewel dit vervolg min of meer een lichte herhaling van zetten is, valt er toch genoeg te genieten van de aanwezige humor. Die wederom erg flauw is, maar vermakelijk. Verder zet Leslie Nielsen zijn rol weer geweldig neer. Iets minder dan de eerste film. 3 Sterren.

Vervolg op de meligheid van deel 1. Iets minder leuk, maar nog steeds een prima film.

avatar van RuudC
Opvallend korte recensies allemaal over The Naked Gun 2 1/2. Ik heb vanavond best genoten van de film, maar het is inderdaad lastig om dat in veel woorden toe te lichten. Het oude team is intact gebleven en dat geldt ook grotendeels voor de humor. Qua opbouw en humor natuurlijk geen verrassingen, maar de inspiratie lijkt soms een beetje weg te zijn. Deze film heb ik wel eens gezien, maar sommige grappen zie je anders ook wel van ver aankomen. Het verhaaltje over milieubeleid is best aardig en heeft als voordeel dat het nog altijd actueel is. De Naked Gun-formule is nog niet uitgewerkt, maar dit deel is inderdaad minder goed dan de eerste.

Dick2008
ze stoppen het vol met grappen, werkelijk alles wat een aanleiding kan geven tot een grap wordt dan ook gebruikt. Hierdoor veel flauwe grappen, die niet altijd even geslaagd zijn maar er zijn ook momenten dat je toch weer dubbel ligt van het lachen. Die momenten zijn dan ook niet eens allemaal voorspelbaar. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de vele komische dialogen. Door de overdaad vergeet je de meeste grappen weer, zodat zo'n film een volgende keer toch wel leuk blijft. De mimiek van Leslie Nielsen is trouwens ook goed, vaak heel serieus bezig terwijl ondertussen de één na de andere grap gemaakt wordt.

Ondanks het nog steeds steengoede intro, met o.a. Bush, en die ik dus al tientallen malen heb gezien, en het zou nog een hele goede shortfilm zijn geweest, als er vervolgens niet nog een hele film aan vast wordt geplakt, valt de film verder best tegen. Op sommige momenten leuk, maar vaak ook gewoon flauw. Kundig gemaakt en met een leuke rolbezetting. Maar het is toch echt meer iets voor als je in een melige bui bent. 3.0

avatar van dvdfreak123
Toch weer zeer vermakkelijk vervolg. nielsen is weer als vanouds droog en grappig Toch weer goed vermaakt met dit 2de deel uit de trilogie.

Grappig tot absurd dol, het bekende recept van de Leslie Nielsen filmpjes.
Satirisch ook, zowel op filmgenres, toestanden of instanties en personen en dat maakt de film toch wel inhoudelijker dan op het eerste zicht vermoed.
Een spetterende vrijscène en onze betreurde Leslie op zijn best.

avatar van ambrosini
LESLIE.. the naked gun series.. wat een film.. fantastisch..

blijft leuk

avatar van Vinokourov
Ja euh, totaal niet grappig he. Leslie Nielsen is al niet heel hoogstaand, maar het is vooral de onophoudelijke stroom van flauwe schijtlolligheid die dit Naked Gun-deel niet al te best maken. Nul keer gelachen dus. Lichtpuntje is de betoverende Priscilla Presley die toen al 46 jaar was. Zou je niet zeggen als je haar ziet in deze film!

avatar van john mcclane 2
Wat een rare score weer hier.
Als je bang bent voor bloed en demonen kijk dan iets anders.
Hetzelfde geldt hier voor,dit ligt je of niet.
Er zitten zoveel gort droge grappen in,slapstick,absurde grappen. En ja ,daar moet je van houden .
Ik vind het tijdloos ,,,en hylarisch .en bij alle delen krom gelegen van het lachen .

avatar van hijman1946
Vinokourov schreef:
Tip; Flesje lachgas kopen,heb me kostelijk vermaakt,hoe komen ze er op

avatar van hijman1946
hijman1946 schreef:

Tip; Flesje lachgas kopen,heb me kostelijk vermaakt,hoe komen ze er op
die scene met dat bed o.a.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Aardig leuk vervolg die helaas niet zo sterk was als zijn voorganger maar nog steeds de moeite meer dan waard.

avatar van Tup&Joep
Ik zag deze film voor het eerst op 15 jarige leeftijd in een bioscoop in Duitsland. Ik verstond er geen reet van, maar dat was ook niet nodig

avatar van Ajax&Litmanen1
- That's the red-light district. I wonder why Savage is hanging around down there.
- Sex, Frank?
- Uh, no, not right now, Ed.

Het blijft toch best opvallend en jammer dat de vervolgdelen van The Naked Gun hier zo slecht scoren. Gemiddeld nog geen zesje, terwijl dit op IMDb een vol punt hoger ligt. Ik begrijp het ook niet helemaal, want ik heb er echt genoeg plezier weer mee beleefd. Ja, de voorganger is wat beter geschreven en heeft wat meer geslaagde grappen, maar dat neemt niet weg dat deze wel prima te doen is. Het zijn ook vaak de simpele momenten die ik het beste vond. Frank Drebin die een deur open gooit, recht tegen de neus van de First Lady. Of de wat meer chaotische grappen als de op hol geslagen elektrische rolstoel. Ik vermaak me er gewoon mee. Leslie Nielsen lijkt zijn rol gewoon echt leuk te vinden en maakt dan ook nog wat leuks van een middelmatige verhaallijn. Voor mij blijven dit tijdloze films die ik elke paar jaar weer eens op zou kunnen zetten.

3,5* blijven staan